Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Ja onnea opiskelupaikasta:)
On tämä kyllä ollut yllättävän raskas prosessi, ekaa kertaa hain ei-ensikertalaisena 10 vuoden kotiäitiyden jälkeen. Nyt pitää vielä odottaa Tampereelle varasijalla. En usko, että jono niin paljon liikkuu, mutta on ärsyttävää olla löysässä hirressä vieläkin! onneksi pystyn avoimessa edistämään opintoja.
Kaikki opiskelupaikan saaneet, ovat kyllä sen todella ansainneet, respect.
En kyllä sanoisi, että tänävuonna ihmiset ovat ansainneet paikkansa, kun kuitenkin niin paljon ihmiset sai huijata, katsoa vastauksia jne...
Itse tässä odottelen sitä, oliko varmasti jokaiseen kouluun ensimmäisessä vaiheessa omat jonot, koska muuten koko systeemi oli täysin epäreilu.
Sosiaalityön kokeessa oli mahdotonta huijata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä kyllä ollut yllättävän raskas prosessi, ekaa kertaa hain ei-ensikertalaisena 10 vuoden kotiäitiyden jälkeen. Nyt pitää vielä odottaa Tampereelle varasijalla. En usko, että jono niin paljon liikkuu, mutta on ärsyttävää olla löysässä hirressä vieläkin! onneksi pystyn avoimessa edistämään opintoja.
En kyllä sanoisi, että tänävuonna ihmiset ovat ansainneet paikkansa, kun kuitenkin niin paljon ihmiset sai huijata, katsoa vastauksia jne...
Itse tässä odottelen sitä, oliko varmasti jokaiseen kouluun ensimmäisessä vaiheessa omat jonot, koska muuten koko systeemi oli täysin epäreilu.
Et sit vissiin ollut toisessa vaiheessa, jos sun mielestä siinä pystyi huijaamaan :D Ei todellakaan olis pystynyt.
Poistuuko hakutoiveena alempana olevien paikkojen jonosta / päässeistä automaattisesti, jos on päässyt ylempään hakutoiveiseen vai vasta kun on ottanut paikan vastaan?
Tuonne ei kyllä edes vaadittu kummoista yo-todistusta. Saa nähdä millaisia asiantuntijoita sieltä valmistuu viiden vuoden päästä. Varmasti sellaisella E-M-todistuksella pääsi böndelle ja E-todistuksella Helsinkiin.
Jyväskylän ei-ensikertalaisten koejonon alimmat hyväksytyt pisteet 26.5, Turun vain 24. Onpa todella yllättävää, että Jyväskylässä korkeammat rajat kuin Turussa tai Helsingissä!
Vierailija kirjoitti:
Tuonne ei kyllä edes vaadittu kummoista yo-todistusta. Saa nähdä millaisia asiantuntijoita sieltä valmistuu viiden vuoden päästä. Varmasti sellaisella E-M-todistuksella pääsi böndelle ja E-todistuksella Helsinkiin.
Naurettavaa sanoa noin.... olen varma, että kaikista meistä sisäänpäässeistä tulee erittäin päteviä ja hyviä... ei se L-todistus määritä kaikkea... 🙂
Sain koevalinnan ekassa vaiheessa näköjään 38 pistettä, sen näkee nyt sieltä Helsingin yliopiston pistelinkistä. Olin melko varma, että saan siitä täydet pisteet, mutta joku kompa jäi sitten väärin päin tulkituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on katkeraa. Yliopistoilla on ollut todella vaikea tilanne, kun kokeet on pitänyt tiukalla aikataululla laittaa kokonaan uusiksi. Parhaansa ovat varmasti tehneet. Ja tilanne on kuitenkin ollut kaikille hakijoille sama, joten en nyt lähtisi tätä valintaprosessia epäreiluksi kutsumaan. Huijaamalla ei ole kukaan paikkaa saanut, kyllä nuo 2. vaiheen kokeet oli sen verran hyvin suunniteltu. Ymmärrän, että sinua harmittaa, jos et itse päässyt 2. vaiheeseen, mutta aika lapsellista väittää, että opiskelupaikan saaneet eivät olisi sitä ansainneet.
Hei, pääsin Kuopioon ja ilmoittauduin jo opintopolussakin, mutta mietin vain, että minulle ei tullut sieltä sitä sähköpostia ollenkaan, että olet saanut paikan. Onko muille tullut?
Spostit tulee kahdesti päivässä, klo 8 ja 20
Vierailija kirjoitti:
Spostit tulee kahdesti päivässä, klo 8 ja 20
Mielestäni tämä koski vain varasijoja. Kun on. Hyväksytty korkeimpaan, luulinnettä tulisi heti.
Vierailija kirjoitti:
Hei, pääsin Kuopioon ja ilmoittauduin jo opintopolussakin, mutta mietin vain, että minulle ei tullut sieltä sitä sähköpostia ollenkaan, että olet saanut paikan. Onko muille tullut?
Mä pääsin Treelle ja ei ole tullut mitään muuta sähköpostia kuin ilmoitus opiskelupaikan vastaanottamisesta..
Varasijat päivitetään kerran päivässä yleensä
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan opintopolku lähettää ne ”opiskelupaikka vastaanotettavissa”-sähköpostit aamuisin ja iltaisin, sulle sitä ei tule ollenkaan, kun otit jo sen paikan vastaan. Yliopistolta saat tietysti sähköpostia jossakin vaiheessa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tässä odottelen sitä, oliko varmasti jokaiseen kouluun ensimmäisessä vaiheessa omat jonot, koska muuten koko systeemi oli täysin epäreilu.Et sit vissiin ollut toisessa vaiheessa, jos sun mielestä siinä pystyi huijaamaan :D Ei todellakaan olis pystynyt.
Ensimmäinen vaihe merkitsee myös lopputuloksessa. Monet eivät päässeet, koska huijarit pääsivät seuraavaan vaiheeseen. Ja kun katsoo ensimmäisen ja toisen kokeiden pisteytyksiä, niin kyllä näkee aika ison pudotuksen. Minusta se kertoo 100%, että suurin osa toiseen vaiheeseen menijöistä nimenomaan katsoi vastaukset eikä mennyt oman tiedon mukaan. Tällä tarkoitan sitä, ettei todellakaan ollut tänävuonna ansaittuja paikkoja.
Lapsellista, jos tällainenkin ottaa noin paljon päähän. Eikö voi iloita toisen puolesta?