Työttömät! Nyt heti maatiloille töihin! Se on ministerinkin ohje! Töitä ON!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/17f48f44-f269-4547-94f1-cc8a9b9b9…
Ei saa jäädä vaaka-asentoon makaamaan päivät pitkät! Heti töihin!
Kommentit (257)
Ei kelvata. Sinne halutaan kolmansista maista porukkaa. Ja niitä meillä riittää jopa laittomina, eiköhän niistä voi valita. Minä en halua veroja kerryttää kun en saa päättää mihin rahani menee. Jatkan siis vaakailua, kiitos... :)
Vierailija kirjoitti:
Turha kuvitella että nykysuomalaisista löytyis yhteisöllisyyttä ja Suomen yhteiskunnan hyväntekijöitä. On vain minä minä minä ja mulle mulle mulle.
Totta, yhteisöllisyys on mennyttä. Ei paljon kiinnosta yhteisöllisyys kun saa kuulla joka puolelta olevansa alinta kuonaa kun äänestää persuja. Nyt sitten valtiotaholta itketään apuun ilmaistöihin, joo ei kiinnosta. Pitäkää yhteisöllisyytenne, ette te ennenkään ole meistä välittäneet.
Ai joku kaupunkilainen pitäisi palkata lypsämään lehmiä ja mm. tekemään appeet eri ryhmille esim. ummikot ja lypsävät. Ja mitenköhän onnistuu vasikoiden juotto ilman ripulia? Entäs kevät työt mm. kylvö hommat?
Eiköhän me tehdä hommat ihan itse, kiitos vaan.
Poliitikkojen puheet... kirjoitti:
Paula Risikkokin se aikanaan ehdotti, että 'nyt on työttömillä hyvä tilaisuus hankkia ansioita paikallislehtiä ja mainoksia jakamalla'.
Joo, menin, mutta luvatun 300 euron sijasta tulikin vain keskim. 147 e. / kk. nettona tilillle.
Nousukauden aikana ihmeteltiin sitä, kun oli yhtä aikaa paljon työttömiä ja avoimia työpaikkoja. Oliko kukaan katsonut sieltä mollista, mitä ne työpaikat olivat? Juuri näitä töitä, joista maksetaan vain ropoja.
Itsekin erehdyin kerran ottamaan matalapalkkatyön. Sillä työllä ei maksanut edes 21 neliön vuokraa Helsingissä.
Toinen vaihtoehto olisi se, että asuinkustannuksia alennettaisiin, jos ei kerran palkkaa pystytä maksamaan elämisen edellyttämän verran.
Onko kukaan Australian working holidaysta?
Siellä maksetaan maatiloilla kaksinkertaisia palkkoja Suomeen verrattuna.
Mutta ovatko siellä hedelmät tai marjat kaksi kertaa kalliimpia kuin Suomessa.
Eivät ole.
Miten Australiassa on vara maksaa kunnollista palkkaa mutta Suomessa ei.
Voisiko joku tietävä tämän selittää?
Vierailija kirjoitti:
Just minä minä minä paistaa tästäkin läpi. Et halua antaa omaa panostasi jos siitä olisi hyötyä koko yhteiskunnan ruoansaannin turvaamisen kannalta. Suostuisit vain jos siitä olisi etua pelkästään sinulle itsellesi.
Miksi haluat Neuvostoliiton suurtiloja tänne? Toivotko nälänhätää?
Kuinka moni on valmis siihen, että marjan hinta nousee sitten sen verran mitä suomalaiselle maksetaan enemmän palkkaa? Koska totuus on myös se, että suurimmalla osalla tiloista menee sen verran heikosti että ei ole varaa maksaa mitään yli 12e tunti työstä, johon ei tarvita mitään koulutusta. Todennäköisesti tilallinen itse ei edes tienaa tuon vertaa.
Thaimaassa ravintola-annos maksaa kaksi euroa. Kalja 40 senttiä. Siellä on elintason kustannukset pikkaisen alhaammalla kuin täällä. Jos vuokrani olisi vain sata euroa kuussa ja sähkölasku kaksi euroa niin poimisin mansikoita tuolla palkalla mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan Australian working holidaysta?
Siellä maksetaan maatiloilla kaksinkertaisia palkkoja Suomeen verrattuna.
Mutta ovatko siellä hedelmät tai marjat kaksi kertaa kalliimpia kuin Suomessa.
Eivät ole.
Miten Australiassa on vara maksaa kunnollista palkkaa mutta Suomessa ei.
Voisiko joku tietävä tämän selittää?
Siellä on tuotantokustannukset tosi paljon edullisemmat, ihan jo ilmaston vuoksi. Oletko oikeasti noin hölmö?
Joku täällä jo aiemmin mainitsikin, vaikka sinulle järjestetään asuminen jostain aitasta, se hinta otetaan palkasta pois. Kun jo palkka on huono, eihän siitä jää mitään käteen, se oman asunnon vuokrakin pitäisi maksaa. Eli pitäisi mennä maalle tekemään hyväntekeväisyystyötä.
Itseäni tällä hetkellä tympii kuinka esimerkiksi yrittäjiä varten ollaan järjestämässä ties mitä ohituskaistaa ja erilaisia tukirahoja. Missä on ollut ymmärrys meitä "tavallisia" työttömiä kohtaan? Päähän on kyllä potkittu ja haukuttu joka välissä, media on oikein yllyttänyt vihaamaan työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on valmis siihen, että marjan hinta nousee sitten sen verran mitä suomalaiselle maksetaan enemmän palkkaa? Koska totuus on myös se, että suurimmalla osalla tiloista menee sen verran heikosti että ei ole varaa maksaa mitään yli 12e tunti työstä, johon ei tarvita mitään koulutusta. Todennäköisesti tilallinen itse ei edes tienaa tuon vertaa.
Minulla ei ole työttömänä varaa mennä mihinkään marjatilalle puoli-ilmaistyöhön. Kun jotain rahaa siitä saa, tuet katkeaa heti. Kausityötä on ehkä se 2kk tarjolla. Sitten pitää odotella uusien tukihakemusten käsittelyä varmaan kuukauden ajan kun kela on täysin ruuhkautunut. Siinä odotellessa vuokran maksu viivästyy, samoin muut laskut. Ja se palkka mitä tuolta 1-2 kuukaudelta saisin jäisi silti pienemmäksi mitä nyt saan tukirahoja. Ei ole mitään järkeä lähteä tuollaiseen pyöritykseen mukaan.
Yrittäjät sentäs tekee jotain hyödyllistä tämän maan eteen. Joo olen itsekin ollut työtön, ja työnhaun ohessa olisin ollut valmis vapaaehtoistöihin vaikka sitten paikkakunnan jollain tilalla. Oli kuitenkin talvi, niin olin sitten paikkakunnan ruoka-avussa apukäsinä.
Vierailija kirjoitti:
Menen, mutta lyhyen kausityön takia en luovu asunnostani, joten palkan pitää riittää sekä asuntoni vastikkeeseen, että majoittumiseen työpaikkakunnalla, matkoihin, elämiseen jne. En ala tehdä hyväntekeväisyyttä yhdellekään maatalousyrittäjälle. Majoitukseksi ei myöskään kelpaa sellaiset kauhukammiot mitä uutisten perusteella marjatilalliset näyttävät suosivat kausityöntekijöidensä asuttamiseen.
Mutta hyväntekeväisyytenä työttömyyskorvaus kyllä kelpaa, vastikkeellinen korvaus lienee sinulle kauhistus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole työttömänä varaa mennä mihinkään marjatilalle puoli-ilmaistyöhön. Kun jotain rahaa siitä saa, tuet katkeaa heti. Kausityötä on ehkä se 2kk tarjolla. Sitten pitää odotella uusien tukihakemusten käsittelyä varmaan kuukauden ajan kun kela on täysin ruuhkautunut. Siinä odotellessa vuokran maksu viivästyy, samoin muut laskut. Ja se palkka mitä tuolta 1-2 kuukaudelta saisin jäisi silti pienemmäksi mitä nyt saan tukirahoja. Ei ole mitään järkeä lähteä tuollaiseen pyöritykseen mukaan.
Miten tämä nyt liittyi tuohon nimenomaiseen viestiin, mitä lainasit?
Suomessa ongelma on välistä vetävät tukkuliikkeet. Tuottaja saa vähän, palkansaaja saa vähän, välistävetäjä saa paljon. Suoramyynti tiloilta on tehty hankalaksi hygieniasäännöksiin vedoten. Kumma kun ennen haettiin maitokin suoraan tilalta ja laktoosi-intoleranssi oli vain harvalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ongelma on välistä vetävät tukkuliikkeet. Tuottaja saa vähän, palkansaaja saa vähän, välistävetäjä saa paljon. Suoramyynti tiloilta on tehty hankalaksi hygieniasäännöksiin vedoten. Kumma kun ennen haettiin maitokin suoraan tilalta ja laktoosi-intoleranssi oli vain harvalla.
Kyllä. Sama ongelma koko maatalous sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti juuri käsitelty maito on ainakin osaksi syynä laktoosi-intoleranssiin, sillä monet intolerantit voi juoda käsittelemätäntä raakamaitoa ilman oireita.
Istuma-asento on kuitenkin vielä sallittu, joten ei mitään hätää täällä sohvalla istuessani perseelläni
Voi ajatella käänteisesti: suomalaisellekin nuo kesällä urakoidut rahat riittäisi hyvin vuodeksi, jos viettäisi talvet Thaikkulassa tms.