Sosiaalityö pääsykokeet 2020
Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?
Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...
Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.
Kommentit (2052)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useita vuosia sitten hain pari kertaa. Pystyin hakemaan vain Helsinkiin. Opiskelupaikka jäi kaus. Toki Lappiin olisin päässyt. Haluaisin yhä hakea, mutta edelleenkin voisin hakea vain Helsinkiin ja nyt tässä on kaikkea muutakin. Ala kiinnostaa, koska itselläni on sosiaalitoimesta vain huonoja kokemuksia, enkä ole saanut tarvitsemani apua, vaikka useita kertoja olen sitä hakenut. Koen, että omien kokemuksieni myötä voisin itse olla parempi työntekijä ja oikeasti tehdäkin jotain avun hakijan hyväksi. Olen jo 36-vuotias työtön tradenomi, joten olisin varmaan liian vanhakin. Koulutustani vastaavia palkkatöitä en ole päivääkään tehnyt. Mutta kuten jo sanoin pääsy olisi mahdotonta ja nykyinen tilanne maailmassa epävarma, joten turha hakea.
En nyt sitten hakenut mihinkään kun tilanne on nyt niin epävarma kokonaisuudessaan. Toivon kuitenkin voivani ensi vuonna hakea. Ehkä yritän vielä korottaa ylioppilastutkinnon arvosanoja. Siis lähinnä englantia ja ruotsia pitäisi korottaa. Myös avoimen kurssin kiinnostavat minua. Harmi vain,että nykyään ei voi entiseen malliin suorittaa helposti perusopintoja. Totuus kuitenkin on, että tradenomin koulutusta vastaavia töitä en tule koskaan tekemään. Valitettavasti tosiaan en kuitenkaan voi edelleenkään voi hakea muualle kuin Helsinkiin. Tradenomiksi en tosin opiskellut Helsingissä vaan naapurikaupungissa AMK:ssa. Aikuissosiaalityö siis kiinnostaa minua ja hallinto siis se, että pystyisi oikeasti muuttamaan alan käytäntöjä.
Silloin kun itse hain pääkoekirjana oli Juholinin tai vastaavan Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Kirjan neljästä sosiaalityön mallista jäi ikuisesti mieleen se, että käytännössä sosiaalityö on kuitenkin byrokraattista ja hierarkista, jossa sosiaalityöntekijä on se kyttääjä ja komentelua, joka käskee, mutta ei kuitenkaan anna neuvoja, vaan asiakkaan pitää itsekin ottaa vastuuta. Juuri tätä pitää muuttaa. Sitähän kirjakin jaksaa sitten jauhaa, mutta mitään ei käytännössä tapahdu.
Tuossa ilmenee teorian ja käytännön, todellisuuden ja käsitysten ero. Sosiaalityöntekijän työ on siinä mielessä kiitollista, että se on itsenäistä ja työn tekemisen tapoihin voi itse vaikuttaa. Työtä tehdään persoonalla, ehkä alussa pitäydytään perinteisesti enemmän säädöksissä ja auktoriteetissa ennenkuin ammatti-identiteetti vahvistuu. Toki lasussa viranomaisvalta luo tiettyjä jännitteitä suhteessa asiakkaisiin vahvemmin kuin muilla kentillä.
Sosiaalityöntekijä todellakin voi olla rinnalla kulkija, yhdessä asiakkaiden kanssa mietitään ratkaisuja ja ihan konkreettisesti autetaan. Kuitenkin ajattelen, että työn tavoitteena on vahvistaa asiakkaan omia voimavaroja eikä tehdä liikaa puolesta. Paras tulos on, kun asiakas lopulta pärjää omillaan ja voidaan jättää haikeat hyvästit, yhdessä on kuljettu ja nyt omat siivet kantaa paremmin. Myös pitkäaikaisten asiakkaiden kanssa on mukava työskennellä, tavoitteet ovat jokaisella omanlaisensa ja pienetkin onnistumiset on joskus suuria, välillä tulee takapakkia ja sitten mietitään, mitä seuraavaksi tehdään.
On hyvä pohtia rakenteellisia seikkoja, mutta näiden kehittämisenkin tulee lähteä asiakkaiden todellisuudesta ja tarpeista, heistä ketä varten työtä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että Helsingin yliopistoon olisi ollut enemmän hakijoita (731 hakijaa, vrt. Turkuun 842). Ehkä moni ei ollut tietoinen, että Helsinkiin muuttui haku, kun eikö vielä viime vuonna haku tapahtunut yleisesti sosiaalitieteisiin ja vasta sisälle päästyä pystyi hakemaan sosiaalityöhön? Nyt Helsinkiin haetaan samalla pääsykokeella kuin muualle.
Mistä näit, että Turkuun olisi 842 hakijaa? Itse katsoin Turun yliopiston sivuilta että sinne olisi 728 hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että Helsingin yliopistoon olisi ollut enemmän hakijoita (731 hakijaa, vrt. Turkuun 842). Ehkä moni ei ollut tietoinen, että Helsinkiin muuttui haku, kun eikö vielä viime vuonna haku tapahtunut yleisesti sosiaalitieteisiin ja vasta sisälle päästyä pystyi hakemaan sosiaalityöhön? Nyt Helsinkiin haetaan samalla pääsykokeella kuin muualle.
Mistä näit, että Turkuun olisi 842 hakijaa? Itse katsoin Turun yliopiston sivuilta että sinne olisi 728 hakijaa.
Kun katsoin tilastoja yhteishaun päättymisen jälkeen, Turun yliopisto oli kirjannut hakijamääräksi sosiaalityön kohdalle 842. Nyt kun kävin katsomassa, yliopisto oli muuttanut tilastoja ja eritellyt pelkän maisterihaun erikseen, mihin on 114 hakijaa. Kandi+maisterissa on tosiaan 728 hakijaa.
Olisko joku innokas perustamaan wa tai faceryhmää? Olis kiva jutella muiden kanssa miten valmistautuu tulevaan luku-urakkaan =)
Tsemppiä hakuun kaikille!
T. Viime vuoden keskustelun ap
Näkeekö mistään kuinka monella on ykkös vaihtoehtona esim kuopio/tampere jne?
Mä voisin perustaa sen wa-ryhmän vaikka tänään. En tiedä mitä kautta on järkevintä laittaa mulle teidän numerot, mutta tein sähköpostiosoitteen, johon voi lähettää: sossut2020@outlook.com :)
Ap
Oisko salainen facebook ryhmä parempi? Ite ainakin tykkäisin enemmän sellasesta kun whasappiin häviää sit hyvät keskuselut ja fb vois tehä erilaisia ketjuja :)
Moi,
haen lisäksi psykalle, mutta laitoin tän sosiaalityön myös vaihtoehdoksi, koska minua kiinnostaa ihmisten auttaminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Tietääkö joku, kuinka helppo sos.työntekijänä on opiskella psykoterapeutiksi ja muutenkin, millaista työskentely mielenterveyspuolella on ja miten se eroaa psykologin työstä. Mietin nimittäin, että jos sos.työ on melkein samanlaista psykologin kanssa mt-puolella (pl. psykologiset arvioinnit ja testit ja ero palkassa) sekä psykoterapeutiksikin voisi tätä kautta hakeutua, niin tämä voisi olla varteenotettava vaihtoehto.
Kannattaako siis ottaa paikka vastaan, jos sen saa, vai jatkaa psykalle pääsyn yrittämistä?
Moikka! En löytänyt tuolta vipusesta tietoa, vaikka menin sinne linkin kautta.
Olisiko joku niin ystävällinen, että voisi laittaa tänne tiedot hakijoista? Minua kiinnostaa erityisesti Rovaniemen yliopistoon ensisijaisena hakeneet, koska olen sinne itse hakemassa.
Tsemppiä kaikille lukemiseen! :) Sain viime vuonna paikan ei-ensikertalaisena toisesta yliopistokoulutuksesta, eikä lopulta ollut mahdoton homma, vaikka oli paljon hakijoita!
Vierailija kirjoitti:
Moi,
haen lisäksi psykalle, mutta laitoin tän sosiaalityön myös vaihtoehdoksi, koska minua kiinnostaa ihmisten auttaminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Tietääkö joku, kuinka helppo sos.työntekijänä on opiskella psykoterapeutiksi ja muutenkin, millaista työskentely mielenterveyspuolella on ja miten se eroaa psykologin työstä. Mietin nimittäin, että jos sos.työ on melkein samanlaista psykologin kanssa mt-puolella (pl. psykologiset arvioinnit ja testit ja ero palkassa) sekä psykoterapeutiksikin voisi tätä kautta hakeutua, niin tämä voisi olla varteenotettava vaihtoehto.
Kannattaako siis ottaa paikka vastaan, jos sen saa, vai jatkaa psykalle pääsyn yrittämistä?
Sosiaalityöntekijä on ihan eri professio kuin psykologi. Sosiaalityöntekijä on yhteiskuntatieteilijä (myös psykiatrialla työskennellessään). Hyvä sosiaalityöntekijä on muuta kuin psykologi-wanna-be. Sitä paitsi monissa sosiaalityöntekijän paikoissa palkkaus on nykyään parempi kuin psykologeilla.
Minusta tuolla orientaatiolla ei kannata hakeutua sosiaalityöntekijäksi. Emme voi tehdä samoja töitä kuin psykologit, ja psykologit taas eivät voi tehdä meidän työtämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi,
Sosiaalityöntekijä on ihan eri professio kuin psykologi. Sosiaalityöntekijä on yhteiskuntatieteilijä (myös psykiatrialla työskennellessään). Hyvä sosiaalityöntekijä on muuta kuin psykologi-wanna-be. Sitä paitsi monissa sosiaalityöntekijän paikoissa palkkaus on nykyään parempi kuin psykologeilla.
Minusta tuolla orientaatiolla ei kannata hakeutua sosiaalityöntekijäksi. Emme voi tehdä samoja töitä kuin psykologit, ja psykologit taas eivät voi tehdä meidän työtämme.
Okei, kiitos tiedosta, oon tämän kevään ylioppilas, niin en oo kaikista asioista välttämättä niin perillä. Ehkä harkitsen muuta koulutusta. Kiitos selvennyksestä ja tsemppiä hakuun! :)
Mitä todistuspisteitä veikkailisitte Kuopioon ja Rovaniemellä? mulla on "vaan" 110 pistettä, niin pohdin riittääkö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi,
Okei, kiitos tiedosta, oon tämän kevään ylioppilas, niin en oo kaikista asioista välttämättä niin perillä. Ehkä harkitsen muuta koulutusta. Kiitos selvennyksestä ja tsemppiä hakuun! :)[/quote
Kiitos, olen tosin valmistunut sosiaalityöntekijäksi Helsingin yliopistosta vuonna 2011.
Ja totta kai kaikissa ihmissuhde- ja auttamisammateissa on paljon yhteistä. Siitä huolimatta myös eroja on, ja nuo erot ovat asiakkaiden/potilaiden parhaaksi. Olen itse aikoinaan työskennellut noin viisi vuotta psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa sosiaalityöntekijänä, ja tiimit yleensä toivoivat sosiaalityöntekijältä juuri vahvaa yhteiskunta- ja sosiaalitieteellistä näkökulmaa täydentämään muiden ammattikuntien osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi,
Okei, kiitos tiedosta, oon tämän kevään ylioppilas, niin en oo kaikista asioista välttämättä niin perillä. Ehkä harkitsen muuta koulutusta. Kiitos selvennyksestä ja tsemppiä hakuun! :)[/quote
Kiitos, olen tosin valmistunut sosiaalityöntekijäksi Helsingin yliopistosta vuonna 2011.
Ja totta kai kaikissa ihmissuhde- ja auttamisammateissa on paljon yhteistä. Siitä huolimatta myös eroja on, ja nuo erot ovat asiakkaiden/potilaiden parhaaksi. Olen itse aikoinaan työskennellut noin viisi vuotta psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa sosiaalityöntekijänä, ja tiimit yleensä toivoivat sosiaalityöntekijältä juuri vahvaa yhteiskunta- ja sosiaalitieteellistä näkökulmaa täydentämään muiden ammattikuntien osaamista.
Psykologi ei tee hallintopäätöksiä kuten esim. lastensuojelun sossu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä todistuspisteitä veikkailisitte Kuopioon ja Rovaniemellä? mulla on "vaan" 110 pistettä, niin pohdin riittääkö...
Luulis tuon riittävän kuopioon ja rovaniemelle.. tuskin pääsyrajat ovat kuitenkaan ihan mahdottomat. tuo pisteystyshommakin on vähän niin ja näin. fysiikasta saa eniten pisteitä reaaleista, mutta en usko että kovin moni tälle alalle hakeutuva kirjoittaa fysiikkaa, ennemminkin psykaa, yh:ta yms, joista on paljon alemmat pisteet esimerkiksi laudaturista.
Helsinki: Todistusvalinta 13, valintakoe 12 =25, hakijoita 731 / 247
Tampere: Todistusvalinta 16, valintakoe 14 =30, hakijoita, 944 / 261
Turku: Todistusvalinta 15, valintakoe 13 =27, 728 / 177
Jyväskylä: Todistusvalinta 13, valintakoe 12 =25, hakijoita 711 / 139
Kuopio: Todistusvalinta 24, valintakoe 23 =47, hakijoita 579 / 126
Tässä on mun omaa listaa, mitä oon tehnyt :D
Ekana on kaikki hakijat, toisena kaikki ensisijaiset, jos osasin oikein katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki: Todistusvalinta 13, valintakoe 12 =25, hakijoita 731 / 247
Tampere: Todistusvalinta 16, valintakoe 14 =30, hakijoita, 944 / 261
Turku: Todistusvalinta 15, valintakoe 13 =27, 728 / 177
Jyväskylä: Todistusvalinta 13, valintakoe 12 =25, hakijoita 711 / 139
Kuopio: Todistusvalinta 24, valintakoe 23 =47, hakijoita 579 / 126
Tässä on mun omaa listaa, mitä oon tehnyt :D
Ekana on kaikki hakijat, toisena kaikki ensisijaiset, jos osasin oikein katsoa.
Eikös nuo oo viimevuoden? Ite en ainakaan löytäny tän kevään2020 tietoja, muuta kun siitä aiemmasta hausta.