Onko tämä tilanne saanut sinut ajattelemaan Jumalaa?
Koronavirus nyt jyllää kaikkialla. Useita pelottaa ja tulevaisuuden miettiminen stressaa. Miten on, onko tämä tilanne saanut sinut ajattelemaan Jumalaa? Tai turvautumaan rukoukseen? Ehkä kirkon tai seurakunnan kriisi apuun?
Kommentit (422)
Jeesus ennusti, että kielillä tultaisiin puhumaan: “Nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:….puhuvat uusilla kielillä.” Mark. 16:17. Ensimmäinen kerta, kun joku puhui kielillä, oli helluntaina, kun Pyhä Henki vuodatettiin apostolien ylle, niin kuin voimme lukea Apostolien teoista 2:1-12. Apostolit puhuivat evankeliumia ihmisille Jerusalemissa, ja sen, mitä he sanoivat, ymmärsivät ihmiset, jotka puhuivat monia eri kieliä: “…kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja.” Ap.t. 2:11.
yöhemmin myös Paavali kirjoittaa kielilläpuhumisesta 1. Kor. 12 . ja 14. luvussa. Mutta tässä hän kirjoittaa, että se, joka puhuu kielillä, ei puhu ymmärrettävää kieltä: “Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle, ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.” 1. Kor. 14:2. Kuitenkin tämä armolahja, joka uskoville on annettu, voi olla hyödyksi kuulijoille ja sitä voidaan käyttää toisten rakentamiseen kristillisissä kokoontumisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu alkaa olemaan sitä luokkaa että poistuin tai vastaan mahdollisesti vain asiallisiin kysymyksiin. Kiitos kuitenkin kaikille ja siunausta jokaisen elämään näinä pimeinä aikoina! Ap
Kysyin aiemmin, millä kielellä sinä keskustelet Jumalan kanssa. Vastasit, että Jumala kyllä ymmärtää suomea. Kysymykseni siitä, millä kielellä Jumala vastaa sinulle, jätit huomiotta. Voisitko palata kertomaan?
Aramea (syyriaksi ܐܪܡܝܐ arāmāyā hepr. ארמיא arāmît, ) on Lähi-idässä käytetty, länsiseemiläisestä kantakielestä kehittynyt seemiläinen kieli. Vanhimmat arameankieliset kirjoitukset ovat 900-luvulta eaa. Aramean kieltä käytettiin myös roomalaisessa Juudeassa (nykyinen Israel), ja yleisesti uskotaan sen olleen Jeesuksen äidinkieli. Eräät osat Vanhaa testamenttia on kirjoitettu alun perin arameaksi, samoin suurin osa juutalaista Talmudia.
Olen skipannut satuolennot kuten jumalat sun muut jeesukset täysin elämästäni. Siihen eivät vaikuta lähipiirini kuolemantapaukset, sairastumiset tai mikään pandemia yhtään.
no saitko turunsanomien toimittaja haluamasi tiedon?
Käännyin viisi vuotta sitten kun koin että olemme lopun ajoissa ja siitä lähtien olen etsinyt Jumalaa ja rakentanut hänen varaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siitä voi tavallaan nostaa hattua, että ei jokainen aikuinen kehtaa julistaa hylänneensä rationaalista ajattelua 👍
Jaa, minusta usko ja rationaalinen ajattelu eivät sulje toisiaan pois. Onpa ihmisellä suuret luulot itsestään jos kuvittelee ettei mitään VOI OLLA OLEMASSA jota hän ei nää tai ihminen ei pysty mittaamaan.
Uskoakseni rationaalinen ajattelu, ainakin pääosin perustuu tietoon. Ja usko nyt on kokolailla tiedon vastakohta
G
Ja sinä TIEDÄT ettei ole jumalaa? Todistatko sen minullekkin, kiitos.En tiedä, kuten et sinäkään että olisi olemassa. Ja siitä en syystä en siihen usko. Jos joskus tahtoo mulle näyttäytyä, niin myönnän olleeni väärässä. Siihen asti ne on vaan tietämättömien tarinoita
No etpä hirveän rationaalisesti sinäkään ajattele, mitään et asiasta TIEDÄ, uskot vaan ettei ole olemassa. Että samat sinne vaan takaisin.
