Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö pääsykokeet 2020

Vierailija
24.03.2020 |

Onkos täällä ketään, joka on hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan tai ketään joka opiskelee alaa paraikaa, tai jo valmistunut? Kaipailisin kokemuksia ja vinkkejä pääsykokeisiin. Vielä ei ole materiaaleja julkaistu (tulee vasta 30.4.), mutta olisiko jotain mitä voisi jo nyt alkaa preppailemaan?

Tämä on mulle ensimmäinen hakukerta ja haluaisin niin kovasti päästä sisään. Haen itse tampereelle, jyväskylään, kuopioon sekä turkuun. Monessa paikassa lukee, että lappiin kaikista helpoin päästä, mutta en itse ole ehkä valmis sinne muuttamaan...

Tässä ketjussa voitais tosiaan jaella vinkkejä, kokemuksia, tsemppejä sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä liittyen tuleviin pääsykokeisiin.

Kommentit (2052)

Vierailija
1/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks ei-ensikertalainen, joka hakemassa. Aloitan lukemisen ja valmistelut heti kun artikkelit julkaistaan. :)

Vierailija
2/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö Juhilan teos on pääsykoekirjana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on mielenkiintoista, samoin työ monissa paikoissa. Itsetunnon on oltava hyvä, koska sosiaalityöntekijät joutuvat ottamaan paljon negatiivista kommentointia vastaan usealta taholta ja työ ei ole kovin arvostettua. Mutta erittäin mielenkiintoista, mikään inhimillinen ei ole vierasta (eikä aina epäinhimillinenkään).

Olen ollut töissä lastensuojelussa, aikuissosiaalityössä, sairaalassa, psykiatriassa ym. Nyt olen lisäkoulutusten kautta terapiatyyppisessä työssä ja tyyyväinen. Perussosiaalityötä en olisi jaksanut loputtomiin tehdä.

Tsemppiä teille pääsykokeisiin tulevat kollegat, t. Melkein 30v sitten valmustunut

Vierailija
4/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet tietoinen alan huonoista palkoista ja liiasta työkuormasta? Ettet valmistumisesi jälkeen pety ja ryhdy alanvaihtajaksi ja syytä kaikesta yhteiskuntaa?

Vierailija
5/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappiin ei kannata hakea, vaikka läsnäoloa vaativia kursseja on vähän. Rovaniemi on kuitenkin kaupunkina ihan mukava.

Vierailija
6/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä paras opiskelukaupunki?

Vierailija
7/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiosta valmistumassa nyt. Ihan ok opinnot, paljon pystyy tekemään etänä, ei ole tarvinnut muuttaa paikkakuntaa. Keskimäärin ehkä vanhempia opiskelijoita, ei juurikaan suoraan lukiosta tulla tänne. 

Vierailija
8/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans Tamperelle ja Jyväskylään hakemassa! Kuumottaa tuo materiaalien julkaisu älyttömän paljon. Osa sanoo, että samat kirjat pyörivät vuodesta toiseen pääsykoematskuina, mutta sit jostain luin, että nyt tänä vuonna vaihtuisi. Äh, haluaisin jo nyt aloittaa valmistautumisen, mut en tiiä miten :D

Vierailija
9/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tulee olemaan edes perinteinen pääsykoe, koska korona. 

Vierailija
10/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandee varmaan selailla vanhoja pääsykokeiden vastauksia ja panostaa äidinkieleen sekä kirjoittamiseen. Eipä tässä varmaan muuta oikein voi ennen materiaalien julkaisua.

Vierailija
11/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappiin ei kannata hakea, vaikka läsnäoloa vaativia kursseja on vähän. Rovaniemi on kuitenkin kaupunkina ihan mukava.

Miksi ei?

Vierailija
12/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Helsinkiin se pääsykoekurssi, vai koskeeko jotain muuta sosiaalitieteiden haaraa?

Se on ainakin koronaturvallinen tapa.

Vierailija
13/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Helsinkiin se pääsykoekurssi, vai koskeeko jotain muuta sosiaalitieteiden haaraa?

Se on ainakin koronaturvallinen tapa.

Pääsykoekurssi koskee vain muita sosiaalitieteiden haaroja. Sosiaalityöllä on ihan omat yhteiset pääsykokeet.

Vierailija
14/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Minäkin haluaisin tietää, miksi ei, jos kerran Rovaniemi on mukava, ja etäopinnotkin suureksi osaksi onnistuvat.

Vierailija
15/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin et Helsinki, Tampere ja Turku vaikeimmat päästä. Tosin sisäänpäsy ei kuulemma ole niin vaikeaa, jos lukee satoja tunteja, sisäistää ja muistaa hyvin asiat sekä hallitsee äidinkielen ja esseen kirjoittamisen. Eli panostakaa siiheen kieleen ja kirjoittamiseen. Valintakokeessa jaettava aineistomateriaali voi olla monille se kompastuskivi.

Vierailija
16/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi on mulla viimeinen vaihtoehto. Haen ensin tampereelle, turkuun, jyväskylään sekä kuopioon. Jos paikka irtoaa vain lappiin, niin sinne se on sitten mentävä.

Vierailija
17/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olis yks, joka hakemassa. Oon jo vähän selaillut noita vanhoja pääsykokeita, mutta eipä niillä ihan hirveän pitkälle pääse... eli materiaalien julkaisua täällä malttamattomana odotellaan. Hakukohteina on Tampere, Turku, Jyväskylä, Kuopio ja Lappi. Helsinkiin en edes yritä, kun niin vaikeaa on sinne päästä, ja sitten tietty asumisen kustannukset yms. Muuten olisi Helsinki heti Tampereen jälkeen mulla... Olen itse ensikertalainen, ei aiempaa korkeakoulututkintoa. Ikää 24 vuotta. :)

Vierailija
18/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useita vuosia sitten hain pari kertaa. Pystyin hakemaan vain Helsinkiin. Opiskelupaikka jäi kaus. Toki Lappiin olisin päässyt. Haluaisin yhä hakea, mutta edelleenkin voisin hakea vain Helsinkiin ja nyt tässä on kaikkea muutakin. Ala kiinnostaa, koska itselläni on sosiaalitoimesta vain huonoja kokemuksia, enkä ole saanut tarvitsemani apua, vaikka useita kertoja olen sitä hakenut. Koen, että omien kokemuksieni myötä voisin itse olla parempi työntekijä ja oikeasti tehdäkin jotain avun hakijan hyväksi. Olen jo 36-vuotias työtön tradenomi, joten olisin varmaan liian vanhakin. Koulutustani vastaavia palkkatöitä en ole päivääkään tehnyt. Mutta kuten jo sanoin pääsy olisi mahdotonta ja nykyinen tilanne maailmassa epävarma, joten turha hakea.

Vierailija
19/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useita vuosia sitten hain pari kertaa. Pystyin hakemaan vain Helsinkiin. Opiskelupaikka jäi kaus. Toki Lappiin olisin päässyt. Haluaisin yhä hakea, mutta edelleenkin voisin hakea vain Helsinkiin ja nyt tässä on kaikkea muutakin. Ala kiinnostaa, koska itselläni on sosiaalitoimesta vain huonoja kokemuksia, enkä ole saanut tarvitsemani apua, vaikka useita kertoja olen sitä hakenut. Koen, että omien kokemuksieni myötä voisin itse olla parempi työntekijä ja oikeasti tehdäkin jotain avun hakijan hyväksi. Olen jo 36-vuotias työtön tradenomi, joten olisin varmaan liian vanhakin. Koulutustani vastaavia palkkatöitä en ole päivääkään tehnyt. Mutta kuten jo sanoin pääsy olisi mahdotonta ja nykyinen tilanne maailmassa epävarma, joten turha hakea.

Koskaan ei oo liian myöhäistä tai mahdotonta. Rohkeasti vaan hakemaan. Elämänkokemus on erittäin hyvä juttu tällä alalla.

Vierailija
20/2052 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi hakija, haen ainakin Tampereelle :)

Onkohan meille hakijoille olemassa whatsup tai FB-ryhmää?

ja samaa mieltä, ehdottomasti elämänkokemus on plussaa näissä töissä!