Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori mies vainoaa Sannaa. Tallentuu riistakameraan öisin.

Vierailija
24.03.2020 |

Hyi kamala, mikä juttu. Nuori mies joka joskus vaihtanut työpaikalla pari sanaa Sannan kanssa, ei jätä tätä nyt rauhaan vaan vainoaa, pyörii pihalla yms, vaikka on lähestymiskielto, kyltit ja vahtikoira.

Mitä tekisit jos joutuisit vastaavaan tilanteeseen? Itse kyllä muuttaisin, vaikka se harmittaisi. Saattaisin kyllä myös vähintään suihkuttaa turvasuihketta kyseisen henkilön silmiin jos tulisi lähelle.

Eikö tuota nyt saada loppumaan mitenkään?!
Mielestäni tuollaisesta toiminnasta pitäisi joutua pakkohoitoon. Vaikka alkuun kuukausi, sitten ulos, jos ei lopu, niin pari kuukautta jne.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6bc897f0-38ae-46dc-9966-ea4841ee5317

Kommentit (669)

Vierailija
401/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sannalla ei ole lapsia, on sinkku.

Lehtijutussa on varmasti muutettu yksityiskohtia, ettei Sannaa voi tunnistaa. Näin toimitaan aina, jos kyseessä on arkaluonteinen asia, joten moni omituiseksi leimattu asia voi selittyä sillä. Sannalla voi olla lapsia, hän voi olla omaishoitaja tai voi asua vaikka maatilalla, jota viljelee, minkä takia ei voi pois muuttaa. Voi olla vaikka kotieläimiä siellä eli koko elämä siellä.

Totta.

Vierailija
402/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sillä on lapsia, en altistais lapsia tuommoisen hullun takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshoitoa lähdettiin ajamaan Suomessa aktiivisesti alas jo 70-luvulla. Valitettavasti avohoidon lisäämisellä on kääntöpuolensa :(. Sanna näyttää olevan jonkun harhaisten ajatusten ja pakkomielteisten fiksaatioiden kohde.

Vierailija
404/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta. Itsellänikin on tämän tyylinen stalkkeri, mutta toiminta ei sentään ole äitynyt noin pahaksi. Kyseessä siis minua 25 vuotta vanhempi naimisissa oleva mies työpaikalta. Hän on pakkomielteisesti ihastunut minuun, seuraa someissa ja myös oikeassa elämässä. Viimeksi vähän aikaa sitten lipui hitaasti ohitseni autollaan kotini vieressä ja teki u-käännöksen ja teki saman toisesta suunnasta. Sen jälkeen hän kehuskeli töissä kuinka oli nähnyt minut ja kertoi minkälaiset vaatteet minulla oli päällä jne. Hän on sanonut ettei pysty olemaan ajattelematta minua vaikka olen useaan otteeseen sanonut etten tahdo olla MISSÄÄN tekemisissä. Hän harrastaa tätä toimintaa vapaa-ajalla tosin vain tietyissä rajoissa, koska hän on töissä klo 7-15 ja vaimonsa on töissä klo 10-18, eli hänelle jää onneksi vain iltapäivä aikaa pyöriä autolla missälie ja stalkata. Ja työpaikalla toki välillä häntä näen ja sielläkin ahdistelua tapahtuu. Muut eivät oikein ole ottaneet asiaa todesta, vaihdankin pian työpaikkaa jos tämä jatkuu entistä pahempana. Hänen vaimolleen voisin toki kertoa, mutta sitten he luultavasti eroaisivat ja miehellä olisi kaikki vapaa-aika käytettävissä tuohon sairaaseen touhuun.

Minun kohdallani tämä siis ei ole niin sairaissa sfääreissä kuin tämän Sannan kohdalla, ja silti ahdistaa välillä hulluna, joten en voi edes kuvitella mitä tuskaa Sanna käy läpi koko ajan. Aivan kamalaa. Ei tuollaiset tyypit kai päädy Suomessa telkien taakse ennen kuin sattuu jotakin peruuttamatonta.

Vierailija
405/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta. Itsellänikin on tämän tyylinen stalkkeri, mutta toiminta ei sentään ole äitynyt noin pahaksi. Kyseessä siis minua 25 vuotta vanhempi naimisissa oleva mies työpaikalta. Hän on pakkomielteisesti ihastunut minuun, seuraa someissa ja myös oikeassa elämässä. Viimeksi vähän aikaa sitten lipui hitaasti ohitseni autollaan kotini vieressä ja teki u-käännöksen ja teki saman toisesta suunnasta. Sen jälkeen hän kehuskeli töissä kuinka oli nähnyt minut ja kertoi minkälaiset vaatteet minulla oli päällä jne. Hän on sanonut ettei pysty olemaan ajattelematta minua vaikka olen useaan otteeseen sanonut etten tahdo olla MISSÄÄN tekemisissä. Hän harrastaa tätä toimintaa vapaa-ajalla tosin vain tietyissä rajoissa, koska hän on töissä klo 7-15 ja vaimonsa on töissä klo 10-18, eli hänelle jää onneksi vain iltapäivä aikaa pyöriä autolla missälie ja stalkata. Ja työpaikalla toki välillä häntä näen ja sielläkin ahdistelua tapahtuu. Muut eivät oikein ole ottaneet asiaa todesta, vaihdankin pian työpaikkaa jos tämä jatkuu entistä pahempana. Hänen vaimolleen voisin toki kertoa, mutta sitten he luultavasti eroaisivat ja miehellä olisi kaikki vapaa-aika käytettävissä tuohon sairaaseen touhuun.

Minun kohdallani tämä siis ei ole niin sairaissa sfääreissä kuin tämän Sannan kohdalla, ja silti ahdistaa välillä hulluna, joten en voi edes kuvitella mitä tuskaa Sanna käy läpi koko ajan. Aivan kamalaa. Ei tuollaiset tyypit kai päädy Suomessa telkien taakse ennen kuin sattuu jotakin peruuttamatonta.

Jos esimies ei ota vakavasti, niin yhteys työsuojelupiiriin. Missään nimessä ei pitäisi jättää työpaikkaa, vaan miehelle varoitus ja jos sekään ei tepsi, niin potkut. Olet myös oikeutettu korvaukseen, jos sinua ahdistellaan työpaikalla.

Vierailija
406/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lapsia ei voi olla, koska kuka nyt lapset altistaa vaaralle?

Vierailija
407/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannan ei tarvisi muuta kuin unohtaa laittaa koira kerran kytkemättä pihalle ja portti auki niin hiipparista ei olisi kuin verkkarit jäljellä. Parisataa sakkoja ja elämä jatkuis ilman vainoajaa.

Tuhannen taalan kysymys miksi ei tee näin.

Vierailija
408/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis naisella on laumanvartijakoira ja myös aseenkantolupa, koska harrastaa metsästystä. Itse en kyllä suostuisi pelkäämään, vaan tulisi pihasta äkkilähtö. Todella häiriintynyt pitää olla, että pyörii toisen pihassa irvailemassa kameralle tuntikausia. Ensalkuun päästäisin koiran irti sinne pihalle.

Jos pelkää että tuo hullu tappaa sen koiran? Silläkin voi olla ase mukana.

Ei tuollaiset mt-potilaat, ahdistelurikoksista tuomitut omista mitään aseita eikä niitä kukaan myöskään myy kun voi tulla seuraamuksia.

Kunnon lukot kämppään ja ase mukana reissussa. 

Vierailija
409/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis naisella on laumanvartijakoira ja myös aseenkantolupa, koska harrastaa metsästystä. Itse en kyllä suostuisi pelkäämään, vaan tulisi pihasta äkkilähtö. Todella häiriintynyt pitää olla, että pyörii toisen pihassa irvailemassa kameralle tuntikausia. Ensalkuun päästäisin koiran irti sinne pihalle.

Ei tuollaiset mt-potilaat, ahdistelurikoksista tuomitut omista mitään aseita eikä niitä kukaan myöskään myy kun voi tulla seuraamuksia.

Aseita saa kyllä laittomastikin.

Vierailija
410/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisille vainoajille pitäisi laittaa jalkapanta ja automaattisesti telkien taakse, jos rikkoo lähestymiskieltoa. Käsittämätöntä, että rikollisella on enemmän oikeuksia kuin uhrilla.

Vierailija
411/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahestymiskielto on ihan yhta tyhjan kanssa. Se tehoaa niihin jotka kerrasta uskovat kiellon ja taysin tehoton hulluille. Itsensa siina uuvuttaa, kun pitaa jatkuvasti olla raportoimassa sen rikkomisista. Ei tuo Sanna todella pelkaa tuota tyyppia. Jos pelkaisi ja olisi fiksu, niin ottaisi ja haipyisi. Neljassa vuodessa luulisi Jo ymmartavan, ettei tilanne muutu parempaan. siellako meinaa lapsensa kasvattaa sekopaan piipahdellessa miten sattuu. Ja ihan turhaa tuo uhoaminen, etta mopopojat pelottelemaan miesta Jne mihin ikina yllytattekin, huoh. Tyypillista toimintaa, uhotaan netissa ja toteuktus olematonta. miksi ylipaansa ulkopuolisten pitaisi sotkea katensa sontaan, kun virkavalta ei pysty auttamaan, niin itse hoidat mita taytyy ja vaihdat maisemaa. Jos piilossa haluaa olla, niin onnistuu kylla. nama ovat omia valintoja todella.

No mut mitä elämää se on piilotella lopun elämäänsä ja pelätä että tyyppi löytää? Kyllä mä tuossa tilanteessa ehkä lähtisin siihen että mies joku kaunis päivä katoaa. Se riski on sitten otettava että linnassa saattaa joutua istumaan, mutta toisaalta ihmiset varmasti ymmärtää ainakin jossain määrin.

Lopun elämää piilotella? Tuskin. Virkavalta on voimaton ennen kuin fyysistä vahinkoa sattuu. Eli vaihtoehdot ovat:

Häivytkö maisemista joksikin aikaa ja toivot, että hullu löytää uuden uhrin.

Vai nirhaatko sen? Usutat jonkun sen kimppuun ja elät sitten sen asian asianö: kanssa?

Oli minullakin vaikea lähteä pakoon ja piiloon, mutta ei vaihtoehtoja silloin kun kuviossa lapset.

Ei yllätä että lähdit pakoon koska sulla oli lapset, sulla oli rakkaimmat mukana. Olisitko lähtenyt jos olisit joutunut jättämään lapset, vaikkakin jonkun turvallisen huomiin? Sitähän sä tässä pyydät että tuo ihminen jättää kaikki rakkaansa taakseen. Tee itse ensin samoin ja lähde yksin ja tule sitten vasta selittämään mitä itse tekisit.

Okei, niin juuri. Sanna käsittääkseni aikuinen ihminen, joka todennäköisesti kykeneväinen sopeutumaan uuteen alkuun etäämmällä läheisistään. Voi olla ettei, mutta nää on näitä, miten kukanenkin haluaa varjella itseään pahalta.

Niin, että Sannan pitäisi myydä perintömaansa ja talonsa pilkkahinnalla (tuskin asuu nyt missään maalikylillä) ja hankkia uusi asunto kaukaa, uusi työpaikka jne.

Kuitenkin on niin suuri mahdollisuus, että tyyppi (jos on "uskollista" sorttia) kuitenkin jäljittää hänet ja sama rumba alkaa uudella paikkakunnalla, missä ei ole edes tuttuja ja sukulaisia, jotka tietävät tilanteen.

Tulisi Sannalle kalliimmaksi kuin ne karhunraudat.

Vierailija
412/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa, mutta pitää tuntea ihmisiä "piireistä" ja niissäkin noita nykyään liikkuu hyvin nihkeästi eikä niitä tosiaankaan myydä kelle tahansa kun voi tulla seuraamuksia. 

Vierailija
413/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muuttaisin kaupungin keskustaan kerrostaloon, jossa ulko-ovi koodilla yms. Arvostan turvallisuuden tunnetta enemmän kuin mukavaa asuinympäristöä. Hänhän asuu nyt korvessa, jossa lähin naapuri kaukaana. Kun tuota tyyppiä ei saa aisoihin, niin ei ole helpotusta pelkoon tulossa. Kun vainoaja on mieleltään sairas, tuskin seuraisi eri paikkakunnille. En ymmärrä miksi pelkää eikä kuitenkaan tee ratkaisevinta toimenpidettä minkä itse voi tehdä eli muutto. Itse olisin muuttanut jo aikaa sitten.

Vierailija
414/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa, mutta pitää tuntea ihmisiä "piireistä" ja niissäkin noita nykyään liikkuu hyvin nihkeästi eikä niitä tosiaankaan myydä kelle tahansa kun voi tulla seuraamuksia. 

Mistäs tiedät tunteeko ahdistelija, mistäs sanna voisi sellaista tietää tunteeko vaiko ei? Onko päässyt käsiksi lailliseen aseeseen luvatta? Kyllä niitä saa.

Vierailija
415/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhun ihastui joskus yksi kurssikaveri yliopistolla, käytiin yksillä treffeillä, mutta se oli musta outo ja homma jäi osaltani siihen ja se alkoi sitten seurata mua. Saatoin saada siltä aamulenkin jälkeen valokuvan, joka oli otettu reittini varrelta, kerran kävi ilmi keskustelussa, että se tiesi tarkalleen missä kaupunginosassa olin tiettyyn aikaan päivästä, se tiesi asioita mun siskoista, joita en ollut kertonut sille etc. Samaan aikaan joku kävi yöllä meidän rapussa soittamassa ovikelloa ja seisomassa ilmeisesti pimeässä rapussa ovemme takana, sillä kuulin askelten äänet useamman kerran öisin. En ole varma, oliko sama tyyppi kyseessä, mutta uskon että oli. 

Harkitsin jo poliisiin yhteydenottoa, kunnes tyyppi ilmeisesti joutui maanisuuden vuoksi suljetulle osastolle, enkä sen koommin ole hänestä kuullut. Kerran satuttiin samaan baariin ja melkein oksensin kun huomasin tyypin siellä, niin kovasti pelästyin. Onneksi hän ei huomannut mua ja lähdin pois vähin äänin. Se oli viimeinen kerta, kun olen nähnyt hänet. Nyt asun onneksi jo toisella paikkakunnallakin, joten en usko, että hän enää seuraa minua.

Vierailija
416/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muuttaisin kaupungin keskustaan kerrostaloon, jossa ulko-ovi koodilla yms. Arvostan turvallisuuden tunnetta enemmän kuin mukavaa asuinympäristöä. Hänhän asuu nyt korvessa, jossa lähin naapuri kaukaana. Kun tuota tyyppiä ei saa aisoihin, niin ei ole helpotusta pelkoon tulossa. Kun vainoaja on mieleltään sairas, tuskin seuraisi eri paikkakunnille. En ymmärrä miksi pelkää eikä kuitenkaan tee ratkaisevinta toimenpidettä minkä itse voi tehdä eli muutto. Itse olisin muuttanut jo aikaa sitten.

Niin onneksi henki- ja väkivaltarikoksia sattuu vain maalla, ei ikinä kerrostaloalueella.

Vierailija
417/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muhun ihastui joskus yksi kurssikaveri yliopistolla, käytiin yksillä treffeillä, mutta se oli musta outo ja homma jäi osaltani siihen ja se alkoi sitten seurata mua. Saatoin saada siltä aamulenkin jälkeen valokuvan, joka oli otettu reittini varrelta, kerran kävi ilmi keskustelussa, että se tiesi tarkalleen missä kaupunginosassa olin tiettyyn aikaan päivästä, se tiesi asioita mun siskoista, joita en ollut kertonut sille etc. Samaan aikaan joku kävi yöllä meidän rapussa soittamassa ovikelloa ja seisomassa ilmeisesti pimeässä rapussa ovemme takana, sillä kuulin askelten äänet useamman kerran öisin. En ole varma, oliko sama tyyppi kyseessä, mutta uskon että oli. 

Harkitsin jo poliisiin yhteydenottoa, kunnes tyyppi ilmeisesti joutui maanisuuden vuoksi suljetulle osastolle, enkä sen koommin ole hänestä kuullut. Kerran satuttiin samaan baariin ja melkein oksensin kun huomasin tyypin siellä, niin kovasti pelästyin. Onneksi hän ei huomannut mua ja lähdin pois vähin äänin. Se oli viimeinen kerta, kun olen nähnyt hänet. Nyt asun onneksi jo toisella paikkakunnallakin, joten en usko, että hän enää seuraa minua.

Sehän näissä just on kun niitten ei tarvi kuin saada päähänsä se pinttymä. Kuinkahan moni lupaava nasisurheilija on jättänyt kentätkin kun siellä lurkkii se limatyyppi... jasitten se lurkkaa vielä kotikulmallekin perästä.

Vierailija
418/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin onneksi henki- ja väkivaltarikoksia sattuu vain maalla, ei ikinä kerrostaloalueella.

Häh, tätä en tarkoittanut ja luulen, että kommentoija tietääkin. Kysymys on turvallisuuden tunteesta ja siitä kuinka vapaasti ja avoimesti voi hiipparoida. Ihan eri juttu olla tiheästi asutulla alueella kuin yksin korvessa nimenomaan ulkopuolisen hiippailijan toiminnan kannalta.

Vierailija
419/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi te jankkaatte muuttamisesta. Ei se ole niin helppoa. Tyyppi löytää sinnekin ja toisaalta, jos luonto on tärkeä niin kerrostaloelämä voi olla tosi rankkaa. Ja ihan yhtä pelottavaa. Ja se voi olla iso riski muille asukkaille.

Vierailija
420/669 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtaa vanhat karhunraudat siihen (omalle) pihalle vajan eteen, mihin kenelläkään vieraalla ei pitäisi olla yhtään mitään asiaa.

No ei. Sen jälkeen maksat sille tyypille tuhansia euroja ruumiinvamman tuottamisesta ja parannuttuaan se on entistä hullumpi ja vihaisempi ja yrittää ------ täydennä itse.

Tuskin maksaa korvauksia omalla pihallaan olevasta ansasta, sinne menee hiippari omalla vastuulla.

Muistelen sellaista sattuneen muinoin, että autonomistaja oli varustanut autoradion partakoneen terillä ja sitten pieni viaton varas silpoi sormensa. Arvatkaa, kuka sai syytteen.

Ei jumalauta ihan tosi???

Tähän liittyi se, että autonomistaja oli kyllästynyt siihen, että hienot varusteet vietiin, joten ajatteli tehdä pätevän varkaudenestolaitteen. Mutta tätäkin ilmeisesti säätelee joku laki yhäkin, miten tehokkaasti saa omaisuuttaan puolustaa. Siksi oman pihan raudoittaminen tai miinoittaminen ei taida olla viisasta vaikka olisikin tehokasta.

Jos ihminen hiippailee jatkuvasti jollain alueella, kyllä hän ne riistakameroiden paikat löytää. Olisiko vastaavasti asentanut omatkin valvontalaitteensa sinne Sannan pihapiiriin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän