Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eduskunnan kyselytunnilla ehdotettiin että lomautetut laitetaan marjatiloille töihin

Vierailija
26.03.2020 |

Jos oot miettinyt mitä teet kesällä, niin tässä yksi ehdotus. Perussuomalaisedustajan ansiota!

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tänä kesänä niin että maatilallisetkin voisivat työhaussaan palkata suomalaisen? Suosi suomalaista kun on aina toiminut vain toisin päin.

Vierailija
42/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tilalliset varmasti ottavat riemusta kiljuen kokemattomia, pakottamalla sinne tulleita ihmisiä...Kun monelle tilalle ne venäläiset/ukrainalaiset/mitkähyvää tulevat monena vuonna peräkkäin. He osaavat hommat, poiminnan, koneiden käytön jne. Ja ovat ahkeria. 

Lisäksi, se on nähty että maatalousalan palkka ei kelpaa suomalaisille.  Eikä kyllä se raskas työkään. Tämä ei ole mikään korkean palkan ja siistin sisätyön ala. Tai sitten marjan hinta kohoaa tosi paljon, jos aletaan maksaa edes 10e /h. Jos viljelijän tuntipalkka on keskimäärin Luken mukaan 5,4e (erittelemättä tuotantosuuntia), niin parhaassa tapauksessa viljelijä ei edes itse saa sitä tes:n mukaista palkkaa, jota hän maksaa työntekijöille. 

On se marjanpoiminta muuttunut. Itse aloitin sinä kesänä kun täytin 14, nykyän ei tosin niin nuoria kai saa ottaa. Olin niin kauan kunnes sinä kesänä kun täytin 19, pääsin siisteihin sisättöihin. Yhtenä kesän olin kolmessa eri paikassa, kun olin myös kitkemässä ja marjat kypsyivät vähän eri aikoihin lajikkeesta ja paikan sijainnista riippuen. Yhdessä olin tosin vain hetken pahimman sesongin aikaan, ennen kuin menin luottopaikkaani. Poimintatekniikan oppii parissa minuutissa ja koneita ei mansikanpoiminnassa käytetä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti aikuiset suomalaiset ovat surkeita marjanpoimijoita. Selkä kipeä jo yhden päivän jälkeen ja kamala valitus koko ajan. Ei tule onnistumaan.

Nuorissa on onneksi vielä poikkeusyksilöitä, joilla on oikea asenne.

Marjanviljelijä

Poimi ne marjasi ihan itse jos kerran olet niin hyvä asenteinen. Selkäkipu ja asenne eivät ole sama asia.

Älä palkkaa ketään jos kerran olet niin yli vertainen muihin aikuisiin suomalaisiin nähden.

Kumma asenne sulla, kun pitäisi 7 euron palkalla särkeä kehonsa lopullisesti.

Vierailija
44/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epidemia tuskin vielä kesällä ohi. Voiko korona tarttua käsistä marjoihin ja edelleen? Majoitustiloissa epidemia ainakin leviää.

Vierailija
45/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paremmilla työttömillä ei mennyt päivääkään, ennen kuin alkoivat ruikuttaa ja selitellä miksei muka voi töitä tehdä. Kun itse sai olla vielä töissä, niin mitään selityksiä hei työttömiltä hyväksytty.

Hauskaa kun paremmista työttömistä se kaikkein parhain työtön, ei ole vieläkään töissä. Kaikki tietävät kenestä puhun. Sellaisesta rajoittuneesta tapauksesta.

Tiedämmepä hyvinkin. Persut ovat kovia valittamaan mutta tarjotutkaan työt eivät oikein jaksa kiinnostaa.

Vierailija
46/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein on selkä kipua, koronan uhkaa ja milloin mitäkin.

Vierailija
47/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti aikuiset suomalaiset ovat surkeita marjanpoimijoita. Selkä kipeä jo yhden päivän jälkeen ja kamala valitus koko ajan. Ei tule onnistumaan.

Marjanviljelijä

Poimi ne marjasi ihan itse jos kerran olet niin hyvä asenteinen. Selkäkipu ja asenne eivät ole sama asia.

Älä palkkaa ketään jos kerran olet niin yli vertainen muihin aikuisiin suomalaisiin nähden.

Niin, mikäköhän on, ettei niitä viljelijöitä itsejään siellä pellolla näy kuin kyttäämässä? Ja suomalaista ei haluta palkata, tämä kun saattaa vahingossa tietää oikeuksistaan, eikä "viljelijä" ihan niin vaan pissikään linssiin.

Vierailija
48/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epidemia tuskin vielä kesällä ohi. Voiko korona tarttua käsistä marjoihin ja edelleen? Majoitustiloissa epidemia ainakin leviää.

Eihän sinne sairaat mene! Korona lomautetut ja muut laiskottelemasta kotisohvalla.

Vierailija
49/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet voisi piitää niillä risusavotoilla viikot. Sillon ehtisivät paikalliset käydä tapaamassa poimija naisia. Viikonloppuisin anatausivat sitten risusavottalaisille parakkileirissä.

Vierailija
50/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että jos laitetaan kansalaispalkka, löytyy marjanpoimijoita kyllä. Tänä kesänä saattaa löytyä muutenkin.

Vierailija
51/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se korona leviä miehen maidista!

Vierailija
52/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää kiireenvilkkaa säätää laki, ettei marjatilalliset tai muutkaan ruokatuotannossa olevat saa tehdä tilanteella euroakaan voittoa. Ilman muuta apua sadonkorjuuseen voi antaa, jos on varmaa ettei tilallinen hyödy poikkeustilanteesta rahallisesti.

Vierailija
53/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjanviljelijä

Oletko se joka tuli syksyllä huutamaan että mitä te köyhät notkutte missään. Ja seuraavassa lauseessa kerroit miten iso pomo olet ja miten suomalaisista ei ole mihinkään töissä kun eivät suostu maksamiisi palkkoihin. Niin ja suomi-naisetkin sai osansa, kun olit fiksusti kuljettanut nuorta lihaa rajojen ulkopuolelta tekemään auliisti muutakin kun marjojen poimintaa. ? Ainoa asennevamma tässä älyttömässä marja-bisneksessä on teillä jotka ette halua maksaa normaalia palkkaa, sekä päättäjillä, jotka eivät sitä teiltä vaadi. 

Vierailija
54/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risujen siivousta, roskien keräilyä ojanpientareilta, vanhusten syöttämistä... Ei maailmasta työt lopu!

Vierailija
55/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niin sanoi? Nimi muistiin, tulee ne vaalitkin vielä.

Vierailija
56/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitää kiireenvilkkaa säätää laki, ettei marjatilalliset tai muutkaan ruokatuotannossa olevat saa tehdä tilanteella euroakaan voittoa. Ilman muuta apua sadonkorjuuseen voi antaa, jos on varmaa ettei tilallinen hyödy poikkeustilanteesta rahallisesti.

Tämä on aivan loistava ajatus! Sopisi moneen muuhunkin firmaan. Ei tässä muuten hyvin käy kansakuntana, ellei nyt vihdoin lopu se älytön voiton tavoittelu ja pienen ihmisen selkänahasta riivitty isojen kihojen tolkuton elintaso. Nyt olisi oikeasti se vihoviimeinen hetki luoda tasavertaisempi yhteiskunta.

Vierailija
57/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjanviljelijä

Voi sinua. Palkka liittyy ahkeruuteen ja meillä pelkkä tuntiliksakin on enemmän kuin tuo.

Olen pahoillani, mutta minulla on aikamoinen otanta asiasta ja näin se vain on. Itse poimin kyllä enemmän kuin kukaan poimijoistamme. On sellaistakin selkäkipua mikä alkaa kun ei satu enää huvittamaan. Usein sadepäivän aikana tapahtuu selän hajoaminen tai muu sellainen. Lisäksi ylipaino hankaloittaa hommia aika paljon, olen huomannut.

Vierailija
58/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjanviljelijä

Niin, mikäköhän on, ettei niitä viljelijöitä itsejään siellä pellolla näy kuin kyttäämässä? Ja suomalaista ei haluta palkata, tämä kun saattaa vahingossa tietää oikeuksistaan, eikä "viljelijä" ihan niin vaan pissikään linssiin.

Ei pidä paikkaansa tämäkään.

Vierailija
59/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tilalliset varmasti ottavat riemusta kiljuen kokemattomia, pakottamalla sinne tulleita ihmisiä...Kun monelle tilalle ne venäläiset/ukrainalaiset/mitkähyvää tulevat monena vuonna peräkkäin. He osaavat hommat, poiminnan, koneiden käytön jne. Ja ovat ahkeria. 

Lisäksi, se on nähty että maatalousalan palkka ei kelpaa suomalaisille.  Eikä kyllä se raskas työkään. Tämä ei ole mikään korkean palkan ja siistin sisätyön ala. Tai sitten marjan hinta kohoaa tosi paljon, jos aletaan maksaa edes 10e /h. Jos viljelijän tuntipalkka on keskimäärin Luken mukaan 5,4e (erittelemättä tuotantosuuntia), niin parhaassa tapauksessa viljelijä ei edes itse saa sitä tes:n mukaista palkkaa, jota hän maksaa työntekijöille. 

Just. tämä itkuvirsi on kuulunut vuosia samojen viljelijöiden suusta, joilta kuitenkin löytyy pihasta se useampi uusi audi ja tv on pakko olla vähintään 100 tuumaa, puhumattakaan muusta sälästä. Totuus on se, että voit olla maksamatta itsellesi palkkaa ja itkeä surkeaa kohtaloa ja vetää kuitenkin valtion tukia pahemmin kun kukaan, kyllä ne porsaanreijät löytyy millä elintaso pidetään kohdillaan. Tiedän että kaikilla ei niin hyvin mene.. Mutta yleensä asioista itkee juuri se öky porukka joka tottunut saamaan kaiken ilmaiseksi, työvoimankin puoli-ilmaiseksi.

Vierailija
60/76 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjanviljelijä

Voi sinua. Palkka liittyy ahkeruuteen ja meillä pelkkä tuntiliksakin on enemmän kuin tuo.

Olen pahoillani, mutta minulla on aikamoinen otanta asiasta ja näin se vain on. Itse poimin kyllä enemmän kuin kukaan poimijoistamme. On sellaistakin selkäkipua mikä alkaa kun ei satu enää huvittamaan. Usein sadepäivän aikana tapahtuu selän hajoaminen tai muu sellainen. Lisäksi ylipaino hankaloittaa hommia aika paljon, olen huomannut.

Älä taas jaksa Markus..