Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
741/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mun sanoneen, pisterajat tulevat kaikkiin yliopistoihin olemaan tasan 40p ja toista vaihetta pääsee tekemään enemmän kuin 3-kertainen määrä,koska koe oli niin helppo🧐

En usko. Tosi moni on jättänyt vastaamatta kaikkiin ja taso ei voi olla ihan noin kova. Sitä paitsi jos sosiaalityöhön hakee maanlaajuisesti ehkä 800 ihmistä, joista todistuksella on nyt päässyt n. 100, jää 700. Niistä 700 noin 500 osallistuu kokeeseen. Paikkoja on jäljellä vielä 100, joten seuraavaan kokeeseen pääsee 300 ihmistä. Kyllä siitä karsittua saadaan.

Veikkaan pisterajoiksi:

Helsinki 40

Tampere & Turku 38

Jkl 37

Kuopio 36

Lappi 34

Vierailija
742/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastasitte siihen "viimeisen 10v aikana kuntoutustuki on kohdistettu niihin, joilla realistisena tavoitteena on työelämään osallistuminen"? Artikkelissa puhuttiin, että 2010-luvulla aktivoivan työpolitiikan mukaisesti kuntoutustukea kohdistetaan heihin, joiden kuntoutumista/palaamista työelämään pidetään todennäköisenä. Hirveä kompa, kun käytännössä tuo kuulostaa samalta asialta, mutta toisaalta siinä on pieni sävyero..

Vastasin että kyllä näin on eli kuntoutustuki on kohdistettu heihin joita pidetään tod näk palaamaan työelämään. Eli nuorille tulee enemmän hylkyjä hakemukseen tästä syystä. 

Vastasin että väärin koska artikkelissa sanottiin että "kuntoustukea alettiin kohdentaa ENTISTÄ TIUKEMMIN niille, joiden kuntoutumista työelämään pidetään todennäköisenä"

miks vastasit väärin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mun sanoneen, pisterajat tulevat kaikkiin yliopistoihin olemaan tasan 40p ja toista vaihetta pääsee tekemään enemmän kuin 3-kertainen määrä,koska koe oli niin helppo🧐

En usko. Tosi moni on jättänyt vastaamatta kaikkiin ja taso ei voi olla ihan noin kova. Sitä paitsi jos sosiaalityöhön hakee maanlaajuisesti ehkä 800 ihmistä, joista todistuksella on nyt päässyt n. 100, jää 700. Niistä 700 noin 500 osallistuu kokeeseen. Paikkoja on jäljellä vielä 100, joten seuraavaan kokeeseen pääsee 300 ihmistä. Kyllä siitä karsittua saadaan.

Veikkaan pisterajoiksi:

Helsinki 40

Tampere & Turku 38

Jkl 37

Kuopio 36

Lappi 34

Ainakin viimevuona on hakenut esimerkiksi Helsinkiin melkein 1500 ihmistä. Eli kilpailu on aika kovaa.

Mä taas veikkaan:

Helsinki 39

Tampere 37

Turku 36

Jyväskylä 35

Kuopio 35

Lappi 32

Kuka tarjoaa mulle teen, jos oon oikeassa?

Vierailija
744/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan pisterajoiksi:

Helsinki 40

Tampere & Turku 38

Jkl 37

Kuopio 36

Lappi 34

Ainakin viimevuona on hakenut esimerkiksi Helsinkiin melkein 1500 ihmistä. Eli kilpailu on aika kovaa.

Mä taas veikkaan:

Helsinki 39

Tampere 37

Turku 36

Jyväskylä 35

Kuopio 35

Lappi 32

Helsinkiin haki tänä vuonna 731 hakijaa

Vierailija
745/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin suuret hakumäärät aikaisempina vuosina johtuvat siitä, että samassa hakukohteessa oli sosiaalityön lisäksi muut sosiaalitieteet (sosiaalipolitiikka, taloussosiologia, sosiologia). Nyt sosiaalityö eriytyi omaksi kohteekseen

Vierailija
746/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan pisterajoiksi:

Helsinki 40

Tampere & Turku 38

Jkl 37

Kuopio 36

Lappi 34

Mä taas veikkaan:

Helsinki 39

Tampere 37

Turku 36

Jyväskylä 35

Kuopio 35

Lappi 32

Oho. Miksiköhän noin iso tipahdus?

Missä näit nuo määrät?

Vierailija
747/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan pisterajoiksi:

Helsinki 40

Tampere & Turku 38

Jkl 37

Kuopio 36

Lappi 34

Mä taas veikkaan:

Helsinki 39

Tampere 37

Turku 36

Jyväskylä 35

Kuopio 35

Lappi 32

Oho. Miksiköhän noin iso tipahdus?

Missä näit nuo määrät?

Edellinen tossa sanoikin syyn.

Mutta hakijatilastot löytyy googlettamalla " helsingin yliopiston hakijatilastot " tai katsomalla Vipusesta

Vierailija
748/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainut, jota nyt väsyttää ihan hemmetisti? Tuntu, että joutu nyt purkamaan koko kuukauden energiavaraston tähän kokeeseen ja opiskeluun.

Vierailija
749/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainut, jota nyt väsyttää ihan hemmetisti? Tuntu, että joutu nyt purkamaan koko kuukauden energiavaraston tähän kokeeseen ja opiskeluun.

Minua ei väsytä, mikä on hyvä, jos sattuu olemaan toinen vaihe edessä päin. Siihenkin pitää riittää energiaa. :)

Vierailija
750/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyl täs rytinässä kaikki muu väsyttää ku kouluhommat - ne menee aina siinä sivussa. koe meni hyvin vaikka ei aikaa aina lukea. t. työssäkäyvä mamma

Vierailija
751/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki arvaamaan rajoja! Lähimmäs oikein vastannut saa palkinnon. Jokaisesta oikeasta arvauksesta tulee 1 piste, eli maksimi 6 pistettä. Väärästä vastauksesta ei tule miinusta. ;) 

Tässä mun virallinen lottorivi:

Helsinki = 40

Tampere = 39

Turku = 38

Jyväskylä = 37

Kuopio = 35

Rovaniemi = 34

Vierailija
752/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei väsytä, mikä on hyvä, jos sattuu olemaan toinen vaihe edessä päin. Siihenkin pitää riittää energiaa. :)

No voi vitsi, kun kiva juttu :)))))))) Ei yhtään väsytä, ai että.

Vierailija
753/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se toinen vaihe ei onneksi ole tänään, niin ennättää sitä ennen nukkuakkin! Eli ei haittaa, vaikka tänään väsyttääkin valtavasti.

Vierailija
754/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et oo ainoa! Mulla on tosi tyhjä ja uupunut olo, koko kuukauden oon päntännyt monta tuntia päivässä ja keskittänyt ihan kaiken energian ja jaksamisen tähän kokeeseen. En oo tehnyt mitään tai nähnyt ketään koko toukokuun aikana, vain lukenut. Ja kaikki aivan turhaan 😂 Jätin nimittäin muutaman tulkinnanvaraiseksi kokemani kohdan tyhjäksi, joten kutsua 2. vaiheeseen on turhaa odottaa.

Oon vähän ärsyyntynyt siitä, että noista ennakkomateriaaleista ei voitu heti niiden julkaisun aikaan kertoa, että hei näitä saa käyttää kokeessa. Tuskin olisin siinä tapauksessa päntännyt näin paljoa. Muutenkaan en ymmärrä koko ennakkomateriaalien pointtia, kun kokeessa oli niin vähän kysymyksiä ja aivan älyttömän pitkä koeaika, helposti ehti etsiä vastaukset artikkeleista. Ihmettelen miksei voinut olla tiukempaa aikarajaa, niin ennakkovalmistautumisesta olisi edes hyötynyt jotain?

Vierailija
755/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma radikaali veikkaus:

Hki, Tre, Tku 40

Jyväskylä 38

Kuopio 37

Rovaniemi 36

Vierailija
756/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et oo ainoa! Mulla on tosi tyhjä ja uupunut olo, koko kuukauden oon päntännyt monta tuntia päivässä ja keskittänyt ihan kaiken energian ja jaksamisen tähän kokeeseen. En oo tehnyt mitään tai nähnyt ketään koko toukokuun aikana, vain lukenut. Ja kaikki aivan turhaan 😂 Jätin nimittäin muutaman tulkinnanvaraiseksi kokemani kohdan tyhjäksi, joten kutsua 2. vaiheeseen on turhaa odottaa.

Oon vähän ärsyyntynyt siitä, että noista ennakkomateriaaleista ei voitu heti niiden julkaisun aikaan kertoa, että hei näitä saa käyttää kokeessa. Tuskin olisin siinä tapauksessa päntännyt näin paljoa. Muutenkaan en ymmärrä koko ennakkomateriaalien pointtia, kun kokeessa oli niin vähän kysymyksiä ja aivan älyttömän pitkä koeaika, helposti ehti etsiä vastaukset artikkeleista. Ihmettelen miksei voinut olla tiukempaa aikarajaa, niin ennakkovalmistautumisesta olisi edes hyötynyt jotain?

Heidän olisi pitänyt selvästi jakaa nuo osiot lyhyempiin osioon. Eli vastaa 6 min sisällä 5 kysymykseen, ettei ihmiset kerkeä katsoa ja etsiä vastaukset materiaalista.

Vierailija
757/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin ja löysin artikkeleista helposti ctrl+F kanssa oikeat vastaukset. Ei ollut kiellettyä😊 Odotan täyttä pistemäärää, vaikka luin koko kokeeseen vain 2 päivää

Vierailija
758/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan uskoa, että liian monet vastasi jokaiseen kysymykseen ja veikkasivat joitain (mitä itse tein viimevuodenna) mikä voi hyvinkin pudottaa pisteitä niin, ettei ihan täysiä pidä saada että pääsee seuraavaan vaiheeseen.

Vierailija
759/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti vaaditaan 40++ pistettä jatkoon pääsemiseksi. Koe oli aivan liian helppo.

Vierailija
760/2052 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaako joku tarkalleen kui meni kokonaisuudessaan se kysymys ja vaihtoehdot kuuluuko toimeentulotuki sosiaalietuuksiin kohta? 

yritän palauttaa mieleen mitä olen vastannut. oikean vastauksen tiesin mutta saatoin mennä hämilleni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä