Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
761/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti vaaditaan 40++ pistettä jatkoon pääsemiseksi. Koe oli aivan liian helppo.

Eli ihmiset jotka ovat nopeita tietokoneen kanssa ja osaavat sitä käyttää esim nopeasti vastauksien löytämiseen pääsevät eteenpäin.

Kiva! Sosiaalityö 2020, kun mittaamme sinun teknologisia taitoja, emme tietämystäsi ennakkomateriaalista.

Vierailija
762/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko seonneet! Pikku palkalla pääsette tekemään "muutostyötä" yhdessä asiakkaan kanssa, jolta puuttuu kaikki edellytykset mihinkään muutokseen. Ei riitä tunnollisuus, sinnikkyys, äly, ymmärrys jne. Syiden selvittely ei teitä auta. Teet ääriraskasta työtä murhaajien, kiduttajien, lastenraiskaajien kanssa. Heimo ihmiset erityismausteena. Keinoina muutokseen keskustelu. Auttajalle tappouhkauksia, päälle käyminen, kiristäminen ja huuto. Ensi töiksesi salaat kotiosoitteesi, numerosi ja autosi rekkarin.

En tiedä sinusta, mutta olen itse hyvin tietoinen työn raskaudesta ja se jostain syystä vetää itseäni puoleen. Ja tottakai se riippuu minne sosiaalityöhön suuntautuu, joutuuko esimerkiksi murhaajien ja kiduttajien kanssa toimimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tässä päivitellä jatkuvasti sivustoja jotta saisi tietää tuloksia. Olisi kiva mahdollisimman nopeasti tietää ilmottaudunko yo-kokeisiin syksyksi vai en.

Vierailija
764/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko seonneet! Pikku palkalla pääsette tekemään "muutostyötä" yhdessä asiakkaan kanssa, jolta puuttuu kaikki edellytykset mihinkään muutokseen. Ei riitä tunnollisuus, sinnikkyys, äly, ymmärrys jne. Syiden selvittely ei teitä auta. Teet ääriraskasta työtä murhaajien, kiduttajien, lastenraiskaajien kanssa. Heimo ihmiset erityismausteena. Keinoina muutokseen keskustelu. Auttajalle tappouhkauksia, päälle käyminen, kiristäminen ja huuto. Ensi töiksesi salaat kotiosoitteesi, numerosi ja autosi rekkarin.

En tiedä sinusta, mutta olen itse hyvin tietoinen työn raskaudesta ja se jostain syystä vetää itseäni puoleen. Ja tottakai se riippuu minne sosiaalityöhön suuntautuu, joutuuko esimerkiksi murhaajien ja kiduttajien kanssa toimimaan.

Sitä paitsi ihmisiä ne murhaajatkin ovat. Kukaan ei lapsena haaveile murhaajan urastavtai pyri elämällään siihen. Se on järkyttävä teko, joka vaatii taustalleen huonoja lähtökohtia elämälle ja vääriä valintoja. Ihmisillä on eri lähtökohdat ja kaikkia pitää auttaa. Se on kaikkien meidän etu, että myös niistä murhaajista huolehditaan. Ei kaikkia voi auttaa, mutta yritys on oltava. Ei ihminen valitse huono-osaisuutta tahallaan.

Vierailija
765/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan uskoa, että liian monet vastasi jokaiseen kysymykseen ja veikkasivat joitain (mitä itse tein viimevuodenna) mikä voi hyvinkin pudottaa pisteitä niin, ettei ihan täysiä pidä saada että pääsee seuraavaan vaiheeseen.

Minä luin hiki hatussa koko kuukauden niin, että muistan materiaalit ulkoa etu- ja takaperin. Arvelen saaneeni täydet pojot

Vierailija
766/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi ihmisiä ne murhaajatkin ovat. Kukaan ei lapsena haaveile murhaajan urastavtai pyri elämällään siihen. Se on järkyttävä teko, joka vaatii taustalleen huonoja lähtökohtia elämälle ja vääriä valintoja. Ihmisillä on eri lähtökohdat ja kaikkia pitää auttaa. Se on kaikkien meidän etu, että myös niistä murhaajista huolehditaan. Ei kaikkia voi auttaa, mutta yritys on oltava. Ei ihminen valitse huono-osaisuutta tahallaan.

Ehkä hitusen ruusuinen kuva sinulla ihmisistä. Kyllä on ihmisiä, jotka haaveilevat siitä ihan lapsesta saakka, esim psykopaatit ja vastaavat.

Vierailija
767/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän tässä päivitellä jatkuvasti sivustoja jotta saisi tietää tuloksia. Olisi kiva mahdollisimman nopeasti tietää ilmottaudunko yo-kokeisiin syksyksi vai en.

Eikö ilmoittautumisaika oo jo ohi? Mutta jos vielä voit ilmoittautua, niin kannattaa ehdottomasti! Mäkin oon ilmoittautunut jo syksyn kirjoituksiin, eihän sinne pakko ole mennä, jos unelmien opiskelupaikan sattuukin saamaan. Mä aion kyllä mennä korottelemaan, vaikka nyt pääsinkin jo todistuksella sisään yhteen sosiaalityön koulutukseen. Voin sitten ensi vuonna hakea paremmalla todistuksella johonkin mulle maantieteellisesti fiksumpaan yliopistoon, kun nyt en tule tuohon toiseen vaiheeseen pääsemään.

Vierailija
768/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ilmoittautumisaika oo jo ohi? Mutta jos vielä voit ilmoittautua, niin kannattaa ehdottomasti! Mäkin oon ilmoittautunut jo syksyn kirjoituksiin, eihän sinne pakko ole mennä, jos unelmien opiskelupaikan sattuukin saamaan. Mä aion kyllä mennä korottelemaan, vaikka nyt pääsinkin jo todistuksella sisään yhteen sosiaalityön koulutukseen. Voin sitten ensi vuonna hakea paremmalla todistuksella johonkin mulle maantieteellisesti fiksumpaan yliopistoon, kun nyt en tule tuohon toiseen vaiheeseen pääsemään.

Tietääkseni ilmoittautuminen päättyy 5.6

Vierailija
769/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee vaan paha mieli tätä palstaa lukiessa. Miten sosiaalityöntekijän ammattia havittelevat voivat olla näin ilkeitä toisiaan kohtaan? Vaikka ollaan anonyymejä, niin turha täällä on haastaa riitaa tai leveillä.

Vierailija
770/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee vaan paha mieli tätä palstaa lukiessa. Miten sosiaalityöntekijän ammattia havittelevat voivat olla näin ilkeitä toisiaan kohtaan? Vaikka ollaan anonyymejä, niin turha täällä on haastaa riitaa tai leveillä.

Huomasin saman jo aikaisemmin. Hakijat, jotka ovat ottaneet puheeksi omat epävarmuudet tai kysyneet, miten joku on ymmärtänyt tietyn asian haukutaan heti lyttyyn ja epäpäteviksi sosiaalityöntekijöiksi ja opiskelijoiksi. Ja sitten oikein ryhmällä yläpeukutetaan tälläisiä postauksia.

Vierailija
771/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota sitten huomioon, että esim. Rollon ekan vuoden opintoja ei saa hyväksiluettua Helsinkiin eikä Turkuun varmasti, ja Tampereelle ja Jyväskylään tuskin. Eroavaisuudet on niin suuret. Kannattaa miettiä, että opiskelisitko vaan ekassa paikassa koko tutkinnot, vai jätätkö nyt opiskelupaikan ja haet vaan ensi vuonna. Toi sun vaihtoehto ei järkevältä kuulosta

Vierailija
772/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista kokeissta on sanottu, että tosi helpot, varmana vaaditaan täydet pisteet jatkoon.

Ei ole vielä sellaista vaadittu minnekään.

Nämä "helpot kokeet" karsivat yllättävän hyvin ja niistä erottuu selvästi parhaat.

Vierailija
773/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei todellakaan erotu parhaan jollain monivalintakokeella josta saa luntata materiaaleista tietoa. Naurettava kommentti. Oikea koe on essee koe josta nähdään selvästi miten osaa jäsentää asioita. Piste

Vierailija
774/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei todellakaan erotu parhaan jollain monivalintakokeella josta saa luntata materiaaleista tietoa. Naurettava kommentti. Oikea koe on essee koe josta nähdään selvästi miten osaa jäsentää asioita. Piste

Ei tuo mitään muuta mitannut, kuin että osaako ihmiset käyttää miten nopeasti Chromen "find/löydä" painiketta.

Kunpa olisi tajunnut itsekkin käyttää!

Vierailija
775/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni ilmoittautuminen päättyy 5.6

Joo niinpä näkyy YTL:n sivuilla lukevan! ”Omassa” (valmistuin siis kyllä jo ajat sitten) lukiossani viimeiseksi ilmoittautumispäiväksi sanottiin 17.5., ja kuvittelin, että se olisi kaikkialla sama. Mutta tosiaan, mun mielestä kannattaa ilmoittautua! Eihän siinä mitään häviä :) Ja yhteishaun lopulliset tuloksetkin tulevat vasta heinäkuussa, joten eihän tässä ehdi tulla tietoa koulupaikasta ennen tuota 5.6.

Vierailija
776/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.utu.fi/sites/default/files/media/DPSoc/K2020/Sosiaalityo_va…

Valintakoe, 2.vaihe ja lopullinen valinta Toinen vaihe järjestetään etäkokeena perjantaina 12.6. Koe perustuu valintakokeen 30.4. julkaistuun ennakkoaineistoon sekä kokeen yhteydessä jaettavaan aineistoon. Jotta sähköisen etäkokeen pystyy suorittamaan, hakijalla tulee olla käytössään tietokone, jossa on internet-yhteys, mikrofoni, kaiutin ja kamera. Kutsu ja tarkemmat ohjeet toisen vaiheen kokeeseen lähetetään hakijan Opintopolussa ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen viimeistään 9.6. Myös kutsumatta jääneille ilmoitetaan asiasta. Toisen vaiheen kokeeseen sisältyy kaksi osiota: 1) Opintopolkuun palautettava essee ja 2) esseen palauttamisen jälkeen RecRight - järjestelmässä tehtävä lyhyt haastattelu. Molemmat osiot järjestetään samana päivänä perjantaina 12.6 2020. Essee-tehtävä ja siihen liittyvä aineisto julkaistaan koepäivänä ennen kokeen alkua toiseen vaiheeseen valituille ilmoitettavassa osoitteessa. Essee-tehtävän koeaika on klo 12–14. Haastattelu tapahtuu 15.15 – 16.15 välisenä aikana. Haastattelun yhteydessä hakijan tulee todistaa henkilöllisyytensä. Haastattelu arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, ja siinä arvioidaan hakijan valintakokeen ennakkoaineistoon ja essee-tehtävään perustuvaa osaamist

Vierailija
777/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin saman jo aikaisemmin. Hakijat, jotka ovat ottaneet puheeksi omat epävarmuudet tai kysyneet, miten joku on ymmärtänyt tietyn asian haukutaan heti lyttyyn ja epäpäteviksi sosiaalityöntekijöiksi ja opiskelijoiksi. Ja sitten oikein ryhmällä yläpeukutetaan tälläisiä postauksia.

Toki osoittaa henkilön ajattelemattomuutta/omaa epävarmuutta olla toiselle ilkeä tai leveillä. Mutta toisaalta kyseenalaistan sen, että kaikki sosiaalityöntekijät olisivat "enkeleitä"? Työskentelen sosiaalityöntekijöiden kanssa aktiivisesti ja kyllä heitä on joka lähtöön, kuten missä tahansa ammatissa. Aina sosiaalityöntekijäksi pätevin ei ole se kiltein henkilö, on hyvä että uskaltaa sanoa ja perustella asioita.

Vierailija
778/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota sitten huomioon, että esim. Rollon ekan vuoden opintoja ei saa hyväksiluettua Helsinkiin eikä Turkuun varmasti, ja Tampereelle ja Jyväskylään tuskin. Eroavaisuudet on niin suuret. Kannattaa miettiä, että opiskelisitko vaan ekassa paikassa koko tutkinnot, vai jätätkö nyt opiskelupaikan ja haet vaan ensi vuonna. Toi sun vaihtoehto ei järkevältä kuulosta

En mä olekaan vielä päättänyt, otanko sitä todistuksella saamaani paikkaa vastaan. Viestini pointti oli vaan, että yo-kirjoituksiin kannattaa ilmoittautua, koska haittaa siitä ei ainakaan ole. Mutta kiitos silti tuosta huomiosta! Tuo on oikeasti hyvä tietää ja otan tämän huomioon sitten, kun lopulliset tulokset ovat tulleet ja päätän, mitä teen :)

Vierailija
779/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.utu.fi/sites/default/files/media/DPSoc/K2020/Sosiaalityo_va…

Valintakoe, 2.vaihe ja lopullinen valinta Toinen vaihe järjestetään etäkokeena perjantaina 12.6. Koe perustuu valintakokeen 30.4. julkaistuun ennakkoaineistoon sekä kokeen yhteydessä jaettavaan aineistoon. Jotta sähköisen etäkokeen pystyy suorittamaan, hakijalla tulee olla käytössään tietokone, jossa on internet-yhteys, mikrofoni, kaiutin ja kamera. Kutsu ja tarkemmat ohjeet toisen vaiheen kokeeseen lähetetään hakijan Opintopolussa ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen viimeistään 9.6. Myös kutsumatta jääneille ilmoitetaan asiasta. Toisen vaiheen kokeeseen sisältyy kaksi osiota: 1) Opintopolkuun palautettava essee ja 2) esseen palauttamisen jälkeen RecRight - järjestelmässä tehtävä lyhyt haastattelu. Molemmat osiot järjestetään samana päivänä perjantaina 12.6 2020. Essee-tehtävä ja siihen liittyvä aineisto julkaistaan koepäivänä ennen kokeen alkua toiseen vaiheeseen valituille ilmoitettavassa osoitteessa. Essee-tehtävän koeaika on klo 12–14. Haastattelu tapahtuu 15.15 – 16.15 välisenä aikana. Haastattelun yhteydessä hakijan tulee todistaa henkilöllisyytensä. Haastattelu arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, ja siinä arvioidaan hakijan valintakokeen ennakkoaineistoon ja essee-tehtävään perustuvaa osaamist

Ei ole Turku reilu paikka ei, jos lyhyen haastattelun perusteella aikovat joko hylätä tai hyväksyä jonkun osaamisen.

Vierailija
780/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintajonossa 2 (valintakoejono) hakijoiden välisen järjestyksen ratkaisee ensisijaisesti vaiheen 2 kokonaispistemäärä. Jos hakijoita on tasapisteissä vaiheen 2 jälkeen, valintajärjestyksen ratkaisee ensisijaisesti vaiheen 1 kokonaispistemäärä ja toissijaisesti vaiheen 1 osan a pistemäärä. Mikäli nämäkin ovat samat, valitaan kaikki tasapisteissä olevat hakijat.

jooh elikkä monella mennyt just se a osio huonommin? voi ei.... ei hyvä heilu ja kun en oo ensikertalainen. taidan mennä avoimen kautta sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä