Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eduskunnan kyselytunnilla ehdotettiin että lomautetut laitetaan marjatiloille töihin

Vierailija
26.03.2020 |

Jos oot miettinyt mitä teet kesällä, niin tässä yksi ehdotus. Perussuomalaisedustajan ansiota!

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti aikuiset suomalaiset ovat surkeita marjanpoimijoita. Selkä kipeä jo yhden päivän jälkeen ja kamala valitus koko ajan. Ei tule onnistumaan.

Nuorissa on onneksi vielä poikkeusyksilöitä, joilla on oikea asenne.

Marjanviljelijä

Poimi ne marjasi ihan itse jos kerran olet niin hyvä asenteinen. Selkäkipu ja asenne eivät ole sama asia.

Älä palkkaa ketään jos kerran olet niin yli vertainen muihin aikuisiin suomalaisiin nähden.

Kumma asenne sulla, kun pitäisi 7 euron palkalla särkeä kehonsa lopullisesti.

Niin, mikäköhän on, ettei niitä viljelijöitä itsejään siellä pellolla näy kuin kyttäämässä? Ja suomalaista ei haluta palkata, tämä kun saattaa vahingossa tietää oikeuksistaan, eikä "viljelijä" ihan niin vaan pissikään linssiin.

Ei pidä paikkaansa tämäkään.

Tämä on juuri se syy miksi suomalaisia ei todellisuudessa edes haluta palkata! Tämän myöntäneet viljelijät itsekin, heillä kun tuntuu olevan aikaa ryypiskellä pitkin kyliä, kehua saavutuksillaan ja siinä sivussa lipsahtaa vähän liikaa totuuksia..

Vierailija
62/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi mennä sinne ihan vapaaehtoisesti mikäli ajattelee, että haluaa syödä jotain myös tulevaisuudess.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitää kiireenvilkkaa säätää laki, ettei marjatilalliset tai muutkaan ruokatuotannossa olevat saa tehdä tilanteella euroakaan voittoa. Ilman muuta apua sadonkorjuuseen voi antaa, jos on varmaa ettei tilallinen hyödy poikkeustilanteesta rahallisesti.

Tämä on aivan loistava ajatus! Sopisi moneen muuhunkin firmaan. Ei tässä muuten hyvin käy kansakuntana, ellei nyt vihdoin lopu se älytön voiton tavoittelu ja pienen ihmisen selkänahasta riivitty isojen kihojen tolkuton elintaso. Nyt olisi oikeasti se vihoviimeinen hetki luoda tasavertaisempi yhteiskunta.

Niin marjanviljelijäthän ne todella suuria kihoja tässä maassa onkin. Ilmaiseksikin sitä marjaa pitäisi antaa? Millä sitä elää jos ei viljelylle saa tehdä voittoa? Eli voittoa ei saa tehdä ja sitten kun sitä on muilla viljelyaloille kompensoitu tuilla niin sekin on väärin? Ei saa tehdä voittoa eikä vastaanottaa tukia?

Kun se marjanviljelyn on kerran niin helppoa ja ilmaiseksi pitäisi tehdä niin viljelkää itse ja tehkää itse mehunne ja hillonne. Teollisuuteen kun ei oikein jaksaisi ilmaiseksi marjaa antaa, kun itsellä on isot investoinnit ja velat alla. Älkää ostako niin, ette tule meitä riistokapitalisti kroisoksia.

Veikkaan, ettei moni pärjäisi viljelijänä viikkoakaan. Pelkkä 30 000 taimen istutus taitaisi tapaa työnilon. Tervetuloa kokeilemaan.

Vierailija
64/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti aikuiset suomalaiset ovat surkeita marjanpoimijoita. Selkä kipeä jo yhden päivän jälkeen ja kamala valitus koko ajan. Ei tule onnistumaan.

Nuorissa on onneksi vielä poikkeusyksilöitä, joilla on oikea asenne.

Marjanviljelijä

Poimi ne marjasi ihan itse jos kerran olet niin hyvä asenteinen. Selkäkipu ja asenne eivät ole sama asia.

Älä palkkaa ketään jos kerran olet niin yli vertainen muihin aikuisiin suomalaisiin nähden.

Kumma asenne sulla, kun pitäisi 7 euron palkalla särkeä kehonsa lopullisesti.

Niin, mikäköhän on, ettei niitä viljelijöitä itsejään siellä pellolla näy kuin kyttäämässä? Ja suomalaista ei haluta palkata, tämä kun saattaa vahingossa tietää oikeuksistaan, eikä "viljelijä" ihan niin vaan pissikään linssiin.

Oletko ollut marjassa? Kyllä niissä paikoissa, missä itse olin (kolmessa olen yhteensä ollut), iusäntä ja/tai emäntä kantoivat koreja, välillä poimivat ym. ja kytätä on pakko, koska muuten osa poimijoista laittaa homeisetkin marjat koriin ja kukas ne ostaa? Kuluttaja. Haluatko sinä homeisia marjoja? 

Vierailija
65/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tilalliset varmasti ottavat riemusta kiljuen kokemattomia, pakottamalla sinne tulleita ihmisiä...Kun monelle tilalle ne venäläiset/ukrainalaiset/mitkähyvää tulevat monena vuonna peräkkäin. He osaavat hommat, poiminnan, koneiden käytön jne. Ja ovat ahkeria. 

Lisäksi, se on nähty että maatalousalan palkka ei kelpaa suomalaisille.  Eikä kyllä se raskas työkään. Tämä ei ole mikään korkean palkan ja siistin sisätyön ala. Tai sitten marjan hinta kohoaa tosi paljon, jos aletaan maksaa edes 10e /h. Jos viljelijän tuntipalkka on keskimäärin Luken mukaan 5,4e (erittelemättä tuotantosuuntia), niin parhaassa tapauksessa viljelijä ei edes itse saa sitä tes:n mukaista palkkaa, jota hän maksaa työntekijöille. 

Just. tämä itkuvirsi on kuulunut vuosia samojen viljelijöiden suusta, joilta kuitenkin löytyy pihasta se useampi uusi audi ja tv on pakko olla vähintään 100 tuumaa, puhumattakaan muusta sälästä. Totuus on se, että voit olla maksamatta itsellesi palkkaa ja itkeä surkeaa kohtaloa ja vetää kuitenkin valtion tukia pahemmin kun kukaan, kyllä ne porsaanreijät löytyy millä elintaso pidetään kohdillaan. Tiedän että kaikilla ei niin hyvin mene.. Mutta yleensä asioista itkee juuri se öky porukka joka tottunut saamaan kaiken ilmaiseksi, työvoimankin puoli-ilmaiseksi.

No, sinulta taitaa jäädä jatkossa syömättä, eihän siinä mitä :D

Maaseutuyrittäjien kannattaa viljellä jatkossa vain omiksi tarpeiksi <3

Vierailija
66/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan herneitä, joten voisin pariksi viikoksi mennä hernetilalle hommiin. Tosin olen yli 5kymppinen ja selkävaivainen, poimin varmaan liian hitaasti. Herneiden syömiseenkin menisi varmaan liikaa aikaa (työnantajan mielestä) koska söisin vähintään joka kolmannen herneenpalon itse. Nam nam, hernepellot 😋

Vierailija
67/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä rakastan herneitä, joten voisin pariksi viikoksi mennä hernetilalle hommiin. Tosin olen yli 5kymppinen ja selkävaivainen, poimin varmaan liian hitaasti. Herneiden syömiseenkin menisi varmaan liikaa aikaa (työnantajan mielestä) koska söisin vähintään joka kolmannen herneenpalon itse. Nam nam, hernepellot 😋

Olisi todella hidasta, koska ne palot pitää punnita ja maksaa ennen syömistä.

Vierailija
68/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, maksakaa liksa josta jää myös käteen matkojen, kahden kämpän kulujen jne. jälkeen. En varmasti aio hyväntekeväisyyttä muuttaa toiselle puolelle Suomea jonkun vedättäjän rakentamaan epäasialliseen majoitusbussiin poimimaan nälkäpalkalla marjoja. 

Voitaiskos tavoitella semmoista maailmaa, jossa sun ei tarvi, mutta joku voi tuonne mennä jos se hänen kuvioonsa sopii?

Eli se kansalaispalkka. Pystyttäisiin tekemään kaikenlaiset hommat miettimättä niitä helvetinmoisia kiinteitä kuluja, joiden takia on saatava sellainen työpaikka, joita ei juurikaan jaossa ole.

Vierailija
69/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tilalliset varmasti ottavat riemusta kiljuen kokemattomia, pakottamalla sinne tulleita ihmisiä...Kun monelle tilalle ne venäläiset/ukrainalaiset/mitkähyvää tulevat monena vuonna peräkkäin. He osaavat hommat, poiminnan, koneiden käytön jne. Ja ovat ahkeria. 

Lisäksi, se on nähty että maatalousalan palkka ei kelpaa suomalaisille.  Eikä kyllä se raskas työkään. Tämä ei ole mikään korkean palkan ja siistin sisätyön ala. Tai sitten marjan hinta kohoaa tosi paljon, jos aletaan maksaa edes 10e /h. Jos viljelijän tuntipalkka on keskimäärin Luken mukaan 5,4e (erittelemättä tuotantosuuntia), niin parhaassa tapauksessa viljelijä ei edes itse saa sitä tes:n mukaista palkkaa, jota hän maksaa työntekijöille. 

Just. tämä itkuvirsi on kuulunut vuosia samojen viljelijöiden suusta, joilta kuitenkin löytyy pihasta se useampi uusi audi ja tv on pakko olla vähintään 100 tuumaa, puhumattakaan muusta sälästä. Totuus on se, että voit olla maksamatta itsellesi palkkaa ja itkeä surkeaa kohtaloa ja vetää kuitenkin valtion tukia pahemmin kun kukaan, kyllä ne porsaanreijät löytyy millä elintaso pidetään kohdillaan. Tiedän että kaikilla ei niin hyvin mene.. Mutta yleensä asioista itkee juuri se öky porukka joka tottunut saamaan kaiken ilmaiseksi, työvoimankin puoli-ilmaiseksi.

Ok, no miksi sinä et ole ryhtynyt viljelijäksi, kun kerran tiedät miten isot rahat siellä onkaan?

Vierailija
70/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poimisin sen verran mitä ostan ja olisin työssä vain "paperilla". Minua ei kannattaisi edes palkata, olen hidas poimimaan.

Noissa hommissa palkka perustuu työsuoritteeseen. Mutta jännästi näkee, keillä on lähtökohtaisesti kielteinen asenne itsensä elättämiseen työllä.

Miten näet jännästi kenellä tai minkä ryhmän edustajilla, kun et näe tai tunne tänne kirjoittavia? Minä näen vain sen minkä luen.

Vierailija
71/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa viljelemään. Aionkin juuri mennä uimaan rahojeni sekaan! Mitään ei tartte tehdä ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista!

Ei ole tullut pieneen mieleenikään, että joku voisi olla kateellinen tästä helvetillisestä raatamisesta😂😂😂

Mutta oikeasti, ryhdy viljelijäksi!

Vierailija
72/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites yksinhuoltajat? Kuka hoitaa lapsia kun kerään päivät marjoja

Varmaan siihen samaan paikkaan mihin yh lähihoitaja tai yh kaupankassoja vie lapsensa.

Sen nimi on PÄIVÄKOTI tai vaihtoehtoisesti PERHEPÄIVÄHOITAJA!

Vierailija
73/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otapas selvää asioista ennen kuin alat parjaamaan kokonaista ammattiryhmää. Marjanviljelyyn ei tipu maataloustukia. Jos haukut niin hauku oikeilla tiedoilla. Se auto siinä pihassa on todennäköisesti velkarahalla tai puun myynnillä jos tilalla on metsää.

Vierailija
74/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitää kiireenvilkkaa säätää laki, ettei marjatilalliset tai muutkaan ruokatuotannossa olevat saa tehdä tilanteella euroakaan voittoa. Ilman muuta apua sadonkorjuuseen voi antaa, jos on varmaa ettei tilallinen hyödy poikkeustilanteesta rahallisesti.

Joo kaikkea yritystoimintaa koskemaan laki, ettei voittoa saa tehdä! Viis veloista ja työntekijöistä, kunhan kukaan ei vaan saa yhtään rahaa!

Vierailija
75/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kannattais aloittaa pitkäaikaistyöttömistä, pääsevät työntekoon kiinni ja siitä sitten elämänmutosta kehiin.

Ei ole marjatilallisella varaa ottaa riskiä jostain pitkäaikaistyöttömistä, valitettavasti iso osa heistä on päihdeongelmaisia tai muuten vaan lorvijoita, siinä menee pian elinkeino yrittäjältä jos väärää porukkaa rekrytoi.

Vierailija
76/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kausityöläisiä tarvitaan myös vihannestiloille, ei vain mansikkaa poimimaan.