Mä nimenomaan uskon niihin todisteisiin joita on olemassa, että raamattu on täynnä mahdottomuuksia. Nooan arkit ja muut taikatemput mistä siellä mainitaan.
Mutta jos löytyy todisteita moisen olennon olemassaolosta, niin oon valmis muuttamaan mieltäni.
Raamattua ei tulisi lukea ikinä kirjaimellisesti (eikä muitakaan pyhiä kirjoja). Silloin mennään metsään ja pahasti ja jutut siellä alkaa todellakin kuulostaa huonoilta saduilta. Kun antaa Hengen johdattaa, löytää totuuden etsijä symboliikkaa tarinoiden takaa. Itse olen ainakin löytänyt tämän symboliikan ja numerologian avulla merkityksellisiä vertailukohtia omiin kokemuksiin. Esim kun Jeesus muutti veden viiniksi, onko tarinan opetus vain se, että kun bileistä loppuu viina niin Jeesus järkkää sitä lisää...? Vai voisiko tuon tapahtuman taustalla olla jotain meille tavallisille ihmisille merkityksellisempää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu alkaa olemaan sitä luokkaa että poistuin tai vastaan mahdollisesti vain asiallisiin kysymyksiin. Kiitos kuitenkin kaikille ja siunausta jokaisen elämään näinä pimeinä aikoina! Ap
Kysyin aiemmin, millä kielellä sinä keskustelet Jumalan kanssa. Vastasit, että Jumala kyllä ymmärtää suomea. Kysymykseni siitä, millä kielellä Jumala vastaa sinulle, jätit huomiotta. Voisitko palata kertomaan?
Aramea (syyriaksi ܐܪܡܝܐ arāmāyā hepr. ארמיא arāmît, ) on Lähi-idässä käytetty, länsiseemiläisestä kantakielestä kehittynyt seemiläinen kieli. Vanhimmat arameankieliset kirjoitukset ovat 900-luvulta eaa. Aramean kieltä käytettiin myös roomalaisessa Juudeassa (nykyinen Israel), ja yleisesti uskotaan sen olleen Jeesuksen äidinkieli. Eräät osat Vanhaa testamenttia on kirjoitettu alun perin arameaksi, samoin suurin osa juutalaista Talmudia.
Ahaa, jonkinlainen hihhuli on ruvennut sotkemaan tätä ketjua oikein urakakseen. No, jälleen jäi kuulematta se, millä kielellä jumala vastaa. Ei tullut yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Tietyllä tavalla tämä on myös puhuttelua uskoville ja seurakunnille. Uskon niin, että silläkin kentällä paljon turhaa karsitaan ja monen usko vahvistuu. Helppoina aikoina moni uskovakin sortuu epäolennaisuuksiin ja itsekkyyteen.
Lisäksi kun ihmiset eivät enää voi mennä samalla tavalla kirkkoihin ja seurakuntiin, niin punnitaan se todellinen suhde Jumalaan.
"Helppoina aikoina moni uskovakin sortuu epäolennaisuuksiin ja itsekkyyteen."
Totta ainakin omalta osaltani. Olen teoriassa kyllä pyrkinyt kiinnittämään huomiota noihin asioihin, mutta tositilanne nenän edessä SITTENKIN näyttää asiat vielä eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siitä voi tavallaan nostaa hattua, että ei jokainen aikuinen kehtaa julistaa hylänneensä rationaalista ajattelua 👍
Jos kerran ajattelet rationaalisesti, silloin sinun pitäisi jo tietää se, että tiede ja Jumala eivät poissulje toisiaan. Tämän kaiken takana on älyllinen lähde. Maailmankaikkeus koostuu myös eri "taajuuksista". Tämä meidän todellisuus on siis eri taajuudella/ulottuvuudella kuin henkimaailmat. Siksi emme siis pysty näkemään esim enkeleitä, mutta he n:äkevät meidät. Tiedemiehet kutsuvat maailmaamme myös eräänlaiseksi matriisiksi, eikö tämä olekin hämmentävää? Kannattaa oikeasti ottaa asioista selvää ja opetella ajattelemaan omilla aivoillaan. Ei niin, miten yhteiskunta, koulu, uskonnot sanovat... Vaan mitä sinä ITSE sisimmässäsi ajattelet tästä kaikesta? Vastaus löytyy sisältäsi :)
Halaa koivua KRISTITTY MYSTIKKÖ
viel'ä parempi syö sieniä
Tarkennan: en ole kristitty enkä mystikko, etkä oikein pysty lokeroimaan minua mihinkään suuntaukseen. Tällaiset lokeroinnit vaan rajoittavat liikaa vapaata ajattelua.
Ja kyllä, koivua voisin halata. Muista, että sun ei tarvitse ottaa tätä niin vakavasti. Jos joku on löytänyt Jumalan ja sinä et, ei se ole sulta pois. With love :)
Kristityt yrittävät nyt häikäilemättömästi käyttää hyväksi maailman pandemia tilannetta ja käännyttää heikko hermoisia ja pelkoisia uskoon luvaten ikuista elämää ja taivaaseen pääsyä. Ihmisten ahdingosta yritetään hyötyä röyhkeästi, jotta saataisin vahvistettua oman uskonnon asemaa yhteiskunnassa uusien uskovaisten myötä. Hävytöntä käytöstä!
Minä en ajattele Jumalaa enää ja mieleen muistuu vaan niiden ihmisten tarinat, jotka ovat täältä jo lähteneet. Osa onnettomuuksissa ja osa omasta tahdosta. Monta surullista tarinaa ja he olivat niitä ihmisiä joiden olisi pitänyt saada elää hyvää elämää ja olivat aina mukavia muille. Silti joutuivat kärsimään niin paljon. Minusta olisi typerää ajatella, että he olivat oikeita kuolemaan ja moni sellainen ihminen joka on paha muille elää pitkän ja vauraan elämän. En voi uskoa siihen, että Jumala toimisi oikein jos sallii sellaisen hyvän ihmisen kärsiä niin paljon. Tämä on liian ristiriitaista minulle ja en voi uskoa siihen, että tämä on totuus ja heidän piti kokea niin paljon pahaa.
Itsekin olen kokenut paljon vaikeuksia ja vaikka moni uskoo kohtaloonsa niin en haluaisi silti ajatella niin, että tämä on minun arvoni ja en ansaitse muuta kuin vaikeuksia ja surua elämääni sekä pahoja ihmisiä. Ei varmaan kukaan tahtoisi sellaista tietä itselleen ja mietin monesti, että en ole tehnyt juurikaan mitään pahaa muille ihmisille niin miksi maksan niin kovan hinnan tästä kaikesta. Eikö joku muu saisi maksaa teoistaan ennen kuin minä kun yritän olla hyvä muita kohtaan. Silloin en enää tahtdo uskoa siihen ja Jumala saa minun silmissäni aika julman kuvan, kun sallii pahojen asioiden tapahtuvan. Ymmärrän sen, että synnistä rangaistaan, mutta en sitä miksi hyvän ihmisen pitäisi siitä maksaa terveydellään ja jopa koko elämällään. Ei se vaikka minulle kävisi miten vaan korvaa jonkun oikeasti pahan ihmisen tekoja ja miksi minä maksan sen hinnan. Oikeastaan nämä ajat saavat minut vaan miettimään enemmän kuolemaa ja sitä mitä tästä elämästä sitten jää käteen, kun lopun hetki koittaa. Siihen voi todeta, että ei paljon mitään. Pahinta olisi varmasti kuolla yksinäisenä ihmisenä jota ei kukaan muistaisi sillä vaikka en halua aiheuttaa surua muille nini se ajatus, että kukaan ei muista minua enää koskaan kun kuolisin on aika surullinen. En haluaisi kadota täysin ja toivoisin jonkun muistavan minut. Olen vasta nuori ja kaikki nämä ajatukset saavat surullisen olon joten en voi paljon miettiä näitä ja elän mieluummin päivän kerrallaan ja yritän olla hyvä ihminen ja selvitä eteenpäin. Pahinta minusta onkin se jos uskovat ajattelevat, että ovat turvassa koska Jumala auttaa ja miettivät, että on oikein kun joku "paha" ihminen sairastuu tai muuten käyttävät hyväkseen ihmisten hätää tässä vaikeassa hetkessä.
