Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Bechdelin testi todistaa että naisia väheksytään elokuvissa

Vierailija
26.03.2020 |

Naisille ei anneta edes välttämättä tasapuolisesti ruutuaikaa tai merkittävää roolia koko elokuvassa. Elokuva läpäisee niin kutsutun Bechdelin testin, jos siinä:

1. esiintyy vähintään kaksi nimettyä naishahmoa
2. jotka keskustelevat keskenään
3. jostakin muustakin kuin miehistä.

Kaikkien kriteerien tulee toteutua ja pitää läpäistä testi jotta elokuvaa voidaan sanoa nykystandarteilla hyväksi ja laadukkaaksi.

Kommentit (319)

Vierailija
201/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta on sellainen asia kuin raha.On aika ikävä tehdä miljoonia maksavia elokuvia jotka ei kiinnosta ketään ja esim.itse en katso kuin poikkeus tapauksissa naiselokuvia koska ei vaan kiinosta.Naiset ovat erittäin epäkiinnostavia paitsi siinä yhdessä asiassa ja niin....

Monen miehen suuri ongelma on nimenomaan se, että he näkevät naiset vain esineinä. Naiset voivat olla hyvinkin erilaisia yksilöitä. Ja esimerkiksi minä en puhu kavereilleni oikeastaan koskaan miehistä. Koska se vain on ihan helkkarin tylsä aihe.

Ja varmasti juuri tuo elokuvien naiskuva lisää sitä, että naiset nähdään vaan esineinä.  Joku mies joka ei ole koskaan naisen kanssa oikeasti sen syvällisemmin jutellut, saattaa luulla että naiset on sellaisia kuin miesten elokuvat väittävät. Ja sitten kun tehdään elokuva, jossa nainen on kuvattu totuudenmukaisemmin, niin väitetään että se ei ole aitoa, koska luullaan naisten olevan sellaisia kuin näissä perinteisissä elokuvissa.

Omalta kohdaltani voin ainakin sanoa, että minä uskoin elokuvien naiskuvaa ja ajattelin, että naiset ovat aika yksinkertaisia miehiin verrattuna. Paitsi tietenkin minä itse. Ja onhan se selvää, että monet tytöt ottavat mallia leffoista kun hakevat omaa rooliaan yhteiskunnassa. Kyllä jotkut uskovat, että hänen roolinsa on olla vain se miehen tuki ja ymmärtäjä, seksikkäissä vaatteissa.

Vierailija
202/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytpä sitten tiedän mitkä ovat hyviä elokuvia.

Hieno juttu! M.45

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Termit on jänniä. Miesystävä katsoo paljon leffoja. Olen ruvennut sanomaan hänen elokuviaan "miesleffoiksi". Hän ihmettelee sitä, ihan kuin tässäkin ketjussa joku. Kun hänen mielestään "ne on ihan tavallisia leffoja, eikä mitään MIESleffoja".  

Mutta jos elokuva on miehen ohjaama, miesten näyttelemä, kuvaama, kirjoittama, leikkaama ja kertoo miehen elämästä, mitä muuta se on kuin miesleffa?

Ja näitä on tosiaan valtaosa kaikista. Ei jaksa.

Miksihän miesleffoja ei kutsuta ihanaksi hömpäksi, kuten naisille suunnattuja leffoja? Vaikka mitäs muuta miesleffat ovat kuin ihanaa hömppää miehille. Lihaksikas sankari hakkaa paljain nyrkein 10 aseistautunutta pahista ja pelastaa kaunottaren tai oman perheensä. Tuohan on aivan täydellistä voimaantumishömppää miehille, pinkkiä hattaraunelmaa. Sitten se laiha toimistorottakin tuntee itsensä sankariksi, kun käy taistelemassa prismasta perheelleen 300 rullaa vessapaperia. Hömppää.

Ja tähän pitää vielä lisätä, että yleensä ne ovat naiset itse jotka nimittävät naisille suunnattuja leffoja hömpäksi. Surullista, miten perusteellisesti naiset on opetettu halveksimaan omaa sukupuoltaan. Miehet eivät puhu tuohon sävyyn typerimmästäkään miehille suunnatusta action-leffasta, koska arvostavat ja kunnioittavat omaa sukupuoltaan. Kuten heille on opetettu.

Mahtaa olla nautinnollista vääntää noiden kaikkien olkiukkojen kanssa.

Kannattiko tuon nollakommentin takia näppistä kuluttaa?

Ei, onpahan vain ihan helvetin omituisia väittämiä sinulla, sellaisia sairautta hipovia, kuten "Surullista, miten perusteellisesti naiset on opetettu halveksimaan omaa sukupuoltaan" tai "Miehet eivät puhu tuohon sävyyn typerimmästäkään miehille suunnatusta action-leffasta koska arvostavat ja kunnioittavat omaa sukupuoltaan. Kuten heille on opetettu". Elät sairaassa mielessä.

Oletko persu?

En. Oletko mielenterveyskuntoutuja? (Tiedän että olet)

Kyllä sinä persu olet. Vain persu on noin tyhmä.

Osui ja upposi  :DD

Niin arvelinkin että osuisi.

Itseesi osui, mutta jatka ihmeessä samaan malliin: näytä mistä on teidän feministien ajatukset tehty, näytä suomalaisille mitä olette.

Lopeta tuo epämiehekäs vinkuna.

Vierailija
204/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta on sellainen asia kuin raha.On aika ikävä tehdä miljoonia maksavia elokuvia jotka ei kiinnosta ketään ja esim.itse en katso kuin poikkeus tapauksissa naiselokuvia koska ei vaan kiinosta.Naiset ovat erittäin epäkiinnostavia paitsi siinä yhdessä asiassa ja niin....

Monen miehen suuri ongelma on nimenomaan se, että he näkevät naiset vain esineinä. Naiset voivat olla hyvinkin erilaisia yksilöitä. Ja esimerkiksi minä en puhu kavereilleni oikeastaan koskaan miehistä. Koska se vain on ihan helkkarin tylsä aihe.

Ja varmasti juuri tuo elokuvien naiskuva lisää sitä, että naiset nähdään vaan esineinä.  Joku mies joka ei ole koskaan naisen kanssa oikeasti sen syvällisemmin jutellut, saattaa luulla että naiset on sellaisia kuin miesten elokuvat väittävät. Ja sitten kun tehdään elokuva, jossa nainen on kuvattu totuudenmukaisemmin, niin väitetään että se ei ole aitoa, koska luullaan naisten olevan sellaisia kuin näissä perinteisissä elokuvissa.

Nimenomaan. Onneksi jollain miehillä on oikeassakin elämässä niitä naiskontakteja niin onnistuu se parisuhde ja muukin yhteiselo nasiten kanssa verrattuna tällaisiin miehiin jotka imevät kaikki naisvaikutteet erilaisista leffoista. Miehet jotka näin oikeasti kuvittelee, ovat kyllä tietyllä tavalla vähän yksinkertaisia, en usko että kaikki lähtee pelkästään leffoista.

Vierailija
205/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh, edellinen kirjoitus ei ilmeisesti mennyt läpi niin kokeilen uudestaan.

Anu Silfvenbergin artikkeli Ohuet maisemat oli mielestäni hyvä kirjoitus tästä aiheesta, kannattaa lukea.

Hän mm. pohtii, että jos saisi olla yhden päivän ajan mies, niin kuluttaisi koko päivän miehille suunnattua kulttuuria. Katsoisi elokuvaa, jossa alaston tyttö löytyy tapettuna jostain, ja rikoksen selvittäminen vaatisi vierailua strippiklubilla. Muitakin huvittavia esimerkkejä siitä, miten jokaiseen elokuvaan on saatava se naishahmo ja mielellään väkivalta naista kohtaan mukaan.

Itselle tuli tuosta kirjoituksesta mieleen surkuhupaisa kohtaus Hohdosta. Mies löytää vanhan ja varmaan jo mädäntyneen naisen kuolleena kylpyammeesta. Yhtäkkiä tämä kuollut vanhus muuttuukin nuoremmaksi, alastomaksi naiseksi, joka alkaa keikistelemään miehelle. Musta toi on jotenkin niin hyvä esimerkki siitä, että oikeasti se alaston nainen on saatava jokaiseen elokuvaan vaikkei juonen kannalta sille mitään tarvetta olisikaan. Ja naisena se itseäni ehkä hieman häiritsee. Miehet ja muut kiinnostuneet voisivat katsoa niitä alastomia naisia niin miljoonasta muustakin paikasta, niin musta elokuvissa tollaset on jotenkin turhia.

Hyviä pointteja tuossa artikkelissa. Ja tosia. Naisen tehtävä tosiaan on yleensä tukea ja ymmärtää mieshahmoa ja - olla alasti. Siinäpä se. Mieshahmo toimii, haaveilee, kamppailee ongelmien kanssa, kehittyy. Nainen kuuntelee häntä ja on vähissä vaatteissa.

Eipä ole ihme, että tytöt ottavat roolimalleiksi miespuolisia päähenkilöitä, hämmentyvät kun tietävät kuitenkin olevansa väärää sukupuolta, eivätkä tiedä mihin pitäisi kuulua. Moni ratkaisee tämän ongelman (minäkin, aikanaan) alkamalla väheksyä omaa sukupuoltaan. Alkamalla kuvitella, että MINÄ olen älykkäämpi ja monimutkaisempi kuin tyhmät ja yksiulotteiset naiset (elokuvissa, mutta sitä ei tajua mistä se malli tulee). Minullahan on haaveita ja tavoitteita kuten tuolla miespuolisella päähenkilöllä. Minähän olen oikeastaan mies naisen ruumiissa! Fiksumpi kuin muut naiset.

Mitä leffoja sä oikein olet kattonut? Itse katoin lapsena Harry Pottereita ja leikin Hermionea, joka oli todellakin muuta kuin joku miesten tukija. Fanitin Tehotyttöjä, jotka pelasti monesti kaupungin ja kävin katsomassa niistä tehdyn elokuvan. Kävin myös katsomassa Heinähattun ja Vilttitossun (kaksi tyttöä pääosassa, vain pari miestä koko leffassa), Disney-elokuvia (useita vahvoja naisia niissä), Witch-leffan (tyttösankareita pääosassa) ja Kim Possiblea, siinäkin nainen pääosassa.

Mielenkiintoista että otit esimerkiksi Harry Potterin, jonka kirjoittaja on nainen mutta joka silti teki päähenkilöstään pojan. Mistä arvelet että se johtuu? Hermione muuten on nimenomaan miesten tukija. Mitä omia tavoitteita hänellä on, ketkä ovat hänen naispuolisia ystäviään?

Miksi Hermionella pitäisi olla naispuolisia ystäviä? Miksi naisella ei saa olla miehiä ystäviään vai kelpaako hän vain miesten kumppaniksi? Itse samaistuin lapsena Hermioneen, koska mulla oli paljon miespuolisia ystäviä lapsena ja olin hyvä koulussa. Hermionehan oli todella lahjakas ja taitava oppilas. Muistan pikkutyttönä luleneeni kirjoja kuin Hermione ja opiskelleeni paljon ottaen mallia hänestä. On lukuisia naispuolisia sankareita, kuten mainitsin, esim. Kim Possible, The WITCH, Winx Club ja Tehotytöt, joita fanitin lapsena Hermionen lisäksi. Ei minusta Harry ollut itsessään kovin kiinnostava hahmo, musta Hermione oli best.

Ahaa, siis olet kunnon jätkä, lisäksi lahjakas ja taitava --- kuten (vain) miehet? Sitäkö tarkoitit???

Otsikossa on mainittu Bechdelin testi ja siinä yksi osa-alue oli se että nainen ei ole irrallinen yksi "token-woman" vaan että elokuvassa on normaali maailma, jossa sekä naisia että miehiä ja naiset eivät ole olemassa vain miehiä varten ja elä vain miehisessä maailmassa, vaan heillä on naispuolisiakin ystäviä, joiden kanssa ei ole tarkoitus pelkästään viedä eteenpäin elokuvan romanttista juonta niin että naiset puhuvat päähenkilönaisen miessuhteista.

Näin ainakin itse ymmärsin aloituksen.

Siis mitä h*lvettiä :DDD Mä näin Hermionessa paljon samaa kuin itsessäni, samantyyppinen kaveripiiri ja sama kunnianhimo koulussa kuin mulla. En liitä lahjakkuutta mitenkään miehiin, luettelinhan muitakin kiinnostavia tyttöhahmoja, joista kaikki oli omia persoonaan ja heillä kaikilla oli jokin taito. Witcheissä Will oli hyvä uimari, Irma hauskuuttaja, Taranee lahjakas matemaattisesti, Cornelia taitava luistelija ja Hay Lin osasi piirtää. He neuvokkaasti pelastivat usein maailman neuvokkuudellaan ja voimillaan. Voi hyvää päivää, kun tästäkin piti vääntää joku piilosyrjintäjuttu.

Vierailija
206/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se etu koronastakin jälkiseurauksineen että unohtuu tämä feminismihullutus kun ihmisillä oikeitakin huolia.

Kriiseissä ihmisoikeudet vain korostuu. Ne ovat nyt tärkeämpiä kuin koskaan.

Ja eikö ole jännä että vanhojen naisten vuoksi syöstään maailma lamaan?

Ja että tässäkin asiassa naiset ovat ne joidenka käsissä on pelastus? 80% terveydenhuollossa työskentelevistå on naisia.

Miehet ei kykene reaalimaailmassa mihinkään merkittävään. Sen vuoksi heidän pitåä keksiä kaikkia pikkupoikatason fantasiahahmoja jotka muka pelastavat maailman ja saavat siitå palkaksi silikonitissisen ja muovihuulisen naisen. Pakoa todellisuudesta ja oikean elämän vastuista.

Vierailija
207/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa olen nuori nainen ja musta leffoissa on monia hyviä naishahmoja. En ole koskaan kokenut, että naiskuva olisi niissä jotenkin kapoinen. Enkä edes halua parisuhdetta tai miestä vierelläni. Mutta kai tääkin on joku asia, mistä on pakko yrittää uhriutua, kun muuta ei keksitä.

Mainitse viisi hyvää naishahmoa tunnetuissa elokuvissa viimeisten 10 vuoden ajalta.

Aliide Truu - Puhdistus

Anna Lappalainen - Prinsessa

Hermione - Harry Potter

Nina Sayers - Black Swan

Hella Wuolijoki - Hella W

Kaipaatko lisää esimerkkejä?

No, tuossa suurin osa on suomalaisia elokuvia, ei todellakaan mitään suuren budjetin Hollywood-leffoja ja maailmalla tunnettuja.

Lisäksi Puhdistus, Prinsessa ja Hella W perustuvat tositarinoihin, eivät käsikirjoitettuihin naisrooleihin, joista mielestäni tässä keskusteltiin.

Suomessa siis onneksi edes hieman erilaista kuin leffamaailmassa yleisesti.

Harry Potterin naishahmot ovat mielestäni silti aika stereotyyppisiä monella tavoin ja samoin yhteiskuntahan siinä heijastaa aika pitkälle Englannin luokkayhteiskuntaa.

Black Swan - todellako tuo on hyvä naisrooli? Mitä se rooli kertoo?

No olen täällä jo kertonut, miten Hermione inspiroi mua lapsena opiskelemaan ja lukemaan enemmän, mutta ilmeisesti se ei sitten sovi. Minusta se on mielenkiintoinen rooli nuoresta naisesta, joka tahtoo balettitanssijaksi antaen sille kaikkensa, mutta lopulta kunnianhimo kääntyy häntä itseään vastaan. Mulle on käynyt vähän samoin kuin hänelle. Et kertonut, että pitäisi olla Hollywood-elokuva tai perustua fiktioon, mutta voin minä niitäkin luetella.

Ihana että Hermione inspiroi sinua! Minua inspiroi taas Peppi Pitkätossu, olen sen verran vanha :)

Yritin vain keskustella aloittajan määrämissä kehyksissä, eli elokuviin joissa on naishahmo ja joihin voisi Bechdelin testiä soveltää.

Ymmärtääkseni Hermionea ei voi pitää naishahmona, koska hänhän taitaa olla alaikäinen eli tyttö eikä nainen. Mutta toki elokuviin tarvitaan näitä vahvoja tyttöhahmoja myös. Ilmeisesti lastenleffa Frozen olisi esimerkki suuren budjetin leffasta maailmalla.

Black Swan on mielestäni hieman ongelmallinen roolihahmona siinä, että hänen kunnianhimonsa esitetään sairaalloisena ja johtaa rikoksiin. Jos katsot ns. miessankareita, kunnianhimo vie lähes aina menestykseen. Eli jos verrataan vaikka Rocky-leffaa ja Black Swania... Onko uusia leffoja jossa nainen on kunnianhimoinen eikä asiat mene pieleen?

Vierailija
208/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa olen nuori nainen ja musta leffoissa on monia hyviä naishahmoja. En ole koskaan kokenut, että naiskuva olisi niissä jotenkin kapoinen. Enkä edes halua parisuhdetta tai miestä vierelläni. Mutta kai tääkin on joku asia, mistä on pakko yrittää uhriutua, kun muuta ei keksitä.

Mainitse viisi hyvää naishahmoa tunnetuissa elokuvissa viimeisten 10 vuoden ajalta.

Aliide Truu - Puhdistus

Hermione - Harry Potter

Nina Sayers - Black Swan

No, tuossa suurin osa on suomalaisia elokuvia, ei todellakaan mitään suuren budjetin Hollywood-leffoja ja maailmalla tunnettuja.

Lisäksi Puhdistus, Prinsessa ja Hella W perustuvat tositarinoihin, eivät käsikirjoitettuihin naisrooleihin, joista mielestäni tässä keskusteltiin.

Harry Potterin naishahmot ovat mielestäni silti aika stereotyyppisiä monella tavoin ja samoin yhteiskuntahan siinä heijastaa aika pitkälle Englannin luokkayhteiskuntaa.

Nuoresta naisesta, jonka kunnianhimo menee sairauden puolelle. Vahva nainen, vai kelpaako vain positiiviset vahvat naiset? En nyt oikein ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. 

Vierailija
209/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Termit on jänniä. Miesystävä katsoo paljon leffoja. Olen ruvennut sanomaan hänen elokuviaan "miesleffoiksi". Hän ihmettelee sitä, ihan kuin tässäkin ketjussa joku. Kun hänen mielestään "ne on ihan tavallisia leffoja, eikä mitään MIESleffoja".  

Mutta jos elokuva on miehen ohjaama, miesten näyttelemä, kuvaama, kirjoittama, leikkaama ja kertoo miehen elämästä, mitä muuta se on kuin miesleffa?

Miksihän miesleffoja ei kutsuta ihanaksi hömpäksi, kuten naisille suunnattuja leffoja? Vaikka mitäs muuta miesleffat ovat kuin ihanaa hömppää miehille. Lihaksikas sankari hakkaa paljain nyrkein 10 aseistautunutta pahista ja pelastaa kaunottaren tai oman perheensä. Tuohan on aivan täydellistä voimaantumishömppää miehille, pinkkiä hattaraunelmaa. Sitten se laiha toimistorottakin tuntee itsensä sankariksi, kun käy taistelemassa prismasta perheelleen 300 rullaa vessapaperia. Hömppää.

Ja tähän pitää vielä lisätä, että yleensä ne ovat naiset itse jotka nimittävät naisille suunnattuja leffoja hömpäksi. Surullista, miten perusteellisesti naiset on opetettu halveksimaan omaa sukupuoltaan. Miehet eivät puhu tuohon sävyyn typerimmästäkään miehille suunnatusta action-leffasta, koska arvostavat ja kunnioittavat omaa sukupuoltaan. Kuten heille on opetettu.

Ei, onpahan vain ihan helvetin omituisia väittämiä sinulla, sellaisia sairautta hipovia, kuten "Surullista, miten perusteellisesti naiset on opetettu halveksimaan omaa sukupuoltaan" tai "Miehet eivät puhu tuohon sävyyn typerimmästäkään miehille suunnatusta action-leffasta koska arvostavat ja kunnioittavat omaa sukupuoltaan. Kuten heille on opetettu". Elät sairaassa mielessä.

Oletko persu?

Itseesi osui, mutta jatka ihmeessä samaan malliin: näytä mistä on teidän feministien ajatukset tehty, näytä suomalaisille mitä olette.

Huono. Ja mitä sinä feministi ylipäänsä leikit huolestunutta kenenkään (toksisesta)miehekkyydestä kun miesihanteesi on jokin soijapoika sukupuoleton "nullo" tai sitten kehitysmaalainen islamisti.

Vierailija
210/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi luetella alkuun vaikka vain 5 tällaista elokuvaa, jotka ovat olleet kassamagneetteja ja suunnattomia menestysleffoja? 

Thelma ja Louise, Nälkäpelit 1-4, Frozen 1-2.

Pidin aikoinaan Thelma ja Louise -leffasta, mutta lopulta käsikirjoitus oli pettymys. Siinähän saa viestin että vahva itseään puolustava ja itsenäinen nainen ei voi elää vapaana miesten maailmassa vaan hänen pitää tappaa itsensä.

Vierailija
211/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalta kohdaltani voin ainakin sanoa, että minä uskoin elokuvien naiskuvaa ja ajattelin, että naiset ovat aika yksinkertaisia miehiin verrattuna. Paitsi tietenkin minä itse. Ja onhan se selvää, että monet tytöt ottavat mallia leffoista kun hakevat omaa rooliaan yhteiskunnassa. Kyllä jotkut uskovat, että hänen roolinsa on olla vain se miehen tuki ja ymmärtäjä, seksikkäissä vaatteissa.

No ihan rehellisesti täytyy sanoa, että olet ollut sitten kyllä aika yksinkertainen tyttö/ nainen. Tai ehkä sinulla ei ollut naispuolisia kavereita? Kai sinulla äiti sentään oli? Sosiaalityöntekijätkin ovat yleensä naisia, jos olet ollut äiditön. Vaikka jotkut tytöt ovatkin ottaneet mallia leffoista, niin kaikilla ihmisillä on yleensä kuitenkin monta persoonallisuuden puolta, eikä vain miehen miellyttäminen. 

Vierailija
212/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko persu?

Huono. Ja mitä sinä feministi ylipäänsä leikit huolestunutta kenenkään (toksisesta)miehekkyydestä kun miesihanteesi on jokin soijapoika sukupuoleton "nullo" tai sitten kehitysmaalainen islamisti.

Ja yritit vielä väittää että et muka ole persu :D No, ei ihme että et kehtaa myöntää.

Vierailija
213/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aliide Truu - Puhdistus

Hermione - Harry Potter

Nina Sayers - Black Swan

No olen täällä jo kertonut, miten Hermione inspiroi mua lapsena opiskelemaan ja lukemaan enemmän, mutta ilmeisesti se ei sitten sovi. Minusta se on mielenkiintoinen rooli nuoresta naisesta, joka tahtoo balettitanssijaksi antaen sille kaikkensa, mutta lopulta kunnianhimo kääntyy häntä itseään vastaan. Mulle on käynyt vähän samoin kuin hänelle. Et kertonut, että pitäisi olla Hollywood-elokuva tai perustua fiktioon, mutta voin minä niitäkin luetella.

Ihana että Hermione inspiroi sinua! Minua inspiroi taas Peppi Pitkätossu, olen sen verran vanha :)

Yritin vain keskustella aloittajan määrämissä kehyksissä, eli elokuviin joissa on naishahmo ja joihin voisi Bechdelin testiä soveltää.

Ymmärtääkseni Hermionea ei voi pitää naishahmona, koska hänhän taitaa olla alaikäinen eli tyttö eikä nainen. Mutta toki elokuviin tarvitaan näitä vahvoja tyttöhahmoja myös. Ilmeisesti lastenleffa Frozen olisi esimerkki suuren budjetin leffasta maailmalla.

Black Swan on mielestäni hieman ongelmallinen roolihahmona siinä, että hänen kunnianhimonsa esitetään sairaalloisena ja johtaa rikoksiin. Jos katsot ns. miessankareita, kunnianhimo vie lähes aina menestykseen. Eli jos verrataan vaikka Rocky-leffaa ja Black Swania... Onko uusia leffoja jossa nainen on kunnianhimoinen eikä asiat mene pieleen?

Juu, mä pidin myös Peppi Pitkätossusta, sen unohdin mainita. Samoin Liisa Ihmemaassa, Pikku Myy ja Herculeksen Megara olivat musta valloittavia hahmoja. Mulle tulee mieleen ainakin Mia La La Landista, joka onnistuu urallaan ja hän inspiroi myös mua saavuttamaan tavoitteita, vaikka polku olisi kivikkoinen. Mä en pidä tuota testiä oikein minään, koska musta se ei kerro siitä yhtään, onko naispuolinen hahmo kiinnostava vai ei eikä se huomioi naisen persoonaa ja ominaisuuksia kuin vain siinä, että elokuvassa on kaksi naist ja he juttelevat jostain muista kuin miehistä. Onneksi en tarvitse tuollaisia testejä löytääkseni inspiroivia hahmoja elämääni.

Vierailija
214/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja minua on ärsyttänyt sama myös kirjoissa, sekä henkilöhahmojen kuvaus.

Kirjoissa mies on jämäkkä tekijä ja pohtija, jonka ulkonäköä ei paljoa kuvailla, jotta hän olisi paremmin samaistuttava.

Nainen on aina joku törötissinen, silkkimekossaan sipsuttelija, jonka ulkonäöstä ja siitä miehelle tulleista tunteista kerrotaan suunnilleen korvakoruista lähtien, mutta itse hahmona nainen on ontto ja kaksiulotteinen. Moni kirja jäänyt kesken juuri tämän takia.

Vierailija
215/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh, edellinen kirjoitus ei ilmeisesti mennyt läpi niin kokeilen uudestaan.

Anu Silfvenbergin artikkeli Ohuet maisemat oli mielestäni hyvä kirjoitus tästä aiheesta, kannattaa lukea.

Hän mm. pohtii, että jos saisi olla yhden päivän ajan mies, niin kuluttaisi koko päivän miehille suunnattua kulttuuria. Katsoisi elokuvaa, jossa alaston tyttö löytyy tapettuna jostain, ja rikoksen selvittäminen vaatisi vierailua strippiklubilla. Muitakin huvittavia esimerkkejä siitä, miten jokaiseen elokuvaan on saatava se naishahmo ja mielellään väkivalta naista kohtaan mukaan.

Itselle tuli tuosta kirjoituksesta mieleen surkuhupaisa kohtaus Hohdosta. Mies löytää vanhan ja varmaan jo mädäntyneen naisen kuolleena kylpyammeesta. Yhtäkkiä tämä kuollut vanhus muuttuukin nuoremmaksi, alastomaksi naiseksi, joka alkaa keikistelemään miehelle. Musta toi on jotenkin niin hyvä esimerkki siitä, että oikeasti se alaston nainen on saatava jokaiseen elokuvaan vaikkei juonen kannalta sille mitään tarvetta olisikaan. Ja naisena se itseäni ehkä hieman häiritsee. Miehet ja muut kiinnostuneet voisivat katsoa niitä alastomia naisia niin miljoonasta muustakin paikasta, niin musta elokuvissa tollaset on jotenkin turhia.

Hyviä pointteja tuossa artikkelissa. Ja tosia. Naisen tehtävä tosiaan on yleensä tukea ja ymmärtää mieshahmoa ja - olla alasti. Siinäpä se. Mieshahmo toimii, haaveilee, kamppailee ongelmien kanssa, kehittyy. Nainen kuuntelee häntä ja on vähissä vaatteissa.

Eipä ole ihme, että tytöt ottavat roolimalleiksi miespuolisia päähenkilöitä, hämmentyvät kun tietävät kuitenkin olevansa väärää sukupuolta, eivätkä tiedä mihin pitäisi kuulua. Moni ratkaisee tämän ongelman (minäkin, aikanaan) alkamalla väheksyä omaa sukupuoltaan. Alkamalla kuvitella, että MINÄ olen älykkäämpi ja monimutkaisempi kuin tyhmät ja yksiulotteiset naiset (elokuvissa, mutta sitä ei tajua mistä se malli tulee). Minullahan on haaveita ja tavoitteita kuten tuolla miespuolisella päähenkilöllä. Minähän olen oikeastaan mies naisen ruumiissa! Fiksumpi kuin muut naiset.

Mitä leffoja sä oikein olet kattonut? Itse katoin lapsena Harry Pottereita ja leikin Hermionea, joka oli todellakin muuta kuin joku miesten tukija. Fanitin Tehotyttöjä, jotka pelasti monesti kaupungin ja kävin katsomassa niistä tehdyn elokuvan. Kävin myös katsomassa Heinähattun ja Vilttitossun (kaksi tyttöä pääosassa, vain pari miestä koko leffassa), Disney-elokuvia (useita vahvoja naisia niissä), Witch-leffan (tyttösankareita pääosassa) ja Kim Possiblea, siinäkin nainen pääosassa.

Mielenkiintoista että otit esimerkiksi Harry Potterin, jonka kirjoittaja on nainen mutta joka silti teki päähenkilöstään pojan. Mistä arvelet että se johtuu? Hermione muuten on nimenomaan miesten tukija. Mitä omia tavoitteita hänellä on, ketkä ovat hänen naispuolisia ystäviään?

Miksi Hermionella pitäisi olla naispuolisia ystäviä? Miksi naisella ei saa olla miehiä ystäviään vai kelpaako hän vain miesten kumppaniksi? Itse samaistuin lapsena Hermioneen, koska mulla oli paljon miespuolisia ystäviä lapsena ja olin hyvä koulussa. Hermionehan oli todella lahjakas ja taitava oppilas. Muistan pikkutyttönä luleneeni kirjoja kuin Hermione ja opiskelleeni paljon ottaen mallia hänestä. On lukuisia naispuolisia sankareita, kuten mainitsin, esim. Kim Possible, The WITCH, Winx Club ja Tehotytöt, joita fanitin lapsena Hermionen lisäksi. Ei minusta Harry ollut itsessään kovin kiinnostava hahmo, musta Hermione oli best.

Ihania lapsuusmuisteluita sinulla. Eivät kuitenkaan kuulu tähän ketjuun.

Eli nainen ei saa kertoa, että häntä on inspiroinut joku naishahmo jostakin elokuvasta? Eikö se vähän oo tämän ketjun pointti, että puhutaan naispuolisista hahmoista ja niiden merkityksestä tyttöjen elämään?

Toki saa. Ymmärsin vaan että aloitus on Bechdelin testistä ja se kai enimmäkseen perustuu aikuisten naisten rooleihin.

Kuten yllä sanoin itsellekin vahvat tyttöhahmot kuten Peppi olivat lapsena tärkeitä.

Muistan Peppi-elokuvat! Silloin lastenleffoja oli todella vähän, ja harvassa oli ne joissa pääosassa tyttö. Kun Peppi-leffat tulivat leffateattereihin, piti oikein jonottaa lippuja eikä aina saanut heti sille päivälle, niin paljon lapsia - huom. myös poikia! - jonotti leffaan.

Vierailija
216/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan rehellisesti täytyy sanoa, että olet ollut sitten kyllä aika yksinkertainen tyttö/ nainen. Tai ehkä sinulla ei ollut naispuolisia kavereita? Kai sinulla äiti sentään oli? Sosiaalityöntekijätkin ovat yleensä naisia, jos olet ollut äiditön. Vaikka jotkut tytöt ovatkin ottaneet mallia leffoista, niin kaikilla ihmisillä on yleensä kuitenkin monta persoonallisuuden puolta, eikä vain miehen miellyttäminen. 

Solvaaminen onkin hieno, aikuismainen tapa keskustella...

Alan ammattilaiset ympäri maailmaa ovat yhtä mieltä siitä, että viihteellä on merkittävä rooli nuorten kehityksessä. Minun olisi pitänyt sitten olla sille immuuni, että olisin välttänyt sinun haukkumisryöppysi. Vai oliko asian rehellinen myöntäminen se, mikä sinut sai hermostumaan? Sinuun on vaikuttanut viihde ihan yhtä paljon kuin minuunkin. Jos et tiedosta sitä, sinun kannattaa kehittää itsetuntemustasi.

Vierailija
217/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Onneksi jollain miehillä on oikeassakin elämässä niitä naiskontakteja niin onnistuu se parisuhde ja muukin yhteiselo nasiten kanssa verrattuna tällaisiin miehiin jotka imevät kaikki naisvaikutteet erilaisista leffoista. Miehet jotka näin oikeasti kuvittelee, ovat kyllä tietyllä tavalla vähän yksinkertaisia, en usko että kaikki lähtee pelkästään leffoista.

Sama koskee näitä naisia, jotka näkee joka leffassa jotain piilosyrjintää ja kuvittelee, että täytyy pukeutua seksikkäästi. Itse en oo koskaan ainakaan ajatellut noin, mutta vissiin monet on niin yksinkertaisia, että näin kuvittelee. Niin miehet kuin naiset

Vierailija
218/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko persu?

Ja yritit vielä väittää että et muka ole persu :D No, ei ihme että et kehtaa myöntää.

Mun mielestä on todella kapeakatseista sotkea tähän iänikuinen persujankutus, kukahan tässä ajattelee kapea-alaisesti?

Vierailija
219/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeisimpään Terminaattoriin ja StarWarsiin laitettiin naisia päähahmoiksi. Arvosteluissa rytättiin ne täysin. Luin itse arvostelut vasta elokuvien katsomisen jälkeen. Eivät ne leffat nyt niin huonoja mielestäni olleet, mutta eivät ne vaan toimineet.

Öö, The Force Awakens ja The Last Jedi oli molemmat myynti- ja arvostelumenestyksiä. Ainoita jotka niistä ei tykänneet oli Internetissä runkkaavat fanipojat.

Entäs muut Star Wars -leffat? Missä EI olisi ollut naispäähenkilöä?

Jos nyt lähdetään vaan alkuperäisistä leffoista, tuleeko mieleen kuka on Prinsessa Leia???

Vierailija
220/319 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja minua on ärsyttänyt sama myös kirjoissa, sekä henkilöhahmojen kuvaus.

Kirjoissa mies on jämäkkä tekijä ja pohtija, jonka ulkonäköä ei paljoa kuvailla, jotta hän olisi paremmin samaistuttava.

Nainen on aina joku törötissinen, silkkimekossaan sipsuttelija, jonka ulkonäöstä ja siitä miehelle tulleista tunteista kerrotaan suunnilleen korvakoruista lähtien, mutta itse hahmona nainen on ontto ja kaksiulotteinen. Moni kirja jäänyt kesken juuri tämän takia.

Kyllä, sama ongelma on kirjoissa. Ehkä jopa pahempana kuin leffoissa. Tämä saa usein jopa koomisia piirteitä, esim. Vares ja James Bond-kirjoissa. En usein jätä kirjoja kesken, mutta noita en kestänyt.