Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, ketkä ovat laittaneet lapsihaaveet tauolle nykyisen tilanteen takia?

Vierailija
27.03.2020 |

(Varmaan vauvakuume-osio olisi ollut tälle ketjulle oikeampi paikka, mutta sinne kirjoittelu vaatii rekisteröitymisen, joten laitan tänne.)

Ei varmaan olla miehen kanssa ainoita, ketkä ovat päättäneet haikein mielin siirtää yrittämistä koronan takia. Meillä takana yritystä noin vuosi, sekä taustalla yksi keskeytynyt keskenmeno nyt loppuvuodesta. Ei lapsia entuudestaan, joten kyllähän tämä surettaa, mutta varmasti oikea päätös olosuhteisiin nähden. Onneksi ollaan suht nuoria, vähän päälle 30-vuotiaita, joten hirveä kiire lastenhankinnalla ei vielä senkään vuoksi ole. Mietittiin, että jos nyt ainakin kesään saakka seuraisi tilannetta, että onko epidemia hiipumassa ja onko mahdollista, että toinen aalto tulisi vielä syksyllä, vai mitä tässä nyt vielä edessä onkaan. Mies onneksi sellaisella alalla töissä, että töitä tulee olemaan nyt ja jatkossakin, eli onneksi ainakaan tulevaisuuden toimeentulon takia ei tarvitse miettiä, kannattaako meidän lasta edes yrittää hankkia (hänellä siis palkkakin onneksi sen verran hyvä, että vaikka minä joutuisinkin joksikin aikaa työttömäksi, niin pärjäisimme hyvin + minullekin tulisi melko varmasti olemaan taas töitä, kunhan talous elpyy).

Entäs te muut, millä mielellä asian suhteen? Kuinka kauan ajattelitte seurata tilannetta, ennen kuin jatkatte taas yrittämistä? Tai oliko tämä koronavirus nyt jollekin syy jättää lapsi/et kokonaan hankkimatta?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin varmaan tauolle. "Valitettavasti" olen raskaana, viikolla 11. Eipä silloin helmikuun puolivälissä plussan tehdessäni käynyt mielessäkään, että nyt voisi olla tällaista. Tiistaina pitäisi mennä labraan verinäytteeseen, ei huvita yhtään. Pääsiäisen jälkeen eka ultra sairaalassa, se kiinnostaa vielä vähemmän. Mieskään ei saa tulla mukaan. En oikeastaan edes ajattele että olen raskaana. Mistä sen tietää, jos koronan nyt saan, tuleeko sikiö koskaan selviämään syksyyn asti.

Vierailija
82/97 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin luovuttiin yrittämisestä (ja ehkä toivosta samalla). Mulla on ikää jo 37 joten viimeisiä viedään, mutta olen ensihoitaja joten en vain uskalla riskeerata mahdollista lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin varmaan tauolle. "Valitettavasti" olen raskaana, viikolla 11. Eipä silloin helmikuun puolivälissä plussan tehdessäni käynyt mielessäkään, että nyt voisi olla tällaista. Tiistaina pitäisi mennä labraan verinäytteeseen, ei huvita yhtään. Pääsiäisen jälkeen eka ultra sairaalassa, se kiinnostaa vielä vähemmän. Mieskään ei saa tulla mukaan. En oikeastaan edes ajattele että olen raskaana. Mistä sen tietää, jos koronan nyt saan, tuleeko sikiö koskaan selviämään syksyyn asti.

Asenteesi varmaan vaikuttaa sikiöön enemmän kuin mahdollinen corona, joka ei välttämättä edes vaikuta mitään.

Vierailija
84/97 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitettiin jo lapsihaavet ilmastonmuutoksen takia ympäristösyistä hyllyle ja tämä koronatilanne osoittaa vain sen että päätös oli ihan oikea.  Meitä ihmisiä taitaa vain olla yksinkertaisesti liikaa. Siksi näitä pandemioita tulee varmasti myös jatkossa.

Vierailija
85/97 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti voimia sinulle! Ei mikään ihme että olet huolissasi, mutta on aivan mahdollista että vaikka sairastuisit koronaan sillä ei olisi mitään vaikutusta raskauteesi. On aivan mahdollista (ja jopa todennäköistä) että saat terveen vauvan. Ahdistuminen ja huolestuminen on luonnollista, mutta toivon että siitä huolimatta pystyt välillä nauttimaan raskaudestasi ja olemaan edes pieniä hetkiä onnellinen. Tilanteeseen kun ei oikein huolehtimalla voi vaikuttaa. Kaikkea hyvää sinulle ja raskaudellesi!

Vierailija
86/97 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me laitamme myös raskauden yrityksen tauolle muutamaksi kuukaudeksi. Tuntuu kamalalta, mutta näin toistaiseksi päätimme. Suurimpana syynä meillä on se, että kukaan ei vielä tiedä miten virus mahdollisesti vaikuttaa alkuraskauden aikana sairastettuna enkä halua ottaa riskiä että tulisin raskaaksi ja sairastuisin. Olemme mieheni kanssa molemmat lääkäreitä erikoissairaanhoidossa joten ei mitään saumaa suojata itseään etätöillä ja eristäytymällä vaan olemme keskimääräistä alttiimpia sairastumaan koronaan. Meillä pitkä raskausyritys taustalla (ja yksi keskenmeno), hoidot oli sovittu alkavaksi parin viikon päästä mutta toistaiseksi niitä ei julkisessa terveydenhuollossa koronaepidemian takia tehdä. Surullinen tilanne, mutta niitä on monella tässä poikkeustilassa. Tsemppiä kaikille!

Haluan myös teille kertoa, että olen todella pahoillani puolestanne. Teette molemmat arvokasta työtä, ja toivon, että tekin vielä vauvan saatte!

- ap.

Kiitos paljon kauniista viestistäsi. Toivon sydämeni pohjasta samaa myös sinulle/teille. Olet muutenkin ap vastannut ihmisille tosi kivasti ja kannustavasti tässä ketjussa, ihanaa nähdä tsemppaavia viestejä täällä ainaisen naljailun ja ilkeilyn sijaan. Näinä ahdistavina aikoina on erityisen tärkeää olla mukava toisille. Kiitos siis siitä!

Vierailija
87/97 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me laitamme myös raskauden yrityksen tauolle muutamaksi kuukaudeksi. Tuntuu kamalalta, mutta näin toistaiseksi päätimme. Suurimpana syynä meillä on se, että kukaan ei vielä tiedä miten virus mahdollisesti vaikuttaa alkuraskauden aikana sairastettuna enkä halua ottaa riskiä että tulisin raskaaksi ja sairastuisin. Olemme mieheni kanssa molemmat lääkäreitä erikoissairaanhoidossa joten ei mitään saumaa suojata itseään etätöillä ja eristäytymällä vaan olemme keskimääräistä alttiimpia sairastumaan koronaan. Meillä pitkä raskausyritys taustalla (ja yksi keskenmeno), hoidot oli sovittu alkavaksi parin viikon päästä mutta toistaiseksi niitä ei julkisessa terveydenhuollossa koronaepidemian takia tehdä. Surullinen tilanne, mutta niitä on monella tässä poikkeustilassa. Tsemppiä kaikille!

Haluan myös teille kertoa, että olen todella pahoillani puolestanne. Teette molemmat arvokasta työtä, ja toivon, että tekin vielä vauvan saatte!

- ap.

Kiitos paljon kauniista viestistäsi. Toivon sydämeni pohjasta samaa myös sinulle/teille. Olet muutenkin ap vastannut ihmisille tosi kivasti ja kannustavasti tässä ketjussa, ihanaa nähdä tsemppaavia viestejä täällä ainaisen naljailun ja ilkeilyn sijaan. Näinä ahdistavina aikoina on erityisen tärkeää olla mukava toisille. Kiitos siis siitä!

AV osaa aina välillä yllättää. Olen kerran aiemmin purkanut sydäntäni täällä, ja sain ainoastaan kannustavia viestejä tilannettani koskien

Minulla ei myöskään ole missään vaiheessa ole ollut tarkoitus kritisoida ihmisiä, jotka alkoivat kaikesta huolimatta jatkaa yrittämistä, vaikka me itse yrittämisen tauolle laitoimmekin.

- ap.

Vierailija
88/97 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdiskelimme mieheni kanssa hiukan, ja päätimme alkaa yrittää uutta raskautta. Emme usko pandemian vielä olevan ohi, mutta Suomessa tilanne on lehtijuttujen mukaan hidastunut niinkin paljon, että epidemia saattaisi kestää vielä parikin vuotta. Meillä ei kuitenkaan ole mitään ikuista hedelmällisyyden lähdettä käytettävissämme, joten tulimme siihen tulokseen, että yritetään uutta raskautta heti seuraavasta kierrosta. Voihan nimittäin olla, että käykin niin, että meneekin vielä vaikka vuosi, että edes sairastuisimme itse.

Toivon tietysti sydämeni pohjasta, että tämä tauti olisi jo Suomen osalta taputeltu, mutta siltikään emme uskalla olla enää yrittämättä, vaikka toinen, ties milloin ja kuinka kauan kestävä, aalto onkin _varmaan ehkä_ tulossa.

- ap.

Vierailija
89/97 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuperkeikka!

Vierailija
90/97 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa maailmaa eteenpäin. Ei tuu olee Tulevaisuuden lapsilla hyvät oltavat. himmeet velat niskassa ja julkisesta puolesta tuskin on tietoakaan. Lasten pitää olla todella poikkeuksellisia että tulevat pärjäämään. Mä en tee yhtään lasta tähän maailmaan.

Vierailija
91/97 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piti jättää ehkäisy pois nyt kesäkuussa, kun valmistun. Ei uskalleta jättää. Mulla on työt pomminvarmalla alalla, muttei vakipaikkaa. Olen nyt niin kivassa sijaisuudessa, etten vakipaikan vuoksi irtisanoudu, vaan nautin tästä niin pitkään kun sitä kestää - vastaavia ei oikeasti tule vastaan joka puolella. Sinänsä koska ala on mikä on, ei vakipaikan puute ole itselleni mikään este. Sen sijaan miehen töistä on isompi huoli. Työskentelee teollisuudessa asiantuntijatehtävässä isossa firmassa, toistaiseksi mikään ei ole muuttunut mutta jos lama iskee isommin päälle, niin eiköhän vähintään lomautuksia ole luvassa. Taloudellisesti lomautuksista selvitään kyllä, mutta jos osuisi p*ska tuulettimeen pahemminkin ja olisi yhdistelmänä miehen työttömyys ja mun koko raskauden kestävä sairausloma (aina pitää varautua pahimpaan...) ja sitten äitiysloma saikun vuoksi laskeneilla äitiyspäivärahoilla, niin eipä ole sitä mitä haluamme lapselle tarjota. 

Nuoria ollaan, mutta terveydentila ei ole itselläni kaikista paras mahdollinen raskauden kannalta. Kaipa me nyt otamme sitten vaan riskin, tällä hetkellä ei tunnu vaihtoehdoltakaan, että jättäisi ehkäisyn pois osaamatta aavistaa yhtään, miltä maailma näyttää edes kuukauden päästä. Ja toisin kuin joku tuolla ekalla sivulla kertoi, niin mulle ikihuolehtijana raskauden yrittäminen ja mahdollinen alkuraskaus ei todellakaan näyttäydy minään "ihanana kotoiluna", vaan hirvittävän stressin lähteenä. Tunnen itseni sen verran hyvin, että arvaan tarvitsevani sen yrityksen rinnalle harrastuksia, ystävien tapaamista, ravintolailtoja ynnä muita, jotta ei mene kaikki aika ja resurssit vaan ahdistumiseen ja kehon merkkien tarkkailuun. 

Vierailija
92/97 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa maailmaa eteenpäin. Ei tuu olee Tulevaisuuden lapsilla hyvät oltavat. himmeet velat niskassa ja julkisesta puolesta tuskin on tietoakaan. Lasten pitää olla todella poikkeuksellisia että tulevat pärjäämään. Mä en tee yhtään lasta tähän maailmaan.

No, vaikka meille ei tule olemaan ongelma rahoittaa tulevien lastemme varhaisaikuisuutta. Minä ja mieheni olemme molemmat köyhistä oloista lähtöisin. Meidän molempien vanhemmat ovat tehneet kaikkensa, että meillä olisi parempi elämä edessämme kuin heillä. Ja tämän me todellakin aiomme siirtää eteenpäin. Me kyllä voimme maksaa heidän ajokorttinsa, ensiautonsa, ja avustaa omillansa asumisessa.

- ap.

Vierailija
93/97 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, vaikka meille ei tule olemaan ongelma rahoittaa tulevien lastemme varhaisaikuisuutta. Minä ja mieheni olemme molemmat köyhistä oloista lähtöisin. Meidän molempien vanhemmat ovat tehneet kaikkensa, että meillä olisi parempi elämä edessämme kuin heillä. Ja tämän me todellakin aiomme siirtää eteenpäin. Me kyllä voimme maksaa heidän ajokorttinsa, ensiautonsa, ja avustaa omillansa asumisessa.

- ap.

Tuo alun "vaikka" lipsahti vahingossa tekstiin kommenttiini mukaan muokatessani tekstiäni.

-ap.

Vierailija
94/97 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upup

Vierailija
95/97 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi lykätä, kun olen jo 24. raskausviikolla. Enkä olisi kyllä lykännytkään, sillä taustalla on 2 keskenmenoa ja 3 v. tätä esikoisen yrittämistä.

Vierailija
96/97 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi lykätä, kun olen jo 24. raskausviikolla. Enkä olisi kyllä lykännytkään, sillä taustalla on 2 keskenmenoa ja 3 v. tätä esikoisen yrittämistä.

Voi että, ihanaa odotusta sinulle ❤ !

- ap

Vierailija
97/97 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että, ihanaa odotusta sinulle ❤ !

- ap

Kiitos 💕 ja paljon onnea teidän vauvantekoon! ❤

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi