Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
1761/2052 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tajua, miten yksi yliopisto voisi julkaista tulokset eri päivänä kun muut pääsykokeen osalta, kun se koe on sama kaikissa. Jos yksi tietää tulokset, kaikki tietää. Ei harmittaisi silti, jos tulokset tulisivat jo 8.7. 

Eikös ne ole ennenkin tulleet eri aikaan usein, vaikka yhteisvalinta koe?

Vierailija
1762/2052 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ehkä eka kerta kun sama koe on kaikissa yliopistoissa käytössä. En ainakaan muista aiempia sellaisia vuosia. Myös eka kerta sähköisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1763/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ehkä eka kerta kun sama koe on kaikissa yliopistoissa käytössä. En ainakaan muista aiempia sellaisia vuosia. Myös eka kerta sähköisenä.

Miun mielestä taas yhteisvalinta ollut jo useamman vuoden muiden paitsi Helsingin kesken, sinne on ollut eri koe. Ja kun katsoo noita vanhoja valintakokeita, ne tuolla tunin sivuilla, lukee niissäkin yhteisvalintakoe 2019, 2018 jne. Eli eikö ne silloin ole samat kokeet kaikille ketkä mukana yhteisvalinnassa?

Tietysti sähköisesti nyt ekaa kertaa olosuhteiden pakosta.

Vierailija
1764/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, selitä, miten nyt eri yliopistot saavat tuloksen eri aikaan, jos se tulos on kaikille sama? Joillekin tulos ilmoitetaan eri aikaan tai jotkut reagoivat siihen hitaammin?  Ehkä tosiaan ne voivat ilmoittaa tuloksen eri aikaan, mutta aika outoa se on, tai en ymmärrä kaikkea siitä, miksi jotkut haluavat pantata tuloksia pitempään. Minusta aiemmin oli merkittävä ero siihen, että kaikki yliopistot olivat samassa kokeessa, kun aiemmin kaikki yliopistot eivät olleet samassa kokeessa. Minun ymmärryksellä tilanne oli siis ennen käytännössä nykyisen vastakohta tuolta kantilta katsottuna, kun ennen ei toteutunut ehto "kaikissa yliopistoissa järjestetään sama koe". Olettaisin, että nyt on helpompi laittaa hakijat järjestykseen ja sen pitäisi johtaa siihen, että myös tulosten ilmoittaminen samanaikaisesti on teknisesti helpompaa. 

Vierailija
1765/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, selitä, miten nyt eri yliopistot saavat tuloksen eri aikaan, jos se tulos on kaikille sama? Joillekin tulos ilmoitetaan eri aikaan tai jotkut reagoivat siihen hitaammin?  Ehkä tosiaan ne voivat ilmoittaa tuloksen eri aikaan, mutta aika outoa se on, tai en ymmärrä kaikkea siitä, miksi jotkut haluavat pantata tuloksia pitempään. Minusta aiemmin oli merkittävä ero siihen, että kaikki yliopistot olivat samassa kokeessa, kun aiemmin kaikki yliopistot eivät olleet samassa kokeessa. Minun ymmärryksellä tilanne oli siis ennen käytännössä nykyisen vastakohta tuolta kantilta katsottuna, kun ennen ei toteutunut ehto "kaikissa yliopistoissa järjestetään sama koe". Olettaisin, että nyt on helpompi laittaa hakijat järjestykseen ja sen pitäisi johtaa siihen, että myös tulosten ilmoittaminen samanaikaisesti on teknisesti helpompaa. 

En ole siis varma asiasta, mutta kerroin vain, että mielestäni siis sama koe on ollut ennenkin, tuo yhteisvalintakoe (paitsi Helsinki) ja ainakin esim. viime vuonna Kuopio ja Rovaniemi ilmoitti ennen muita, eikö? En tiedä miksi, hölmöähän se on ja luulisi että tulokset ovat kyllä tiedossa, mutta niitä vain julkistetaan kunkin yliopiston oman mielen mukaan.

Näillä ei nyt ole mitään väliä, kunhan vain mietin asiaa ja tartuin tuohon, että olisi eri kokeet olleet ennen. Jos joku tietää varmasti oikean vastauksen, olisi se kiva tietää. Itsellä tämä on ensimmäinen hakukerta, niin en voi olla varma, mutta näin olen ymmärtänyt. 

Paras olisi, että tulisivat samaan aikaan, se olisi jonojenkin kannalta helpoin, nyt vähemmän suosittujen jonot sitten nytkähtää vasta kun isot kaupungit on ilmoitettu ja porukka pääsee niihin.

Voihan se olla, että tänä vuonna ilmoittavat kaikki yhtä aikaa, toivottavasti.

Vierailija
1766/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä helpottaisi jo tuo Kuopion tieto, koska olen hakenut myös sinne. Jos sinne ei pääse, tuskin voi toivoa pääsevänsä muuallekaan, paitsi ehkä Rovaniemelle. 

Vierailija
1767/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa, jos Kuopio tai Rollo ilmoitetaan ensimmäisinä eikä sieltä tippuisi opiskelupaikkaa. Silloin olisi samalla aika varmaa, ettei pääse myöskään ensisijaisiin toiveisiin (mulla Tku ja Tre). Toisaalta pääsisi tästä piinaavasta jännittämisestä eroon.

Taitaa Socius ry:llä olla vanha päivämäärä, nimittäin aiemmin ilmoitettiin 8.7.2020 viimeiseksi päiväksi julkaista tulokset, mutta sitä siirrettiin viikolla.

Vierailija
1768/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä sanoa, että tämä koko kevät on ollut yhtä jännittämistä ja epävarmuuden sietoa. Meistä kukaan ei vielä tiedä edes 1. vaiheen pisteitä 😳 Mahtaako niistä tulla tietoa silloin kun opiskelijavalinnat julkaistaan? Kai nekin pitää tietoon saada

Vierailija
1769/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan kannata jättää hakematta sen takia, että ajattelee johonkin olevan kuitenkin korkeammat pisterajat. Aikoinaan hain OKL:n ja silloin Raumalle vaadittiin korkeammat pisteet kuin Helsinkiin, niin hullulta kuin se kuulostaakin 😂 Riippuu niin paljon vuodesta, sisäänottomääristä, hakija-aineksesta jne.

No ei tietysti, mutta olen 100 % varma, että Helsinkiin on korkeammat kuin Kuopioon. 

Farmasiassa oli tänä vuonna korkeampi raja Kuopioon kuin Helsinkiin.

Mitä vaan voi käydä.

Se farmasian Kuopion ylempi raja koski vaan ei-ensikertalaisten farmaseuttikiintiötä. Kaikki muut rajat oli Helsingissä korkeammat.

Vierailija
1770/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pelottaa, jos Kuopio tai Rollo ilmoitetaan ensimmäisinä eikä sieltä tippuisi opiskelupaikkaa. Silloin olisi samalla aika varmaa, ettei pääse myöskään ensisijaisiin toiveisiin (mulla Tku ja Tre). Toisaalta pääsisi tästä piinaavasta jännittämisestä eroon.

Taitaa Socius ry:llä olla vanha päivämäärä, nimittäin aiemmin ilmoitettiin 8.7.2020 viimeiseksi päiväksi julkaista tulokset, mutta sitä siirrettiin viikolla.

Joo, sitä mietin itsekin että tosiaan heillä varmaan se vanha päivämäärä. Toisaalta olen salaa toivonut että kaikki lähtee kesälomille vanhan aikataulun mukaan ja siksi tietokin tulisi jo, varmaan toiveajattelua.

Vierailija
1771/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta olen salaa toivonut että kaikki lähtee kesälomille vanhan aikataulun mukaan ja siksi tietokin tulisi jo, varmaan toiveajattelua.

Aika hyvä teoria! Toivottavasti on noin!

Itse mietin, että nythän noiden esseiden tarkistamisen pitäisi olla superhelppoa ja -nopeaa, kun ei tarvitse lueskella mitään lyijykynällä suhrattuja, epätoivon kyynelten nuhraamia konseptipapereita...

Vierailija
1772/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yamk tulokset tuli jo kesäkuussa, vaikka niilläkin oli deadline 8.7, että toivoa kai on että nääkin tulis ajoissa!

Vierailija
1773/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullut palkit Tampereelle sosiaalityön koevalintahakuun eli varmaan huomenna tulee tulokset.

Vierailija
1774/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tullut palkit Tampereelle sosiaalityön koevalintahakuun eli varmaan huomenna tulee tulokset.

Ei kannata tuudittautua siihen uskoon, että huomenna vielä saataisi tuloksia 😅 Logopediaan tuli joihinkin kohteisiin koevalintapalkit jo viime viikon tiistaina, eikä tuloksia vieläkään näy. Mutta aina voi toki toivoa!

Vierailija
1775/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään peruuntunut alempana olevat hakukohteet?

Vierailija
1776/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö muilla ja yliopistojen kohdalla opintopolussa kohdat koevalintajono ensikertalaisille ja kaikille? Mulla näkyy Tampereen kohdalla... Jyväskylän yo kohdalla mulla ei taas näy enään varasijoja lainkaan 🤔

Vierailija
1777/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään tuon Tampereen koevalintapalkin ilmestymisen myötä tapahtunut muutoksia alemmissa hakutoiveissa? Muilla aloilla on ilmeisesti pystynyt päättelemään päässeensä sisään, kun koevalintapalkkien ilmaantuessa alemmat toiveet ovat muuttuneet peruuntuneiksi, ”hyväksytty” muuttunut ”opiskelijavalinta kesken”-tekstiksi tai varasijat ovat kadonneet näkyvistä.

Itsellä lukee Rovaniemen kohdalla yhä ”hyväksytty”, ja kaikki varasijatkin ovat edelleen näkyvissä kuten ennenkin. Ei minkäänlaisia muutoksia. Kai tästä pitäisi päätellä, etten päässyt ainakaan Tampereelle (joka oli 1. toiveeni 😔).

Vierailija
1778/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö muilla ja yliopistojen kohdalla opintopolussa kohdat koevalintajono ensikertalaisille ja kaikille? Mulla näkyy Tampereen kohdalla... Jyväskylän yo kohdalla mulla ei taas näy enään varasijoja lainkaan 🤔

Todistusvalinnan kaikki ottaneet paikan vastaan jo? Ei silloin ainakaan jonota enää.

Vierailija
1779/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot varmaankin päässyt Tampereelle! Olitko todistusvalinnassa hyvillä varasijoilla, vai uskotko päässeesi kokeella?

Vierailija
1780/2052 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei näy koepalkkeja eikä mitään muutakaan ihmeellistä tapahtunut, vain varasijat liikkunut kahdella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan