Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
121/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fb par kirjoitti:

Oisko salainen facebook ryhmä parempi? Ite ainakin tykkäisin enemmän sellasesta kun whasappiin häviää sit hyvät keskuselut ja fb vois tehä erilaisia ketjuja :)

Noniin! Tein just tuon fb- ryhmän. Täältä voi liittyä: https://www.facebook.com/groups/2870984456316207/

Ap

Vierailija
122/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi,

haen lisäksi psykalle, mutta laitoin tän sosiaalityön myös vaihtoehdoksi, koska minua kiinnostaa ihmisten auttaminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Tietääkö joku, kuinka helppo sos.työntekijänä on opiskella psykoterapeutiksi ja muutenkin, millaista työskentely mielenterveyspuolella on ja miten se eroaa psykologin työstä. Mietin nimittäin, että jos sos.työ on melkein samanlaista psykologin kanssa mt-puolella (pl. psykologiset arvioinnit ja testit ja ero palkassa) sekä psykoterapeutiksikin voisi tätä kautta hakeutua, niin tämä voisi olla varteenotettava vaihtoehto.  

Kannattaako siis ottaa paikka vastaan, jos sen saa, vai jatkaa psykalle pääsyn yrittämistä?

Sosiaalityöntekijä on ihan eri professio kuin psykologi. Sosiaalityöntekijä on yhteiskuntatieteilijä (myös psykiatrialla työskennellessään). Hyvä sosiaalityöntekijä on muuta kuin psykologi-wanna-be. Sitä paitsi monissa sosiaalityöntekijän paikoissa palkkaus on nykyään parempi kuin psykologeilla.

Minusta tuolla orientaatiolla ei kannata hakeutua sosiaalityöntekijäksi. Emme voi tehdä samoja töitä kuin psykologit, ja psykologit taas eivät voi tehdä meidän työtämme.

Okei, kiitos tiedosta, oon tämän kevään ylioppilas, niin en oo kaikista asioista välttämättä niin perillä. Ehkä harkitsen muuta koulutusta. Kiitos selvennyksestä ja tsemppiä hakuun! :)[/

Työ on ihan erilaista myös terveydenhuollossa sosiaalityöntekijöillä ja psykologeille. Sosiaalityö on ainakin erikoissairaanhoidosta todellisuudessa paljon arvostetumpaa. Sosiaalityöntekijöiden palkkauskin voi olla parempi. Sosiaalityöntekijän koulutus on soveltuva psykoterapeutin jatko-opintoihin. Sosiaalityöntekijänä voi työskennellä hyvinkin terapeuttisella otteella esim terveydenhuollossa,päihdetyössä, turvakodeissa, puolustusvoimien kuraattorina ja perheneuvoloissa. Työn kuva on kyllä laaja, elo etuusjärjestelmän hallinta ja ilmoitusvelvollisuudet on välttämättömät joka toimipisteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt meni jännäksi :D Valintakokeet peruttu tältä keväältä. Mitenköhän toteuttavat nämä kokeet?

Vierailija
124/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt meni jännäksi :D Valintakokeet peruttu tältä keväältä. Mitenköhän toteuttavat nämä kokeet?

Arvasin,että näin tapahtuu. Tämä olikin suurimpia syitä siihen, miksi en nyt hakenutkaan mihinkään. Toivottavasti valinnat saadaan kuitenkin tehtyä oikeudenmukaisella tavalla.

T: Se toisesta ja järkevämmästä tutkinnosta haaveileva 36-vuotias tradenomi

Vierailija
125/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sellaista sitten... Mä toivon koko sydämeni pohjasta, että kokeet - tai mitkä lie- toteutettaisiin oikeudenmukaisella tavalla. Tässä ei voi nostaa ketään jalustalle eikä lunttausmahdollisuutta tulisi olla. Mielenkiinnolla seuraan miten järkkäävät nämä.

Vierailija
126/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä todella epäreilu ratkaisu. Vilppi on selvä homma jos tehdään etänä. Monella on näppäriä it-osaajia lähipiirissä ja varmasti osaavat junailla huijausmahdollisuudet. Ja jos taas menee todistusvalinnaksi niin on ihan kohtuutonta alanvaihtajille. Taas vuosi eteenpäin. Itsellä esim. Ei ole ainereaalia vaan vanha reaali kirjoitettuna. Saan siis nolla pistettä niistä. Miksei kokeita voida vain myöhäistää kuukaudella? Silloin suurin tautihuippu olisi jo ohi. Tai porrastaa eri kokeet eri päiville niin, että koesalit olisivat hyvin väljästi täytetty ja yhden pääsykokeen tekeminen jaettaisiin useampaan paikkaan aiemman sijaan.

Vierailija
127/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo valmistuneena sosiaalityöntekijänä toivotan kaikille onnea ja tsemppiä opiskelijavalintoihin!

Kaksi asia mitä sosiaalityöntekijänä todella tarvitsee ovat paineensieto- ja organisaatiokyky. Näitä ei voi korostaa liikaa etenkään kunnallisessa, virkavastuulla tehtävässä sosiaalityössä, johon sisältyy paljon päätöksentekoa ja suurten kokonaisuuksien hallintaa. Usein mukana tulee ristiriitaisia vaatimuksia ja näkemyksiä asiakkaiden ja lukemattomien yhteistyötahojen suunnalta, ja sosiaalityöntekijän pitää pystyä pitämään "pää kylmänä" aikamoisessa ristipaineessa. 

Itse koen edelleen, lähes kymmenen vuoden jälkeen, ettei oma stressin- ja paineensietokykyni ole ihan ideaali näihin töihin. Pärjään kyllä töissä sinänsä hyvin, olen osaava ja pidetty työkaverina ja myös asiakkaiden keskuudessa. Mutta kamppailen hetkittäin voimakkaidenkin uupumus- ja kuormitusoireiden kanssa, parilla 1-2 kk:n mittaisella "stressisaikullakin" olen joutunut kymmenen vuoden aikana olemaan. Arvelen, että en koskaan saavuta ihanteellista paineensietokykyä, mutta joudun sitten paikkaamaan sitä muilla sosiaalityöhön soveltuvilla ominaisuuksillani kuten erinomaisilla vuorovaikutus- ja organisointitaidoilla. 

Sosiaalityö on tosi haastava ammatti, mutta työmahdollisuudet ovat laajat. Puhumattakaan siitä, että työpaikan saa käytännössä valita itse, ja huonosta paikasta on helppo vaihtaa parempaan. Palkkakehityskin on ollut suotuisa etenkin viime vuosina. Mutta helppoa hommaa tämä ei ole, vastuuta ja valtaa on paljon. 

Vierailija
128/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ”ei ensikertalainen” ja yo-todistuspisteet ei mitenkään riitä. Muutaman vuoden työkokemus lasusta ja haluan jatkaa sostt. Amk tutkinto ennestään.

Jännittää että mitä käy.. olin varautunut opiskelee materiaalin kunnolla, sisäänpääsy siis pelkän pääsykokeen varassa ja vielä ”ei ensikertalainen”-kiintiössä. Ei voi olla niin että pääsykoe tehdään verkossa, siinä on niiiin helppo huijata.

Hohhoijjaa.. voiskohan tässä ”ei ensikertalainen+pääsykoe”-kiintiössä käyttää vaikka motivaatiokirjettä?

Vierailija
129/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä paras opiskelukaupunki?

Aika vaikee tuohon vastata, kun yleensähän sitä opiskellaan vain yhdessä kaupungissa per tutkinto. Itselläni se oli Helsinki, mutta en suosittele. Rahaa ei jää mihinkään, koska joudut ottamaan vastaan sen kämpän, jonka saat. Yleensä se on ylihintainen opiskelijan tuloihin nähden. Tein itse kioskilla tunteja, että sain rahaa edes ruokaan. Enpä voi suositella sitäkään. Ensin opiskelet aamupäivän, sitten käyt kioskilla tekemässä 4-6 tuntia töitä ja palaat taas opiskelemaan. Kioskilla oli tarjolla töitä lähes joka viikko maanantaina, perjantaina ja/tai lauantaina, mutta juhlapyhinä tai sunnuntaina ei koskaan, kun vakkarit sai rahakkaat tunnit. Gradua tehdessä aloin vasta tehdä sos.tt sijaisuutta.

Vierailija
130/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen Lapissa sosiaalityötä. Rovaniemi on aina kauhean aliarvostettu näissä ketjuissa, vaikka se on oikeasti ihan viihtyisä opiskelijakaupunki ja luonto on lähellä. Etäopinnot onnistuvat hyvin ja vapaa sivuaineoikeus. Opetus on laadukasta ja useita samoja luennoitsijoita kuin etelän yliopistoissakin. Sisäänpääsy tänne on helppoa siksi, että Lapissa on enemmän aloituspaikkoja sosiaalityön tutkinto-ohjelmaan kuin muissa Suomen yliopistoissa.

Vierailija
131/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että Lapin yliopistosta jokainen halukas pääsee ulkomaille vaihtoon.

134

Vierailija
132/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta voiko sosiaalityöntekijä työskennellä muuallakin kuin kunnalla? Esimerkiksi itsenäisenä yrittäjänä chat-palveluja yms.?

Vierailija
133/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta voiko sosiaalityöntekijä työskennellä muuallakin kuin kunnalla? Esimerkiksi itsenäisenä yrittäjänä chat-palveluja yms.?

Järjestöissä on sossujan jonkin verran, palkka kuntasektoria pienempi. Yksityisyrityksiä on, mutta lainsäädäntö on hankala. Osa yrityisistä mm. myy palveluja kunnille, joka taas on laitonta, mutta jotkut kunnat silti käyttävät.

Vierailija
134/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko ainut ketä kuumottaa nyt tosi paljon? On jo valmiiksi sellanen tunne, ettei tästä tule mitään, vaikka materiaalejakaan ei olla vielä julkaistu. Tuntuu siltä, että en pääse sisään kuitenkaan... :/ T. ensikertalainen amis

Vierailija
135/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Itse olin 5 vuotta yksityisellä säätiöllä toiminnanjohtajana.

Vierailija
136/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo valmistuneena sosiaalityöntekijänä toivotan kaikille onnea ja tsemppiä opiskelijavalintoihin!

Kaksi asia mitä sosiaalityöntekijänä todella tarvitsee ovat paineensieto- ja organisaatiokyky. Näitä ei voi korostaa liikaa etenkään kunnallisessa, virkavastuulla tehtävässä sosiaalityössä, johon sisältyy paljon päätöksentekoa ja suurten kokonaisuuksien hallintaa. Usein mukana tulee ristiriitaisia vaatimuksia ja näkemyksiä asiakkaiden ja lukemattomien yhteistyötahojen suunnalta, ja sosiaalityöntekijän pitää pystyä pitämään "pää kylmänä" aikamoisessa ristipaineessa. 

Itse koen edelleen, lähes kymmenen vuoden jälkeen, ettei oma stressin- ja paineensietokykyni ole ihan ideaali näihin töihin. Pärjään kyllä töissä sinänsä hyvin, olen osaava ja pidetty työkaverina ja myös asiakkaiden keskuudessa. Mutta kamppailen hetkittäin voimakkaidenkin uupumus- ja kuormitusoireiden kanssa, parilla 1-2 kk:n mittaisella "stressisaikullakin" olen joutunut kymmenen vuoden aikana olemaan. Arvelen, että en koskaan saavuta ihanteellista paineensietokykyä, mutta joudun sitten paikkaamaan sitä muilla sosiaalityöhön soveltuvilla ominaisuuksillani kuten erinomaisilla vuorovaikutus- ja organisointitaidoilla. 

Sosiaalityö on tosi haastava ammatti, mutta työmahdollisuudet ovat laajat. Puhumattakaan siitä, että työpaikan saa käytännössä valita itse, ja huonosta paikasta on helppo vaihtaa parempaan. Palkkakehityskin on ollut suotuisa etenkin viime vuosina. Mutta helppoa hommaa tämä ei ole, vastuuta ja valtaa on paljon. 

Niin on. Rahalliset paineet on myös melkoiset. Tiedät, mitä palveluja on tarjolla ja tiedät, miten niihin pääsee, mutta budjetti ei anna myöten auttaa kaikkia.

Vierailija
137/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä todella epäreilu ratkaisu. Vilppi on selvä homma jos tehdään etänä. Monella on näppäriä it-osaajia lähipiirissä ja varmasti osaavat junailla huijausmahdollisuudet. Ja jos taas menee todistusvalinnaksi niin on ihan kohtuutonta alanvaihtajille. Taas vuosi eteenpäin. Itsellä esim. Ei ole ainereaalia vaan vanha reaali kirjoitettuna. Saan siis nolla pistettä niistä. Miksei kokeita voida vain myöhäistää kuukaudella? Silloin suurin tautihuippu olisi jo ohi. Tai porrastaa eri kokeet eri päiville niin, että koesalit olisivat hyvin väljästi täytetty ja yhden pääsykokeen tekeminen jaettaisiin useampaan paikkaan aiemman sijaan.

Ei kiitos, jos hotellit ja muut majoitukset on suljettu. Meillä kaikilla ei ole autoa, jolla ajaa yötä myöten 500 km päähän ja takaisin samana päivänä.

Vierailija
138/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan:

1) osa ensikertalaisista pelkällä yo-todistuksella niinkun aluks pitikin

2) toinen osa ensikertalaisista aineistoesseen perusteella joka tehtäis tulevasta ennakkomateriaalista

3) loput, eli alanvaihtaja ja ei ensikertalaiset samoin kuin kohta2 + motivaatiokirje

Vierailija
139/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään takeita siitä, että tautihuippu olisi touko-kesäkuussa. Useimmat ennusteet ovat, että korona kestää vuoden. Ei ole siksi oikein, että oppilaat laitetaan riskiin, varsinkin kun on varmasti hakijoita, jotka ovat riskiryhmässä.

Vierailija
140/2052 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vaan painako noita linkkejä!! Ovat viruksia!

Ketju on lukittu.