Pesettekö kaikki elintarvikepakkaukset?
Koronan takia. Esim. jugurttipurkit? Maitotölkit? Banaanit? Sellaiset pakkaukset, joita pitää kädessään syödessään tai koskee usein kesken ruokailun.
Kommentit (69)
Minä pesen. Tai upotan tuotteet jotka kestävät niin astianpesuaineveteen, ja annan olla sen 30 sekuntia minkä pitäisi tehdä viruksesta toimintakyvyttömän. Hullultahan tää kuulostaa, mutta ei se oikeastaan ole, sillä kaupassa moni edelleen yskii/aivastelee ja pisarat luonnollisesti siirtyvät lähimmille pinnoille (tuotteisiin)
Vierailija kirjoitti:
Mite te käytännössä suoritetta tämän pesemisen? Minua mietityttää pesuaineen päätyminen itse elintarvikkeeseen. Tekisi mieli puhdistaa. Onko pelkällä märällä rätillä pyyhkimisestä yhtään mitään hyötyä? Kuivatuotteet jätän odottamaan mahdollisimman pitkäksi aikaa ennen käyttöönottoa.
käsisaippuan rasva on kuulema se joka tuhoaa viruksen
tästä voisi päätellä että vesipesu ei riitä
onko sitten muissa pesuaineissa samaa rasvaa niin en tiedä
Vierailija kirjoitti:
Pesen ainostaan jauhenlihaa sisältäneet pakkaukset.
Hyvä mutta muista pestä se jauhenliha myös. Sinne poimuihin tarttuu helposti kaikkea likaa.
No kuinka helppo on se virus saada esim leipäpaketin kautta? Koko ajan on puhuttu korona viruksen saamisesta vain ilmateitse ja pisaratartuntana, mutta en ole missään nähnyt kerrottavan, kuinka helposti se tarttuu pinnoista. Jos se tarttuu pinnoista yhtä helposti, kuin pisarasta, niin eihän noita vanhuksia voi sitten mitenkään estää virusta saamasta, vaikka kotona nyhjöttävätkin, kun eivät ne satavarmasti rupea mitään leipäpaketteja pesemään.
Vierailija kirjoitti:
Kertaalleen, kaappiin laittaessa, joo. On helpompaa kuin vahtia, että huushollin potentiaalinen lähmäräpylä pesee kätensä ennen syömistä.
Syön sytkyjä.
Mitä tuo "syön sytkyjä" tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä muuten olen se tyyppi heh, joka siirtää etummaiset tuotteet takimmaisiksi :D
Sen verran osaan ajatella miten muutkin ajattelee niin tälläinen käytännön jekku teille takimmaisen tuotteen ottajille heh :D, ei pahalla.
Jaa en ole ainoa.
Hyvää työtä.
Muutoin etummaisilla tuotteilla tulee pahamieli kun ihmiset niitä hyljeksii.
Vierailija kirjoitti:
Minä pesen. Tai upotan tuotteet jotka kestävät niin astianpesuaineveteen, ja annan olla sen 30 sekuntia minkä pitäisi tehdä viruksesta toimintakyvyttömän. Hullultahan tää kuulostaa, mutta ei se oikeastaan ole, sillä kaupassa moni edelleen yskii/aivastelee ja pisarat luonnollisesti siirtyvät lähimmille pinnoille (tuotteisiin)
Missä on niin sanottu, että tuo 30 sekunnin tiskivesikäsittely tekee viruksesta vaarattoman? Entä kuinka vahvaa se tiskiveden kuuluu olla, että siitä olisi oikeasti hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se virus edes säily kauaa missään pakkauksessa.
Ja millä perusteella ei muka säily? Tieteellisissä tutkimuksissa on havaittu, että voi säilyä monta päivää ja parhaiten muovi- ja metallipinnoilla ja kylmässä.
säilyy mutta viruksia kuolee koko ajan
kriittistä on se kauanko viruksia on vielä riittävästi aiheuttamaan tartunnan
tämä aika lienee vain muutamia tunteja mutta asiaa pitää vielä tutkia lisää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mite te käytännössä suoritetta tämän pesemisen? Minua mietityttää pesuaineen päätyminen itse elintarvikkeeseen. Tekisi mieli puhdistaa. Onko pelkällä märällä rätillä pyyhkimisestä yhtään mitään hyötyä? Kuivatuotteet jätän odottamaan mahdollisimman pitkäksi aikaa ennen käyttöönottoa.
käsisaippuan rasva on kuulema se joka tuhoaa viruksen
tästä voisi päätellä että vesipesu ei riitä
onko sitten muissa pesuaineissa samaa rasvaa niin en tiedä
Olet ymmärtänyt väärin. "Rasva" on viruksessa oleva lipidikerros, vaippa, joka tuhoutuu saippualla. Sekä palasaippualla että nestemäisellä ja tiskiaineella, joissa rasvanpoistajana on synteettisiä tensidejä.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen tuota samaa.
Sen verran olen kuitenkin mokaillut että paketin kosketuksen jälkeen on tullut lääpittyä käsillä kasvoja kun kutitti.
Eli tuote voi olla puhdas mutta käsistä se sitten ehkä siirtyi naamaan, kun en malttanut pestä ensiksi käsiä ja sitten vasta rapsutella kasvojani.
Olen huomannut että mahdotonta tätä sotaa on voittaa.
Eilen tuli eka ruokatoimitus kotiin. Pyyhkäisin jokaisen pakkauksen nihkeällä Fairy-liinalla, koska en tiedä, millainen mahdollisesti nuhainen tyyppi ostokseni koriin keräsi. Ja joo, ehkä se oli enemmänkin oman mielen tyynnytystä kuin mitään oikeasti tehokasta tai välttämätöntä.
En, olisi vähän liioittelua, kun ei täällä ole vielä todettu yhtään tartuntaakaan 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertaalleen, kaappiin laittaessa, joo. On helpompaa kuin vahtia, että huushollin potentiaalinen lähmäräpylä pesee kätensä ennen syömistä.
Syön sytkyjä.Mitä tuo "syön sytkyjä" tarkoittaa?
Sytostaatteja perussairauteen. En siis huoli myöskään influenssaa, rs:ää, noroa (täällä epidemiat edelleen päällä) enkä mielellään tavallisia flunssiakaan. Eipä niitä ole ollutkaan.
En pese pakkauksia vaan pesen käteni siinä välissä. Helpompaa. Sitä paitsi, ei se säily tartuttavana pinnoilla loputtomiin. Luulen ettei kovinkaan kauaa.
Ihmiset ei vaan pese käsiään ja siksi saavat sen.
Pyyhin pakkaukset kloriittiliuoksella tiskisienen avulla, siirrän suljetussa säilytyslaatikossa puhtaalle alueelle, annan vaikuttaa 15-20 min, huuhtelen veden alla tai pyyhin talouspaperilla kuivaksi. Tähän kuluu kahdet kertakäyttöhanskat, ei tarvitse pestä käsiä jatkuvasti.
Desinfioin sellaiset ruokapakkaukset, jotka tulevat heti käyttöön, muut tavarat seisoo koskemattomina pari kolme päivää.
Miettikääpä te pesijät uudestaan sitä ketjua, jota myöten tuote kaupasta kotiin tulee. Oma kassi tai ostettu muovipussi. Muovipussi auton takakonttiin, lattialle, penkille tms. Pesetkö paikan mihin kassi on koskenut? Kosket ostoskärryihin. Missä kohdassa peset kädet? Ennen autoon siirtymistä? Lika/virus mikä vaan voi olla tässä vaiheessa auton ovenkahvassa, autonavaimissa, penkillä. Hipaisitko vaatteellasi ostoskärryä tai kassahihnaa? Menikö vaate pesuun? Otitko jossain kengät jalasta? Lika tai virus on siis sukassa ja sitä myöten kengässä. Pesitkö sukat ja kengät. Kengänpohjat ovat koskeneet kaupanlattioita. pesitkö kengät. Ilmassa virus elää tunteja ja voi laskeutua vaatteisiisi tai hiuksiisi. Pesitkö?
Et siis voi pestä niin paljon, kuin tarve vaatisi. Olen itse parantuva neuroottinen bakteerikammoinen tehopesijä. Voin tätä skenaariota jatkaa muutaman A4:sen, mutta jätän tähän.
Kyllä. Lasken kuuman kylpyveden kylpyammeeseen, lisää runsaasti kylpyvaahtoa ja saippuaa. Laitan leipäpussit, muropaketit, jauhelihapaketit ja sipsipussit ammeeseen ja sujahdan itse kaiken keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen tuota samaa.
Sen verran olen kuitenkin mokaillut että paketin kosketuksen jälkeen on tullut lääpittyä käsillä kasvoja kun kutitti.
Eli tuote voi olla puhdas mutta käsistä se sitten ehkä siirtyi naamaan, kun en malttanut pestä ensiksi käsiä ja sitten vasta rapsutella kasvojani.
Olen huomannut että mahdotonta tätä sotaa on voittaa.
Minusta tuollainen peseminen ja tuotteiden kanssa liikaa kosketuksissa oleminen on paljon suurempi riski saada tartunta kuin jos jättää pesemättä. Virukset kuolee kyllä ajan kuluttua.
Jos niitä lähdetään pesemään niin pöliseehän ne pinnoilta takaisin ilmakehään ja menee hengitysteihin.
Eli en missään tapauksessa lähtisi pesemään. Juurikin tuo että voi unohtaa homman ytimen ja hieraista silmää tai antautua intohimoiseen nenän tongintaan kesken tuotteiden pesun.
Ja millä perusteella ei muka säily? Tieteellisissä tutkimuksissa on havaittu, että voi säilyä monta päivää ja parhaiten muovi- ja metallipinnoilla ja kylmässä.