Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Mua huolestuttaa todella paljon lunttaamisen mahdollisuus tuossa ekassa vaiheessa. Osallistuin aikanaan soteli-esivalintakokeeseen ja 100% varmuudella tiedän, että siinä pystyi lunttaamaan äärimmäisen helposti, itselläni ainakin jäi hurjasti aikaa yli kun koetta tein. Hyvin olisin ehtinyt hakea oikeat vastaukset artikkeleista, jos en olisi tiennyt niitä jo valmiiksi. Ja tiedän ihmisiä, jotka pääsivätkin silloin esivalinnasta eteenpäin huijaamalla. Olisi tosi ankeaa, jos jäisi nyt opiskelupaikka saamatta sen takia, että joku toinen on käyttänyt vilppiä ja pääsee siksi edelleni.
Mutta eipä tässä kai auta kuin ruveta pänttäämään noita artikkeleita, vaikka vähän turhalta se tuntuu, kun tietää että kokeen aikana muut hakijat voivat ilmeisesti ihan vapaasti vaan etsiä sieltä materiaaleista oikeat vastaukset ilman, että olisi aiemmin kertaakaan edes avannut koko artikkeleita. Parhaani tulen silti yrittämään :)
Onkohan monivalintaa kaikki? Ja joku sekunttikello joka kysymykseen et ei kerkee luntata!
Mua mietityttää eniten näissä etäkokeissa se, että miten koejärjestelmä kestää. Tää korostuu varsinkin kun koeaika on lyhyt, silloin esimerkiksi viisikin minuuttia mikä kuluu yhteys-/järjestelmäongelman takia on merkittävä. Ja uudelleen ei voi yrittää ennen seuraavaa vuotta. Mietin miten toimiva systeemi tuo on järjestäjän puolelta, mutta lisäksi nettiyhteyksiä. Olen etätöissä ja tietääkseni kaikilla on kotona laajakaistat, mutta tosi usein pitkien skype-/teams-kokousten aikana jonkun yhteys katkeaa hetkellisesti ilmeisesti verkon kuormituksen takia. Toivottavasti nuo pääsykoeohjelmat eivät heitä ulos järjestelmästä, jos netti katkeaa hetkeksi. Olisi piinaavaa yrittää kirjautua takaisin sisään kesken tehtävän.
Vierailija kirjoitti:
Mua huolestuttaa todella paljon lunttaamisen mahdollisuus tuossa ekassa vaiheessa. Osallistuin aikanaan soteli-esivalintakokeeseen ja 100% varmuudella tiedän, että siinä pystyi lunttaamaan äärimmäisen helposti, itselläni ainakin jäi hurjasti aikaa yli kun koetta tein. Hyvin olisin ehtinyt hakea oikeat vastaukset artikkeleista, jos en olisi tiennyt niitä jo valmiiksi. Ja tiedän ihmisiä, jotka pääsivätkin silloin esivalinnasta eteenpäin huijaamalla. Olisi tosi ankeaa, jos jäisi nyt opiskelupaikka saamatta sen takia, että joku toinen on käyttänyt vilppiä ja pääsee siksi edelleni.
Mutta eipä tässä kai auta kuin ruveta pänttäämään noita artikkeleita, vaikka vähän turhalta se tuntuu, kun tietää että kokeen aikana muut hakijat voivat ilmeisesti ihan vapaasti vaan etsiä sieltä materiaaleista oikeat vastaukset ilman, että olisi aiemmin kertaakaan edes avannut koko artikkeleita. Parhaani tulen silti yrittämään :)
Joo ei kyllä mitenkään pysty koe tilanteessaetsimään oikeita vastauksi neljästä suomenkielisestä artikkelista ja kolmesta ruotsinkielisestä. Mahdotonta. Itsekin osallistuin muutama vuosi sitten sotelin esivainta kokeeseen ja siihen ei pitänyt lukea läheskään noin montaa artikkelia, oiskohan niitä silloin ollut yhteensä kolme, joista vain yksi oli n 60 sivua ja loput lyhyempiä.
Ei ruotsinkielisiä artikkeleja kuulu opetella, ellet ole ilmoittanut tekeväsi koetta ruotsiksi.
Tuossa on n. 60+17+12+300= 389 sivua eli melkein 400 sivua opeteltavaa ulkoa. Oletteko mukana jossain valennuskursseilla?
Miten aiotte valmistautua? Mitkähän on oleellisia asioita opetella?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on n. 60+17+12+300= 389 sivua eli melkein 400 sivua opeteltavaa ulkoa. Oletteko mukana jossain valennuskursseilla?
Eihän oo noin paljoa!
Mä ymmärsin että tästäkin vaan tuo yksi kokonaisuus, eli sivut 76-109?
Pirkko-Liisa Rauhala & Timo Harrikari (2020): Modernisaatio, sosiaalityö ja sen kansainväliset avantgardistit. Teoksessa Johanna Moilanen, Johanna Annola & Mirja Satka: Sosiaalityön käänteet. SoPhi, 76-109 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67826
Materiaalit vaikuttaa aika peruskauralta sosiaalialalla. Itse olen sosionomi ja kolme artikkelia käsittelee suoraan omaa työtä, joten vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Vinkkinä muutamalle, että kannattaa lukea tarkkaan mitä materiaalista ohjeistetaan lukemaan :D
Munkin mielestä artikkelit on aika peruskauraa- tai tuttua aiemmasta amk tutkinnosta +työelämästä nuorten parista lastensuojelun työkentältä. Ei tunnu yhtään raskaalle lukea.ä, mielenkiintosta! Mun on vaan vaikee painaa mieleen mitään nippelijuttuja.. Oon niin paljon parempi soveltavissa esseissa/käyttämään lukemaani pitkissä esseevastauksissa. Siksi tuo ekan osion 45min ahistaa kun se todnäk on jotain monivalinta kompaa..
Vierailija kirjoitti:
Tuota, näin nyt sivusta, tuohan on ihan normaali tenttimateriaali jopa ammattikorkeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota, näin nyt sivusta, tuohan on ihan normaali tenttimateriaali jopa ammattikorkeassa.
No mutta ei ammattikorkean tenteissä tarvitse osata sitä lähes neljääsataa sivua ULKOA. Meillä ainakin pääsee tenteistä hyvin arvosanoin läpi varsin vähäisellä lukemisella, jos heikompi arvosana riittää niin ei välttämättä tarvitse lukea lainkaan. Tämä sosiaalityön pääsykoe on ihan toista maata, ei voi verrata amk-tentteihin millään tavalla. Mutta onneksi meidän ei tarvitsekaan lukea tuota 389 sivua tätä valintakoetta varten, vaan neljä aivan kohtuullisen pituista artikkelia.
T. Sosionomiopiskelija AMK:ssa, joka osallistui viime vuoden sosiaalityön pääsykokeeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta ei ammattikorkean tenteissä tarvitse osata sitä lähes neljääsataa sivua ULKOA. Meillä ainakin pääsee tenteistä hyvin arvosanoin läpi varsin vähäisellä lukemisella, jos heikompi arvosana riittää niin ei välttämättä tarvitse lukea lainkaan. Tämä sosiaalityön pääsykoe on ihan toista maata, ei voi verrata amk-tentteihin millään tavalla. Mutta onneksi meidän ei tarvitsekaan lukea tuota 389 sivua tätä valintakoetta varten, vaan neljä aivan kohtuullisen pituista artikkelia.
T. Sosionomiopiskelija AMK:ssa, joka osallistui viime vuoden sosiaalityön pääsykokeeseen
Kyllähän se tenttikirja pitää aikalailla ulkoa sisäistää, koska ainakin meillä oli tentit esseekysymyksillä ja saattoi keskittyä vain muutamaan tiettyyn lukuun kirjasta (joita tietenkään et voi ennakkoon tietää, koska tenttialueena koko kirja).
Ja viimeistään työkentällä on kyllä ihan kiva juttu, että on aidosti on opiskellut ja oppinut. Ei sitä lopulta tenttejä varten opiskella, vaan tulevaa työtä varten.
- sosionomi (amk)
Onko sosiaalityön opiskelu oikeasti tämmöistä? Luetaan vaan materiaaleja. Halusin sosiaalityöhön, koska ajattelin sen olevan niinkuin psykologin työ. Toisaalta hain Helsinkiin, kun siellä maisterivaiheessa on kriminologiaa. Onko mitään järkeää mennä sosiaalityön pääsykokeeseen jos tää on mun ”haave”. Psykalle en todellakaan pääse se on todella vaativa joten kriminologia olisi kiinnostavin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sosiaalityön opiskelu oikeasti tämmöistä? Luetaan vaan materiaaleja. Halusin sosiaalityöhön, koska ajattelin sen olevan niinkuin psykologin työ. Toisaalta hain Helsinkiin, kun siellä maisterivaiheessa on kriminologiaa. Onko mitään järkeää mennä sosiaalityön pääsykokeeseen jos tää on mun ”haave”. Psykalle en todellakaan pääse se on todella vaativa joten kriminologia olisi kiinnostavin.
ammattikoulu tai amk voisi olla sulle sopivampi paikka
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tosiaan yliopisto ei ole ihan paras paikka, jos materiaalien lukeminen hirvittää. Suosittelen käymään avoimessa pari kurssia ja jos ei tunnukaan omalta, niin et vie aloituspaikkaa sellaiselta, joka oikeasti haaveilee sosiaalityöstä.
Mä yllätyin positiivisesti tuosta lukumäärästä, sillä odotin tosiaan lukumäärän olevan sen 400 sivua :D Olen ensikertalainen ja opiskellut viimeksi 10 vuotta sitten, jos ei nyt syksyn avoimen kursseja lasketa. Eilen sain luettua matskut ihan vaan läpi ja tänään aloitan lukemisen "kunnolla" muistiinpanoineen.
Ja hei kokeneemmille kysymys! Kannattaako noita vuosilukuja edes yrittää muistaa ulkoa vai riittääkö, että muistaa about milloin tapahtui mitäkin? Jos hallitsee kuitenkin tutkijat sekä heidän päätelmänsä?
Tää o ny nii helppoo. Mun mutsi on ollu sossu yli 20v ja se tekee mun puolest päästärit. Tänks korona!
Et todellakaan ehdi 45 minuutissa luntata. Asian on tultava päästä kun apteekin hyllyltä. Siinä ei vastauksia ehdi mistään etsiä.