Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
2001/2052 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukku ylös jos sait opiskelupaikan ja sait sähköposti-ilmoituksen.

Peukku alas jos sait opiskelupaikan, etkä saanut sähköposti-ilmoitusta.

Vierailija
2002/2052 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tuu sitä sähköpostia jos on saanut paikan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2003/2052 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tuu sitä sähköpostia jos on saanut paikan?

Eikös sähköpostit lähetetä aina klo 8 ja 20 jos oikein muistan..

Vierailija
2004/2052 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sähköpostin, koska en käynyt kyttäämässä Opintopolkua joka sekunti. Niinpä minulla oli paikka vastaanotettavissa klo 20, kun pääsin ylimpään toiveeseeni.

Vierailija
2005/2052 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin Opintopolusta huomataan, että onko siellä käynyt vai ei. Luulisi sähköpostin tulevan kaikille hyväksytyille joka tapauksessa.

Onko täällä joku joka on saanut siis paikan vielä hyväksymättä sitä ja ollut saamatta sähköpostia?

Vierailija
2006/2052 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin Opintopolusta huomataan, että onko siellä käynyt vai ei. Luulisi sähköpostin tulevan kaikille hyväksytyille joka tapauksessa.

Onko täällä joku joka on saanut siis paikan vielä hyväksymättä sitä ja ollut saamatta sähköpostia?

Opintopolusta tulee viesti, jos siellä on paikka vastaanotettavissa.

Jos paikan on jo ottanut vastaan, siellä ei ole vastaanotettavaa paikkaa.

Jos pääsi alempaan toiveeseen, tuloksessakin suoraan lukee (odottaa ylempiä kohteita). Ei vastaanotettavaa paikkaa.

Opintopolku katsoo vain kahdeksalta kellä on paikka vastaanotettavissa ja lähettää näille viestin. Ei muille.

Tämä ei ole mielipideasia.

Vierailija
2007/2052 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä varasijajonot liikkuneet lainkaan?

Vierailija
2008/2052 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko fuksiryhmiä vielä perustettu?

Vierailija
2009/2052 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin nyt syksyllä hakea sosionomiopintoihin, kun nyt paikka ei auennut. Voiko sosionomiksi valmistusen jälkeen jatkaa sosiaalityöntejäksi? Onko jollain kokemuksia? Kannattaako? Olen ensikertalainen ja en haluaisi viettää taas välivuotta 😔

Vierailija
2010/2052 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin et Helsinki, Tampere ja Turku vaikeimmat päästä. Tosin sisäänpäsy ei kuulemma ole niin vaikeaa, jos lukee satoja tunteja, sisäistää ja muistaa hyvin asiat sekä hallitsee äidinkielen ja esseen kirjoittamisen. Eli panostakaa siiheen kieleen ja kirjoittamiseen. Valintakokeessa jaettava aineistomateriaali voi olla monille se kompastuskivi.

Ei ole mitään kompastuskiveä. Tuo ajatus perustuu siihen, että jos olet riittävän hyvä saat paikan riippumatta siitä, onnistuvatko muut vai eivät. Kun valitaan vain tietty määrä parhaiten onnistuneita, oma menestys riippuu täysin siitä, miten hyvin itse suoriutuu suhteessa toisiin hakijoihin kokonaispistemäärässä.

Vierailija
2011/2052 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aattelin nyt syksyllä hakea sosionomiopintoihin, kun nyt paikka ei auennut. Voiko sosionomiksi valmistusen jälkeen jatkaa sosiaalityöntejäksi? Onko jollain kokemuksia? Kannattaako? Olen ensikertalainen ja en haluaisi viettää taas välivuotta 😔

Ei missään nimessä kannata, kun opintoja ei lueta hyväksi. Olen pitkän tien käynyt: sosionomi amk, sosionomi yamk ja sosiaalityöntekijän pätevyys siintää ehkä vuoden päästä. Typerä systeemi.

Vierailija
2012/2052 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan selvittää ensin mahdollisuudet hakea "muuta reittiä yliopistoon", vai mikä se nyt olikaan, eli hakea suoritettujen avoimen opintojen perusteella. Kaikki yliopistot, myös Helsinki, ovat lisäämässä sisäänottoja avoimen opintojen perusteella. Avoimen opinnot lyhentävät sitten valmistumisaikaa. Avoimessa voi suorittaa myös kieliopintoja halutessaan jo ennen opiskelupaikan saamista. Ja lisäksi opinnoista voi olla hyötyä myös valintakokeissa.

Vierailija
2013/2052 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei tämä sosiaalityön huono johtaminen kiinnostaa alasta tietämätöntä! Johtuuko huono johtaminen siis kunnasta/säästöistä/kunnan linjauksista/puutteellisista resursseista yms vai lähijohtamisesta? Vai molemmista? Miten johtamista voisi teidän näkökulmasta parantaa?

Minä en ole törmännyt huonoon johtamiseen, vaikka olen ollut sosionomina amk 15 vuotta ja sen jälkeen asiantuntijatyössä sosionomi yamk) vuodesta 2014 lähtien. Nyt yritän epätoivoisesti saada maisterin paperit, kun meidän kunnassa muutettiin kelpoisuusehtoja, noin vuoden päästä ehkä pätevä sosiaalityöntekijä.

Se, mikä minua alalla ärsyttää, on huono palkkaus. Verojen jälkeen jää asiantuntijatyöstä 2200€ nettopalkkaa verojen jälkeen. Sosionomilla tuo on brutto ennen veroja, tai satasen enemmän saavat bruttona. Kutsumusammateiksikin näitä sanotaan, kai siksi, että palkat on surkeita.

Johtamiseen on niissä paikoissa panostettu, joissa olen ollut töissä. Se on fakta, että alalla (riippumatta työtehtävästä) on liiallinen työkuorma. Tukipalveluita, kuten työnohjausta, käytetään liian vähän tarpeeseen nähden. Liian monet työskentelevät huonossa sisäilmassa ja sairastuvat.

Vierailija
2014/2052 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei tämä sosiaalityön huono johtaminen kiinnostaa alasta tietämätöntä! Johtuuko huono johtaminen siis kunnasta/säästöistä/kunnan linjauksista/puutteellisista resursseista yms vai lähijohtamisesta? Vai molemmista? Miten johtamista voisi teidän näkökulmasta parantaa?

Minä en ole törmännyt huonoon johtamiseen, vaikka olen ollut sosionomina amk 15 vuotta ja sen jälkeen asiantuntijatyössä sosionomi yamk) vuodesta 2014 lähtien. Nyt yritän epätoivoisesti saada maisterin paperit, kun meidän kunnassa muutettiin kelpoisuusehtoja, noin vuoden päästä ehkä pätevä sosiaalityöntekijä.

Se, mikä minua alalla ärsyttää, on huono palkkaus. Verojen jälkeen jää asiantuntijatyöstä 2200€ nettopalkkaa verojen jälkeen. Sosionomilla tuo on brutto ennen veroja, tai satasen enemmän saavat bruttona. Kutsumusammateiksikin näitä sanotaan, kai siksi, että palkat on surkeita.

Johtamiseen on niissä paikoissa panostettu, joissa olen ollut töissä. Se on fakta, että alalla (riippumatta työtehtävästä) on liiallinen työkuorma. Tukipalveluita, kuten työnohjausta, käytetään liian vähän tarpeeseen nähden. Liian monet työskentelevät huonossa sisäilmassa ja sairastuvat.

Kiva, että on sattunut hyvänkin johtamisen kohteita, monesta asiastahan se on kiinni. 

Vierailija
2015/2052 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos täällä vielä tyyppejä, jotka ei oo hyväksynyt saamaansa paikkaa? Erityisesti Tampereen paikkaa? T. Varasijalla oleva :)

Vierailija
2016/2052 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos täällä vielä tyyppejä, jotka ei oo hyväksynyt saamaansa paikkaa? Erityisesti Tampereen paikkaa? T. Varasijalla oleva :)

Millä varasijalla olet?

Vierailija
2017/2052 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko päässyt muualle sisään ja jonotat ylempään toiveeseen? T: varasija Kuopioon

Vierailija
2018/2052 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanu mun kuopion paikkaa vastaan joten ole hyvä sinä, joka juuri äsken sait opiskelupaikan varasijalta <3 Nähdään (ehkä) ensvuonna!

Vierailija
2019/2052 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tiukkapiposta porukkaa. Toista sataa sivua saivarrellaan ja murehditaan opiskelupaikkoja.

Vierailija
2020/2052 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tuli vain mieleen, että onko kaikki nykyisin vain sähköisenä, ettei tule enää mitään materiaalia yliopistoon päässeille kotiin? Sinällään järkevää mutta vähän haikeaa, kun ei tule sellaista postia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä