Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maa- ja marjatilalliset hätäilevät nyt työtekijöiden puutteesta uskomailta - Miksei maassamme jo olevia pistetä töihin maatiloille...

Vierailija
27.03.2020 |

Vaan sen sijaan tämä ulkkisten arvokas työreservi jätetään käyttämättä, turhautuvat työttöminä, vaikka saavatkin ilmaista rahaa.

Kommentit (226)

Vierailija
81/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on orjatyötä ja niin kamalaa, miksi samat ulkomaalaiset haluavat tulla vuosi toisensa jälkeen samoille tiloille töihin? 

Tulevat jostain Ukrainasta ja Valkovenäjältä, jossa palkat ovat jotain 300 - 500 euroa kuussa.

Niin, eli heille tuo työ on todella hyvä diili! Siksi haluavat jooa vuosi takaisin. Parhaassa tapauksessa ansaitsevat kolmessa-neljässä kuukaudessa koko vuoden rahat. Tämä näkyy myös heidän työmotivaatiossa. Ja nytkö kaikkien pitäisi narisevia laiskoja suomalaisia palkata? 

No ihan samaten voisivat tehdä suomalaiset pitkäaikaistyöttömät tai opiskelijat, jotka nyt makaavat kotona pelkän työmarkkinatuen tai opintorahan voimin. Ei se paljon suurempi ole.

Vierailija
82/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on jännä, että marjakausi on vain reilu kuukausi ihmisen elämästä, mutta siihen ei taivuta vaan ollaan mieluummin työttömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kannattavaa se lienee on Turusta asti lähteä poimimaan mansikoita Suonenjoelle.

Matkojen ja asumisen jälkeen, se käteen jäävä tulo saattaa olla tosi pieni.

Niin pieni, että sillä tuskin elää ja maksaa kaikki menonsa, matkat mukaan lukien.

Vierailija
84/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan on se ettei suomalaisia SAA fyysiseen työhön juures- ja marjatiloille. Peruskoulussa oleva 15-vuotiaskin vaatii 16€ tuntipalkkaa hyvin yksinkertaisesta ja suhteellisen kevyestä työstä esim. perunanlajittelu.

Yritäppä siinä ansaita elantosi kun Veetit ja Oliviat vaatii ministerin palkkaa marjojen poiminnasta.

Ihan kuin suomalaiset ei muuten jo kitisisi kotimaisen mansikan hinnasta.

Älä jaksa. Mikä on oma tuntipalkkasi? Työllä pitää elää tai antaa ihmisten poimia marjoja lisätulona pienellä veroprosentilla.

Vierailija
85/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se on jännä, että marjakausi on vain reilu kuukausi ihmisen elämästä, mutta siihen ei taivuta vaan ollaan mieluummin työttömänä.

Onko tämä sama trolli täällä koko ajan äänessä?

Ihmeesti aikaa on hänelläkin jankuttaa ja moralisoida.

Vierailija
86/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työikäisiä, riuskoja, nuoria miehiä tuli vuonna 2015. Tai näin meille ainakin kerrottiin. Nyt olisi hyvä lunastaa nämä puheet.

Iso osa on lähtenyt aikoja sitten.

Vierailija
87/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yhden syksyn perunaa nostamassa (eli seisotaan perunapuimurissa ja erotellaan hihnalta huonot perunat pois) Tilan isäntä ei kielimuurin takia palkannut kuin suomalaisia. Ekalla viikolla meitä palkattuja oli kolme, 17-23 vuotiaita. Kolmen päivän jälkeen yksi ei enää tullut töihin, ja viikon päästä palkallisia olin vain minä. Palkka oli ihan ok työn ”haastavuuteen” nähden, pitkää yli 12h päivää sai tehdä jos halusi. Pellolle tuotiin kaksi lämmintä ruokaa, kahvit ja pullat.

Isäntä kertoi että joka ainoa vuosi sama homma. Viidestä tekijästä yksi on töissä sen yhden kuukauden mitä siemenperunaa nostetaan.

Itäblokista tulevat osaa nykyään vaatia TESsin mukaiset palkat mutta ovat valmiita tekemään 18h päiviä sillä palkalla. Monet tekee 8h yhdellä tilalla ja tekevät perään 8h toisella tilalla.

Suomalainen työtön haluaa niin ”fyysisestä” työstä 2000€ palkkaa eikä tee ainuttakaan ylimääräistä tuntia vaikka olisi syksyn ainut poutajakso menossa jonka aikana työt pitäisi saada tehtyä. Tähän päälle vielä sairaslomat kun selkää jomottaa ja kädet kipeytyy..

Ja niille jotka huutelee että menisi tilallinen itse niitä marjoja poimimaan!!1 Se marjatila on yritys jonka laadun valvonnasta vastaa viljelijä itse. Viljelijä suunnittelee kasvuston hoidot, kasvinsuojelun, korjuun, kitkennän, myrkyttää uudestaan, uusi korjuu, lopetus, jne. Tuotteet pitää myös myydä ja pitää yllä kirjanpitoa myynnistä, palkoista, viljelystä suoraa kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle joka hoitaa ilmoittamisen EU:lle.

Kaikki ei sovi kaikille, etenkin jos luulee että työ on helppoa rahaa. Olen ollut itse pellolla mielellään, mutta omaa lastani sain patistaa. Lopulta hän oli ylpeä ansaitsemastaan rahasta.

Tuollaisten livahtamisten ehkäisyksi voitaisiin tehdä kuten mansikkamaalla aikoinaan, eli taulukko palkasta. Siellä jokainen piti kirjaa poimimistaan laatikoista. Näkyvä tieto asioista voisi innostaa nuorempia.

Vierailija
88/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkkarille kelpaa 3e/tunti. Suomalaiselle maksettava minimipalkka olisi varmaan köyhälle maatilalliselle liian kallista. Sori.

Eli ymmärsinkö nyt oikein, että sinusta on ok, jos maatilat saavat ulkomaista orjatyövoimaa hyväksikäyttäen vääristää markkinoita? Kyllä Suomessa tehtävästä työstä, teki sen kuka tahansa, on maksettava vähintään alakohtaista minimiä. Jos siihen ei ole varaa, niin sitten ei sellaista työtä pidä tehdä lainkaan. Vai onko mielestäsi ok, että minä laitan pystyyn hikipajan joka kilpailee työpaikkasi kanssa ja minä palkkaan hikipajaani työntekijöitä hinkuintiasta euron tuntipalkalla?

Vierailija
89/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin harkita mansikanpoimintaa jossain Suonenjoella tai muualla Pohjanmaalla. Pelottaa vain jos maalaismiehet alkavat ahdistella :(

Vierailija
90/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkkarille kelpaa 3e/tunti. Suomalaiselle maksettava minimipalkka olisi varmaan köyhälle maatilalliselle liian kallista. Sori.

Eli ymmärsinkö nyt oikein, että sinusta on ok, jos maatilat saavat ulkomaista orjatyövoimaa hyväksikäyttäen vääristää markkinoita? Kyllä Suomessa tehtävästä työstä, teki sen kuka tahansa, on maksettava vähintään alakohtaista minimiä. Jos siihen ei ole varaa, niin sitten ei sellaista työtä pidä tehdä lainkaan. Vai onko mielestäsi ok, että minä laitan pystyyn hikipajan joka kilpailee työpaikkasi kanssa ja minä palkkaan hikipajaani työntekijöitä hinkuintiasta euron tuntipalkalla?

Tähän Suomessa pyritään. Kukaan ei ihmettele alipalkattua ja syrjittyä siivoojaa, etenkään jos on muualta tullut.

Vierailija
91/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt ihan hullua, että RUOKAHUOLLOSTA pitää alkaa väittelemään. Mitä suomalaiset aikovat kriisin pitkittyessä jatkossa syödä jos kotimaista tuotantoa ei saada suomalaisvoimin talteen?

Samaa mieltä, toivon että ensi talvena ruoasta on pulaa tai sen hinta on pilvissä. viljelijänä tiedän olevani niin omavarainen että pärjään.

Ueampikin viljelijä täällä toivoo pahaa suomalaisille. Se on kovin ikävää.

Nyt on meidän vuoro antaa takaisin.

Ja kostonhimoisiakin vielä... Pitääpä siirtyä kotimaisesta ulkomaiseen.

Vierailija
92/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hei, tervetuloa kokeilemaan tätä rahakasta maanviljelyä! Se, joka luulee tällä rikastuvan, on joko typerä tai todella typerä :D Maataloustukihan ei ole tuki oikeastaan viljelijälle, vaan sillä pidetään ruuan hinta tarpeeksi alhaisena kuluttajalle. 

Mitä sitten olette te maanviljelijät jotka teette työtä jolla ei elä eikä varsinkaan rikastu? Täytyy olla joko typerä tai todella typerä :D Isoilla tiloilla kyllä rahaa näkyy olevan. Miksi pientilallinen kituuttaa vuodesta toiseen? Onko järkevää?

Vierailija
93/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on orjatyötä ja niin kamalaa, miksi samat ulkomaalaiset haluavat tulla vuosi toisensa jälkeen samoille tiloille töihin? 

Tulevat jostain Ukrainasta ja Valkovenäjältä, jossa palkat ovat jotain 300 - 500 euroa kuussa.

Niin, eli heille tuo työ on todella hyvä diili! Siksi haluavat jooa vuosi takaisin. Parhaassa tapauksessa ansaitsevat kolmessa-neljässä kuukaudessa koko vuoden rahat. Tämä näkyy myös heidän työmotivaatiossa. Ja nytkö kaikkien pitäisi narisevia laiskoja suomalaisia palkata? 

Itse asiassa eivät halua. Suomella alkaa jo olla niin huono maine ulkomailla (valehdellaan palkoista, huonot työolot) että ei halukkaita tulijoita tahdo olla. Tästä on jo kahtena kesänä ollut lehtijuttuja.

Eikös nuo liittyneet metsämarjojen poimintaan nuo jutut, eikä marjatiloihin?

Joo, jutut olivat metsämustikan poimijoista.

Vierailija
94/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hei, tervetuloa kokeilemaan tätä rahakasta maanviljelyä! Se, joka luulee tällä rikastuvan, on joko typerä tai todella typerä :D Maataloustukihan ei ole tuki oikeastaan viljelijälle, vaan sillä pidetään ruuan hinta tarpeeksi alhaisena kuluttajalle. 

Mitä sitten olette te maanviljelijät jotka teette työtä jolla ei elä eikä varsinkaan rikastu? Täytyy olla joko typerä tai todella typerä :D Isoilla tiloilla kyllä rahaa näkyy olevan. Miksi pientilallinen kituuttaa vuodesta toiseen? Onko järkevää?

Niin, miksipä sitä kotimaista ruokaa tuottamaan. Kukaan viljelijä ei ole ammatissaan rikastumisen vuoksi, varsinkaan eläintilalliset ei rikasta päivää näe. Se on kutsumus. Usein sukutila. Siitä tilasta ei pääse eroonkaan kun ei kukaan sitä osta, ja lainaakin on jäljellä. Mutta hei, lopetetaan kaikki tää typerä maanviljely! Ruokaahan saa kaupasta eikö vaan?

Vierailija
95/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilalliset voisivat itse tehdä työtä. Miksi eivät ole itse poimimassa marjoja 15 tuntia päivässä?

Koska Marja pitää myös kuljettaa tilalta pois. Se pitää pakata ja punnita ja pitää ottaa tilaukset vastaan. Siivota ja desinfioida marjan käsittely tilat ja kylmiltään.Laskea sato, paljonko seuraavana päivänä pystytään toimittamaan jne jne. Silti olen pellolla viimeistään klo 5 , koska puhelinrumba alkaa vasta 8 jälkeen.

Lisäksi teen poimijoiden ruoat, käyn ostamassa ruokatarvikkeet. Tässä nyt pieni lista. Lapset hoituvat siinä sivussa. Haluatko tulla tekemään työni?

Haluan että sinä teet työsi etkä itke muita apuun. Itse olet osasi valinnut.

Missä olen itkenyt ketään apuun? Kyllä meillä on poimijoita riittänyt. Kysyn vaan, että Miksi sitten siivousfirma saa palkata henkilökuntaa firmaan? Miksi karjatilallinen saa palkata henkilökuntaa navettaan? Mikä on syy, että marjatilallisen pitäisi tehdä 20 ihmisen työt yksin? Voin maksaa poimijalle vaikka 20 euroa tunti jos kuluttaja on valmis maksamaan sen marjan hinnassa. Passaa minulle.

No maksa sitten ja markkinoi tuotteesi kunnolla. Jos nuo pystyt tekemään kuten yrittäjän kuuluu pystyä, tällaiset ketjut ovat turhia. Jos maksat asiallista palkkaa, työvoimaa löytyy.

Siivousfirma muuten pystyy tarjoamaan työtä vuoden ympäri, marjatilallinen ei siihen kykene. Ihmettelen miksi kukaan valitsisi marjatilan, ehkä harrastuksen vuoksi.

Kysyin oletko valmis maksamaan marjalaatikosta esim 20 euroa enemmän? Tiedän vastauksen. Et ole. Ja edelleen minulla ei ole ollut poimijoista pulaa.

Mitäs sitten tulet tänne ulvomaan? Eihän keskustelu sitten sinua liikuta.

Ja sanoin jo, että on ihan täysin sinun vastuullasi kyetä markkinoimaan tuotteesi niin, että saat maksettua palkan jolla saat työvoimaa. Kuten on jokaisen tilallisen vastuulla. Jos ette siihen pysty, pellot pakettiin.

Vierailija
96/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jussuf, Mehmet ja Abdul töihin mansikkamaalle tai tomaattitarhalle 👍

Sulla on paha päähänpinttymä.

Vierailija
97/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksipä sitä kotimaista ruokaa tuottamaan. Kukaan viljelijä ei ole ammatissaan rikastumisen vuoksi, varsinkaan eläintilalliset ei rikasta päivää näe. Se on kutsumus. Usein sukutila. Siitä tilasta ei pääse eroonkaan kun ei kukaan sitä osta, ja lainaakin on jäljellä. Mutta hei, lopetetaan kaikki tää typerä maanviljely! Ruokaahan saa kaupasta eikö vaan?

Vai kutsumus :D Ette tee mitään jaloa, se on pelkkä työpaikka kuten mikä hyvänsä muu.

Vierailija
98/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se alakohtainen minimi kelpaa ulkkarille, vaan ei suomalaiselle. Ja työ on kausiluonteista, ei ole tarjolla vakipaikkoja. Siksi niihin ei ole jonoksi asti suomalaisia, paitsi joskus nuoria.

Vierailija
99/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilalliset voisivat itse tehdä työtä. Miksi eivät ole itse poimimassa marjoja 15 tuntia päivässä?

Koska Marja pitää myös kuljettaa tilalta pois. Se pitää pakata ja punnita ja pitää ottaa tilaukset vastaan. Siivota ja desinfioida marjan käsittely tilat ja kylmiltään.Laskea sato, paljonko seuraavana päivänä pystytään toimittamaan jne jne. Silti olen pellolla viimeistään klo 5 , koska puhelinrumba alkaa vasta 8 jälkeen.

Lisäksi teen poimijoiden ruoat, käyn ostamassa ruokatarvikkeet. Tässä nyt pieni lista. Lapset hoituvat siinä sivussa. Haluatko tulla tekemään työni?

Haluan että sinä teet työsi etkä itke muita apuun. Itse olet osasi valinnut.

Missä olen itkenyt ketään apuun? Kyllä meillä on poimijoita riittänyt. Kysyn vaan, että Miksi sitten siivousfirma saa palkata henkilökuntaa firmaan? Miksi karjatilallinen saa palkata henkilökuntaa navettaan? Mikä on syy, että marjatilallisen pitäisi tehdä 20 ihmisen työt yksin? Voin maksaa poimijalle vaikka 20 euroa tunti jos kuluttaja on valmis maksamaan sen marjan hinnassa. Passaa minulle.

No maksa sitten ja markkinoi tuotteesi kunnolla. Jos nuo pystyt tekemään kuten yrittäjän kuuluu pystyä, tällaiset ketjut ovat turhia. Jos maksat asiallista palkkaa, työvoimaa löytyy.

Siivousfirma muuten pystyy tarjoamaan työtä vuoden ympäri, marjatilallinen ei siihen kykene. Ihmettelen miksi kukaan valitsisi marjatilan, ehkä harrastuksen vuoksi.

Kysyin oletko valmis maksamaan marjalaatikosta esim 20 euroa enemmän? Tiedän vastauksen. Et ole. Ja edelleen minulla ei ole ollut poimijoista pulaa.

Mitäs sitten tulet tänne ulvomaan? Eihän keskustelu sitten sinua liikuta.

Ja sanoin jo, että on ihan täysin sinun vastuullasi kyetä markkinoimaan tuotteesi niin, että saat maksettua palkan jolla saat työvoimaa. Kuten on jokaisen tilallisen vastuulla. Jos ette siihen pysty, pellot pakettiin.

Olet todella pahasti vieraantunut, ihan kaikesta.

Herää jo.

Vierailija
100/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju täynnä ihmisiä, joilla ei ole aavistustakaan mitä marjanviljely on. Joku sen teidänkin mansikkahillon mansikan on poiminut.

Niin on. Enkä takuulla osta suomalaista, siihen on laitettu niin paljon suomalaisuuslisää.

Joku sen sinun mansikkasi on pakannut ja kuljettanut kauppaan. Hoitanut markkinoinnin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi