Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
1921/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylän ei-ensikertalaisten koejonon alimmat hyväksytyt pisteet 26.5, Turun vain 24. Onpa todella yllättävää, että Jyväskylässä korkeammat rajat kuin Turussa tai Helsingissä!

Luulen, että tuo vaihtelu johtuu siitä, että he eivät tehneet sitä ensimmäisen vaiheen siirtymistä toiseen oikein.

Vierailija
1922/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Ja onnea opiskelupaikasta:)

On tämä kyllä ollut yllättävän raskas prosessi, ekaa kertaa hain ei-ensikertalaisena 10 vuoden kotiäitiyden jälkeen. Nyt pitää vielä odottaa Tampereelle varasijalla. En usko, että jono niin paljon liikkuu, mutta on ärsyttävää olla löysässä hirressä vieläkin! onneksi pystyn avoimessa edistämään opintoja.

Kaikki opiskelupaikan saaneet, ovat kyllä sen todella ansainneet, respect.

En kyllä sanoisi, että tänävuonna ihmiset ovat ansainneet paikkansa, kun kuitenkin niin paljon ihmiset sai huijata, katsoa vastauksia jne...

Itse tässä odottelen sitä, oliko varmasti jokaiseen kouluun ensimmäisessä vaiheessa omat jonot, koska muuten koko systeemi oli täysin epäreilu.

No jo on katkeraa. Yliopistoilla on ollut todella vaikea tilanne, kun kokeet on pitänyt tiukalla aikataululla laittaa kokonaan uusiksi. Parhaansa ovat varmasti tehneet. Ja tilanne on kuitenkin ollut kaikille hakijoille sama, joten en nyt lähtisi tätä valintaprosessia epäreiluksi kutsumaan. Huijaamalla ei ole kukaan paikkaa saanut, kyllä nuo 2. vaiheen kokeet oli sen verran hyvin suunniteltu. Ymmärrän, että sinua harmittaa, jos et itse päässyt 2. vaiheeseen, mutta aika lapsellista väittää, että opiskelupaikan saaneet eivät olisi sitä ansainneet.

Jos valinnassa on tehty, että kaikilla joilla on punainen paita päällä saavat 5 pistettä lisää, tarkoittaako se sitä, että se on reilua kaikille varsinkin, jos kaikilla ei ole ollut punaista paitaa päällä? Koska sama tilannehan on kuitenkin ollut sama kaikille hakijoille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1923/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä kyllä ollut yllättävän raskas prosessi, ekaa kertaa hain ei-ensikertalaisena 10 vuoden kotiäitiyden jälkeen. Nyt pitää vielä odottaa Tampereelle varasijalla. En usko, että jono niin paljon liikkuu, mutta on ärsyttävää olla löysässä hirressä vieläkin! onneksi pystyn avoimessa edistämään opintoja.

En kyllä sanoisi, että tänävuonna ihmiset ovat ansainneet paikkansa, kun kuitenkin niin paljon ihmiset sai huijata, katsoa vastauksia jne...

Itse tässä odottelen sitä, oliko varmasti jokaiseen kouluun ensimmäisessä vaiheessa omat jonot, koska muuten koko systeemi oli täysin epäreilu.

Et sit vissiin ollut toisessa vaiheessa, jos sun mielestä siinä pystyi huijaamaan :D Ei todellakaan olis pystynyt.

Ensimmäinen vaihe merkitsee myös lopputuloksessa. Monet eivät päässeet, koska huijarit pääsivät seuraavaan vaiheeseen. Ja kun katsoo ensimmäisen ja toisen kokeiden pisteytyksiä, niin kyllä näkee aika ison pudotuksen. Minusta se kertoo 100%, että suurin osa toiseen vaiheeseen menijöistä nimenomaan katsoi vastaukset eikä mennyt oman tiedon mukaan. Tällä tarkoitan sitä, ettei todellakaan ollut tänävuonna ansaittuja paikkoja.

Vastauksethan sai katsoa ihan luvan kanssa :D koemateriaalia sai käyttää kokeessa joten vastauksen katsominen niistä ei ole huijaamista

Vierailija
1924/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkerat huudelkoon, me ollaan kyllä niin ansaittu meidän koulupaikat! Helsinki täältä tullaaaaan!

Vierailija
1925/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Rovaniemeltä tullu tulokset?

Tuli tulokset. Ensikertalaisilla alin hyväksytty 8 pistettä ja ei-ensikertalaisilla 23. Huimat erot pisteissä...

Vierailija
1926/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tällä kertaa päässyt 19 pisteellä mihinkään ei-ensikertalaisena, mutta ensi vuonna sitten uudelleen.

Onnea kaikille, jotka paikan saitte! 😊

Vierailija
1927/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sit vissiin ollut toisessa vaiheessa, jos sun mielestä siinä pystyi huijaamaan :D Ei todellakaan olis pystynyt.

Ensimmäinen vaihe merkitsee myös lopputuloksessa. Monet eivät päässeet, koska huijarit pääsivät seuraavaan vaiheeseen. Ja kun katsoo ensimmäisen ja toisen kokeiden pisteytyksiä, niin kyllä näkee aika ison pudotuksen. Minusta se kertoo 100%, että suurin osa toiseen vaiheeseen menijöistä nimenomaan katsoi vastaukset eikä mennyt oman tiedon mukaan. Tällä tarkoitan sitä, ettei todellakaan ollut tänävuonna ansaittuja paikkoja.

Itse pääsin ekasta vaiheesta jatkoon, pisteitä en tiedä. En huijannut, materiaaleista tarkastin pari kun aikaa jäi. Oli sen verran helppo kun osasin. 2 vaiheesta sain 25 pistettä. Kuopioon pääsin, oli ainut mihin hain. Olen tyytyväinen.

Vierailija
1928/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin Tampereelle nipin napin ja saan olla ylpeä itsestäni, sillä työtä opiskelupaikan eteen on tehty aivan sairaan paljon. Hyvä minä- ja muut kovan työn tehneet!!! 👍👍

Vierailija
1929/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin varasijoille, ei mennyt kakkosvaihe ihan putkeen. Otan sit ton YAMK:n paikan ja teen sosiaalityön aineopintoja avoimessa.

Onnea kaikille opiskelupaikan saaneille!

Vierailija
1930/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun se vastausten katsominen ei ollut huijaamista, vaan materiaaleja sai luvan kanssa käyttää. Ainoa tapa huijata olisi ollut se, että joku toinen olisi tehnyt kokeen puolestasi tai olisit tehnyt kokeen yhdessä jonkun toisen kanssa. 2. vaiheen joka tapauksessa ovat kaikki joutuneet tekemään itse. Ja faktahan on, ettei sinne 2. vaiheeseen päästäkseen edes vaadittu täysiä pisteitä - jos olisit hallinnut materiaalit tarpeeksi hyvin, olisit kyllä päässyt sinne, vaikka muut olisivatkin ”huijanneet” 🤷🏻‍♀️ Mulla ei ainakaan ollut tarvetta etsiä vastauksia artikkeleista, koska olin opetellut ne hyvin. En itsekään pitänyt 1. vaiheen koetta kovin hyvänä karsijana, koska koin sen turhan helppona. Mitään epäoikeudenmukaista en kuitenkaan siinä näe.

Enkä nyt ihan ymmärrä, mitä tuo ”pudotus” 1. vaiheen pisteistä 2. vaiheen pisteisiin mielestäsi kertoo. Kokeet olivat aivan erityyppiset, toinen monivalintaa ja toinen essee. 1. vaiheen koe oli todella helppo ja aikaa oli ruhtinaallisesti, 2. vaihe puolestaan oli haastava ja aika loppui ainakin itseltäni kesken. Maksimipisteetkin olivat erit, 1. vaiheessa 40 ja 2. vaiheessa 30. En näe mitenkään ihmeellisenä, että 2. vaiheesta on saatu heikompia pisteitä, eikä se millään tavalla viittaa huijaamiseen.

Vierailija
1931/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollakin muullakin, ettei pysty ottamaan paikkaa vastaan vaan lukee: hyväksytty(odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)?

Kaikki kohteet on kuitenkin jo valinnat tehnyt🤔

Vierailija
1932/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitasko jutella nyt vähän itse koulusta. Itse en pääse muuttamaan yliopistokaupunkiin ja välmatkakin melko pitkä. Joten etänä niin paljon kun mahdollista. Onko muita kenellä se toiveena ja onko ketään vanhoja opiskelijoita, ketkä etänä enimmäkseen menneet? En tiedä mitä tästä tulee, mutta lasten takia en voi muuttaa ja töissäkin on pakko käydä, vaikka opintovapaita meinaan kyllä pitää myös.

Vierailija
1933/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonne ei kyllä edes vaadittu kummoista yo-todistusta. Saa nähdä millaisia asiantuntijoita sieltä valmistuu viiden vuoden päästä. Varmasti sellaisella E-M-todistuksella pääsi böndelle ja E-todistuksella Helsinkiin. 

Jaa, no yleisin arvosana kirjoituksissa on C, niin minusta jo E-M paperit on hyvät, eivätkä kirjoitusten arvosanat kerro, millainen sosiaalityöntekijä/psykologi/puheterapeutti/lääkäri yms. sinusta tulee. Taidat itse olla rannalle jäänyt, kun pitää muita tuolla lailla arvostella.

Vierailija
1934/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseeköhän varasijoilta opiskelemaan..?

Vierailija
1935/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkauksia tulevatko todistusvalinnan jonot vielä liikkumaan?

Vierailija
1936/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkauksia tulevatko todistusvalinnan jonot vielä liikkumaan?

Itse mietin samaa.. Olen nyt varasijalla 6 Rovaniemelle. 

Vierailija
1937/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran varasijat päivittyvät kerran päivässä niin olikohan varasijat päivittyneet monelta tämän päivän aikana?? Mietin vain että päivittyikö varasijat silloin kun kaikkien koulujen tulokset olivat tulleet vai oliko sivut päivittyneet jo aikaisemmin aamulla? Jos varasijat päivittyi opintopolkuun jo aamulla ennen kuin valintakoetulokset olivat tulleet, niin olisiko siis mahdollista että huomenna tulisi päivittynyttä tietoa näin kaikkien tulosten julkaisun jälkeen? Saiko kukkaan kiinni mitä tarkoitin

Vierailija
1938/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon Turkuun kolmannella varasijalla. Enpä usko että pääsen. No, paremmin onnistuneet ovat paikkansa ansainneet!

Vierailija
1939/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

masentaa ihan sikana. 

Vierailija
1940/2052 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran varasijat päivittyvät kerran päivässä niin olikohan varasijat päivittyneet monelta tämän päivän aikana?? Mietin vain että päivittyikö varasijat silloin kun kaikkien koulujen tulokset olivat tulleet vai oliko sivut päivittyneet jo aikaisemmin aamulla? Jos varasijat päivittyi opintopolkuun jo aamulla ennen kuin valintakoetulokset olivat tulleet, niin olisiko siis mahdollista että huomenna tulisi päivittynyttä tietoa näin kaikkien tulosten julkaisun jälkeen? Saiko kukkaan kiinni mitä tarkoitin

Mulla on joku muistikuva, että varasijat päivittyvät aina aamulla. Eli veikkaisin, että tänään julkaistujen koetulosten vaikutukset näkyvät sitten huomisaamuna varasijoissa :)

Tsemppiä ja jaksamista kaikille teille varasijoilla kärvisteleville! Muistan vieläkin elävästi, kuinka raastavaa oli viime vuonna odotella niiden päivittymistä, kun olin sijoilla 1. ja 4. Muistan myös sen toivottomuuden ja pettymyksen, kun opiskelupaikka ei sitten auennut. Toivottavasti teidän odotus päättyy onnellisemmin. Jos ei, niin ootte ainakin paremmin valmistautuneita ensi vuoden hakuun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän