Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
161/2052 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt meni jännäksi :D Valintakokeet peruttu tältä keväältä. Mitenköhän toteuttavat nämä kokeet?

Arvasin,että näin tapahtuu. Tämä olikin suurimpia syitä siihen, miksi en nyt hakenutkaan mihinkään. Toivottavasti valinnat saadaan kuitenkin tehtyä oikeudenmukaisella tavalla.

T: Se toisesta ja järkevämmästä tutkinnosta haaveileva 36-vuotias tradenomi

Mutta yhä edelleen toivon vielä suorittavani lähitulevaisuudessa vielä jonkun järkevän tutkinnon. Suomi ei kaatuisi, vaikka ei olisikaan yhtään liiketaloutta AMK:ssa opiskelutta. Sen sijaan on useita järkeviä ja hyödyllisiä ammatteja, joita ilman yhteiskunta ei toimisi. Toki liiketalous ja sosiaalityö ovat ristiriidassa keskenään. Tietysti voisin varmaan yrittää etsiä ei niin kaupallista työpaikkaa, onhan sellainenkin tällä koulutuksella mahdollista,mutta jotenkin vanhetessani on noussut koko ajan enemmän ajatus siitä, että haluan ammatin, joka ei ole niin suhdanneherkkä ja jolla on oikeasti jotain merkitystä. En halua olla edistämässä turhaa kulutusta. Toki voisin työskennellä myös jossakin Prisman kaltaisessa "tavallisessa kaupassa",jossa toki myydään kaikenlaista, mutta se ruoka ja muu päivittäistavara taitaa kuitenkin olla pääasia. Olen myös opiskellut avoimessa yliopistossa valtiotieteitä mm. sosiaalipolitiikkaa, joten ymmärrän tätäkin puolta. Liiketalouden opinnoissani opinnäytetyö ja työharjoittelu liittyivät siihen "ei niin kaupalliseen" puoleen mm. vastuullisuuteen. Myönnän toki hakeneen sosiaalityöhön sillon vuosia sitten ehkä vähän vääristä syistä, mutta nyt motiivini tällaiselle alalle ovat aidommalta.

Hhmmm... en kyllä näe, että liiketalous ja sosiaalityö olisivat ristiriidassa keskenään. Jotta valtiolla on rahaa ylläpitää hyvinvointivaltiota, pitää talouden olla kunnossa. Yksityinen sektori tuottaa rikkautta, julkinen sektori jakaa varoja ja palveluita vastuullisesti, ja tasoittaa eriarvioisuutta. Molempia tarvitaan. Ja sosiaalipuolella on ihan hyvä olla myös talouspuolen osaamista, siellä on liikaa kaiken ymmärtämistä ja päähän taputtelua.

Mitä paremmin rahaa osataan käyttää, sitä enemmän siitä on myös hyötyä ja sitä useampaa ihmistä voidaan auttaa. Sosiaalityössä harvoin oikeasti mietitään vaikuttavuutta tai edes työntekijät ymmärtävät, miten paljon rahoja heidän käsiensä kautta kulkee. Eli tervetuloa sosiaalipuolelle liiketalouden ymmärryksellä ;).

Vierailija
162/2052 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä valmistuneilla tai muillakin suosituksia sivuaineiksi? Luin jostain, että ei kannata ottaa kasvatustiedettä tai psykaa, kun sitä komboa on joka toisella. Minua kiinnostaisi uskontotiede sivuaineena ja luulisi sen olevan järkevääkin, kun sossu joutuu kuitenkin olemaan tekemisissä eri kulttuurien kanssa. Mitkä sivuaineet ovat siis hyödyllisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/2052 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä valmistuneilla tai muillakin suosituksia sivuaineiksi? Luin jostain, että ei kannata ottaa kasvatustiedettä tai psykaa, kun sitä komboa on joka toisella. Minua kiinnostaisi uskontotiede sivuaineena ja luulisi sen olevan järkevääkin, kun sossu joutuu kuitenkin olemaan tekemisissä eri kulttuurien kanssa. Mitkä sivuaineet ovat siis hyödyllisiä?

Kuntoutus Rovaniemellä ja vakuutustiede Tampereella, jos haluaa laajempia ammatillisia mahdollisuuksia. Jos itse tekisin valinnan nyt, ottaisin oikeustieteen ja jatkaisin siitä toisen tutkinnon.

Uskontotiede on hyvä idea ja jos monikulttuurisuuden ja kv kysymykset kiinnostaa, kehitysmaatutkimusta ja vaikka terrorismiin (esim Tampereella!) liittyviä kursseja. Vahva suositus myös sosnetin verkkokursseille koskien Suomen ja Euroopan romaniväestöä.

Vierailija
164/2052 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijät: koetteko, että teitä arvostetaan nykyään paremmin esim. lääkäreiden ja psykologien keskuudessa, vai pitääkö paikkaansa, että sosiaalityöntekijä on aliarvostetumpi kuin psykologi, vaikka kummatkin ovat yliopistotutkintoja? Ts. katsovatko psykologit ja lääkärit yhä nenänvartta pitkin sosiaalityöntekijöitä, vai onko arvostus jo nykyään noussut?

riippuu ihan ihmisestä. Toiset arvostaa toiset ei. Kaikki ei tunnu tietävänkään että sosiaalityöntekijä on yliopistokoulutettu. 

Enemmän tulee sitten näitä kyselyjä esim. sosionomeilta tai sairaanhoitajilta, että miksi pitää olla yliopistokoulutettuja sosiaalityntekijöitä, kun ne tekee kuitenkin samaa työtä kuin sosionimitki. En ole osannut tuohon mitään järkevää vastata. Ehkä perustellut sillä, että sosiaalityöntekijät tekee hallintopäätöksiä, ni sen takia. Sosionomien ei tarvitse niitä tehdä....  mutta...

Vierailija
165/2052 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku kertoa tosta tutkimuspuolesta enemmän, että millasta hommaa siellä on?

Vierailija
166/2052 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut tietoa, miten valinnat tehdään?

Vierailija
167/2052 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut tietoa, miten valinnat tehdään?

Kyllä. Vuoden 2020 opiskelijavalinnat suoritetaan arpomalla. Onnea arvontaan!

Vierailija
168/2052 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntatieteiden valintaperusteet julkastu. Voiskohan sosiaalityöllä olla samantyylinen?

https://haeyliopistoon.fi/wp-content/uploads/2020/04/Yhteiskuntatieteet…

Vierailija
169/2052 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijät: koetteko, että teitä arvostetaan nykyään paremmin esim. lääkäreiden ja psykologien keskuudessa, vai pitääkö paikkaansa, että sosiaalityöntekijä on aliarvostetumpi kuin psykologi, vaikka kummatkin ovat yliopistotutkintoja? Ts. katsovatko psykologit ja lääkärit yhä nenänvartta pitkin sosiaalityöntekijöitä, vai onko arvostus jo nykyään noussut?

riippuu ihan ihmisestä. Toiset arvostaa toiset ei. Kaikki ei tunnu tietävänkään että sosiaalityöntekijä on yliopistokoulutettu. 

Enemmän tulee sitten näitä kyselyjä esim. sosionomeilta tai sairaanhoitajilta, että miksi pitää olla yliopistokoulutettuja sosiaalityntekijöitä, kun ne tekee kuitenkin samaa työtä kuin sosionimitki. En ole osannut tuohon mitään järkevää vastata. Ehkä perustellut sillä, että sosiaalityöntekijät tekee hallintopäätöksiä, ni sen takia. Sosionomien ei tarvitse niitä tehdä....  mutta...

En koe, että sosionomi tekisi samaa työtä kuin minä. Olen lastensuojelun sijoituksen sosiaalityöntekijä. Sijoittamani lapset hoidetaan minun tekemieni asiakassuunnitelmieni ja päätösten mukaisesti. Sosionomit lastenkodeissa toteuttavat suunnitelmaani. 

Vierailija
170/2052 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä käyttää työssään julkista valtaa, siinä on se ero pähkinänkuoressa.

Vierailija
171/2052 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko pääsykoekirjat/alueet on julkaistu?

Vierailija
172/2052 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen 30.4. julkaistaan matskut. Yhteiskuntatieteellisen valintakoestrategia on jo julkaistu. Mua kyllä pelottaa, jos sossujen kokeeseen tulee sama. https://haeyliopistoon.fi/wp-content/uploads/2020/04/Yhteiskuntatieteet…

Vierailija
173/2052 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittää tosi paljon

Vierailija
174/2052 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe, että sosionomi tekisi samaa työtä kuin minä. Olen lastensuojelun sijoituksen sosiaalityöntekijä. Sijoittamani lapset hoidetaan minun tekemieni asiakassuunnitelmieni ja päätösten mukaisesti. Sosionomit lastenkodeissa toteuttavat suunnitelmaani. 

Eikö teillä ole lastensuojelun sosiaaliohjaajia?

Vierailija
175/2052 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, uskon että tuo karsiva 45 minuutin pituinen koe vaatii paineensietokykyä. Toivottavasti tehtäviä ei ole liikaa aikaan nähden. Aikoinaan SOTELI-koe oli sen 1,5h ja siinäkin meinasi tulla kiire.

Vierailija
176/2052 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vahtivat ettei kokeen ensimmäisessä vaiheessa luntata?

Vierailija
177/2052 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että nuo ruotsinkieliset aineistot tulevat myös suomenkieliseen kokeeseen?

Vierailija
178/2052 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa jolle tuli päänsärky lukemisesta. Niin paljon asiaa pitäisi sisäistää lyhyessä ajassa

Vierailija
179/2052 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan helkutin paljon luettavaa aikaan nähden. Huhhuh. Oon itekin ihan solmussa ja pelottaa, et noin paljon sisäistämistä ja sit vielä se 45min koe. :D

Vierailija
180/2052 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä oli vaikeita aiheita ja oon huomannu että niissä toistetaan tosi paljon. Ei mennä suoraan asiaan vaan kierretään

Ketju on lukittu.