Eduskunnan kyselytunnilla ehdotettiin että lomautetut laitetaan marjatiloille töihin
Jos oot miettinyt mitä teet kesällä, niin tässä yksi ehdotus. Perussuomalaisedustajan ansiota!
Kommentit (76)
Ennen marjojen poimii saikaan ehtii hyvin risusavottaan! Let’s Make Finnland Great Again!
Olen 90-luvulla ollut Suonenjoella. Voisin kokeilla uudestaan. Aika rankkaa hommaa se on, mutta ei se mitään. Asunto-auto on, voisimme mieheni kanssa asua siinä.
Risusavottaan paikkaan missä leirin voisi rakentaa saareen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin ihan samaa eilen, kun näin uutisen, jossa marjatilallinen oli huolissaan työvoiman saamisesta.
Ylen sivuilla näin tuollaisen uutisen. Luin myös kommentteja. Siellä joku suomalainen nuori kertoi, kuinka oli hakenut mansikanpoimijaksi, mutta ei ollut kelpuutettu. Marjatilallinen ottaa mieluummin ulkkareita.
Voi kyllä olla, ettei mansikka ihan heti alkukesästä käy kaupaksi. Mistä sitä tietää, millainen käsihygienia noilla poimijoilla on?
Miksi te nyt ensimmäisenä ihmettelette majoitusta, miksei minkään muun työpaikan yhteydessä aleta kysellä sitä? Marjatiloja ei ole pelkästään umpikorvissa. Niitä on ihan kohtalaisen lähellä isojakin kaupunkeja.
Ihan toinen asia on, kannattaako jokaisen työttömäksi jäävän lähteä marjanpoimintaan...
Mutta nuorillehan on nyt hyvä sauma löytää kesätöitä! 15-vuotiaan ei ole helppo saada kesätöitä, mutta nyt voisi olla parempi tilanne, jos viitsii nähdä fyysistä vaivaa ja kunto riittää. Marjanpoimintahan on aika rankkaa työtä, kun koko päivän tekee ja päivästä toiseen.
Kuulostaa hyvältä idealta. Karuisssa parakeissa voisi miettiä mitä on tullut tehtyä ja sitä omaa laiskuuttaan.
Hyvä kun perussuomalaiset ottaa suomalaisten työllistymisen esille. Ei tartte koko kesää maata sohvalla!
Vierailija kirjoitti:
Miksi te nyt ensimmäisenä ihmettelette majoitusta, miksei minkään muun työpaikan yhteydessä aleta kysellä sitä? Marjatiloja ei ole pelkästään umpikorvissa. Niitä on ihan kohtalaisen lähellä isojakin kaupunkeja.
Ihan toinen asia on, kannattaako jokaisen työttömäksi jäävän lähteä marjanpoimintaan...
Mutta nuorillehan on nyt hyvä sauma löytää kesätöitä! 15-vuotiaan ei ole helppo saada kesätöitä, mutta nyt voisi olla parempi tilanne, jos viitsii nähdä fyysistä vaivaa ja kunto riittää. Marjanpoimintahan on aika rankkaa työtä, kun koko päivän tekee ja päivästä toiseen.
Juurikin näin! Noihin erikoislakeihin pitäisi lisätä myös suojaikärajan lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin ihan samaa eilen, kun näin uutisen, jossa marjatilallinen oli huolissaan työvoiman saamisesta.
Ylen sivuilla näin tuollaisen uutisen. Luin myös kommentteja. Siellä joku suomalainen nuori kertoi, kuinka oli hakenut mansikanpoimijaksi, mutta ei ollut kelpuutettu. Marjatilallinen ottaa mieluummin ulkkareita.
Voi kyllä olla, ettei mansikka ihan heti alkukesästä käy kaupaksi. Mistä sitä tietää, millainen käsihygienia noilla poimijoilla on?
Mistä sitä tietää, millainen käsihygienia poimijoilla on minään vuonna? Siksipä marjat kannattaa aina pestä. Mikään ei takaa, että jokainen poimija olisi viitsinyt pestä kätensä viimeksi vessassa käydessään, ollut kaivelematta nenäänsä jne.
Monessa pikkukunnassa on pulaa naimaikäisistä naisista. Tuollainen järjestely marjatiloille toisi siihen muutoksen.
Nyt olisi töitä tarjolla mutta laiskojen tekosyitä täältä vaan kuuluu 😀
Itse kyllä lähtisin poimimaan marjoja ja viettämään ihanaa rakkauden täyteistä lomaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimisin sen verran mitä ostan ja olisin työssä vain "paperilla". Minua ei kannattaisi edes palkata, olen hidas poimimaan.
Noissa hommissa palkka perustuu työsuoritteeseen. Mutta jännästi näkee, keillä on lähtökohtaisesti kielteinen asenne itsensä elättämiseen työllä.
Ei, vaan kielteinen asenne jonkun muun liian hyvään elättämiseen ja tukemiseen liian halvaksi hinnoitellulla työsuoritteella ja osallistumisella siihen ponnistukseen eli antautumalla vapaaehtoisesti ja hyvässä uskossa työnantajan taholta tapahtuvan palkkariiston kohteeksi vapailla työmarkkinoilla .
Valitettavasti aikuiset suomalaiset ovat surkeita marjanpoimijoita. Selkä kipeä jo yhden päivän jälkeen ja kamala valitus koko ajan. Ei tule onnistumaan.
Nuorissa on onneksi vielä poikkeusyksilöitä, joilla on oikea asenne.
Marjanviljelijä
Paremmilla työttömillä ei mennyt päivääkään, ennen kuin alkoivat ruikuttaa ja selitellä miksei muka voi töitä tehdä. Kun itse sai olla vielä töissä, niin mitään selityksiä hei työttömiltä hyväksytty.
Hauskaa kun paremmista työttömistä se kaikkein parhain työtön, ei ole vieläkään töissä. Kaikki tietävät kenestä puhun. Sellaisesta rajoittuneesta tapauksesta.
Ja tilalliset varmasti ottavat riemusta kiljuen kokemattomia, pakottamalla sinne tulleita ihmisiä...Kun monelle tilalle ne venäläiset/ukrainalaiset/mitkähyvää tulevat monena vuonna peräkkäin. He osaavat hommat, poiminnan, koneiden käytön jne. Ja ovat ahkeria.
Lisäksi, se on nähty että maatalousalan palkka ei kelpaa suomalaisille. Eikä kyllä se raskas työkään. Tämä ei ole mikään korkean palkan ja siistin sisätyön ala. Tai sitten marjan hinta kohoaa tosi paljon, jos aletaan maksaa edes 10e /h. Jos viljelijän tuntipalkka on keskimäärin Luken mukaan 5,4e (erittelemättä tuotantosuuntia), niin parhaassa tapauksessa viljelijä ei edes itse saa sitä tes:n mukaista palkkaa, jota hän maksaa työntekijöille.
Marjanpoiminta on kivaa hommaa, tein pari kesää teininä. Ehkä kuitenkin jätetään ne työt teineille, kun kerrankin ulkomaalaiset ei vie heiltä näitä työpaikkoja :) Keski-ikäisen nivelet ei myöskään kestä välttämättä kyykistelyä.
Mutta tämä heitto olikin toivottavasti huumoria, vai meinasko persu että marjatiloja ja ruumilliseen työhön pystyviä ja haluavia työttömiä olisi tarpeeksi estämään lamaa? Muutama täti poimimassa 8e/h kaksi kuukautta ei kansantaloutta nosta, ja se pitäisi kansanedustajana tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti aikuiset suomalaiset ovat surkeita marjanpoimijoita. Selkä kipeä jo yhden päivän jälkeen ja kamala valitus koko ajan. Ei tule onnistumaan.
Nuorissa on onneksi vielä poikkeusyksilöitä, joilla on oikea asenne.Marjanviljelijä
Tällaista se oli jo 70-luvulla. Mä olin kiltti tyttö ja meitä oli kolmen luottokopla, jotka haettiin aina kun ensimmäiset marjat kypsyivät tuntitöihin ja oltiin vielä lopussa tuntityöläisinä, sesongin aikana urakalla. Eläikäinen vanhapiika, keski-ikäinen rouva joka teki siihen aikaan mitä tahansa pätkätyötä ja minä. Minä olin se kiltti teini, joka ei valita, toisin kuin kaikki muut teinit, sanoi marjaisäntä.
No miten ne yksinhuoltajat tekee sitten mitään työtä, kun lapset!?