Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
1981/2052 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä paljonkon aloja, joilta ei ole tullut tuloksia?

Vierailija
1982/2052 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sure, ettet päässyt. Ehdit vielä pelastautua ja etsiä sopivamman alan. Nykypäivänä sosiaali-sekä terveysalan työpaikoissa revitään työntekijän selkänahasta kaikki. Työuupumusta tai sen oireita lähes joka toisella sosiaalityöntekijällä. Johtaminen surkeeta! Pelastaudu! Muutamassa vuodessa on tapahtunut selkeä muutos huonompaan suuntaan, asiakkaat henkisesti ja fyysisesti sairaampia ja työt seuraa kotiin, töitä on liikaa. 1-5 vuotta työelämässä niin puolet palstalaisista sairastaneet burn outin ja suunnittelevat alan vaihtoa. Tää ei oo trollausta vaan totisinta totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1983/2052 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ennen tuloksia varasijat liikkui, mutta nyt ei enää yhtään?

Vierailija
1984/2052 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan pysty ottamaan opiskelupaikkaa vastaan, koska en päässyt ensisijaiseen hakutoiveeseen, vaan olen sinne varasijalla. Ilmeisesti vasta ensi viikolla paikan vastaanottaminen onnistuu, joten ensi viikolla voi muutoksia vielä tulla.

Vierailija
1985/2052 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Ja onnea opiskelupaikasta:)

On tämä kyllä ollut yllättävän raskas prosessi, ekaa kertaa hain ei-ensikertalaisena 10 vuoden kotiäitiyden jälkeen. Nyt pitää vielä odottaa Tampereelle varasijalla. En usko, että jono niin paljon liikkuu, mutta on ärsyttävää olla löysässä hirressä vieläkin! onneksi pystyn avoimessa edistämään opintoja.

Kaikki opiskelupaikan saaneet, ovat kyllä sen todella ansainneet, respect.

En kyllä sanoisi, että tänävuonna ihmiset ovat ansainneet paikkansa, kun kuitenkin niin paljon ihmiset sai huijata, katsoa vastauksia jne...

Itse tässä odottelen sitä, oliko varmasti jokaiseen kouluun ensimmäisessä vaiheessa omat jonot, koska muuten koko systeemi oli täysin epäreilu.

Et sit vissiin ollut toisessa vaiheessa, jos sun mielestä siinä pystyi huijaamaan :D Ei todellakaan olis pystynyt.

Ensimmäinen vaihe merkitsee myös lopputuloksessa. Monet eivät päässeet, koska huijarit pääsivät seuraavaan vaiheeseen. Ja kun katsoo ensimmäisen ja toisen kokeiden pisteytyksiä, niin kyllä näkee aika ison pudotuksen. Minusta se kertoo 100%, että suurin osa toiseen vaiheeseen menijöistä nimenomaan katsoi vastaukset eikä mennyt oman tiedon mukaan. Tällä tarkoitan sitä, ettei todellakaan ollut tänävuonna ansaittuja paikkoja.

No mutta kun se vastausten katsominen ei ollut huijaamista, vaan materiaaleja sai luvan kanssa käyttää. Ainoa tapa huijata olisi ollut se, että joku toinen olisi tehnyt kokeen puolestasi tai olisit tehnyt kokeen yhdessä jonkun toisen kanssa. 2. vaiheen joka tapauksessa ovat kaikki joutuneet tekemään itse. Ja faktahan on, ettei sinne 2. vaiheeseen päästäkseen edes vaadittu täysiä pisteitä - jos olisit hallinnut materiaalit tarpeeksi hyvin, olisit kyllä päässyt sinne, vaikka muut olisivatkin ”huijanneet” 🤷🏻‍♀️ Mulla ei ainakaan ollut tarvetta etsiä vastauksia artikkeleista, koska olin opetellut ne hyvin. En itsekään pitänyt 1. vaiheen koetta kovin hyvänä karsijana, koska koin sen turhan helppona. Mitään epäoikeudenmukaista en kuitenkaan siinä näe.

Enkä nyt ihan ymmärrä, mitä tuo ”pudotus” 1. vaiheen pisteistä 2. vaiheen pisteisiin mielestäsi kertoo. Kokeet olivat aivan erityyppiset, toinen monivalintaa ja toinen essee. 1. vaiheen koe oli todella helppo ja aikaa oli ruhtinaallisesti, 2. vaihe puolestaan oli haastava ja aika loppui ainakin itseltäni kesken. Maksimipisteetkin olivat erit, 1. vaiheessa 40 ja 2. vaiheessa 30. En näe mitenkään ihmeellisenä, että 2. vaiheesta on saatu heikompia pisteitä, eikä se millään tavalla viittaa huijaamiseen.

Miten niin toisessa vaiheessa ei voinut huijata? Ei kukaan ollut valvomassa sitä, kuka sen esseen todellisuudessa kirjoitti.

Esseen jälkeen piti tehdä ”haastattelu” eli kuvata video, jossa esitettiin yksi kysymys kirjoittamastasi esseestä. Sillä siis testattiin, olitko itse sen oikeasti kirjoittanut.

Niin eli mielestäsi olisi mahdotonta lukea toisen henkilön kirjoittama essee ja tämän jälkeen vastata videolla esitettyyn kysymykseen?

Vierailija
1986/2052 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata opiskella. Moni alalla voi huonosti.

Vierailija
1987/2052 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä joku toinen ihminen valmistautuisi viikkoja pääsykokeeseen ja opettelisi asiat niin hyvin, että voi huijaamalla auttaa toisen ihmisen pääsemään opiskelemaan? Valmistuneet sosiaalityöntekijät tai pitempään opiskelleet eivät ole ilman kokeisiin valmistautumista etulyöntiasemassa kokeisiin valmistautuvien opiskelemaan hakevien suhteen. Jonkun olisi siis pitänyt uhrata aikaa toisen puolesta vähintään kymmeniä tunteja, jos ei satoja. Miten todennäköistä tällainen huijaaminen on? Jälkikäteen voidaan arvioida, että etiikkaan ja sosiaalityön teoriaan perehtyneet olisivat pärjänneet tuossa aineistokokeessa hyvin, mutta edellisinä vuosina on ollut ihan erilaiset materiaalit, joissa olisi ollut hyötyä toisenlaisesta osaamisesta. Miten huijari olisi osannut valita juuri oikeaan asiaan perehtyneen asiantuntijan? Uskon, että huijaaminen on ollut teoriassa mahdollista, mutta käytännössä se on ollut hyvin vaikeaa ja riskialtista ja edellyttänyt aivan erityistä uhrautumista ja osaamista avustajalta. Kuinka paljon Suomessa on tuollaisia äärimmäisen uhrautuvia huijareiden avustajia? 

Vierailija
1988/2052 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites muuten, pääsikö ap opiskelemaan? 

Vierailija
1989/2052 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille aloille te alanvaihtoa suunnittelevat sosiaalityöntekijät aiotte pyrkiä? Pohdin itse, etten ottaisi paikkaa nyt vastaan. En halua menettää ensikertalaisuuttani alaan, joka ei ehkä olekaan mulle oikea. Joutuisin muuttamaan yksin 400km päähän tukiverkostoista.

Oon vasta 20v ja kärsinyt jo aiemmassa työpaikassani burn outista, minkä lisäksi taustalla vakavaa masennusta. Olen hiljainen, herkkä ja väsyn helposti jos oon pitkään vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Silti autan mielelläni muita, useimmiten laitan muut itseni edelle ja kannan valtavaa taakkaa aina mukanani. Näillä lähtökohdilla pahoin pelkään, että polttaisin itseni vain loppuun tollasessa ammatissa. Haluaisin jotain itsenäistä ja mahd. kevyttä työtä, mutta tuntuu, ettei sellaista työtä olekaan nykymaailmassa vaan kaikki pitää tehdä tehokkaasti, nopeasti ja omien voimavarojen kustannuksella resurssipulan keskellä. Hirvittää tämä suoritusyhteiskunta.

Vierailija
1990/2052 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt sossu kirjoitti:

Älä sure, ettet päässyt. Ehdit vielä pelastautua ja etsiä sopivamman alan. Nykypäivänä sosiaali-sekä terveysalan työpaikoissa revitään työntekijän selkänahasta kaikki. Työuupumusta tai sen oireita lähes joka toisella sosiaalityöntekijällä. Johtaminen surkeeta! Pelastaudu! Muutamassa vuodessa on tapahtunut selkeä muutos huonompaan suuntaan, asiakkaat henkisesti ja fyysisesti sairaampia ja työt seuraa kotiin, töitä on liikaa. 1-5 vuotta työelämässä niin puolet palstalaisista sairastaneet burn outin ja suunnittelevat alan vaihtoa. Tää ei oo trollausta vaan totisinta totta.

Täällä toinen sossu. Perustason työ on hirveetä, tosin jokaisen sostyöntekijän täytyy se kokea, siitä saa valtavasti oppia. Nyt olen ns. helpommassa paikassa, en jaksaisi esim. lastensuojelua enää, kun ikää jo tullut. Tuon allekirjoitan, että johtaminen on surkeaa, täällä "paremmassakin" paikassa. Aivan käsittämättömän huonoa.

Vierailija
1991/2052 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burn out jättää jälkensä, olet vielä niin nuori, en suosittele missään nimessä sosiaali-tai terveysalan työtä sinulle. Auta itseäsi, älä muita!! <3 Mäkin luulin haluavani auttaa ihmisiä, mutta en enää kyllä halua, epäkiitollisempaa työtä saa hakea. Itse huomaan oman burn outin jälkeen pienenkin ihan normaalin stressin nostavan ahdistuksen pintaan, syke nousee jne. Pahinta itselläni burn outissa on ollut unettomuus. En ikinä voinut uskoa, että minä sairastuisin. Olin todella hyvä työssäni. Etsin vielä minulle sopivampaa alaa. Yritä olla itsellesi armollinen ja ennenkaikkea ole rehellinen itsellesi siitä mitä olet ja mitä et ole.

Vierailija
1992/2052 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tämä sosiaalityön huono johtaminen kiinnostaa alasta tietämätöntä! Johtuuko huono johtaminen siis kunnasta/säästöistä/kunnan linjauksista/puutteellisista resursseista yms vai lähijohtamisesta? Vai molemmista? Miten johtamista voisi teidän näkökulmasta parantaa?

Vierailija
1993/2052 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei tämä sosiaalityön huono johtaminen kiinnostaa alasta tietämätöntä! Johtuuko huono johtaminen siis kunnasta/säästöistä/kunnan linjauksista/puutteellisista resursseista yms vai lähijohtamisesta? Vai molemmista? Miten johtamista voisi teidän näkökulmasta parantaa?

Olen vasta menossa opiskelemaan sosiaalityötä, mutta työskentelen sosiaali- ja terveysalalla ja voin kertoa, että ongelma on joka tasolla. Meillä surkeaa lähijohtamista ollut vuosia, vaikka pomotkin vaihtuneet. Suurimmalla osalla ei tietoa tarpeeksi käytännön työstä ja johtaminen tapahtuu pelkän negatiivisen kautta. Todennäköisesti tätä samaa johtamistapaa käytetään heihin, että vika lienee kuntayhtimä/kaupunki tasolla. Iso plussa olisi kun opittaisiin menemään positiivisen kautta ja luottamaan työntekijöiden ammattitaitoon, mutta tarjottaisiin riittävä tuki.

Vierailija
1994/2052 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut, nämä on varmasti täällä jo olleet, mutta kysyn silti :) Mitkä olivat todistusvalinnan rajat ennen koronan tuomia lisäpaikkoja? Ja laajennettiinko sosiaalityön todistusvalintaa koronan vuoksi? Aion hakea ensi vuonna niin yritän kartoittaa ns normaaleja rajoja. Kiitos paljon sille, joka jaksa tähän vastata!

Vierailija
1995/2052 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin, lisäpaikkoja tuli vuosille 2020-2022, eli myös ensi vuodelle ja sitä seuraavalle. Ei ole siis mitään "normaalia" johon verrata, koska paikkojen jakautuminen varmaan määrittyy myöhemmin. Sosiaalityön osalta todistusvalintaa ei laajennettu samalla tavalla kuin muissa aineissa kasvattamalla prosentuaalista osuutta, mutta tulihan lisäpaikkoja sinnekin. 

Vierailija
1996/2052 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Kirjottelin tänne, kuinka teknisesti epäonnistuin kokeen palautuksessa ja palautin vahingossa tyhjän tiedoston. Lopulta kuitenkin sain opintopolkuun ihan oikeankin tiedoston vaikka  kello oli jo yli 14... Sain myös  tukea tukipuhelinnumeron kautta sekä kokeen jälkeen sähköpostia, että kaikki kunnossa, tehtäväni näkyi palautuneena. 

Perjantaina ajattelin, että käyn katsomassa koetulokset vaikka ajattelin, että eivät ne ole vielä tulleet kun ilmoitettu päivä olisi ollut vasta 15.7. (aiemmin oikikseen hakeneena nuo päivämäärät pitivät aina paikkkaansa). No mullahan alkoikin POLTTARIT ja unohdin koko homman viikonlopuksi.  Vaan tänä aamuna muistin ja ajattelin käydä tarkastaa se ku vain ja siellähän se hyväksytty paikka oli! Eikä edes rimaa hipoen vaan reilusti sisään. En voi uskoa. Olin niin rikki siitä, että kokeen palautus meni mönkään ja aiheutti valtavan stressin ja huudon. Nyt leijun pilvissä..

Vierailija
1997/2052 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möpsis kirjoitti:

Uskomatonta. Kirjottelin tänne, kuinka teknisesti epäonnistuin kokeen palautuksessa ja palautin vahingossa tyhjän tiedoston. Lopulta kuitenkin sain opintopolkuun ihan oikeankin tiedoston vaikka  kello oli jo yli 14... Sain myös  tukea tukipuhelinnumeron kautta sekä kokeen jälkeen sähköpostia, että kaikki kunnossa, tehtäväni näkyi palautuneena. 

Perjantaina ajattelin, että käyn katsomassa koetulokset vaikka ajattelin, että eivät ne ole vielä tulleet kun ilmoitettu päivä olisi ollut vasta 15.7. (aiemmin oikikseen hakeneena nuo päivämäärät pitivät aina paikkkaansa). No mullahan alkoikin POLTTARIT ja unohdin koko homman viikonlopuksi.  Vaan tänä aamuna muistin ja ajattelin käydä tarkastaa se ku vain ja siellähän se hyväksytty paikka oli! Eikä edes rimaa hipoen vaan reilusti sisään. En voi uskoa. Olin niin rikki siitä, että kokeen palautus meni mönkään ja aiheutti valtavan stressin ja huudon. Nyt leijun pilvissä..

Minne pääsit?

Vierailija
1998/2052 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Möpsis kirjoitti:

Minne pääsit?

Kotikaupunkiin eli Rovaniemelle. 

Vierailija
1999/2052 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möpsis kirjoitti:

Onnea morsiamelle opiskelupaikasta! :)

Vierailija
2000/2052 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alemmat toiveet saa nyt ottaa vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi