Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maa- ja marjatilalliset hätäilevät nyt työtekijöiden puutteesta uskomailta - Miksei maassamme jo olevia pistetä töihin maatiloille...

Vierailija
27.03.2020 |

Vaan sen sijaan tämä ulkkisten arvokas työreservi jätetään käyttämättä, turhautuvat työttöminä, vaikka saavatkin ilmaista rahaa.

Kommentit (226)

Vierailija
41/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tiedetään miten asiat on vaikka ei ole muuta kontaktia marjatilaan kuin myyntipöytä. Muu tieto on onnellisesti luulon varassa.

Mene nyt vain itse poimimaan ne marjasi. Tympii tuollainen laiskuus.

Vierailija
42/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on orjatyötä ja niin kamalaa, miksi samat ulkomaalaiset haluavat tulla vuosi toisensa jälkeen samoille tiloille töihin? 

Koska samalla rahalla saa enemmän heidän kotimaassaan kuin Suomessa. Heille täällä tehty työ voi maasta riippuen vastata vuoden tai useamman vuoden tuloja siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakavasti miettinyt tätä vaihtoehtoa. Toista vuotta työttömänä ja kelpaisi joku vain työ, kun siitä saisi oikean työtodistuksen ansioluetteloon. Raha alkaa olla sivuseikka, kun saisi sen verran revittyä kasaan, että saisi laskut maksettua ja itsensä hengissä pidettyä. Vaikka sitten osa-aikatyön ja työttömyystuen yhdistelmänä.

Monet katselemistani marjatiloista eivät tarjoa majoitusta, eli pitäisi olla toinen kämppä. Tiloille ei myöskään yhdeksässä tapauksessa kymmenestä pääse julkisilla, joten pitäisi olla myös ajokortti ja auto käytössä. 

Summa summarum. Kiinnostaa kyllä, mutta kaatuu käytännön juttuihin. 

Vierailija
44/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt ihan hullua, että RUOKAHUOLLOSTA pitää alkaa väittelemään. Mitä suomalaiset aikovat kriisin pitkittyessä jatkossa syödä jos kotimaista tuotantoa ei saada suomalaisvoimin talteen?

Vierailija
45/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nyt ihan hullua, että RUOKAHUOLLOSTA pitää alkaa väittelemään. Mitä suomalaiset aikovat kriisin pitkittyessä jatkossa syödä jos kotimaista tuotantoa ei saada suomalaisvoimin talteen?

Samaa mieltä, toivon että ensi talvena ruoasta on pulaa tai sen hinta on pilvissä. viljelijänä tiedän olevani niin omavarainen että pärjään.

Vierailija
46/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhden syksyn perunaa nostamassa (eli seisotaan perunapuimurissa ja erotellaan hihnalta huonot perunat pois) Tilan isäntä ei kielimuurin takia palkannut kuin suomalaisia. Ekalla viikolla meitä palkattuja oli kolme, 17-23 vuotiaita. Kolmen päivän jälkeen yksi ei enää tullut töihin, ja viikon päästä palkallisia olin vain minä. Palkka oli ihan ok työn ”haastavuuteen” nähden, pitkää yli 12h päivää sai tehdä jos halusi. Pellolle tuotiin kaksi lämmintä ruokaa, kahvit ja pullat.

Isäntä kertoi että joka ainoa vuosi sama homma. Viidestä tekijästä yksi on töissä sen yhden kuukauden mitä siemenperunaa nostetaan.

Itäblokista tulevat osaa nykyään vaatia TESsin mukaiset palkat mutta ovat valmiita tekemään 18h päiviä sillä palkalla. Monet tekee 8h yhdellä tilalla ja tekevät perään 8h toisella tilalla.

Suomalainen työtön haluaa niin ”fyysisestä” työstä 2000€ palkkaa eikä tee ainuttakaan ylimääräistä tuntia vaikka olisi syksyn ainut poutajakso menossa jonka aikana työt pitäisi saada tehtyä. Tähän päälle vielä sairaslomat kun selkää jomottaa ja kädet kipeytyy..

Ja niille jotka huutelee että menisi tilallinen itse niitä marjoja poimimaan!!1 Se marjatila on yritys jonka laadun valvonnasta vastaa viljelijä itse. Viljelijä suunnittelee kasvuston hoidot, kasvinsuojelun, korjuun, kitkennän, myrkyttää uudestaan, uusi korjuu, lopetus, jne. Tuotteet pitää myös myydä ja pitää yllä kirjanpitoa myynnistä, palkoista, viljelystä suoraa kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle joka hoitaa ilmoittamisen EU:lle.

Vierailija
47/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on orjatyötä ja niin kamalaa, miksi samat ulkomaalaiset haluavat tulla vuosi toisensa jälkeen samoille tiloille töihin? 

Tulevat jostain Ukrainasta ja Valkovenäjältä, jossa palkat ovat jotain 300 - 500 euroa kuussa.

Niin, eli heille tuo työ on todella hyvä diili! Siksi haluavat jooa vuosi takaisin. Parhaassa tapauksessa ansaitsevat kolmessa-neljässä kuukaudessa koko vuoden rahat. Tämä näkyy myös heidän työmotivaatiossa. Ja nytkö kaikkien pitäisi narisevia laiskoja suomalaisia palkata? 

Ja nariseville suomalaisille tilallisille samat tuottajahinnat ja tuet kuin Valko-Venäjän ja Ukrainan farmareille ja alkaa narina loppua.

Sittenpä viljelijät on ainoita joilla on varaa syödä kriisin aikana kun suomalainen ruoantuotanto on ajettu alas. Saattaa ovea tulla koputtelemaan useampi ”sukulainen”

Vierailija
48/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, toivon että ensi talvena ruoasta on pulaa tai sen hinta on pilvissä. viljelijänä tiedän olevani niin omavarainen että pärjään.

Ueampikin viljelijä täällä toivoo pahaa suomalaisille. Se on kovin ikävää.

Vierailija
49/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten kelpaa ulkkarillekaan 3e/h, mistä ihmeestä repäisit tuon :D Mutta suomalaiselle ei kelpaa maaseutualan tes:n mukainen palkka.

Jos marjatilallinen haluaa kierrättää ison osan palkasta takaisin majoituskuluina, niin aika harva muualla asuva haluaa, tai kykenee sinne lähtemään töihin. Matkat, sen vakinaisen asunnon menot ja ihan eläminen paikanpäällä tekisi tuosta keikasta hyväntekeväisyyttä, josta ei itselle jäisi käteen kuin kipeä selkä. 

Paikallisia ei haluta, koska ne pirulaiset nukkuisivat kodeissaan, joten pitäisi maksaa ihan oikeeta rahaa ja sehän ei käy.

Tää on ihan totta. Kotikunnassani on marjatila, joka omassa nuoruudessani oli koululaisten suosiossa - itse olin sillä vähemmän pidetyllä isännällä ja kilttityttönä pärjäsin hyvin - ja siellä oli joka kesä kymmeniä poimijoita, koululaisia. Suosio johtui siitä, että se oli niin keskeisellä paikalla, että sinne pääsi pyörällä ja jotkut kävellen. Nyt eivät koululaisia tai muitakaan paikkakunnan halukkaita ota ota. Syyksi sanotaan, että itä-Eurooppalaiset ovat parempia poimijoita. Mutta eiköhän todellinen syy ole se, että nuori isäntä - se vanha on jo kuollut- on rakentanut sinne aittoja joissa saa majoittua. Suomalaiset myös ottivat eväät ja menivät illalla kotiin syömään. Itä-Eurooppalaiset ostavat ruuankin talosta. Aasialaiset eivät ole suosittuja, sillä he tuovat kuulemma mielellään omat eväät ja tykkäävät kokata, vaikka sitten trangialla, venäläiset ja ukrainalaiset erityisemmin eivät.  Siksi aasialaiset poimivat metsämarjoja. 

Vierailija
50/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska samalla rahalla saa enemmän heidän kotimaassaan kuin Suomessa. Heille täällä tehty työ voi maasta riippuen vastata vuoden tai useamman vuoden tuloja siellä.

Niin, tämähän se mun pointti juuri oli. Luulin kysyneeni retorisen kysymyksen. Sen takia ulkomaalaisilla on hyvä työmotivaatio, raha on heille suuri. Kukaan tilallinen ei halua töihin ihmisiä, jotka on poliitikkojen toimesta pakotettu sinne töihin..

Vierailija
51/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yhden syksyn perunaa nostamassa (eli seisotaan perunapuimurissa ja erotellaan hihnalta huonot perunat pois) Tilan isäntä ei kielimuurin takia palkannut kuin suomalaisia. Ekalla viikolla meitä palkattuja oli kolme, 17-23 vuotiaita. Kolmen päivän jälkeen yksi ei enää tullut töihin, ja viikon päästä palkallisia olin vain minä. Palkka oli ihan ok työn ”haastavuuteen” nähden, pitkää yli 12h päivää sai tehdä jos halusi. Pellolle tuotiin kaksi lämmintä ruokaa, kahvit ja pullat.

Isäntä kertoi että joka ainoa vuosi sama homma. Viidestä tekijästä yksi on töissä sen yhden kuukauden mitä siemenperunaa nostetaan.

Itäblokista tulevat osaa nykyään vaatia TESsin mukaiset palkat mutta ovat valmiita tekemään 18h päiviä sillä palkalla. Monet tekee 8h yhdellä tilalla ja tekevät perään 8h toisella tilalla.

Suomalainen työtön haluaa niin ”fyysisestä” työstä 2000€ palkkaa eikä tee ainuttakaan ylimääräistä tuntia vaikka olisi syksyn ainut poutajakso menossa jonka aikana työt pitäisi saada tehtyä. Tähän päälle vielä sairaslomat kun selkää jomottaa ja kädet kipeytyy..

Ja niille jotka huutelee että menisi tilallinen itse niitä marjoja poimimaan!!1 Se marjatila on yritys jonka laadun valvonnasta vastaa viljelijä itse. Viljelijä suunnittelee kasvuston hoidot, kasvinsuojelun, korjuun, kitkennän, myrkyttää uudestaan, uusi korjuu, lopetus, jne. Tuotteet pitää myös myydä ja pitää yllä kirjanpitoa myynnistä, palkoista, viljelystä suoraa kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle joka hoitaa ilmoittamisen EU:lle.

Tässä on järkipuhetta. Kiitos. Lukekaa ihmiset. 

Vierailija
52/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakuljetuksiinhan ei ole kriisin aikana tullut tähän mennessä mitään ongelmia missään päin maailmaa, muuten kuin joidenkin tuotteiden siirtämiseen keskusvarastolta myymälöihin. Tämäkin johtuu hamstraamisesta ja ne hulluimmat hamsterit syövät varastojaan varmaan syksyyn asti.

Ihmeellistä, että marjatilalliset huutavat nyt olevansa sankareita ja maailman napa. Ymmärtäisin, jos hoitajat ja lääkärit tekisivät itsestään numeroa. Marjatilalliset ovat täysin merkityksettömiä.

Vierailija
53/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ueampikin viljelijä täällä toivoo pahaa suomalaisille. Se on kovin ikävää.

Nyt on meidän vuoro antaa takaisin.

Vierailija
54/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka menee puoli- ilmaiseksi tekemään jollekin töitä. Ja pitää vielä olla ulkomaalainen, no, käykö ruotsinkielinen?

Vierailija
55/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon kaiken voi tehdä milloin tahansa. Kun peruna pitää nostaa, sinne vain perunapuimurin päälle ne laiskanpulskeat isännät ja emännät.

12 tunnin päivää "sai tehdä jos halusi". Mites ylityökorvaukset?

Vierailija
56/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltovarmuushommana työttömät korvausta vastaan poimimaan kotimainen marja ja vihannes talteen.

Työttömät sairaanhoitajatkin pakotetaan töihin.

Kyllä te muutaman viikon kestätte pois sieltä sohvalta

Vierailija
57/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vakavasti miettinyt tätä vaihtoehtoa. Toista vuotta työttömänä ja kelpaisi joku vain työ, kun siitä saisi oikean työtodistuksen ansioluetteloon. Raha alkaa olla sivuseikka, kun saisi sen verran revittyä kasaan, että saisi laskut maksettua ja itsensä hengissä pidettyä. Vaikka sitten osa-aikatyön ja työttömyystuen yhdistelmänä.

Monet katselemistani marjatiloista eivät tarjoa majoitusta, eli pitäisi olla toinen kämppä. Tiloille ei myöskään yhdeksässä tapauksessa kymmenestä pääse julkisilla, joten pitäisi olla myös ajokortti ja auto käytössä. 

Summa summarum. Kiinnostaa kyllä, mutta kaatuu käytännön juttuihin. 

Eikö sinulla olekaan varaa maksaa siitä, että saat poimia marjoja? Laiska sinä olet ja itsekäs sonni.

Vierailija
58/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevat jostain Ukrainasta ja Valkovenäjältä, jossa palkat ovat jotain 300 - 500 euroa kuussa.

Niin, eli heille tuo työ on todella hyvä diili! Siksi haluavat jooa vuosi takaisin. Parhaassa tapauksessa ansaitsevat kolmessa-neljässä kuukaudessa koko vuoden rahat. Tämä näkyy myös heidän työmotivaatiossa. Ja nytkö kaikkien pitäisi narisevia laiskoja suomalaisia palkata? 

Itse asiassa eivät halua. Suomella alkaa jo olla niin huono maine ulkomailla (valehdellaan palkoista, huonot työolot) että ei halukkaita tulijoita tahdo olla. Tästä on jo kahtena kesänä ollut lehtijuttuja.

Vierailija
59/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan arvo on muualla erilainen, monessa maassa samalla rahalla saa paljon enemmän kuin Suomessa. Jossain paikasaa esimerkiksi mansikkamaalla kertynyt tulo voi vastata lääkärin kuukausipalkkaa tms.

Suosittelen kyllä esimerkiksi mansikanpoimintaa siihen kykeneville, varsinkin nuorille. Olin yhteensä 7 kesää aikoinaan (enää ei valitettavasti kykene) ja hankin hyvin (silloin ainakin sai vielä sunnuntaisin tuplapalkan) muutamassa viikossa ja muu kesäloma oli aikaa tehdä, mitä lystää. Jos liikkumis- ja tapaamisrajoitukset ovat marja-aikaankin vielä voimassa, pellolla pääsee tapaamaan muita ja jos yöpyy tilalla, iltaisin voi olla hauskaakin. Minulle sattui hyvät työnantajat, siksi varmaan olin noin monena kesänä. 

Raskaan ja helteessä vietetyn työpäivän jälkeen en tosiaankaan haluaisi tavata muita, enkä viettää mitään illanistujaisia enkä yön riekkujaisia. Kyllä siinä pitäis päästä suihkuun ja lepäämään omaan yksityiseen huoneeseen, ei mihinkään yhteismajoitukseen.

Vierailija
60/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilalliset voisivat itse tehdä työtä. Miksi eivät ole itse poimimassa marjoja 15 tuntia päivässä?

Koska Marja pitää myös kuljettaa tilalta pois. Se pitää pakata ja punnita ja pitää ottaa tilaukset vastaan. Siivota ja desinfioida marjan käsittely tilat ja kylmiltään.Laskea sato, paljonko seuraavana päivänä pystytään toimittamaan jne jne. Silti olen pellolla viimeistään klo 5 , koska puhelinrumba alkaa vasta 8 jälkeen.

Lisäksi teen poimijoiden ruoat, käyn ostamassa ruokatarvikkeet. Tässä nyt pieni lista. Lapset hoituvat siinä sivussa. Haluatko tulla tekemään työni?