Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoala ja korona

Vierailija
27.03.2020 |

Onko kenelläkään muulla hoitoalalla työskentelevällä vihainen olo? Tämä epidemia tuotiin Suomeen piittäämättä yhdestäkään varoitusmerkistä matkan varrella. Reagointiaikaa oli vähintään kuukausi, jonka aikana ei saatu mitään muuta aikaiseksi kuin tapahtumien seuraamista. Matkustamisen rajoituksia ei tehty, suojavälineitä ei tilattu, testauskapasiteettia ei nostettu.

Nyt kun tuuletin on jo hyvän aikaa levittänyt sontaa, annetaan meille hoitoalan tekijöille yllättäen jokin tekaistu sankarin kruunu ja odotetaan, että ihan vain kutsumuksen voimalla hoidetaan puoli Suomea vailla suojavarusteita. Tosiasiassa mitään sankarin roolia ei ole tarjolla, vaan meidät lailla pakotetaan tämä "velvollisuus" täyttämään. Sankarin rooli kuuluu ottaa itse, siihen ei ketään voi määrätä.

Tuntuu, että minua on koko työurani ajan poljettu alas, vähennetty etuja, tehostettu, ajettu loppuun. Haukuttu kulueräksi. Ja nyt, kun on tosi kyseessä, tuntuu, että henkenikin (ja pahimmassa tapauksessa perheeni henki) uhrataan vailla harkintaa ja ilman mitään korvausta. Olo on kuin kanveesiin heitetyllä pyyhkeellä, jonka loppusijoitus on roskakorissa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehän olette aina kehuneet olevanne vastuussa ihmishengistä. Nyt olisi se näytön paikka. 

Ilman palkkaa et ole ikinä tehnyt päivääkään töitä. 

Olipas idioottimainen kommentti. Oliko korkki liian löysällä...

Vierailija
22/41 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menisin mielelläni lähihoitajana töihin nyt oltuani vuoden verran pois alalta, mutta haluaisin vasta-aine testin oliko sairastamani virus koronaa jota epäilen. Minua ei testattu vaikka oireet oli rajut, niin en voi tietää. Miksi haluan tietää? Että voisin työskennellä ilman vaaraa tartunnasta riskiryhmään kuuluvien perheenjäsenieni takia.

Testiä odotellessa.

Voi apua, tätäkö on terveydenhoitohenkilökunnan taso tänä päivänä. Sinä voit tartuttaa perheenjäsenesi, vaikka olisitkin jo sairastanut taudin. Miksi sinä muuten kuvittelet, että ihmisiä kehoitetaan pesemään käsiä?

No ei ollut viisas sinunkaan kommentti. Missä hän mainitsi ettei tarvitse tai aio pestä käsiään?🤔

Miksi hän sitten kuvitteli ettei voi tartuttaa perheenjäseniään, jos hän on jo sairastanut taudin?

Täh? Jos on vasta-aineita veressä niin on sairastanut kys taudin. Tilanne on sama kuin sinut olisi rokotettu sitä vastaan. Joten et tartuta tautia eteenpäin. Tottakai käsihygieniasta tulee huolehtia ettei kuljeta virusta käsissään eteenpäin jollekin joka ei ole vielä sairastanut sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen samat mietteet. Esimiehet ovat vetäytyneet palavereista, saamma A4 tulosteina ohjeistukset jotka muuttuu päivittäin ja joita itseksemme pähkäilemme. Maskeja ei ole riittävästi, ei saa pitää ennaltaehkäisevästi eikä oireilevaa hoitohenkilökuntaa testata. Meillä on muutenkin takana rankka talvi, kun flunssa ja mahatauti vei petiin henkilökuntaa ja jäljellä olevat teki pitkää päivää. Sikäli että siinä mitään uutta olisi. Voimia ei ole yksinkertaisesti tähän, kun tietää ettei lisäresurssia tule mistään taikaseinästä, tekijöitä ei ole. Eikä kiinnosta enää oman elämän uhraaminen työn edestä joka ei palkitse millään tavalla. Me ollaan 2020-luvun orjia.

Hoitoala oli kriisissä jo ennen koronaa, tulee sellainen tunne että ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä pandemiasta, jos se iskee toden teolla. Useat hoitajat loppuun palamisen partaalla jo aikaisemmin, sairaslomia psyykkisistä ja fyysisitä syistä. Paljon ammattitaidottomia tai muuten vain välinpitämättömyyteen sairastuneita hoitajia. Pulaa sijaisista tai säästösyistä ei sijaisia palkata. Pulaa tarvikkeista, kaikesta yritetään säästää. Onko korona-pandemia se viimeinen pisara monelle hoitajalle jättää ala? Ketäänhän ei voi väkisin töihin hakea. Moni voi mennä mieluummin sitten vankilaan kuin sairaalaan hoitamaan toivotonta tilannetta.

Vierailija
24/41 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet riskiryhmää niin kerrot tietenkin työnantajalle ja mahdollisesti sinut voidaan siirtää toisiin tehtäviin.

Olen jo kertonut. Astmaa ei katsota niin vakavaksi sairaudeksi, että en voisi tehdä hoitotyötä. Olen yksinhuoltaja ja pelottaa lasten puolesta, jos henki lähtee. Jotenkin niin ristiriitaista, että hallitus käskee suojelemaan riskiryhmiä, mutta hoitoalalla pitää vain tehdä töitä.

.

Mä olen kyllä kuullut, että riskiryhmäläisiä ja jopa raskaana olevia (jotka eivät kai riskiryhmää) on siirretty muihin tehtäviin esim. Puhelimeen tai vastaaviin töihin.

Kyllä sinä astman kanssa olet riskiryhmää.. se pitäisi työnantajan huomioida.

Vierailija
25/41 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sairaanhoitaja joutuu työssään hoitaa sairaita.

Mut entäs, jos kouluttautu lähihoitajaks nimenomaan päiväkotiin?? Ja ties, ettei KOSKAAN tule työskentelemään missään hoitolaitoksessa?!?!?! :D Ja sit siihen on vielä oikeita syitäkin, joita ei mun mielestä tarvis edes esittää. Se koulun yksharjottelu ei ihan riitä siihe, ettäkö mun pitäis hätätapauksessa hoitaa yhtäkkiä täysin eri asiakkaita ku mihin mun erikoistuminen on ollut..... Mä nimenomaan en ole kiinnostunut tosta hoitopuolesta vaan ohjauspuolesta, ja mulle suositeltiin sen takia lähihoitajan ammattia. Kukaan ei kertonut että saattaa tulla tilanne jossa mut velvoitetaan hoitamaan sairaita ihmisiä pois mun omalta työpaikaltani.

Se on sama kun kaupanmyyjä laitettais kahvilaan töihin. Paitsi toki pahempi, koska kyseessä oma terveys jne (itsellä myös fyysiset syyt miksen voi tehdä hoitotyötä).

Vierailija
26/41 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menisin mielelläni lähihoitajana töihin nyt oltuani vuoden verran pois alalta, mutta haluaisin vasta-aine testin oliko sairastamani virus koronaa jota epäilen. Minua ei testattu vaikka oireet oli rajut, niin en voi tietää. Miksi haluan tietää? Että voisin työskennellä ilman vaaraa tartunnasta riskiryhmään kuuluvien perheenjäsenieni takia.

Testiä odotellessa.

Voi apua, tätäkö on terveydenhoitohenkilökunnan taso tänä päivänä. Sinä voit tartuttaa perheenjäsenesi, vaikka olisitkin jo sairastanut taudin. Miksi sinä muuten kuvittelet, että ihmisiä kehoitetaan pesemään käsiä?

No ei ollut viisas sinunkaan kommentti. Missä hän mainitsi ettei tarvitse tai aio pestä käsiään?🤔

Miksi hän sitten kuvitteli ettei voi tartuttaa perheenjäseniään, jos hän on jo sairastanut taudin?

Täh? Jos on vasta-aineita veressä niin on sairastanut kys taudin. Tilanne on sama kuin sinut olisi rokotettu sitä vastaan. Joten et tartuta tautia eteenpäin. Tottakai käsihygieniasta tulee huolehtia ettei kuljeta virusta käsissään eteenpäin jollekin joka ei ole vielä sairastanut sitä.

Kyllä minä sen tiedän, vaikka en ole edes alalla. Tuo lähihoitaja kuvitteli ettei hän voi tartuttaa läheisiään, jos hän on sairastanut taudin. 

Vierailija
27/41 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan teitä niin paljon. Ootte kultaa. Teidän työ on niin arvokasta. Ilman teitä me ei pärjättäis. Pelastatte ihmishenkiä. Aanat ei riitä kuvaamaan sitä miten tärkeitä olette meille. Voimaa ja valoa.

Anteeksi, mutta lässyn lässyn. Voimaa ja valoa... Voi nyt S**tana.

Joo, ei sitä enää oikein riitä. Oikein olisi toivottaa käsipareja, äkkiä.

Vierailija
28/41 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testiä odotellessa.

Kyllä minä sen tiedän, vaikka en ole edes alalla. Tuo lähihoitaja kuvitteli ettei hän voi tartuttaa läheisiään, jos hän on sairastanut taudin. 

En minä niin kuvitellut, kuten ehkä huomaat jos luet viestini uudelleen.

Tästäkin saatiin ongelma aikaiseksi. Tarkoitukseni oli viestittää halukkuutta hoitaa kotihoidossa tai muualla ihmisiä tälläisenä aikana ja tuoda esille etten ole valmis riskeeraamaan omia läheisiäni silti.

Ymmärrän hyvin näitä vihaisia hoitajia, monet eivät voi valita omaa ja perheensä etua, esim tässä ketjussa yksinhuoltaja jolla astma. Itse halusin nostaa esille epäkohtaa ettei testejäkään kaikki hoitajat saa..

Peace.

Vierailija
29/41 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpäs laajemmasta perspektiivistä kuin omasta navastanne- kuka ne sairaat hoitaa ellette te, jotka siihen on koulutettu ja joille siitä maksetaan? Jätetäänkö yksin koteihin tai vanhainkoteihin kitumaan kuolemaan? Olisitte onnellisia edes siitä, että on töitä..

Vierailija
30/41 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpäs laajemmasta perspektiivistä kuin omasta navastanne- kuka ne sairaat hoitaa ellette te, jotka siihen on koulutettu ja joille siitä maksetaan? Jätetäänkö yksin koteihin tai vanhainkoteihin kitumaan kuolemaan? Olisitte onnellisia edes siitä, että on töitä..

Ottamatta kantaa tuohon hoitaja-asiaan, kun en sellainen ole....jos olet töitä vailla, ota yhteys lähimmmän sairaalan siivoustyönjohtajaan, laikkarin sijaisuuksiin ei tarvita alan koulutusta. Mitoitukset ovat olleet alkujaan törkeitä, nyt jengiä on sairaana ja karanteenissa, joten teet useampaa osastoa, mutta pääset olemaan onnellinen, että on töitä. Terveisiä pers...eikun PSHP:sta.

Niin ja muista aseptiikka, sairaalahygienia ja ergonominen työskentely.  Sauvakävelykin piristää.

Vierailija
31/41 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä suljetulla osastolla, jonne ei saa tulla nyt vierailijoita. Koen olevani aika turvassa. Tietysti tilanne muuttuu, mikäli virus pääsee osastolle.. Ensiavussa ja päivystyksessä en haluaisi nyt olla. Jatkuva sairaiden ihmisten virta ja takuulla hoitohenkilöstöä tulee myös sairastumaan vakavasti.

Vierailija
32/41 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blaablaa. Kaupan kassatkin on suuremassa vaarassa kuin 98% hoitajista.

Koronapotilaat eristetään tai käsketään kotiin. 

Potilaat jotka otetaan sairaalaan ovat niin sairaita että eivät pärjää kotona. Monisairaita ja vanhuksia. Liikuntakyvyttömiä tai muutoin petipotilaita. Tarvitsevat mahdollisesti apua kaikissa päivittäisissä toiminnoissa. Autetaan ravinnonsaannissa, nesteytyksessä, lääkitsemisessä, pesuissa, hapenantoa, limanimua, eritteiden siivousta, asennonvaihtoa... seurataan lämpöä, hapetusta ja verenpainetta. Valmistellaan ja tehdään tutkimuksia. Se että potilas on eristyksessä ei tarkoita että siellä ei kukaan kävisi! Hoitajat käyvät huoneessa useita kertoja päivässä ja viettävät siellä aikaa esimerkiksi kun tehdään vuodepesut ym. hoitotehtäviä.

Vierailija
33/41 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... joiden luona esim kotihoidon on käytävä. Kaikki kotihoidon hoitajat ovat muutenkin suuressa vaarassa, kun ei tiedetä kuka on kantaja ja kuka ei - koska oireilevia ei testata! Emme voi suojella asiakkaitamme emmekä läheisiämme - koska emme pysty suojautumaan. Emme voi pystyttää pleksiä asiakkaiden ja meidän väliin ja kohtaamiset ovat taatusti pidempiä kuin 2min kassamaksu.

Vierailija
34/41 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää viitsikö todistaa oikeiksi niitä ennakkoluuloja, että hoitajat eivät ole liialla älyllä pilattuja. Jotenkin kuvittelisi sairaanhoitajan ymmärtävän ammattia valitessaan, että työssä joutuu tekemisiin nimenomaan sairaiden kanssa.

Ok. Ja sinä olet tietysti niin viisas että osasit ennakoida tämän pandemiankin.🤔

Mieti nyt, ei kukaan sairaanhoitajaksi, lähihoitajaksi tai lääkäriksi ryhtyessään etukäteen edes osannut kuvitellakaan että joutuu joskus työskentelemään sellaisissa olosuhteissa mitä esim Italiassa on. Se tilanne voi hyvinkin olla kohta täällä.

Minä luin aiheesta muutama vuosi sitten kun opiskelin lähihoitajaksi. Lepakoista ihmisiin siirtyvistä viruksista siis, joille kenelläkään ei ole ennestään vastustuskykyä. Samoihin aikoihin kun luin antibiooteille vastustuskykyisistä bakteereista. Olisiko kuulunut johonkin opintokokonaisuuteen nimeltään tartuntataudit, jossa sivuttiin tulevaisuuden uhkia?

Ehkä olen keskimääräistä pohtivaisempi tapaus, mutta kyllä minua hirvitti asia jo silloin. Sain motivaatiota aseptiikan opiskeluun.

Vierailija
35/41 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjan terveysministeriön mukaan jopa 25% sairaalan henkilökunnasta on saanut virustartunnan ja tahti kiihtyy, kun suojavälineistä on yhä enemmän pulaa. Joten voisitteko lopettaa tuon vähättelyn ja myöntää, että tämä on valtava riski sairaaloissa työskenteleville ja meillä on oikeus olla peloissaan ja ärtyä ehkäisevien toimeiden puutteesta.

Vierailija
36/41 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen samat mietteet. Esimiehet ovat vetäytyneet palavereista, saamma A4 tulosteina ohjeistukset jotka muuttuu päivittäin ja joita itseksemme pähkäilemme. Maskeja ei ole riittävästi, ei saa pitää ennaltaehkäisevästi eikä oireilevaa hoitohenkilökuntaa testata. Meillä on muutenkin takana rankka talvi, kun flunssa ja mahatauti vei petiin henkilökuntaa ja jäljellä olevat teki pitkää päivää. Sikäli että siinä mitään uutta olisi. Voimia ei ole yksinkertaisesti tähän, kun tietää ettei lisäresurssia tule mistään taikaseinästä, tekijöitä ei ole. Eikä kiinnosta enää oman elämän uhraaminen työn edestä joka ei palkitse millään tavalla. Me ollaan 2020-luvun orjia.

Hoitoala oli kriisissä jo ennen koronaa, tulee sellainen tunne että ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä pandemiasta, jos se iskee toden teolla. Useat hoitajat loppuun palamisen partaalla jo aikaisemmin, sairaslomia psyykkisistä ja fyysisitä syistä. Paljon ammattitaidottomia tai muuten vain välinpitämättömyyteen sairastuneita hoitajia. Pulaa sijaisista tai säästösyistä ei sijaisia palkata. Pulaa tarvikkeista, kaikesta yritetään säästää. Onko korona-pandemia se viimeinen pisara monelle hoitajalle jättää ala? Ketäänhän ei voi väkisin töihin hakea. Moni voi mennä mieluummin sitten vankilaan kuin sairaalaan hoitamaan toivotonta tilannetta.

Ei kai tilanne noin toivoton sentään ole? Johtamisen pätevyys minua enemmänkin mietityttää. Kun on kriisi tulossa, pitää rauhoittua, ajaa alas toimintoja jotka ei ole välttämättömiä. Nyt tuntuu että poltetaan loppuun hoitajat ennen kuin kriisi on käsillä. Toiminta on yliaktiivista. On johtajia jotka eivät osaa priorisoida ja tämä asenne tarttuu hoitajiin. 

Vierailija
37/41 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaupan kassojen palkat on puolet hoitajien palkoista (tämä lisineenkin)! Varuillaolosta osa-aikaiset myyjät eivät saa palkkaa, enintään lisää työtunteja. Suojavarusteiksi saa maksimissaan laittaa hanskat. Ja mitkä testit???

Vierailija
38/41 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, sairaanhoitaja joutuu työssään hoitaa sairaita.

Mut entäs, jos kouluttautu lähihoitajaks nimenomaan päiväkotiin?? Ja ties, ettei KOSKAAN tule työskentelemään missään hoitolaitoksessa?!?!?! :D Ja sit siihen on vielä oikeita syitäkin, joita ei mun mielestä tarvis edes esittää. Se koulun yksharjottelu ei ihan riitä siihe, ettäkö mun pitäis hätätapauksessa hoitaa yhtäkkiä täysin eri asiakkaita ku mihin mun erikoistuminen on ollut..... Mä nimenomaan en ole kiinnostunut tosta hoitopuolesta vaan ohjauspuolesta, ja mulle suositeltiin sen takia lähihoitajan ammattia. Kukaan ei kertonut että saattaa tulla tilanne jossa mut velvoitetaan hoitamaan sairaita ihmisiä pois mun omalta työpaikaltani.

Se on sama kun kaupanmyyjä laitettais kahvilaan töihin. Paitsi toki pahempi, koska kyseessä oma terveys jne (itsellä myös fyysiset syyt miksen voi tehdä hoitotyötä).

Kaupan myyjä saatetaan laittaa kaupan kahvilaan töihin, siivoamaan kauppaa, leipojaksi, vartijaksi, trukkikuskiksi jne. Muutaman tunnin koulutuksella tai ilmankin.

Vierailija
39/41 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aikamoista pokkaa vaatii mennä yskivän ja oksentavan kuumeisen potilaan luo ja alkaa hoitaa. Itse olen terve, mutta miehelläni on vakava perussairaus. Sitä ei työnantajat huomioi mitenkään. Jos mieheni kuolee takiani, ei mua kukaan ole selkään taputtamassa.

Vierailija
40/41 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän työstäni, mutta rehellisesti voin kertoa, että eipä tunnu arvostusta saaneen potilailta, omaisilta tai siakkailta koko lähes 15 vuoden työurani aikana. Ja työni olen hoitanut suurella sydämellä.

Nyt sitten pitäisi sitä "kutsumusammattia" suorittaa, oman terveytensä uhalla. Ja kun ei suuri osa ihmisistä edes noudata hallituksen antamia ohjeita.

Jos kutsu käy töihin nyt (olen hoitovapaalla) harkitsen vakavasti että en tule töihin menemään. Työhön määräämiseltä voi kyllä välttyä. Suojelen mieluummin itseäni ja perhettäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan