Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, ketkä ovat laittaneet lapsihaaveet tauolle nykyisen tilanteen takia?

Vierailija
27.03.2020 |

(Varmaan vauvakuume-osio olisi ollut tälle ketjulle oikeampi paikka, mutta sinne kirjoittelu vaatii rekisteröitymisen, joten laitan tänne.)

Ei varmaan olla miehen kanssa ainoita, ketkä ovat päättäneet haikein mielin siirtää yrittämistä koronan takia. Meillä takana yritystä noin vuosi, sekä taustalla yksi keskeytynyt keskenmeno nyt loppuvuodesta. Ei lapsia entuudestaan, joten kyllähän tämä surettaa, mutta varmasti oikea päätös olosuhteisiin nähden. Onneksi ollaan suht nuoria, vähän päälle 30-vuotiaita, joten hirveä kiire lastenhankinnalla ei vielä senkään vuoksi ole. Mietittiin, että jos nyt ainakin kesään saakka seuraisi tilannetta, että onko epidemia hiipumassa ja onko mahdollista, että toinen aalto tulisi vielä syksyllä, vai mitä tässä nyt vielä edessä onkaan. Mies onneksi sellaisella alalla töissä, että töitä tulee olemaan nyt ja jatkossakin, eli onneksi ainakaan tulevaisuuden toimeentulon takia ei tarvitse miettiä, kannattaako meidän lasta edes yrittää hankkia (hänellä siis palkkakin onneksi sen verran hyvä, että vaikka minä joutuisinkin joksikin aikaa työttömäksi, niin pärjäisimme hyvin + minullekin tulisi melko varmasti olemaan taas töitä, kunhan talous elpyy).

Entäs te muut, millä mielellä asian suhteen? Kuinka kauan ajattelitte seurata tilannetta, ennen kuin jatkatte taas yrittämistä? Tai oliko tämä koronavirus nyt jollekin syy jättää lapsi/et kokonaan hankkimatta?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laittanut lapsihaaveet hyllylle muutamaksi kuukaudeksi. Silloin on jo paljon enemmän tietoa, miten vakavaksi tilanne kehittyy Suomessa. Muutamassa kuukaudessa on myös kerätty enemmän dataa siitä, miten virus vaikuttaa sikiöön ja onko raskaana olevat riskiryhmää.

Vierailija
42/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä olis aikaa lykkäillä.

T. 40 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yritetä, koska minä olen astmaatikkona riskiryhmässä.

Keuhkokuume + raskaus = todennäköisemmin ennenaikainen synnytys > ei kiitos.

Vierailija
44/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ajatus, että 3kk lykkääminen jotenkin auttaisi asiaa. Korona ei todellakaan ole ohi vielä 3kk päästä eli riskit ovat silloin ihan yhtä suuret kuin nytkin elleivät jopa suuremmat. Tautihuippuhan todennäköisesti ajoittuu siihen, kun nyt eristyksissä olevat kesän tullen kyllästyvät kotoiluun ja lähtevät liikkeelle. Eli juurikin aikalailla 3kk päähän.

Vierailija
45/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tätä logiikkaa. Tai tavallaan kyllä. Mutta itse näkisin, että nyt olisi oikeastaan aika hyvä aika olla raskaana ja äitiyslomalla. Raskaana oleva nainen on taatusti prioriteettilistan kärkipäässä jos sairastuu. En tiedä työstäsi, mutta itselle olisi raskaana ollut helpotus jos olisi etätyömahdollisuus. Pitkät ajomatkat, seisomatyö, liikuntatuntien vetämistä jne (opettaja). Ja koska työtilanne on huono jatkossa monilla aloilla, olisi äitiysloma työttömyyttä parempi vaihtoehto. Selkeä syy työnantajallekin esittää miksi on pois työelämästä. Ja vielä jos epidemia jatkuu, saisit olla ihan vapaasti kotona äitiysloman turvin. Mieskin voisi pitää isyyslomaa kun muuten vuosilomat saattaa menettää.

Vierailija
46/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritystä ei ole vielä takana, vaikka lapsesta haaveilenkin. Pakko työntää haaveet pois joksikin aikaa.

Puolisolla on töissä yt:t ja itse joudun työni puolesta etulinjaan, suoraan kontaktiin koronapotilaiden kanssa. Kumpikaan ei ole hyvä asia perheenlisäyksen kannalta.

Maailman nykyinen meno myös aktivoi vanhan ahdistuneisuushäiriöni. Joudun käyttämään siihen lääkkeitä, jotka ovat vasta-aiheisia raskauden kanssa.

Vierailija
47/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen ajatus, että 3kk lykkääminen jotenkin auttaisi asiaa. Korona ei todellakaan ole ohi vielä 3kk päästä eli riskit ovat silloin ihan yhtä suuret kuin nytkin elleivät jopa suuremmat. Tautihuippuhan todennäköisesti ajoittuu siihen, kun nyt eristyksissä olevat kesän tullen kyllästyvät kotoiluun ja lähtevät liikkeelle. Eli juurikin aikalailla 3kk päähän.

Meillä tämä lykkääminen perustuu nimenomaan tuohon epidemian huipun tavoittamiseen, että esim. ultraa ajatellen (viikolla 12+) olisi jo toivottavasti tilanne rauhoittunut, eikä tarvitsisi pelätä saavansa koronaa sairaalasta ja isäkin pääsisi mukaan. Tämän lisäksi toki voi mennä oma aikansa, että tulisin uudestaan raskaaksi, vaikka hieno juttuhan se olisi, että kerrasta tärppäisi.

- ap.

Vierailija
48/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset pilaa elämänsä hankkimalla lapsia?

Vierailija
50/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä lykkääminen perustuu nimenomaan tuohon epidemian huipun tavoittamiseen, että esim. ultraa ajatellen (viikolla 12+) olisi jo toivottavasti tilanne rauhoittunut, eikä tarvitsisi pelätä saavansa koronaa sairaalasta ja isäkin pääsisi mukaan. Tämän lisäksi toki voi mennä oma aikansa, että tulisin uudestaan raskaaksi, vaikka hieno juttuhan se olisi, että kerrasta tärppäisi.

- ap.

Sairaalassa on aina pöpöjä liikkeellä. Pahempiakin kuin korona. Koronatartunnan riskin osalta sairaala ei ole lähelläkään kärkipäätä ellet varta vasten mene koronapotilaiden keskelle. 

Vierailija
51/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Vuosi yritystä takana ja nyt pistettiin homma jäihin. Vauvakuume on kadonnut ihan kokonaan! Viikko sitten oikein toivoin, että kuukautiset alkaisi ja alkoihan ne. Viimeiset puoli vuotta olen itkenyt joka kerta kun menkat on alkaneet. Ollaan vielä suht nuoria, mies 33 ja itse täytän 30 tänä vuonna. Katsellaan myöhemmin uudelleen.

Ette ole enää nuoria, kun mietitään lapsen saamista. 30 jälkeen hedelmällisyys laskee naisella merkittävästi. 

Itse asiassa 25v ja 30v naisten välillä ei ole juurikaan eroa hedelmällisyydessä :)

Vierailija
52/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset pilaa elämänsä hankkimalla lapsia?

Miksi kuvittelet, että kaikkien mielestä elämä menee pilalle lasten takia?

Vierailija
53/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä logiikkaa. Tai tavallaan kyllä. Mutta itse näkisin, että nyt olisi oikeastaan aika hyvä aika olla raskaana ja äitiyslomalla. Raskaana oleva nainen on taatusti prioriteettilistan kärkipäässä jos sairastuu. En tiedä työstäsi, mutta itselle olisi raskaana ollut helpotus jos olisi etätyömahdollisuus. Pitkät ajomatkat, seisomatyö, liikuntatuntien vetämistä jne (opettaja). Ja koska työtilanne on huono jatkossa monilla aloilla, olisi äitiysloma työttömyyttä parempi vaihtoehto. Selkeä syy työnantajallekin esittää miksi on pois työelämästä. Ja vielä jos epidemia jatkuu, saisit olla ihan vapaasti kotona äitiysloman turvin. Mieskin voisi pitää isyyslomaa kun muuten vuosilomat saattaa menettää.

Valitettavasti mieheni on ns. kriittisellä alalla töissä, joten meillä on ihan todellinen pelko siitä, että hän sairastuisi ja sairastuttaisi minutkin. Tämän takia hän ei varmasti saisi pitää mitään lomiakaan, ennen kuin epidemia on ihan oikeasti selätetty. Lisäksi oleminen minkään prioriteettilistan ensimmäinen ei takaisi sitä, että en saisi keskenmenoa, valitettavasti :(

- ap.

Vierailija
54/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Vuosi yritystä takana ja nyt pistettiin homma jäihin. Vauvakuume on kadonnut ihan kokonaan! Viikko sitten oikein toivoin, että kuukautiset alkaisi ja alkoihan ne. Viimeiset puoli vuotta olen itkenyt joka kerta kun menkat on alkaneet. Ollaan vielä suht nuoria, mies 33 ja itse täytän 30 tänä vuonna. Katsellaan myöhemmin uudelleen.

Ette ole enää nuoria, kun mietitään lapsen saamista. 30 jälkeen hedelmällisyys laskee naisella merkittävästi. 

Itse asiassa 25v ja 30v naisten välillä ei ole juurikaan eroa hedelmällisyydessä :)

30 JÄLKEEN. Ei toki välittömästi kun täyttää 30.

Vierailija
55/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti mieheni on ns. kriittisellä alalla töissä, joten meillä on ihan todellinen pelko siitä, että hän sairastuisi ja sairastuttaisi minutkin. Tämän takia hän ei varmasti saisi pitää mitään lomiakaan, ennen kuin epidemia on ihan oikeasti selätetty. Lisäksi oleminen minkään prioriteettilistan ensimmäinen ei takaisi sitä, että en saisi keskenmenoa, valitettavasti :(

- ap.

Ikävä fakta: myöskään koronan jälkeisenä aikana mikään ei takaa sitä, ettet saisi keskenmenoa. Se on aina ja kaikkina aikoina mahdollista. Samoin kuin on myös mahdollista, että raskaus menee täydellisesti ja saat täysin terveen lapsen. Ja tämä voi tapahtua myös korona-aikaan. 

Vierailija
56/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronakin heikentää hedelmällisyyttä niin sen sairastamisen jälkeen teillä on viellä huonommat mahdollisuudet saada lasta.

Vierailija
57/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina täällä on tää hedelmällisyydestä vouhkaaja. Suurin osa naisista saa lapsensa vasta yli 30- vuotiaina Suomessa. Monet saavat vasta esikoisensa keskimäärin 30- vuotiaana.

Itse en tekisi nyt lapsia, koska työelämä on niin pahasti vaakalaudalla ja todennäköisesti kestää kauan toipua tästä. Lisäksi koronan vaikutuksista sikiöön ei yksinkertaisesti voida tietää 100% varmaksi, koska kyseessä niin uusi virus.

Vierailija
58/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulis mieleenkään tehdä lapsia nyt, valitettavasti.

Vierailija
59/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina täällä on tää hedelmällisyydestä vouhkaaja. Suurin osa naisista saa lapsensa vasta yli 30- vuotiaina Suomessa. Monet saavat vasta esikoisensa keskimäärin 30- vuotiaana.

Itse en tekisi nyt lapsia, koska työelämä on niin pahasti vaakalaudalla ja todennäköisesti kestää kauan toipua tästä. Lisäksi koronan vaikutuksista sikiöön ei yksinkertaisesti voida tietää 100% varmaksi, koska kyseessä niin uusi virus.

Vaan saavatko luomusti? Oman tuttavapiirin otannalla vastaus on: aika suuri osa ei saa. t. ei hedelmällisyys vouhkaaja

Vierailija
60/97 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap.

Ikävä fakta: myöskään koronan jälkeisenä aikana mikään ei takaa sitä, ettet saisi keskenmenoa. Se on aina ja kaikkina aikoina mahdollista. Samoin kuin on myös mahdollista, että raskaus menee täydellisesti ja saat täysin terveen lapsen. Ja tämä voi tapahtua myös korona-aikaan. 

Tiedän tämän, ihan jo aiemmasta kokemuksesta. Siksi en ehdoin tahdoin halua ainakaan lisätä keskenmenon riskiä entisestään. Lisäksi, vielä ei ole myöskään tarkkaa tietoa siitä, kuinka koronan sairastaminen vaikuttaa sikiöön. Ja toivon sydämeni pohjasta, kaikkien raskaana olevien puolesta, jotka sairastuvat, että kaikki menisi hyvin ja syntyvä lapsi olisi terve!

- ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi