Kannattaako rahastosäästämistä nyt jatkaa, kun rahasto on 25% miinuksella?
Meillä menee S-bonukset suoraan rahastoon ja se on tällä hetkellä 25% miinuksella, eli siellä on neljännes vähemmän rahaa kuin mitä sinne on vuosien aikana laitettu. Aiemmin oli noin +14% plussan puolella.
En tiedä, mitä tehdä. Pitäisikö nyt vain sinnikkäästi jatkaa, koska tämä rahasto on tarkoitus lunastaa vasta parinkymmenen vuoden päästä vai lopettaa hetkeksi?
Kommentit (31)
Kannattaa, koska nyt saat niitä rahasto-osuuksia rahallasi enemmän. Kun talous lähtee nousuun, niin rahastosi nettotuotto sitä parempi, mitä enemmän sinulla on osuuksia.
Tuttavani kävivät 10 vuotta sitten, kun tuotot alkoivat pienentyä, lopettamassa rahastojen kuukausittaisen oston. Viime vuonna ne olisivat olleet jopa 100 prosenttia voitolla, ja olisivat taantuman aikaan saaneet hankittua lisää halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Pössin toiminta:
Pelätään sutta tulevaksi lampolaan= kurssit laskee
Susi riehuu lampolassa= kurssit nousee, koska uskotaan, että susi lähtee kohta pois.
Niinhän se aina on. Esim brexit.
Heti kun tiedetään että tarkalleen miten pahasti tulee menemään niin pohjat tulee.
Tosin usa vielä huolestuttaa. Voi hyvinkin olla ettei virusta vielä olla voitettu siellä kuten trump sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa että nyt puhutaan bonusten sijoittamisesta. Eli maksimissaan muutamia satasia tai tonneja. Miten edes jaksatte tuollaisia summia seurailla tai stressata 🙄.
Joillekin, kuten meille, 15 000 euroa on iso raha. Sen verran on rahastoon säästetty ja nyt siellä on reilu 11 000 euroa. Aiemmin oli pari tonnia plussalla.
Meiltä kertyy bonusta noin 80-100 euroa kuussa.
Ehkä nyt sitten jatketaan normaalisti bonusten ohjaamista rahastoon.
ap
Jos tähtäin on jossain yli 20 v päässä eläkeiässä, kurssit ehtii nousta ja laskea moneen kertaan. Eli itse ainakin jatkan kuukausisäästämistä normaaliin tapaan tällä hetkellä.
Oma mielenkiintoni kohdistuu nyt erityisesti Nordnetin Ruotsiin sijoittavaan indeksirahastoon. Ainoat kulut tulee valuutanvaihdosta ostaessa ja myydessä, muuten rahasto on ilmainen.
Ruotsi kiinnostaa siksi, että Ruotsi on valinnut koronan suhteen rajoitusten sijaan voittajan tien. Myös Trumpin linja koronaan vaikuttaa hyvältä, mutta USA:n kursseissa on edelleen niin paljon ilmaa etten pidä sitä läheskään yhtä houkuttelevana vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Jos tähtäin on jossain yli 20 v päässä eläkeiässä, kurssit ehtii nousta ja laskea moneen kertaan. Eli itse ainakin jatkan kuukausisäästämistä normaaliin tapaan tällä hetkellä.
Hyvä huomio, itse olen jo eläkeiässä, joten ajattelen, että en ehkä pääse noususta enää nauttimaan, jos siihen menee kymmenenkin vuotta ja möin suurimman osan jo viime vuoden puolella. Eihän tämä kriisi vielä ollut tiedossa, mutta jotenkin tähdet olivat levottomia, niin päätin tehdä niin. Toki vielä on jonkun verran jäljellä ja aika punaiselta näyttää.
Mulla on rahastot -43% miinuksella enkä aio luovuttaa.
Just lunastin ja heti lähti nousuun. Tosin pikkusumma.
Miksi sijoittaa indeksiin tai rahastoon, jotka tuottavat keskimäärin 7%/vuosi, kun huomattavasti parempaakin on tarjolla. 12.8.2021 oli Helsingin Sanomissa "Tässä ovat kesän kovimmat kurssiraketit"-juttu, missä sanottiin suoraan lainaten näin:
"Tulikiven osake matelee senttisarjassa, joten nousuprosenteista tulee helposti isoja. Reippaasta noususta huolimatta senttisarjaan vaipunut osake on edelleen kaukana kaukana muutaman vuoden takaiselta tasolta. Kurssinousulla on kuitenkin maata jalkojensa alla. Tulikivi nimittäin ponnisti alkuvuonna tappiolta nollatulokseen ja nosti arviotaan koko vuoden näkymistä hyvän tilausvirran ansiosta. Odotukset käänteestä antavat nyt nostetta kurssille."
Kannattaa, koska silloin kun hinta on alhaalla saat samalla rahalla enemmän rahasto-osuuksia. Kun ne taas lähtevät nousuun, sinulla on enemmän osuuksia omistuksessa ja enemmän voittoa.
Monet katkaisevat kuukausittain jollain summalla ostettavat ostot, kun pörssit laskevat ja ostavat sitten taas, kun on kalliimpaa.
Itse olen jo alkanut ostaa suoria osakkeita lisää ja tulen myös käyttämään Nordnetin velkavipua.
40 000 euroa tuli kurssirytinässä takkiin, mutta mitä sitten. Kurssit nousevat ennen pitkää aina entistä korkeammalle.