Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
461/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä 2010-luvun alussa hain toisella keskustelupalstalla, sillä maan nimi ja vuorokauden tuntimäärä oli parikin pitkää keskustelua aiheesta. Keskustelun viestien määrä oli rajattu johonkin. Itsekin tuonne kirjoitin.

Vierailija
462/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se tähän keskusteluun aikaisemmin kirjoittanut jo vanhempi järkevästä tutkinnosta haaveileva tradenomi. Hienoa, jos joku on päässyt opiskelemaan, mutta kyllä minun on nyt entistä enemmän uskottava, että en enää hae mihinkään. Olen lukenut tätä ja muitakin tällä palstalla olleita opiskeluihin liittyviä keskusteluita ja opiskelemaan pääsy yhtään mihinkään Helsingistä puhumattakaan on entistä vaikeampaa,minulle mahdotonta. Nyt ihmettelen, miten olen ylipäätään päässyt aikoinaan edes AMK:hon Espoossa. Koulutukseni ei ole järkevä, eikä työllistävä. Olisi pitänyt opiskella paremmin lukiossa. Olen siis kuitenkin hakenut vaikka mihin koulutuksiin, myös sosiaalityö ja sosionomi, mutta tradenomi Espoo on ainoa, johon olen päässyt. Yksinkertaisesti en ole voinut hakea muualle kun pk-seudun kouluihin elämäntilanteestani johtuen.

Oletko mihin erikoistunut tradenomina?

Olen siis liiketalouden tradenomi. En kuitenkaan ole varsinaisesti erikoistunut mihinkään. Otin ei pakollisiin opintoihin vain kiinnostavia opintojaksoja. Opinnäytetyö ja harjoittelu liittyivät molemmat eri tavoilla liiketalouden vastuullisuuteen. Ei minua varsinainen busineksen tekeminen kiinnosta.

Silloin kun suoritin avoimen opintoja opinnot olivat selkeinä helposti suoritettavina perus ja aineopintokokonaisuuksina. Perusopinnot saattoi helposti suorittaa yhden kesän (noin toukokuusta syyskuuhun, heinäkuussa ei edes ollut paljoa opetusta) aikana. Tuolloin myös sosiaalityön perusopinnot olivat tuolla tavalla tarjolla. Harmittaa kun en tuolloin niitä suorittanut, mutta ei se kylläkään silloin sillä tavalla kiinnostanutkaan. Olen siis suorittanut vain sosiaalityön johdantokurssin osana sosiaalipolitiikkaa, enkä ollut edes tyytyväinen saamaani arvosanaan. Kurssi oli toki kiinnostava, mutta ongelma oli se, että yksi kolmesta tenttikirjasta oli täyttä sanahelinää, josta en saanut mitään tolkkua. Kaksi muuta kirjaa ymmärsin kyllä ja vastasin ihan hyvin näistä olleisiin esseisiin, mutta kurssin opettaja vaati, että jokaisesta kirjasta olleisiin esseisiin piti vastata riittävän hyvin. Tentin yhteispisteet eivät siis riittäneet hyvään arvosanaan. Niin, ja silloin kun hain sosiaalityöhön pisteeni olisivat riittäneet Rovaniemelle, jos olisin sinne hakenut.

Mutta eihän liiketalouden opinnoissa mitään sosiaatyöhön liittyviä opintoja ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö koneen oma kamera käy tarviiko muka erillisen web kameran ja misså toisen vaiheen kamerapakko on ilmoitettu?

Vierailija
464/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö koneen oma kamera käy tarviiko muka erillisen web kameran ja misså toisen vaiheen kamerapakko on ilmoitettu?

Käy koneen oma kamera.

Vierailija
465/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kamerapakko mainittu löydän vain että tietoa tokasta vaiheesta tulee myöhemmi ? 😅

Vierailija
466/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kamerapakko mainittu löydän vain että tietoa tokasta vaiheesta tulee myöhemmi ? 😅

En minäkään ole infoa toistaiseksi kamerapakosta ole saanut, niin kiinnostaa myös mistä tämä tieto on peräisin? :) Onneksi kamera itseltä löytyy kuitenkin.

Vierailija
467/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole mitään kamerapakkoa, koska ei ole ollut missään muussakaan pääsykokeessa.

Vierailija
468/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan aineistokokeen materiaali mahdollista tulostaa vai onko vaihtoehtona lukea vain näytöltä? Jos joku tietää muista kokeista miten toteuttu mikäli on ollut aineistoa.

Vierailija
469/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole mitään kamerapakkoa, koska ei ole ollut missään muussakaan pääsykokeessa.

Toisessa vaiheessa on joko videokontrollikokeet kaikkialla tai valvottu lähikoe.

Vierailija
470/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vanhemmat hakijat, tutustukaa maisterihaun mahdollisuuteen!

Alemmalla korkeakoulututkinnolla ja sosiaalityön avoimen yliopiston opinnoilla voi hakea. 2 vuoden maisterintutkinnon suorittaa helposti kaukaa käsin, koska gradu haukkaa ison osan opinnoista, ja sitä voi kirjoittaa missä vaan. Maakuntien yliopistot saattavat tarjota jopa graduseminaariryhmän Helsingissä.

Olen tätä useasti harkinnutkin. Minulla on sosionomitutkinto ja laajan työkokemuksen myötä on tullut halu kehittyä ja kouluttautua enemmän. Mietin kuitenkin, että mitenköhän vaikeaa sitä on todellisuudessa päästä sisälle maisterivaiheeseen? Pitääkö avoimen yliopiston arvosanojen olla huippuluokkaa, jotta olisi vähän edes toivoa? Täyspäiväisen työn ja pienten lasten myötä omat resurssit eivät varmaankaan riittäisi huippuarvosanoihin. Mietityttää, että menisikö uurastus sitten hukkaan, jos ei käytännössä olisi koskaan mahdollista päästä sisään maisterivaiheeseen. Neuvoja/ näkemyksiä ja kokemuksia kaipaisin.

Vierailija
471/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisessa vaiheessa on joko videokontrollikokeet kaikkialla tai valvottu lähikoe.

Kiitos tiedosta, mistä tämän tiedon löytää? :)

Vierailija
472/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kamerasta puheenollen olen käyttänyt opiskelun aikana vastamelukuulokkeita ettei mikään varmasti häiritse opiskeluani. Onko minun vaarallista käyttää näitä kokeen aikana jos ne tulkitsee nämä vilpiksi :D ? 

Vierailija
473/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja missään ei ole sanottu, että näin olisi. Missään ei ole edes viittausta, että näin olisi.

Vierailija
474/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja missään ei ole sanottu, että näin olisi. Missään ei ole edes viittausta, että näin olisi.

Vierailija
475/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alemmalla korkeakoulututkinnolla ja sosiaalityön avoimen yliopiston opinnoilla voi hakea. 2 vuoden maisterintutkinnon suorittaa helposti kaukaa käsin, koska gradu haukkaa ison osan opinnoista, ja sitä voi kirjoittaa missä vaan. Maakuntien yliopistot saattavat tarjota jopa graduseminaariryhmän Helsingissä.

Olen tätä useasti harkinnutkin. Minulla on sosionomitutkinto ja laajan työkokemuksen myötä on tullut halu kehittyä ja kouluttautua enemmän. Mietin kuitenkin, että mitenköhän vaikeaa sitä on todellisuudessa päästä sisälle maisterivaiheeseen? Pitääkö avoimen yliopiston arvosanojen olla huippuluokkaa, jotta olisi vähän edes toivoa? Täyspäiväisen työn ja pienten lasten myötä omat resurssit eivät varmaankaan riittäisi huippuarvosanoihin. Mietityttää, että menisikö uurastus sitten hukkaan, jos ei käytännössä olisi koskaan mahdollista päästä sisään maisterivaiheeseen. Neuvoja/ näkemyksiä ja kokemuksia kaipaisin.

Mä en viittinyt ottaa sitä riskiä, että tekisin aineopinnot avoimessa ilman että kuitenkaan koskaan pääsisin maisteriopintoihin sisälle. Siksi hain yhteishaussa kandi+maisteriopintoihin tutkinto-opiskelijaksi. Hain sitten hyväksilukuja sosionomin tutkinnolla. En toki päässyt ei-ensikertalaisena ykköshakukohteeseeni ja voi olla että tämä reitti on vähän työläämpi kuin avoin yliopisto+ maisterihaku, mutta en ole katunut hetkeäkään. T: kohta valmis YTM

Vierailija
476/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityön aineopinnoilla pääsee epäpätevänä tekemään sostt:n töitä, joten eivät ne hukkaan mene.

Vierailija
477/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en viittinyt ottaa sitä riskiä, että tekisin aineopinnot avoimessa ilman että kuitenkaan koskaan pääsisin maisteriopintoihin sisälle. Siksi hain yhteishaussa kandi+maisteriopintoihin tutkinto-opiskelijaksi. Hain sitten hyväksilukuja sosionomin tutkinnolla. En toki päässyt ei-ensikertalaisena ykköshakukohteeseeni ja voi olla että tämä reitti on vähän työläämpi kuin avoin yliopisto+ maisterihaku, mutta en ole katunut hetkeäkään. T: kohta valmis YTM

Saako kysyä, missä yliopistossa opiskelet? Mihin olisi helpointa päästä sisälle?

Vierailija
478/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityön aineopinnoilla pääsee epäpätevänä tekemään sostt:n töitä, joten eivät ne hukkaan mene]

Mä en halua roikkua vuoden sijaisuuksissa loppuikääni. Muuten hyvä pointti.

Vierailija
479/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei aloituspaikkajakauma ole niin, että jossain paikkoja on vain tosi vähän suhteessa muihin ilmansuuntiin, kaikilla aloilla vaikeinta on päästä etelään. Seuraavaksi länteen, sen jälkeen itään ja ylpeästi viimeisenä tulee pohjoinen.

Vierailija
480/2052 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä, missä yliopistossa opiskelet? Mihin olisi helpointa päästä sisälle?

Opiskelen Tampereella. Helsinki oli ykkösvaihtoehtoni ja sinne oli oma erillinen pääsykokeensa, mutta jäin varasijoille. Pisteet olisivat riittäneet myös Turkuun, Kuopioon ja Jyväskylään. Lappi oli ainoa minne en hakenut, maantieteellisistä syistä. Olisi ollut perheelliselle liian pitkä koulumatka :) T: kohta valmis YTM

Ketju on lukittu.