Työttömät! Nyt heti maatiloille töihin! Se on ministerinkin ohje! Töitä ON!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/17f48f44-f269-4547-94f1-cc8a9b9b9…
Ei saa jäädä vaaka-asentoon makaamaan päivät pitkät! Heti töihin!
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Missä niitä kesätyöpaikkailmoituksia on? Meidän nuori ei ole vielä löytänyt kesätyöpaikkaa, joten ehkä pääsisi nyt töihin?
On tuolla niitä ilmoituksia. Kokemusta pitäisi kuitenkin olla nykyään kaikkeen. Ilmeisesti ei luoteta, että työttömistä muutenkaan on mihinkään. Siksi niitä opiskelijoita otetaan joka paikkaan. Lisäksi auto on hyvin usein pakollinen maatiloille liikuttaessa. Näin etenkin nyt, kun joukkoliikennettä on vielä vähennetty, ja yhteismajoitusten järjestäminen hankaloituu.
Tietenkin kaikki haluaa kokenutta työvoimaa. Kunsitä ei ole, niin voi syyttää itseään, jos ei saa ketään koska ei itse ajoissa laske vaatimustasoaan ja palkkaa sitä työvoimaa mitä on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppiset ovat tottuneet vain juhlimaan festareita ja matkustelemaan sekä hilluvat kuntosailla ja kauppakeskuksissa. Niillä on ollut varaa ostaa marjat pakastealtaasta. Meillä ne jäivät puskiin ja linnuille kun ketään ei kiinnostanut tulla keräilemään enkä itse tarvitse niin paljoa mitä satoa tuli, pakastimeen ei olisi mahtunut enempää. Tuntemattomia en halua tontilleni ja nyt minulla on yksi joka mahdollisesti voisi olla kiinnostunut hyödyntämään puutarhani satoa jos sitä suotuisasti tulee. Enkä ota maksua. Pitää vain tietää ihmisen taustasta että menee omaan käyttöön ja oikeasti tarvitsee niitä.
Itse kolmekymppinen ja jo neljävuotiaasta asti ollut kesätöissä rakennustyömailla taloja maalailemassa. Sen jälkeen tehdashommia ja muita vastaavia pätkäduuneja. Mummon tilalla jo pienestä pitäen aina oltu perunapellolla töissä. Enpä minä tuollaisen koppavan erakkorähjän palkkalistoille tulisi, koska hyvin suurella todennäköisyydellä maksat vain riistopalkkaa millä ulkomaalaiset köyhät vain tulisi toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on poikkeustilanne eli sinne vaan.
Suomalaiset ei kyllä millään mansikoilla elä. THL:n johtoporras niitä syö shamppanjan kanssa kesäisissä saunailloissa.
Mitä jos maksaisivat normaalioloissakin oikeata palkkaa? Ehkä niitä halukkaitakin löytyy silloin?
Käskeekö ap levittämään koronavirusta ympäriinsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ei kyllä millään mansikoilla elä. THL:n johtoporras niitä syö shamppanjan kanssa kesäisissä saunailloissa.
Ai niinkö? Just me köyhät söimme pannaria, mansikoita ja kermavaahtoa. Shamppanja puuttui, ihan maidon ja kahvin kanssa meni hyvin alas.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Laskinkos nyt oikein tuon marjanpoimijan palkan?
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10312459?searchPhrase=poimija&announc…
Elikkäs 8,71 eur/tunti, 40 tuntia viikossa -> peruspalkka 1498 eur/kk, kolmelta ja puolelta kuukaudelta 5243 euroa, lomapalkka+lomaraha 836 euroa, yht. 6079 euroa eli niiden kanssa yhteensä 1736 euroa/kk. Vähennetään ennakonpidätys 3,5% = 61 euroa, työttymyysvakuutus- ja työeläkemaksut 8.4% = 146 euroa, netto 1529 euroa/kk. Jos lomia ei saa rahana niin sitten 159 euroa vähemmän.
Täh, oikeastiko vero vain 3,5%? Nyt alkoi kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
palkatkin on ihan naurettavia maataloustöissä, ei kannata kouluttamattomankaan mennä ennekuin maksetaan 3600e/kk + edut. Ja sitten maksetaan oikeasti joku 500e/kk. lol Kamoon, eihän toi ees maksa vuokrakuluja stadissa.. puhumattakaan että ruuan kuukaudeksi.
Kohta kiinnostaa, usko tai älä. Saat etuina teltan ja makuupussin.
Et tarvitse asuntoa stadissa, sen tarvitsee sellainen, jolla on varaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen perusterve, normaalipainoinen, urheilullinen kolmikymppinen nainen. Olen pitkänmatkanjuoksija, kestävyyskunto on siis ihan kohtalainen. Olen kolme kertaa kokeillut fyysistä työtä lyhyen kauden, ja voin nyt sanoa täydellä varmuudella, että kehoni ei kestä sellaista. Alan sairastella jatkuvasti, multa menee paikat rikki, ja masennun koska jatkuva ylirasitus vaikuttaa hermostoon erittäin vahingollisesti.
Ei mussa tietääkseni ole mitään erityistä vikaa. Ehkä meitä ei vaan ole tehty paahtamaan pitkiä päiviä tasaisenraskaissa hommissa viikko- saati kuukausitolkulla. Perhetiloilla ja niissä muissa ennenaikaisissa töissä joihin ihmisten voidaan ajatella sopeutuneen fyysisesti raskas työ tuli aina purskauksina pitkän odottelun tai kevyemmän puuhastelun seassa. Nyt tuotantomuodot on muuttuneet ja viimeisenä prioriteettina on työläiset ja heidän tarpeensa, ja pidetään ihan luonnollisena edellyttää että ihminen toimii täydellä tehollaan 8 tuntia päivässä 5 päivää viikossa viikko toisensa jälkeen.
En syytä tai moiti ketään, joka sellaisista hommista kieltäytyy, ja pidän ihmisoikeusrikkomuksena jokaista kertaa kun joku taloudellisten olosuhteiden pakosta suostuu riskeeraamaan hyvinvointinsa koska se on parempi kuin mikään muu vaihtoehto. Sairas maailma.
Surullista, sinussa on joku valuvika. Onneksi itse pystyn tekemään raskastakin työtä. Enkä harrasta urheilua. Ymmärrän kyllä, että et pysty. Samanlaisia on paljon. Ei vaan pysty eikä kykene.
Hyvä sinulle. Mutta jos mun laisiani on paljon, niin olisko mahdollista että sinä olet se poikkeus eikä me? Ei ole valuvika, ettei ole erityisen kestävä.
En usko olevani poikkeus. Minulla on kuusi kestävää sisarusta. Sen lisäksi puoliso ja kolme lasta, kaikki kestäviä. Tai ehkä olemme erityisen kestäviä. Olen luullut, että olemme ihan taviksia.
Vierailija kirjoitti:
Osa palkasta menee majoitukseen ja käteen ei jää työntekijälle juuri mitään. Näihin hommiin on yleensä haluttu ulkomaalaisia, jotka ei tunne oikeuksiaan ja joita on helppo vähän vedättää. Suomalaisille pitäisi ihan oikeasti maksaa työstä sitä palkkaakin, siksi suomalaisia ei ole töihin haluttu.
Ulkomaalaisille tuosta työstä saatava raha on todella suuri, sen takia kannattaa tulla Suomeen töihin kesäksi. Ei tarvi kotimaassa tehdä töitä loppuvuonna ollenkaan. Kyllä he nykyään tietää oikeutensa, ja työoloihin tehdään tarkastuksia myös ja rikkeistä rangaistaan. Suomalaiselle kermaperseelle vaan ei kelpaa taaskaan työ. Tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Käskeekö ap levittämään koronavirusta ympäriinsä?
Vau, tämä oli hyvä. Nyt voi maata sängyssä hyvällä omallatunnolla. En tietenkään halua levittää koronavirusta.
Pitää sanoa se, että kyllä myös isoille maatiloille tarvitaan työntekijöitä ja kaikki ei todellakaan ole mitään automatisoitua kuitenkaan. Tähän tietenkin vielä puutarhat ja marjatilat yms mukaan joihin tarvitaankin sitten vielä enemmän. Toisaalta itselleni tuli myös se mieleen, että harva puutarha tai marjatila ainakaan palkkaa suomalaisia töihin vaan täälläkin missä asun on lähes kaikki ulkomaalaisia olleet. Joskus ovat ihan lehdessäkin tunnustaneet, että kaikki töissä olevat ulkomaalaisia. Minusta tässä monta puolta ja moni suomalainen pitää näitä töitä raskaina ja ei hakeudu niihin. Toisaalta tämä ei ole ihme ja palkka näissä töissä on alhainen ja ulkomaalaiselle ei tarvitse maksaa niin paljon joten monet ottavat myös heitä mieluummin töihin. Tässä puukottaakin sitten omaan nilkkaan ja nyt kun tarvittaisiin kotimaista työvoimaa niin ei sitä saadakaan. Näitä asioita pitäisi miettiä silloinkin, kun on normaalitilanne eikä herätä liian myöhään. Sama juttu koskien rakennus- ja siivousalaakin. Ehkä niiden imagoa pitäisi tehdä paremmaksi, että saataisiin jatkossakin työvoimaa niihin ihan kotimaastakin. Asiaa ei myöskään paranna ikävät työnantajat. Muistan, kun olin itsekin puutarhalla töissä niin yksin huusi kokoajan jostakin ja sen kesän jälkeen sinne ei moni enää halunnut mennä ja ne harvat suomalaiset jotka siellä olivat eivät enää menneet. Itsellekin ikävä kokemus. Siinä mielessä on syytä aina miettiä onko jossain vikaa jos kukaan ei niihin työhin helposti tahdo. Minusta tämä on ihan selvä asia ja paljon pitäisi parantaa, jotta työvoimaa saataisiin. Toki moni muukin ala silti kaipaisi parannusta ja puutteita ei ainoastaan tässä.
Vierailija kirjoitti:
palkatkin on ihan naurettavia maataloustöissä, ei kannata kouluttamattomankaan mennä ennekuin maksetaan 3600e/kk + edut. Ja sitten maksetaan oikeasti joku 500e/kk. lol Kamoon, eihän toi ees maksa vuokrakuluja stadissa.. puhumattakaan että ruuan kuukaudeksi.
En tiennyt että stadissa asuminen on perusoikeus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs porkkanoilla, sipulilla, kaaleilla, perunoilla... ?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos maksaisivat normaalioloissakin oikeata palkkaa? Ehkä niitä halukkaitakin löytyy silloin?
Älä unta nää, liian raskasta, ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskinkos nyt oikein tuon marjanpoimijan palkan?
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10312459?searchPhrase=poimija&announc…
Elikkäs 8,71 eur/tunti, 40 tuntia viikossa -> peruspalkka 1498 eur/kk, kolmelta ja puolelta kuukaudelta 5243 euroa, lomapalkka+lomaraha 836 euroa, yht. 6079 euroa eli niiden kanssa yhteensä 1736 euroa/kk. Vähennetään ennakonpidätys 3,5% = 61 euroa, työttymyysvakuutus- ja työeläkemaksut 8.4% = 146 euroa, netto 1529 euroa/kk. Jos lomia ei saa rahana niin sitten 159 euroa vähemmän.
Täh, oikeastiko vero vain 3,5%? Nyt alkoi kiinnostamaan.
Kyllä, siis laskettu vuosiansiolla 18725 euroa eli sillä mikä olisi jos olisi tuo kuukausipalkka vuoden jokaisena kuukautena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskaa sakkia täällä. Voin kuvitella jos sota tulisi, nämä samat ihmiset makaisi sohvalla ja vähät välittäisivät vieraiden joukkojen hyökkäyksestä. Koska minä minä minä ja oma napa ja laiiskuus
Ei se ole minäminää jos ei halua lihottaa entisestään lihavaa isäntää omalla panoksellaan.
Älä selitä. Et tähänkään asti ole tehnyt muuta kuin levittänyt omaa persettäsi.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa palkasta menee majoitukseen ja käteen ei jää työntekijälle juuri mitään. Näihin hommiin on yleensä haluttu ulkomaalaisia, jotka ei tunne oikeuksiaan ja joita on helppo vähän vedättää. Suomalaisille pitäisi ihan oikeasti maksaa työstä sitä palkkaakin, siksi suomalaisia ei ole töihin haluttu.
Ulkomaalaisille tuosta työstä saatava raha on todella suuri, sen takia kannattaa tulla Suomeen töihin kesäksi. Ei tarvi kotimaassa tehdä töitä loppuvuonna ollenkaan. Kyllä he nykyään tietää oikeutensa, ja työoloihin tehdään tarkastuksia myös ja rikkeistä rangaistaan. Suomalaiselle kermaperseelle vaan ei kelpaa taaskaan työ. Tyypillistä.
Et varmaan ymmärrä sitä, että niin kuin sanoit niin ulkomaalaisille tuo on iso raha, mutta Suomessa tuo raha ei sitten olekaan niin ei varmaan olekaan ihme jos ne työt eivät kiinnosta. Olisihan se vähän eri asia jos niillä rahoilla eläisikin Suomessa vuoden, mutta kun ne eivät meinaa riittää edes elämiseen. Siinä on pieni ero ja jos todellakin rahat riitäisivät täälläkin loppuvuodeksi niin veikkaan, että olisi jono niihin työhin. Pitää aina miettiä maan mukaan miten se kaikki menee. Itselläkin kokemusta tästä. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että ei tipu meille ulkomaistakaan marjaa sitten...
Vuosi on ollut poikkeuksellisen lämmin ja Espanjan marjasato on ollut myynnissä ennen pandemiaa. Ranskassa herukat kukkivat, kohta omenatkin jopa ylämaalla. Tomaatit laitetaan meillä kohta avomaalle. Toinen sato pelloille ehkä kuukautta aikaisemmin. Miksei kolmaskin, maissia kenties. Ruoka ei EU:ssa lopu.
Kesällä saa myös virolaisia sieniä, marjoja ja kasviksia puoleen hintaan verrattuna suomalaisiin.
Häh, maksatko sienistä ja marjoista? Eipä tarvi kuin pari pientä lenkkiä tehdä niin marjat ja sienet on vuodeksi eteenpäin kerätty. Naapuri kerää jopa myyntiin ja hyvin näyttää kelpaavan koska ei juuri muuta ehdi tekemään kesän aikana. Helpot tienestit mutta ei näytä suomalaisille kelpavan.
olin aikoinaan Israelissa kibbutsilla mm Jerusalemin. Haiffan ja Tel Avivin lähellä. Alkeellista ja mukavaa. Appelsiinin ja omenan poimintaa.kanalassa munia keräämässä.pelkäsin kukkoa kun tuli kohti ja kiipesin astetta korkeammalle. Paikallinen nainen tuli ja potkas kukkoa. Kananbaskaa oon raaputtanut kopeista tais olla pvä ja oli muitakin siinä.