Ärsyttävin murresana?
Kommentit (1115)
Hölömyä
Kehtuuttaa
Hilipasta
Toi noi
Nyt on taenna joku savolainen vettee sinnuu höplästä. Kuopijossa huastetaan noin, ei Jyväskylässä. Jyväskylässä ajetaan autolla, aurinko paistaa jne.
Vierailija kirjoitti:
U -vammaiset jyväskyläläiset.
Aarinko (aurinko)
Aato (auto)
Aastralia (Australia)
Aalanko (Aulanko)
Naalakko (naulakko)
Naala (naula)
Naavo (Nauvo)
Raama (Rauma)
Painoin vahingossa väärää nappia. Jyväskylässä aurinko paistaa ja autolla ajelemme ja takki ripustetaan naulakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-karjalainen ”miuta ahistaa”. Muutamakin kaveri sieltä päin kertoo miten miuta ahistaa ihan kaikki
Itse eteläkarjalaisena en voi sietää tuota "miuta" ja "siuta". Se kuulostaa ihan hemmetin urpolta. Se on p*kele sinnuu ja minnuu!
Sama! Radio Rockilla juontajana aiemmin ollut Paukki puhuu tuohon tyyliin. "Sä et pysty juosta"
Vierailija kirjoitti:
Tampereen murre ei näytä paljon tunteita nostattavan.
Suomen rumin murre ihan ylivoimaisesti. Turha nostaa esiin yksittäisiä sanoja siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
U -vammaiset jyväskyläläiset.
Aarinko (aurinko)
Aato (auto)
Aastralia (Australia)
Aalanko (Aulanko)
Naalakko (naulakko)
Naala (naula)
Naavo (Nauvo)
Raama (Rauma)Painoin vahingossa väärää nappia. Jyväskylässä aurinko paistaa ja autolla ajelemme ja takki ripustetaan naulakkoon.
Olen Ylä-Savosta ja siellä sanotaan noin.
Vuh tai hau. Molemmat yhtä ärsyttäviä. Murret vois tsempata vähän.
Ärsyttää video mainokset missä esitellään vaikkapa huonekaluja. " Tässä meillä olisi sohvii, pöytii ja tuolii tarjouksena" Kyllä pitäisi osata puhua oikein, kohta ei kukaan osaa puhua selvää suomenkieltä.
Miten kävisi jos uutistenlukija puhuisi murteella, saisi moni miettiä mitä puhuu, on niin outoja sanontoja.
Ei ihme että ulkomaalaiset valittaa että on vaikea oppia suomenkieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ketä
On ihan suomen sana, mutta tuo väärinkäyttö merkityksessä "kuka" on jokin käsittämätön murrevitsaus.
Olen turkulainen kieliterroristi. Käytän tarkoituksella sanaa "ketä" aina "kukan" sijasta kun mahdollista.
"Ketä sen sanosi?"
Aah... nautintästä.jpg
Se on Stadi ei tsadi...tsadi ärsyttävä murresana
Vierailija kirjoitti:
Nuin. Kaa. "Munkaa"!
Tuo kaa on kai lainaa eestin kielestä, minun kanssani on siellä minuga ja lausutaan minukaa.
Takavuosina oli joku kiekkosankari(?), joka aloitti lauseen aina sanomalla "totanoiniiku". Luultavasti sai palautetta ja lopetti sanahirviön käytön.
Käsittääkseni kaa ei ole lainaa virosta, vaan kehittynyt itsenäisesti täällä. Tällaista toisistaan riippumatonta rinnakkaiskehitystä tapahtuu sukukielissä usein.
Vierailija kirjoitti:
Kuhmossa syödään "bannaannie".
Murresanat on aivan ihania, ei niissä ärsytä mikään, se on vaan kielen rikkautta.
Jyväskylässä toki puhutaan puhtaina suomea josta kaikki voi ottaa oppia.
Keski-Pohjanmaalta muutama korvia raastava murresana:
Tummu ja tuhari (isoäiti ja isoisä)
Kuiruntaa (ripuloida)
Märistä (itkeä)
Hyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
s kirpputorilla myyjä kajautti komeasti vähän ennen sulkemisaikaa: Kaappa männöö kiinni! Eekä meelle makseta yltöistä!
Kaikki lähti kiltisti ulos.
On saattanut sanoa peräti "yljtöistä".
No ei sanota töistä vaan töestä.
Täällä kun puhutaan että turkulaiset ovat tarkkoja murteestaan, niin kyllä minuakin on jo pitkään ottanut aivoon, kun jos jonkinlaista mökellystä väitetään Savon murteeksi. Ja ihan tiedoksi: ehkä ainoat sanat joita oikeassa Savon murteessa ei viännetä yhtään mitenkään, ovat minä ja sinä.
Oi, tuli oma isä mieleen :D