Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maa- ja marjatilalliset hätäilevät nyt työtekijöiden puutteesta uskomailta - Miksei maassamme jo olevia pistetä töihin maatiloille...

Vierailija
27.03.2020 |

Vaan sen sijaan tämä ulkkisten arvokas työreservi jätetään käyttämättä, turhautuvat työttöminä, vaikka saavatkin ilmaista rahaa.

Kommentit (226)

Vierailija
61/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilalliset voisivat itse tehdä työtä. Miksi eivät ole itse poimimassa marjoja 15 tuntia päivässä?

Koska Marja pitää myös kuljettaa tilalta pois. Se pitää pakata ja punnita ja pitää ottaa tilaukset vastaan. Siivota ja desinfioida marjan käsittely tilat ja kylmiltään.Laskea sato, paljonko seuraavana päivänä pystytään toimittamaan jne jne. Silti olen pellolla viimeistään klo 5 , koska puhelinrumba alkaa vasta 8 jälkeen.

Lisäksi teen poimijoiden ruoat, käyn ostamassa ruokatarvikkeet. Tässä nyt pieni lista. Lapset hoituvat siinä sivussa. Haluatko tulla tekemään työni?

Haluan että sinä teet työsi etkä itke muita apuun. Itse olet osasi valinnut.

Vierailija
62/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työikäisiä, riuskoja, nuoria miehiä tuli vuonna 2015. Tai näin meille ainakin kerrottiin. Nyt olisi hyvä lunastaa nämä puheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on orjatyötä ja niin kamalaa, miksi samat ulkomaalaiset haluavat tulla vuosi toisensa jälkeen samoille tiloille töihin? 

Tulevat jostain Ukrainasta ja Valkovenäjältä, jossa palkat ovat jotain 300 - 500 euroa kuussa.

Niin, eli heille tuo työ on todella hyvä diili! Siksi haluavat jooa vuosi takaisin. Parhaassa tapauksessa ansaitsevat kolmessa-neljässä kuukaudessa koko vuoden rahat. Tämä näkyy myös heidän työmotivaatiossa. Ja nytkö kaikkien pitäisi narisevia laiskoja suomalaisia palkata? 

Itse asiassa eivät halua. Suomella alkaa jo olla niin huono maine ulkomailla (valehdellaan palkoista, huonot työolot) että ei halukkaita tulijoita tahdo olla. Tästä on jo kahtena kesänä ollut lehtijuttuja.

Eikös nuo liittyneet metsämarjojen poimintaan nuo jutut, eikä marjatiloihin?

Vierailija
64/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukipummit loisivat mieluummin

Vierailija
65/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilalliset voisivat itse tehdä työtä. Miksi eivät ole itse poimimassa marjoja 15 tuntia päivässä?

Koska Marja pitää myös kuljettaa tilalta pois. Se pitää pakata ja punnita ja pitää ottaa tilaukset vastaan. Siivota ja desinfioida marjan käsittely tilat ja kylmiltään.Laskea sato, paljonko seuraavana päivänä pystytään toimittamaan jne jne. Silti olen pellolla viimeistään klo 5 , koska puhelinrumba alkaa vasta 8 jälkeen.

Lisäksi teen poimijoiden ruoat, käyn ostamassa ruokatarvikkeet. Tässä nyt pieni lista. Lapset hoituvat siinä sivussa. Haluatko tulla tekemään työni?

Missä olen itkenyt ketään apuun? Kyllä meillä on poimijoita riittänyt. Kysyn vaan, että Miksi sitten siivousfirma saa palkata henkilökuntaa firmaan? Miksi karjatilallinen saa palkata henkilökuntaa navettaan? Mikä on syy, että marjatilallisen pitäisi tehdä 20 ihmisen työt yksin? Voin maksaa poimijalle vaikka 20 euroa tunti jos kuluttaja on valmis maksamaan sen marjan hinnassa. Passaa minulle.

Vierailija
66/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt ihan hullua, että RUOKAHUOLLOSTA pitää alkaa väittelemään. Mitä suomalaiset aikovat kriisin pitkittyessä jatkossa syödä jos kotimaista tuotantoa ei saada suomalaisvoimin talteen?

Ruokakuljetuksiinhan ei ole kriisin aikana tullut tähän mennessä mitään ongelmia missään päin maailmaa, muuten kuin joidenkin tuotteiden siirtämiseen keskusvarastolta myymälöihin. Tämäkin johtuu hamstraamisesta ja ne hulluimmat hamsterit syövät varastojaan varmaan syksyyn asti.

Ihmeellistä, että marjatilalliset huutavat nyt olevansa sankareita ja maailman napa. Ymmärtäisin, jos hoitajat ja lääkärit tekisivät itsestään numeroa. Marjatilalliset ovat täysin merkityksettömiä.

Olen esittänyt tämän pointin useammassa keskustelussa. Alanuolia on tullut ja solvauksia, mutta kukaan ei osaa selittää miten tuo ruokapula nyt on tulossa.

Vierailija
67/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on orjatyötä ja niin kamalaa, miksi samat ulkomaalaiset haluavat tulla vuosi toisensa jälkeen samoille tiloille töihin? 

Tulevat jostain Ukrainasta ja Valkovenäjältä, jossa palkat ovat jotain 300 - 500 euroa kuussa.

Niin, eli heille tuo työ on todella hyvä diili! Siksi haluavat jooa vuosi takaisin. Parhaassa tapauksessa ansaitsevat kolmessa-neljässä kuukaudessa koko vuoden rahat. Tämä näkyy myös heidän työmotivaatiossa. Ja nytkö kaikkien pitäisi narisevia laiskoja suomalaisia palkata? 

Itse asiassa eivät halua. Suomella alkaa jo olla niin huono maine ulkomailla (valehdellaan palkoista, huonot työolot) että ei halukkaita tulijoita tahdo olla. Tästä on jo kahtena kesänä ollut lehtijuttuja.

Eikös nuo liittyneet metsämarjojen poimintaan nuo jutut, eikä marjatiloihin?

Kyllä. Metsämarjojen poimintaan.

Vierailija
68/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä olen itkenyt ketään apuun? Kyllä meillä on poimijoita riittänyt. Kysyn vaan, että Miksi sitten siivousfirma saa palkata henkilökuntaa firmaan? Miksi karjatilallinen saa palkata henkilökuntaa navettaan? Mikä on syy, että marjatilallisen pitäisi tehdä 20 ihmisen työt yksin? Voin maksaa poimijalle vaikka 20 euroa tunti jos kuluttaja on valmis maksamaan sen marjan hinnassa. Passaa minulle.

No maksa sitten ja markkinoi tuotteesi kunnolla. Jos nuo pystyt tekemään kuten yrittäjän kuuluu pystyä, tällaiset ketjut ovat turhia. Jos maksat asiallista palkkaa, työvoimaa löytyy.

Siivousfirma muuten pystyy tarjoamaan työtä vuoden ympäri, marjatilallinen ei siihen kykene. Ihmettelen miksi kukaan valitsisi marjatilan, ehkä harrastuksen vuoksi.

Vierailija
69/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No maksa sitten ja markkinoi tuotteesi kunnolla. Jos nuo pystyt tekemään kuten yrittäjän kuuluu pystyä, tällaiset ketjut ovat turhia. Jos maksat asiallista palkkaa, työvoimaa löytyy.

Siivousfirma muuten pystyy tarjoamaan työtä vuoden ympäri, marjatilallinen ei siihen kykene. Ihmettelen miksi kukaan valitsisi marjatilan, ehkä harrastuksen vuoksi.

Kysyin oletko valmis maksamaan marjalaatikosta esim 20 euroa enemmän? Tiedän vastauksen. Et ole. Ja edelleen minulla ei ole ollut poimijoista pulaa.

Vierailija
70/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nälkäkuolema on vieläkin kamalampi. Ja vilu.

Vierailija
71/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju täynnä ihmisiä, joilla ei ole aavistustakaan mitä marjanviljely on. Joku sen teidänkin mansikkahillon mansikan on poiminut.

Vierailija
72/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatilat sijaitsevat kaukana maaseuduilla. Ja työ on lähes ympärivuorokautista.

Maasesuduille ei ole kattavaa julkista liikennettä, ei varsinkaan vkonloppuisin.

Miten esim. kaupunkilaiset kulkisivat siellä töissä.  Heille pitäisi järjestää asunto itse maatilalta, muutoin homma ei pelitä.

Palkkaa on tultava sen verran, että sillä elää. Maaseuduilla ei ole edes kauppoja, mistä työntekijät voisivat ostaa ruokaa.

Monillakaan työttömillä ei ole autoa, jolla suhauttaa lähempään kirkonkylään tai kaupunkiin ostelemaan ruokaa.

Joten ei se todellakaan ole helppoa saada työvoimaa maaseudulle. Kannattaa arvosteljoiden pitää suunsa kiinni asioista, joista ei mitään ymmärrä eikä käsitä, vaikka se heille rautalangasta väännettäisiin.

Vierailija
73/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän se persuli kansanedustaja sössötti eilen eduskunnassa kun olisi ollut aikuisten asioita käsiteltavänä.

Ne marjathan voi lennättää tänne Espanjasta! Eiku...

Vierailija
74/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kuluttajalla halua maksaa marjasta paljon enemmän per kilo, jos työntekijä saisi vaikka 12e/h? Tuskin.

Ahaa. Entäs kun kuluttajana en halua maksaa kampaajasta 100 euroa vaan ainoastaan kympin niin eikö silloin kampaajan pidä laskea hintojaan? 

Se marjoja haluava kuluttaja joko maksaa niistä marjoistaan tai sitten se poimii ne ihan itse. 12 euroa tunnilta ei ole marjanpoiminnasta edes mitenkään kohtuuton palkka, toki se pitää maksaa tuloksen mukaan eli urakkapalkka pitää laskea niin että määrä x kiloja on mahdollista poimia tunnissa ja sillä kilomäärällä palkaksi muodostuu 12 euroa/tunti.

Se kun riippuu ihan marjasta kuinka paljon sitä on edes mahdollista poimia tunnin aikana.

Vierailija
75/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan asian ytimessä. Siitä viljelystä pitäisi tienata niin paljon että siitä on varaa maksaa työntekijöille kunnon palkka.

Vähemmän voittoja kaupalle ja enemmän viljelijöille.

Vierailija
76/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No saako sitten viljatila palkata puintiaikaan kausityövoimaa? Jos saa niin miksi? Saako eläintila palkata työvoimaa?

Vierailija
77/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maasesuduille ei ole kattavaa julkista liikennettä, ei varsinkaan vkonloppuisin.

Miten esim. kaupunkilaiset kulkisivat siellä töissä.  Heille pitäisi järjestää asunto itse maatilalta, muutoin homma ei pelitä.

Palkkaa on tultava sen verran, että sillä elää. Maaseuduilla ei ole edes kauppoja, mistä työntekijät voisivat ostaa ruokaa.

Monillakaan työttömillä ei ole autoa, jolla suhauttaa lähempään kirkonkylään tai kaupunkiin ostelemaan ruokaa.

Joten ei se todellakaan ole helppoa saada työvoimaa maaseudulle. Kannattaa arvosteljoiden pitää suunsa kiinni asioista, joista ei mitään ymmärrä eikä käsitä, vaikka se heille rautalangasta väännettäisiin.

Mä asun asun maalla peltojen lähellä. Tämä seutu on pääasiassa peltojen ympäröimä. Meiltä kävelee lähimmälle bussi pysäkille 10 minuutissa. Bussilla pääsee kahteen kaupunkiin 20-30 minuutissa. Kylällekin pääsee bussilla parissa minuutissa, ja siellä on kaikki välttämättömät palvelut. Ainoastaan vaatteet pitää hakea kaupungista.

Melkein kaikilla täällä on jonkinlainen auto, myös työttömillä.

Musta tuntuu että sä näet vain sen sinun tuntemasi maaseudun mutta on se ei ole koko totuus.

Vierailija
78/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tilalla mahdollisuus itsepoimntaan, jolloin saa marjan halvemmalla koska poiminnan osuus vähennetään. Joka vuosi täällä käy yrittämässä näitä kotimaisia mammoja, jotka saavat litran kasaan ja sitten ostavat valmiiksi poimittua. Sattuu selkään ja milloin mihinkin. Miksette siis poimi marjojanne itse?

Huomautan vielä, että viljelijä on ennen kuin yksikään Marja on poimittu niin maksanut taimen, muovit, istuttanut käsin useita tuhansia taimia. Sadettanut ja lannoittanut taimet. Kitkenyt useampaan kertaan. Mikään näistä ei ole ilmaista vaikka kaiken tekeekin itse.

Vierailija
79/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kuluttajalla halua maksaa marjasta paljon enemmän per kilo, jos työntekijä saisi vaikka 12e/h? Tuskin.

Ahaa. Entäs kun kuluttajana en halua maksaa kampaajasta 100 euroa vaan ainoastaan kympin niin eikö silloin kampaajan pidä laskea hintojaan? 

Se marjoja haluava kuluttaja joko maksaa niistä marjoistaan tai sitten se poimii ne ihan itse. 12 euroa tunnilta ei ole marjanpoiminnasta edes mitenkään kohtuuton palkka, toki se pitää maksaa tuloksen mukaan eli urakkapalkka pitää laskea niin että määrä x kiloja on mahdollista poimia tunnissa ja sillä kilomäärällä palkaksi muodostuu 12 euroa/tunti.

Se kun riippuu ihan marjasta kuinka paljon sitä on edes mahdollista poimia tunnin aikana.

Nopeimmat poimijat on aivan käsittämättömän nopeita ja pääsevätkin usein ihan hyville liksoille. Kyse on tietenkin urakkapalkasta. Ei ole mahdollisuutta pitää tuntipalkalla poimijaansa, joka ei poimi! Tuolloin marja homehtuu peltoon. Jokaisen päivän tuotto on tarkkaan laskettu, koska se myydään heti tuoreena eteenpäin eikä seisoteta kylmiössä. Muistuttaisin, että läheskään kaikki eivät myy marjojaan torilla. Myös teollisuus haluaa omansa.

Vierailija
80/226 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun asun maalla peltojen lähellä. Tämä seutu on pääasiassa peltojen ympäröimä. Meiltä kävelee lähimmälle bussi pysäkille 10 minuutissa. Bussilla pääsee kahteen kaupunkiin 20-30 minuutissa. Kylällekin pääsee bussilla parissa minuutissa, ja siellä on kaikki välttämättömät palvelut. Ainoastaan vaatteet pitää hakea kaupungista.

Melkein kaikilla täällä on jonkinlainen auto, myös työttömillä.

Musta tuntuu että sä näet vain sen sinun tuntemasi maaseudun mutta on se ei ole koko totuus.

Suonejoen ja Karttulan välillä ei kulje linja-autoja, ainoastaan koululaisbusseja menee tietyyn aikaan, ei kesällä. Tiedän, kun olen tuolta seudulta kotoisin ja lapsuudenkotini on siellä yhä. Todellakin on paikkoja, joihin ei busseilla pääse ja todellakin on työttömiä joilla ei ole välttämättä edes ajokorttia. Minulla on vielä töitä, ja jos jään työttömäksi, mansikkaan pääseminen ei ole ongelma (tosin se auto ja ajokorttikin löytyy), mutta lapsuudenkodistani pääsee kävellen ainakin kahdelle tilalle alle puolessa tunnissa ja siellä on tilaa majoittuakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä