Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
481/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vanhemmat hakijat, tutustukaa maisterihaun mahdollisuuteen!

Alemmalla korkeakoulututkinnolla ja sosiaalityön avoimen yliopiston opinnoilla voi hakea. 2 vuoden maisterintutkinnon suorittaa helposti kaukaa käsin, koska gradu haukkaa ison osan opinnoista, ja sitä voi kirjoittaa missä vaan. Maakuntien yliopistot saattavat tarjota jopa graduseminaariryhmän Helsingissä.

Olen tätä useasti harkinnutkin. Minulla on sosionomitutkinto ja laajan työkokemuksen myötä on tullut halu kehittyä ja kouluttautua enemmän. Mietin kuitenkin, että mitenköhän vaikeaa sitä on todellisuudessa päästä sisälle maisterivaiheeseen? Pitääkö avoimen yliopiston arvosanojen olla huippuluokkaa, jotta olisi vähän edes toivoa? Täyspäiväisen työn ja pienten lasten myötä omat resurssit eivät varmaankaan riittäisi huippuarvosanoihin. Mietityttää, että menisikö uurastus sitten hukkaan, jos ei käytännössä olisi koskaan mahdollista päästä sisään maisterivaiheeseen. Neuvoja/ näkemyksiä ja kokemuksia kaipaisin.

Mä en viittinyt ottaa sitä riskiä, että tekisin aineopinnot avoimessa ilman että kuitenkaan koskaan pääsisin maisteriopintoihin sisälle. Siksi hain yhteishaussa kandi+maisteriopintoihin tutkinto-opiskelijaksi. Hain sitten hyväksilukuja sosionomin tutkinnolla. En toki päässyt ei-ensikertalaisena ykköshakukohteeseeni ja voi olla että tämä reitti on vähän työläämpi kuin avoin yliopisto+ maisterihaku, mutta en ole katunut hetkeäkään. T: kohta valmis YTM

Saako kysyä, missä yliopistossa opiskelet? Mihin olisi helpointa päästä sisälle?

Opiskelen Tampereella. Helsinki oli ykkösvaihtoehtoni ja sinne oli oma erillinen pääsykokeensa, mutta jäin varasijoille. Pisteet olisivat riittäneet myös Turkuun, Kuopioon ja Jyväskylään. Lappi oli ainoa minne en hakenut, maantieteellisistä syistä. Olisi ollut perheelliselle liian pitkä koulumatka :) T: kohta valmis YTM

Lappiin on ollut kautta linjan matalin pisteraja ja toivoa on myös ei-ensikertalaisille päästä sisään. Siellä on myös hyvät etäopiskelumahdollisuudet.

Vierailija
482/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veikkaatte että miltä varasijalta olisi mahdollista päästä vielä Turkuun todistusvalinnalla? Jos osa menee kokeella esim. Helsinkiin tai Tampereelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pääsykokeessa alin hyväksytty pistemäärä suuri ero verraten esim tampere ja lappi?

Vierailija
484/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Rovaniemelle nyt 2. varasijalla todistuksella ei-ensikertalaisena. Mitä veikkaatte, nouseeko varasijat enää ja onko mahdollisuutta päästä?

Vierailija
485/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en viittinyt ottaa sitä riskiä, että tekisin aineopinnot avoimessa ilman että kuitenkaan koskaan pääsisin maisteriopintoihin sisälle. Siksi hain yhteishaussa kandi+maisteriopintoihin tutkinto-opiskelijaksi. Hain sitten hyväksilukuja sosionomin tutkinnolla. En toki päässyt ei-ensikertalaisena ykköshakukohteeseeni ja voi olla että tämä reitti on vähän työläämpi kuin avoin yliopisto+ maisterihaku, mutta en ole katunut hetkeäkään. T: kohta valmis YTM

Paljonko sait sosionomista hyväksilukuja ja mitä otit sivuaineeksi? Kiinnostaa kun oon vastaavassa tilanteessa nyt

Vierailija
486/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Rovaniemelle nyt 2. varasijalla todistuksella ei-ensikertalaisena. Mitä veikkaatte, nouseeko varasijat enää ja onko mahdollisuutta päästä?

Uskon, että pääset. Rovaniemi ei ole ollut kaikille sinne hyväksytyille ykkösvaihtoehto, mukaanlukien itselleni. Pääsykokeen kautta voi vielä moni päästä muihin hakukohteisiinsa! Mutta kannattaa toki sinunkin panostaa kokeeseen, Lappiin on pääsykokeen pisterajatkin olleet yleensä kohtuullisen matalat.

Vierailija
487/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pääsykokeessa alin hyväksytty pistemäärä suuri ero verraten esim tampere ja lappi?

Kyllä oli mun muistaakseni ihan merkittävä ero ainakin ei ensikertalaisilla. Kun Tampereelle oli ehkä 48 p, niin Lappiin oli samana vuonna 30 p pintaan tai jopa alle?!

Vierailija
488/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että pääset. Rovaniemi ei ole ollut kaikille sinne hyväksytyille ykkösvaihtoehto, mukaanlukien itselleni. Pääsykokeen kautta voi vielä moni päästä muihin hakukohteisiinsa! Mutta kannattaa toki sinunkin panostaa kokeeseen, Lappiin on pääsykokeen pisterajatkin olleet yleensä kohtuullisen matalat.

Pääsitkö Rolloon ja aiotko vielä pyrkiä muualle?

Vierailija
489/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko 11 sijalta päästä rolloo? 😅 toki spekulointia voi vaan esittää

Vierailija
490/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli tuollon kokeen maksimipistemäärä? :) mietin kuinka paljon mahtaa vaatia pisteitä aineistokokeesta jossa maksimipisteet 30...

Vierailija
491/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen kommenttiin viitaten tampereella näyttänyt viime vuonna alhasin hyväksytty koepistemäärä olleen 49, mutta muistaako kukaan mikä on ollu kokeen maksimipisteet?

Vierailija
492/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliseen kommenttiin viitaten tampereella näyttänyt viime vuonna alhasin hyväksytty koepistemäärä olleen 49, mutta muistaako kukaan mikä on ollu kokeen maksimipisteet?

60 oli muistaakseni maksimi. 

Vierailija
493/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan maanantaina koe monivalinta vai essee vai molemmat...

Vierailija
494/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmis Lähäri ja sosionomi opiskelija kirjoitti:

Onkohan maanantaina koe monivalinta vai essee vai molemmat...

No ei 45 minuutissa kyllä esseetä kirjoiteta. Oletan, että maanantain koe on monivalintaa, ehkä jokunen käsite pitää selittää. Se toinen vaihe voisi varmaankin olla sitten essee.

Vierailija
495/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin todennäköstä että toinen osio essee, aineistokoe nimellä kuitenkin kulkee ja se aina vastannut kokeessa esseetä :)

Vierailija
496/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon annetaan sen esseen kirjoittamiseen? Jos miettii, että tuo mahdollinen monivalintakin on vaan 45.

Vierailija
497/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tuntia aikaa aineistokokeeseen. 

Vierailija
498/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä täytyy varautua ajallisesti 10-14 ainakin jostain luin? Oisko se monivalinta klo 10-10.45 ja sit alkaa essee

Vierailija
499/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elikkä täytyy varautua ajallisesti 10-14 ainakin jostain luin? Oisko se monivalinta klo 10-10.45 ja sit alkaa essee

Se toinen osahan on vasta myöhemmin, ilmeisesti 12.6. ja siihen pääsee vain parhaiten menestyneet ensimmäisessä kokeessa.

Vierailija
500/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina tulee lopullinen tieto toisen vaiheen kokeesta. Nyt tosiaan on ilmoitettu tuo päivämäärä 12.6 ja se, että vähintään kolminkertainen määrä paikkoihin nähden pääsee kokeeseen. 

Ketju on lukittu.