Rikkaat ja rahattomat
Oletteko kiinnittäneet huomiota, kuinka rikkaat ovat aina hyvässä kunnossa ja hoikkia, ja rahattomat lihavia ja syövät yli varojensa?
Melko mielenkiintoista! Kun asian luulisi olevan juuri toisinpäin, että söisi vähemmän, jos on köyhä.
Kommentit (40)
Tästä ohjelmasta on olemassa myös OFFICIAL ketju, jossa keskustellaan itse ohjelmasta. Ap halusi keskustella köyhien läskiydestä, joten olisi voinut otsikoida aloituksensa esim. "köyhät on läskejä". Turha tuota mukavaa ohjelmaa on tähän sekoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ohjelmasta on olemassa myös OFFICIAL ketju, jossa keskustellaan itse ohjelmasta. Ap halusi keskustella köyhien läskiydestä, joten olisi voinut otsikoida aloituksensa esim. "köyhät on läskejä". Turha tuota mukavaa ohjelmaa on tähän sekoittaa.
Halusin vain valaistua siitä, että miksi kyseisessä ohjelmassa yksikään "köyhä" ei ole hoikka, vaan selkeästi lihava ja yli varojensa syövä? Varmasti hoikkiakin löytyisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina se ei ole vain kyse siitä mitä syö, eli voisitko vähän tutkia asiaa paremmin?
Itse syön 1200 kcal päivässä, mutta painan 130kg, eikä paino lähde minnekään (en kyllä haluaisikaan, olen kaunis juuri näin).
Itselläni on diagnosoitu PCOS ja kilpirauhasen vajaatoiminta, niin ne aiheuttavat itsellä lihavuutta, vaikka en söisi mitään! Eli ehkä ohjelmissa näytettävillä ihmisillä on myös jotain sairauksia, eikä he vain ylensyö!
Herkuttelu on muutenkin ihan ok, ei sitä pidä koskaan kieltää mitään mitä aivot haluaisi, se on omien tunteiden tukahduttamista ja on todella vahingollista!
Ai kun ihanat tekosyyt olla läski.
En ole läski, vain hieman ylipainoinen. Läski on lähes yhtä rasistinen sana kuin tummaihoista käytettävä n-sana, niin voisitko lopettaa?
Eikä muutenkaan ole mitään väärää olla ylipainoinen, kaikki olemme yhtä arvokkaita!
Sanotaan sitten sama asia lääketieteellisin termistön kautta, niin ei tule niin paha mieli. Olet graavin obeesi. Fysiikat lait menevät sillä tavalla, että kun syöt kaloreita alle kulutuksesi, niin laihdut. Se on maailman yksinkertaisin asia. Sen voit nähdä esim. kun syötät koiraa. Kun pienenät ruoka-annoksen koko kupissa, niin koira laihtuu. Ja kun lisäät annoksen määrää kupissa, niin koira lihoaa. Samat fysiikat lait pätevät myös ihmisiin.
Mistä tiedät, että olen obeesi? Kerroin vain painoni. Olen todella pitkä, ja käyn paljon kuntosalilla, niin en todellakaan ole obeesi, ehkä vain vähän ylipainoinen!
Syön todella vähän, koska ei maistu enempi ruoka, mutta paino ei putoa. Ehkä se on vain sitten se, että lihas painaa enemmän :/ todella harmittavaa tämä!
Jatkossa, voisitko olla hieman vähemmän aggressiivinen?
210cm?
175, joka on pitkä naiseksi! Mutta tosiaan, lihas vaan painaa enemmän, ja olen vähän rotevampi, mutta en obeesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina se ei ole vain kyse siitä mitä syö, eli voisitko vähän tutkia asiaa paremmin?
Itse syön 1200 kcal päivässä, mutta painan 130kg, eikä paino lähde minnekään (en kyllä haluaisikaan, olen kaunis juuri näin).
Itselläni on diagnosoitu PCOS ja kilpirauhasen vajaatoiminta, niin ne aiheuttavat itsellä lihavuutta, vaikka en söisi mitään! Eli ehkä ohjelmissa näytettävillä ihmisillä on myös jotain sairauksia, eikä he vain ylensyö!
Herkuttelu on muutenkin ihan ok, ei sitä pidä koskaan kieltää mitään mitä aivot haluaisi, se on omien tunteiden tukahduttamista ja on todella vahingollista!
En ole läski, vain hieman ylipainoinen. Läski on lähes yhtä rasistinen sana kuin tummaihoista käytettävä n-sana, niin voisitko lopettaa?
Eikä muutenkaan ole mitään väärää olla ylipainoinen, kaikki olemme yhtä arvokkaita!
Sanotaan sitten sama asia lääketieteellisin termistön kautta, niin ei tule niin paha mieli. Olet graavin obeesi. Fysiikat lait menevät sillä tavalla, että kun syöt kaloreita alle kulutuksesi, niin laihdut. Se on maailman yksinkertaisin asia. Sen voit nähdä esim. kun syötät koiraa. Kun pienenät ruoka-annoksen koko kupissa, niin koira laihtuu. Ja kun lisäät annoksen määrää kupissa, niin koira lihoaa. Samat fysiikat lait pätevät myös ihmisiin.
Mistä tiedät, että olen obeesi? Kerroin vain painoni. Olen todella pitkä, ja käyn paljon kuntosalilla, niin en todellakaan ole obeesi, ehkä vain vähän ylipainoinen!
Syön todella vähän, koska ei maistu enempi ruoka, mutta paino ei putoa. Ehkä se on vain sitten se, että lihas painaa enemmän :/ todella harmittavaa tämä!
210cm?
175, joka on pitkä naiseksi! Mutta tosiaan, lihas vaan painaa enemmän, ja olen vähän rotevampi, mutta en obeesi.
Terve Henna! Joko olet maksanut sakkosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin vain valaistua siitä, että miksi kyseisessä ohjelmassa yksikään "köyhä" ei ole hoikka, vaan selkeästi lihava ja yli varojensa syövä? Varmasti hoikkiakin löytyisi.
ap
Ketkä kaikki? Vastahan siitä on tullut kaksi jaksoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
210cm?
Sulla on silti jotain 70 kg vähintään ylipainoa.
Kyllä minä tunnen useammankin varakkaan ja lihavan, että se siitä teoriasta.
Se on asian yksinkertaistamista, kun sanotaan että mitäs syövät itsensä ylipainoisiksi. Luin kirjan "Iso", jossa selvitettiin lihavuuden syitä. Ei se ole tekosyy, että ihmisten aineenvaihdunta on erilainen. Muutama kymmenen prosenttia ihmisistä voi syödä suunnilleen mitä lystää, ja pysyä silti hoikkina. Ja kuten mainittiin, monet sairaudet aiheuttavat painonnousua. Samoin lääkitys. Tuttavani, jonka on pakko käyttää psyykenlääkkeitä, on lihonut kymmeniä kiloja, vaikka liikkuu päivittäin (eikä ahmi liikaa ruokaa).
Kun katselen vaikka Nobelin tiedepalkintojen saajia ja muita älykköjä, niin enimmäkseen ovat ei-lihavia. Olisikohan niin, että älykkyys on usein yhteydessä hyvään aineenvaihduntaan? Tuli vain mieleen, en tiedä.
Asioilla on monenlaisia syy-seuraussuhteita ja korrelaatioita ilman niitä. Huono-osaisimmille monesti kerääntyy monenlaista ongelmaa: ylisukupolvista syrjäytymistä, vanhempien alkoholinkäyttöä, perheväkivaltaa, päihdeongelmia muutenkin, alempaa sos. ek. asemaa ja kouluttautumista - ylipäätään elämässä on monesti jo lähtökohtaisesti niin huonot kortit, ettei joku ylempää keskiluokkaa edustava suomalainen voisi edes kuvitella. Monesti köyhyys ja huono-osaisuus on äärimmäisen stressaavaa ja monesti huono-osaiset kärsivät myös erilaisista sairauksista (joskus syysuhde on se, että on sairastuttu ja päädytty huono-osaiseen asemaan...) Seuraa mielenterveysongelmia, lisää ongelmia, sosiaalisia ongelmia, tukiverkoston puutetta, jne. Kun ihminen elää jatkuvassa stressissä, hänen kortisolitasonsa ovat korkeammalla ja kuten esim. nyt koronan aikaan moni on huomannut syövänsä enemmän kotona, samaa selittynee myös stressaavassa elämäntilanteessa eläville. Ei ole mahdollisuuksia, aikaa, resursseja, tai edes terveyttä pitää huolta omasta terveydestä.
Case in point: nyt kun on korona ja olen kahlittu sisätiloihin, helppo se minun on tilata terveellistä ruokaa kotiinkuljetuksella tänne ja ostaa 700 euron kuntopyörä ja kuntosalilaitteet kotiini, kun tilillä on ylimääräistä. Asun ns. paremmalla alueella, jossa on myös miellyttävää ulkoilla. Olen töissä ja palkka juoksee. Työni ei ole raskasta ja toimistoajat. Helppoa se mulle ja perheelleni on, mut kaikilla ei ole samoja taloudellisia puskureita, sosiaalista tukea tms. Ja olen täysin tietoinen, että olen etuoikeutetussa asemassa tässä mielessä...
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä läskivihakeskusteluja voi V*TTU onko niin kivaa AINA vaan haukkua ylipainoisia?!
Jotkut koettavat nostaa itsetuntoaan morkkaamalla muita, Mutta huonon kuvan sillä vain itsestään antaa haukkuja.
Fruktoosia on helppo välttää kun on joku, joka kokkaa puolestasi. Mitä enemmän valmisruokia syö, sitä enemmän fruktoosi kertyy lanteille.
Meidän perhe on melko varakas. Usein oon miettiny, että jos tultas tosi köyhiksi, niin mun elämä jatkuis melko samaa rataa: kävisin lenkillä, söisin yksinkertaista kotona valmistettua halvahkoa ruokaa, suklaakakkuja ja jäätelöä iltapäivällä. Edelleenkin pyytäisin ystävää leikkaan mun tukan ja edelleenkin ostaisin mun ja lasten vaatteet alennusmyynneistä niinkuin aina ennenkin. Vuosittainen (kohtuuhintainen) lomamatka sattaisi jäädä tekemättä. Ehkä tää johtuu siitä, että lapsuudenperheessäni vaikka rahaa oli tarpeeksi, sitä ei tuhlattu eikä rahalla mällätty.
Toki ollaan käyty miehen kanssa kalliillakin matkoilla ja syöty ökyaterioita paikkakunnan parhaissa ravintoloissa. En vaan koe että olisin näistä tullut mitenkään onnellisemmaksi. Toki on mukavaa, että on tämäntyyppistäkin tullut koettua. En vaan itse saa kiksejä siitä, että lasissa on moettia ja olalla heiluu tonnin laukku.
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan ole! Ymmärrän kyllä, että tuossa tilanteessa on pakko jotenkin valehdella itselleen että ylipäätään pystyy elämään. Toivottavasti onnistut vielä pudottamaan painoasi.
Jos olisin rikas, söisin tuoreita marjoja ja salaatteja lohella ym.
Nyt syön leipää, makaronia, perunaa, suklaata, riisiä ja kastiketta. Kaikkea halpaa.
Eikä ole varaa motivoiviin kivoihin liikuntalajeihin ja ne tylsät ilmaiset, ei niitä saa aikaan tässä hiilaripöhössä, masennuksessa ja väsymyksessä.
Ylipainoisella exälläni riittää kyllä rahaa olueen ja herkkuihin, muttei lastensa elatukseen, maksattaa kaikki heihin liittyvät maksut muilla.
Itsekin olen jonkinverran ylipainoinen, mutta nuo ohjelman nuoret olivat järkyttävässä kunnossa, hoitoalalla oleva äiti ei tajua että antaa lastensa syödä itsensä hengiltä? Omat lapseni ovat hoikkia pikkulapsia, mutta jos liikakiloja alkaisi karttua pistäisin stopin herkuille.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin rikas, söisin tuoreita marjoja ja salaatteja lohella ym.
Nyt syön leipää, makaronia, perunaa, suklaata, riisiä ja kastiketta. Kaikkea halpaa.
Eikä ole varaa motivoiviin kivoihin liikuntalajeihin ja ne tylsät ilmaiset, ei niitä saa aikaan tässä hiilaripöhössä, masennuksessa ja väsymyksessä.
Jos olisin rikas palkkaisin itselleni kokin joka pitäisi huolta ruuan terveellisyydestä ja maistuvuudesta.
Luulen että psykopatia pitää ihmisen sen verran aktiivisena ettei jää väsyneenä sohvalle. Myös psykopatia varmaan pitää mielen liikkeellä ja tarjoaa jotain "mielekkäältä tuntuvaa" ajateltavaa joten psykopaatti ei jää hautomaan jotain ikäviä juttuja, ei murehdi, ei ahdistu, ei sure, ei masennu, ei kaipaa lohtua ruuasta tai rakkaudesta. Esim melkein kaikki amerikkalaiset sarjamur*haajat ovat normaalipainoisia, kohtuullisen hyväkuntoisia. Eli tosiaan, psykopatia taitaa olla hyväksi ihmisen fyysiselle terveydelle ja kunnolle, sen lisäksi tietysti että psykopatia myös auttaa ihmistä ansaitsemaan rahaa.
Niin terveellinen ruoka ja personal trrainerit on suomessa kalliita. Lohta marjoja, vihanneksia ei köyhissä perheissä niinkään ostella.
Se taitaa olla ihan tutkittu juttu, että mitä korkeampi koulutus- ja tulotaso, sen parempi terveys ja kunto, niin fyysinen kuin psyykkinenkin. Poikkeuksia löytyy suuntaan ja toiseen, mutta keskimäärin noin. Mikä sitten on syytä ja mikä seurausta, onkin vaikeampi määritellä.
210cm?