Ei. :D
Ei jumalat tätä kriisiä ratkaise, eikä rukoukset.
Karanteeni auttaa, samoin tehohoito, joten pysytellään kotona ettei sairaalat kuormitu.
Kyllä.
Mitään ei voi menettää turvaamalla Jeesukseen. Sitä uskoa ei tartte väkisin itsestään pusertaa vaan voi pyytää elävää Jumalaa antamaan uskon tai vahvistamaan/selkeyttämään uskoaan.
Oma kaveri lähti täältä osittain uskonnollisen väkivallan takia ja ainakin nämä muiden teot ja sanat vaikuttivat siihen todella paljon. Jos kaikki olisi mennyt toisin ja hän olisi saanut olla oma itsensä ja elää omaa elämäänsä niin hän voisi olla vielä täällä. Uskontoa käytetään monesti väärin ja kaikkeen pahaan ja sillä alistetaan ihmisiä. Sellaiseen minä en halua uskoa ja huomaan helposti jos joku yrittää käyttää uskotoa syynä tehdä vaikka mitä toiselle ja se pelottava ajatus. Siinä mielessä itsekin on vaikeaa enää pitää uskontoa niin hyvänä asiana ja en itsekään usko enää ja tahdo kannattaa sellaisia arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko mihinkään korkeampaan voimaan. Ihmisen aikaansaannosta on pandemia, ihminen myös keksii siihen ratkaisun. Jos satun kuolemaan tähän päädyn kasvamaan koiranputkea eikä mitään elämää kuoleman jälkeen ole olemassa.
Samat kuin täällä. Ihmiset ovat vuosituhansia kuvitelleet erilaisia satuolentoja, jotka hoitavat ja selvittävät asioita, mitä ihminen ei vielä ymmärrä. Uskontojen nimissä on tehty ja tehdään edelleen paljon pahaa.
Tietysti hienoa, jos joku saa mielensä rauhoittumaan uskomalla yliluonnolliseen.
Miksi ovat tehneet näin? Ehkä siihen on hyvä syy. Ei ihmiset ole niin tyhmiä, että olisivat uskoneet tonttuihin vuosituhannen ajan ilman joitain kokemuksia joillekin, Edelleenkin valtaosa pahantekijöistä on ateisteja.
mies52v
Hyvä keskustelu oli tämä kunnes lähti raiteiltaan niinkuin aina..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko mihinkään korkeampaan voimaan. Ihmisen aikaansaannosta on pandemia, ihminen myös keksii siihen ratkaisun. Jos satun kuolemaan tähän päädyn kasvamaan koiranputkea eikä mitään elämää kuoleman jälkeen ole olemassa.
Samat kuin täällä. Ihmiset ovat vuosituhansia kuvitelleet erilaisia satuolentoja, jotka hoitavat ja selvittävät asioita, mitä ihminen ei vielä ymmärrä. Uskontojen nimissä on tehty ja tehdään edelleen paljon pahaa.
Tietysti hienoa, jos joku saa mielensä rauhoittumaan uskomalla yliluonnolliseen.Miksi ovat tehneet näin? Ehkä siihen on hyvä syy. Ei ihmiset ole niin tyhmiä, että olisivat uskoneet tonttuihin vuosituhannen ajan ilman joitain kokemuksia joillekin, Edelleenkin valtaosa pahantekijöistä on ateisteja.
mies52v
Kyllä uskovaisetkin silti tekevät pahaa ja sitä ei voi kieltää. Sivusta.
Älä viitsi pelleillä. Tämä ilmiö on oikeasti mielenkiintoinen, ja ammattini puolesta kyselen. Enkä ole psykiatri enkä teologi, vaan kielitieteilijä ja viestinnän ammattilainen.