Työttömät! Nyt heti maatiloille töihin! Se on ministerinkin ohje! Töitä ON!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/17f48f44-f269-4547-94f1-cc8a9b9b9…
Ei saa jäädä vaaka-asentoon makaamaan päivät pitkät! Heti töihin!
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta tässä on tietenkin se, ettei kukaan puhu puolikasta sanaa töistä maksettavasta palkasta 😂 Mitätönhän se on muutenkin mutta ei kai nää tilalliset kuvittele että porukka rynnii duuniin ilmatteeksi? Ilmeisesti juuri niin ne luulee.
Kyllä siitä palkkaa maksetaan, vaan pointti on se, että tuohon työhön ei ole ollut suomalaisilla mitään tunkua.
Kannattaisi maksaa sellaista palkkaa jolla voi elää.
Jos TES:n mukainen palkka ei kelpaa, niin...
Valtio voisi lunastaa heikot tilat pois ja perustaa uusia metsäosuuskuntia. Saataisiin koko Suomi vastinetta tukiaisten tilalle.
Nyt on työttömien markkinat. Voi pyytää parempaa palkkaa, koska muuten sato mätäne peltoihin. Nyt ei kenenkään tarvitse tai kannata minimipalkalla mennä maatilatöihin. Sadonkorjuun lähestyessä maatiloilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa parempaa palkkaa. Itse olen valmis sadonkorjuuhommiin, kunhan niistä vain maksetaan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta tässä on tietenkin se, ettei kukaan puhu puolikasta sanaa töistä maksettavasta palkasta 😂 Mitätönhän se on muutenkin mutta ei kai nää tilalliset kuvittele että porukka rynnii duuniin ilmatteeksi? Ilmeisesti juuri niin ne luulee.
Kyllä siitä palkkaa maksetaan, vaan pointti on se, että tuohon työhön ei ole ollut suomalaisilla mitään tunkua.
Miksi olisi? Omalta asuinpaikalta kauas, ties millaiseen majoitukseen, tekemään huonosti palkattua raskasta työtä lyhyeksi aikaa. Ihmetteletkö ettei tunkua ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi maksaa sellaista palkkaa jolla voi elää.
Jos TES:n mukainen palkka ei kelpaa, niin...
Puhelinmyynnistäkin maksetaan TES:n mukaista palkkaa. Ja hyvältähän se paperilla näyttää, kunnes työnantaja viilaa linssiin ja pissii muroihin ja vetää välistä porsaanreikien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on työttömien markkinat. Voi pyytää parempaa palkkaa, koska muuten sato mätäne peltoihin. Nyt ei kenenkään tarvitse tai kannata minimipalkalla mennä maatilatöihin. Sadonkorjuun lähestyessä maatiloilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa parempaa palkkaa. Itse olen valmis sadonkorjuuhommiin, kunhan niistä vain maksetaan riittävästi.
Tässä käy vielä niin, että viljelijät jättävät rahaa vievät tuotantopanokset käyttämättä (istutukset, lannoitukset jne.) ja kituuttelevat välivuoden jo olemassa olevilla istutuksilla ilman työntekijöitä tai paljon vähemmällä määrällä. Sitten ollaan paljon enemmän ulkomaisten vihannesten ja marjojen varassa.
Poliitikkojen puheet... kirjoitti:
Paula Risikkokin se aikanaan ehdotti, että 'nyt on työttömillä hyvä tilaisuus hankkia ansioita paikallislehtiä ja mainoksia jakamalla'.
Joo, menin, mutta luvatun 300 euron sijasta tulikin vain keskim. 147 e. / kk. nettona tilillle.
Jaoin 80-luvun alussa mainoksia koulun käynnin ohella, ja niistä maksettiin silloin ihan riittävästi koululaisen budjetille.
2000-luvun alussa, kun poikani etsi koulun jälkeen töitä, hän kävi kysymässä myös mainostenjakeluduunia. Uskomatonta oli, että palkka oli täysin sama kuin 80-luvulla, eli 20 vuoden aikana ei palkka ollut juuri ollenkaan, eikä ollut siis huomioinut inflaatiota ollenkaan.
Saksa suojelee omiaan ja on kieltänyt ulkomailta kausityölaisten hankkimisen. Heitä tulee normisti noin 300 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa palkan?
Työnantaja. Oletko aivan pihalla?
Meillä on maatila, mutta mistä ihmeestä palkka revittäis monelle työntekijälle. Itse taidat olla pihalla jos luulet että maanviljelijöille tulee rahaa ovista ja ikkunoista.
Olen itse maanviljelijä. Kuten myös naapurini, missä on 8 ihmistä karjatilalla töissä. Ja ihan maksavat itse palkat.
Voi olla, että ei tipu meille ulkomaistakaan marjaa sitten...
Vierailija kirjoitti:
Voisin mennäkin, olen jopa käynyt alan koulua joskus sata vuotta sitten.
Olet liian vanha, riskiryhmääkin.
Vierailija kirjoitti:
Joo! Voisin opettaa lehmille ja possuille matikkaa. Koronan jälkeen osaavat prosenttilaskuja varmasti paremmin kuin isäntä
Ei hätää, isäntäväki kyllä hoitaa elukat, tai sitten lomittaja. Ei sinne ketä tahansa päästetä, jo ihan hygieniasyistä. Olikin kyse aivan muunlaisista töistä.
En ole maatilallinen, satun vain tietämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10312459?searchPhrase=poimija&&&annou…
onko tämä vitsi?! Järkyttävät vaatimukset. Minä helsinkiläisenä en omista edes traktorikorttia.
Tuo ajokortittomuus on todella avutonta. Ja ihan käsittämätöntä. Aikuiset ihmiset eivät aja autoa, ei ole todellista! Turha selittää, että ei tarvitse. Aikuiset ihmiset tarvitsevat ajokortin.
Tiedätkö paljon autokoulu maksaa? Saatikka sitten auto ja siihen liittyvät kulut? Miten luulet, että työttömällä on sellaiseen varaa?
Etenkin kun Helsingissä on hyvä julkinen liikenne, ei täällä autoa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Joku systeemi pitäisi olla, että voisi työttömyyskorvauksen lisäksi saada tilalta palkkaa. Näin varmasti saataisiin suomalaista työvoimaa tiloille. Mutta suomessa tunnetusti työtön (tai opiskelija) ei saa tienata juuri yhtään, ettei kaikki tuet lähde.
Sama juttu aktiivimallin kanssa. Olisi pitänyt mennä tekemään jotain keikkatyötä pariksi päiväksi kuukaudessa ja saada siitä joku satanen, mutta samaan aikaan olisi mennyt kaikki tuet pois. Ei mitään järkeä työnteossa kun siinä olisi hävinnyt noin tonnin kuussa laskeneina tuloina.
Mikä kriisi näillä muka on? Palstallahan säännöllisesti hehkutetaan, kuinka maaseudulla ollaan niin ihanan yhteisöllisiä ja aina saa talkooapua, joten mihin ne nyt kaupunkilaisia kaipaa?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että ei tipu meille ulkomaistakaan marjaa sitten...
Vuosi on ollut poikkeuksellisen lämmin ja Espanjan marjasato on ollut myynnissä ennen pandemiaa. Ranskassa herukat kukkivat, kohta omenatkin jopa ylämaalla. Tomaatit laitetaan meillä kohta avomaalle. Toinen sato pelloille ehkä kuukautta aikaisemmin. Miksei kolmaskin, maissia kenties. Ruoka ei EU:ssa lopu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan legendaa että maatiloille tarvittaisiin työvoimaa. Robotiti lypsää, jos robotti menee rikki soitetaan korjaajalle.
Istutuksen, sadonkorjuuseen jne tarvitaan työvoimaa. Nyt puhutaan esim.mansikan poiminnasta.
Aika vaikea poimia mansikoita kun maa on vielä jäässä?
300 euroa saa nytkin tienata tukien päälle, hallituksen kannattaisi nostaa se väliaikaisesti 500 euroon. Jo alkaisi muutamaa työtöntä kiinnostamaan.
Urheiluseurat ovat talousvaikeuksissa, sieltä löytyy kovakuntoista kaveria töihin istutushommiin jne.
T-paikan hakijat töihin mistä saisivat etua hakemuksensa käsittelyyn
Yritin soittaa eräälle maatilalle ja kysyin töitä. Oli isäntä vähän ihmeissään ja vähän tuntui suuttuvankin että otin yhtettä. Ei tarvitse kuulemma apua.
Hyvä sinulle. Mutta jos mun laisiani on paljon, niin olisko mahdollista että sinä olet se poikkeus eikä me? Ei ole valuvika, ettei ole erityisen kestävä.