Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Kuopiossa näytti olleen ensikertalaisille esseiden alin pistemäärä 8.5, eli ei rima ole ihan äärimmäisen korkealla ensikertalaisille.
Meen katsomaan tulokset vasta kun joku raportoi, että Helsinki ja Tampere on myös julkaissut tuloksia😂 En halua pettyä, jos Kuopion kohdalla lukee "Et saanut opiskelupaikkaa" koska tällöin en myöskään olis päässyt noihin ylempiin kohteisiin.
Koe miellettiin yleisesti niin vaikeaksi, että pisterajat ovat varmaan melko alhaalla, ainakin ensikertalaisilla..
Olen tuo Kuopioon päässyt, mulla ei näy omat pisteet vielä! Näkyy vaan että alimmat hyväksytyt pisteet ensikertalaisille eli myös minulle 8.5. Kaikille hakijoille näyttäisi raja olevan 22.
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa näytti olleen ensikertalaisille esseiden alin pistemäärä 8.5, eli ei rima ole ihan äärimmäisen korkealla ensikertalaisille.
Jep mutta kaikille hakijoille 22 :(
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo Kuopioon päässyt, mulla ei näy omat pisteet vielä! Näkyy vaan että alimmat hyväksytyt pisteet ensikertalaisille eli myös minulle 8.5. Kaikille hakijoille näyttäisi raja olevan 22.
Oho, melkoinen piste-ero. Hieman kaduttaa, että tuhlasin ensikertalaisuuteni viime vuonna 😐
Aika suuri piste-ero ensikertalaisten ja ei-ensikertalaisten välillä...
Hui, jos Kuopioon on noin korkea raja niin mikäköhän muihin kaupunkeihin.. Oma essee oli niin surkea raapustus, että hävettää
No, osasin odottaa, että kuilu ekakertalaisten ja muiden välillä kasvaa ihan valtavaksi ja meillä muilla on mahdollisuus päästä opiskelemaan vain huippusuorituksella. Minusta tuo piste-ero on jo niin suuri kuitenkin, että voidaan miettiä, toimiiko tämä valintatapa ollenkaan. Poikkeusoloissa ja oudolla karsintamallilla ei voi tehdä kovin isoja johtopäätöksiä. Ehkä ensimmäinen vaihe karsi liian tehokkaasti ensikertalaisia kokeella yrittäviä ja lopuille riitti sitten aika vaatimatonkin essee? En usko, että tuota 8,5 pisteen esseetäkään on silti ihan helppo kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hui, jos Kuopioon on noin korkea raja niin mikäköhän muihin kaupunkeihin.. Oma essee oli niin surkea raapustus, että hävettää
Ei kannata päätellä liikoja, ennen kuin loputkin valinnat julkaistaan. Kuopion farmasiaan oli tänä vuonna ei-enskoilla korkeampi raja kuin Helsinkiin.
Gallup:
Pääsin koevalinnassa sisään ensikertalaisena, ylös
Pääsin koevalinnassa sisään ei-ensikertalaisena, alas
22/30 ei nyt ole mikään mahdottomuus, toki oli vaikea koe, mutta ei mielestäni kohtuuton pistemäärä.
Hitsi en päässy mihinkääm. Tampere jo tuli ja siitä näki omat pisteet.
Mielestäni kirjoitin asiapitoisen ja analyyttisen esseen, mutta en päässyt Kuopioon (ei-ensikertalainen). Täytynyt olla tiukka arviointi. Tuskin pääsin muuallekaan, sillä Rollon paikkaa en ottaisi vastaan. Tuntuu kuin matto olisi vedetty jalkojen alta. Luin koko toukokuun ja panostin tähän hakuun. Täytyy varmaan tutkia avoimen opintoja :(
Nyt on Helsingin ja Tampereen tulokset tullu. Tampereelle alin 27 kaikille ja 19.5 ensikertalaisille. Helsingissä kaikille 26 ja ensikertalaisille 20.5.
Siis 25 pistettä! Kuopioon pääsin ja se oli ainut mihin hain. Essee ei nyt kovin hyvin mennyt, mutta jälkikäteen mietin, että oli siinä jotain oikeaakin, vaikka aika loppui ja vain vähän alle 400 sanaa. Mutta itsellä tosiaan viisi vuotta kun olen viimeksi esseen kirjoittanut.
Itse kyllä joudun enimmäkseen etänä tehdä ja töissäkin käydä, että en tiedä mitä tästä tulee, nyt menin samalla paniikkiin, en tosiaan uskonut että pääsen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on Helsingin ja Tampereen tulokset tullu. Tampereelle alin 27 kaikille ja 19.5 ensikertalaisille. Helsingissä kaikille 26 ja ensikertalaisille 20.5.
Jännä, että Tampereella on Helsinkiä korkeampi raja
Ekaa kertaa hakemassa ei-ensikertalaisena. Paljonkohan nuo jonot yleensä liikkuu?
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa hakemassa ei-ensikertalaisena. Paljonkohan nuo jonot yleensä liikkuu?
tarkoitan siis valintakoejonoa... että milläköhän varasijalla on vielä toivoa?
mäkin olen 6. sijalla ensikertalais todistusjonossa Kuopioon??