Niin siis milloinhan se tartuntojen määrä alkaa kasvaa exponentiaalisesti?
Joka päivä satoja testejä, mutta mitään nousua tartuntatuloksissa ei ole vielä näkynyt. Nytkin vähentynyt reilusti.
Kommentit (165)
Testien analysointi on niin ruuhkautunut että menee melkein viikko saada tänään otetusta testistä tulos. Eli tartuntamäärät eivät ole ajankohtaisia tämän tai eilisen päivän lukuja vaan viime viikolta.
Siis vaan Helsingissäkö niitä testejä tutkitaan?
Vierailija kirjoitti:
Huippu ei ole vielä.
Espanjasta on tulossa noin 4000 suomalaista takaisin.
Varmasti osa on mahdollisia tarttuttajia.
Helsinki ja Uusimaa kiinni välittömästi, reservaattiin koko aluea ja ulkonaliikkumiskielto päälle.
Samaa mieltä. Kunhan nämä kanarianlinnut ja muut tartuttajat on saatu koteihinsa maakuntiin.
Tunnen henkilön, joka palasi kriisialueelta, sairastui ja hänet testattiin. Nyt vaan testitulos on jossain kateissa.
Tartunnan saaneiden määrä on jotain ihan muuta kuin mitä meille kerrotaan testattujen tallessa olevista tuloksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö odottaa 60 vuotta eristyksessä että tämä pelleily on ohi? Ei kun aivan, tässä taidetaan odottaa 2021 kesää ja rokotetta. Pysäytetään vain koko maa yhden rokotebisneksen takia.
Miltä sinusta on näyttänyt tähän mennessä tämä pandemia, johon ei ole rokotetta? Minulle ei tulisi ensimmäisenä mieleen valittaa rokotebisneksestä.
Siää kiristi vain foliohattu päätä
Vierailija kirjoitti:
Pirkanmaalla oli viime viikolla kolme uutta tartuntaa. En tiedä sitten miten tukossa teho-osasto Taysissa on. Tällä vauhdilla ollaan sairastettu tämä tauti vuoden 2080 juhannukseen mennessä. Onneksi silloin on muukin elämä jo loppunut.
Täällä on sairastunut viimeisen 7 päivän aikana yksi ihminen. Täysin turhaa olla missään karanteenissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kasvanut eksponentiaalisesti koko ajan, mutta kantalukua on saatu alennettua rajoitustoimenpitein.
Taidat mielessäsi ajatella, että eksponentiaalinen tarkoittaisi samaa kuin räjähdysmäinen tms.
No toki se saadaan teoreettisesti näyttämään eksponentiaalisesti jos koko ajan lasketaan sitä kantalukua tarvittessa että saadaan luvut täsmäämään. Mutta onko se enää todellisuudessa silloin mitään eksponentiaalisuutta, on ihan toinen kysymys.
0_0
Menit sitten 13-kesäisen tasoiselle vasta-argumentointilijalle.
No ehkä sinä sitten selität aikuismaisesti (ja matemaattisesti) että mitä eksponentiaalista kasvua on kasvu jota hilataan jatkuvasti alaspäin eli joka ei todellisuudessa missään vaiheessa kasva eksponentiaalisesti?
Mistä sinä sen asiantuntijoita paremmin tiedät?
Joka päivä satoja testejä, ja selvää nousua tartuntatuloksissa myös Suomessa. Nytkin viikonloppuna noin 70- 100 uutta tartuntaa vuorokaudessa joka päivä Suomessa. Vielä viikko sitten puhuttiin muutamasta kymmenestä uudesta tartunnasta per päivä. Ja kannattaa muistaa että Suomessa on edelleen hyvin tiukat rajat sille, keneltä suostutaan ottamaan koronatesti, pitää olla hyvät perusteet.
Esim. hengitystieoireinen ja kuumeinen tavantallaaja, jolla läheinen työkaveri tuli vasta flunssassa Italiasta mutta tuo matkustelija ei käynyt koronatestissä koska ei huvittanut, niin tavantallaajalla ei ole oikeutta saada itseltään koronatestiä.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä satoja testejä, ja selvää nousua tartuntatuloksissa myös Suomessa. Nytkin viikonloppuna noin 70- 100 uutta tartuntaa vuorokaudessa joka päivä Suomessa. Vielä viikko sitten puhuttiin muutamasta kymmenestä uudesta tartunnasta per päivä. Ja kannattaa muistaa että Suomessa on edelleen hyvin tiukat rajat sille, keneltä suostutaan ottamaan koronatesti, pitää olla hyvät perusteet.
Esim. hengitystieoireinen ja kuumeinen tavantallaaja, jolla läheinen työkaveri tuli vasta flunssassa Italiasta mutta tuo matkustelija ei käynyt koronatestissä koska ei huvittanut, niin tavantallaajalla ei ole oikeutta saada itseltään koronatestiä.
Kaikki nämä Uudella maalla. Muualla Suomessa mitään hätää.
HUSin eli pahimman (?)koronamestan työntekijät pyytävät kuvan kera ihmisiä pysymään kotona..Surkuhupaisaa,olisitte ITSE pysyneet kotonanne ennen Tirolin matkojanne ja Levin ortopedi- meetinkejänne(koronabileet siis)! Toki nuo kuvassa poseeraavat tuskin ovat niitä karenteenissa(toviottavasti)olevia reissaajia, mutta huvittaa silti. Eipä enää kinnosta edes työn perässä hakea asumaan HUSin alueelle, melkoista meininkiä taitaa olla..Tänäänkinhän löytyi siis 40 uutta korona-tartuttajaa HUSista! Liimaisivat sairaalansa seiniin nuo pysykää kotona kyltit sitten nyt:D Työntekijöilleen ohjenuoraksi siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen väliä sillä on paljonko on sairastuneita, jos se ei aiheuta ongelmia. Jos kaikki saavat sen lievänä, niin sairaanhoito ei kuormitu. Oleellisinta lienee että sairaanhoitoa pystytään tarjoamaan. Ja juu sairastuneiden määrästä johdetaan oletus sairaalahoitoa tarvitsevista, mutta jos testaamiskäytäntö muuttuu niin eihän tuo sairaalahoitoa vaatineiden määrä ole verrannollinen tällöin sairastuneisiin.
Odotan myös mielenkiinnolla milloin ne sairaalat ruuhkautuu tehohoitoa vaativista koronapotilaista. Nyt sitä on jo toitotettu jonkun aikaa, mutta ruuhkaa ei näytä olevan. Sitä vastoin lomautukset ja YT:t koskettavat moninkertaisesti meitä.
Eliitillä sopiva hetki kaataa kuralla ollut talous ja ylikuumentuneet rahamarkkinat, lampaat tuijottaa virusta, joka on toki vakava asia en vähättele, mutta kätevä syntipukki.
Millä ihmeen eliitillä? Ja miksi kuvittelet että nykyinen taantuma/ kuralla olevan talouden kaataminen olisivat jonkun pienen ihmisryhmän tavoitteena? Katsot liikaa elokuvia. Totuus on kuule tarua ihmeellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen väliä sillä on paljonko on sairastuneita, jos se ei aiheuta ongelmia. Jos kaikki saavat sen lievänä, niin sairaanhoito ei kuormitu. Oleellisinta lienee että sairaanhoitoa pystytään tarjoamaan. Ja juu sairastuneiden määrästä johdetaan oletus sairaalahoitoa tarvitsevista, mutta jos testaamiskäytäntö muuttuu niin eihän tuo sairaalahoitoa vaatineiden määrä ole verrannollinen tällöin sairastuneisiin.
Odotan myös mielenkiinnolla milloin ne sairaalat ruuhkautuu tehohoitoa vaativista koronapotilaista. Nyt sitä on jo toitotettu jonkun aikaa, mutta ruuhkaa ei näytä olevan. Sitä vastoin lomautukset ja YT:t koskettavat moninkertaisesti meitä.
Eliitillä sopiva hetki kaataa kuralla ollut talous ja ylikuumentuneet rahamarkkinat, lampaat tuijottaa virusta, joka on toki vakava asia en vähättele, mutta kätevä syntipukki.
Millä ihmeen eliitillä? Ja miksi kuvittelet että nykyinen taantuma/ kuralla olevan talouden kaataminen olisivat jonkun pienen ihmisryhmän tavoitteena? Katsot liikaa elokuvia. Totuus on kuule tarua ihmeellisempää.
Niinpä niin. Tosielämässä ei ole mitään yhtä pahista jonka eliminoimalla sankari pelastaa maailman. On vain joukko ikäviä sattumia ja niistä aiheutuvia ikäviä ketjureaktioita.
Yksittäisen päivän tuloksista ei ehkä kannata vetää mitään johtopäätöksiä. Voisi huulipunahallitus tehdä päätöksen jotta saataisiin uudenmaan rajat kiinni.
Olen sairastanut jo tänä vuonna kaksi tautia, jotka voisivat olla korona, mutta en ole käynyt testissä, koska en usko, että minua olisi testattu.
Ensimmäinen kerta oli tammikuussa. Minä ja muutama muukin lähipiirissäni sairastivat aivan kamalan taudin. Useampi yski 2 viikkoa ja oli kovaa kuumettakin. Altistus oli mahdollista mutta kukaan ei käynyt testissä, koska ei sitä ois otettu kuitenkaan. Kaikki pärjäsivät ilman lääkärin hoitoa. Vanhin sairastunut oli lähelle 70-vuotias ja hänellä oli pahin tauti yhden tupakoitsijan ohella. Suurin osa näistä sairastuneista on rokotettu influenssaa vastaan.
Nyt alan olla toipunut toista kertaa samanlaisesta taudista. Lääkärissä en ole käynyt, koska olen pärjännyt kotona omine lääkkeineni, joten miksi mennä? En ole käynyt 2 viikkoon missään. Läheinen on ostanut ruuat ja vienyt roskat. Altistuminenkin on tällä kertaa aivan varmaa, koska olin ollut ennen sairastumista tiloissa, joissa oli liikkunut positiivisen testituloksen saaneita henkilöitä.
Toivon, että korona on omalta osaltani sairastettu jommalla kummalla kerralla jo. Ensimmäisellä kerralla lääkäriin meno oli jo lähellä mutta en usko, että olisi testattu. Olen myös sitä mieltä, että tuskin olisin saanut testiä nytkään. Miksi mennä lääkäriin jos pärjää kotona eikä tarvitse saikkua? Puhumattakaan siitä, että olen perussairas ja jos tämäkään nyt sairastamani tauti ei ole korona niin testiin hakeutuminen olisi hyvä tapa saada se. En näe hyötyä kotoa poistumisessa testaamisen takia.
Ainut tilanne, jossa voisin kuvitella, että pääsisin ja menisin testattavaksi, on se, että henki menee niin ahtaalle, että en pärjää enää kotona. Tällä hetkellä se on myös ainut syy, miksi poistuisin kotoa mihinkään vielä pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut jo tänä vuonna kaksi tautia, jotka voisivat olla korona, mutta en ole käynyt testissä, koska en usko, että minua olisi testattu.
Ensimmäinen kerta oli tammikuussa. Minä ja muutama muukin lähipiirissäni sairastivat aivan kamalan taudin. Useampi yski 2 viikkoa ja oli kovaa kuumettakin. Altistus oli mahdollista mutta kukaan ei käynyt testissä, koska ei sitä ois otettu kuitenkaan. Kaikki pärjäsivät ilman lääkärin hoitoa. Vanhin sairastunut oli lähelle 70-vuotias ja hänellä oli pahin tauti yhden tupakoitsijan ohella. Suurin osa näistä sairastuneista on rokotettu influenssaa vastaan.
Nyt alan olla toipunut toista kertaa samanlaisesta taudista. Lääkärissä en ole käynyt, koska olen pärjännyt kotona omine lääkkeineni, joten miksi mennä? En ole käynyt 2 viikkoon missään. Läheinen on ostanut ruuat ja vienyt roskat. Altistuminenkin on tällä kertaa aivan varmaa, koska olin ollut ennen sairastumista tiloissa, joissa oli liikkunut positiivisen testituloksen saaneita henkilöitä.
Toivon, että korona on omalta osaltani sairastettu jommalla kummalla kerralla jo. Ensimmäisellä kerralla lääkäriin meno oli jo lähellä mutta en usko, että olisi testattu. Olen myös sitä mieltä, että tuskin olisin saanut testiä nytkään. Miksi mennä lääkäriin jos pärjää kotona eikä tarvitse saikkua? Puhumattakaan siitä, että olen perussairas ja jos tämäkään nyt sairastamani tauti ei ole korona niin testiin hakeutuminen olisi hyvä tapa saada se. En näe hyötyä kotoa poistumisessa testaamisen takia.
Ainut tilanne, jossa voisin kuvitella, että pääsisin ja menisin testattavaksi, on se, että henki menee niin ahtaalle, että en pärjää enää kotona. Tällä hetkellä se on myös ainut syy, miksi poistuisin kotoa mihinkään vielä pitkään aikaan.
Rs virus. Ollut epidemia tänä vuonna. Sitkeä piru.
Muistaakseni tämän kuun loppuun mennessä pitäisi olla kaaoksen päällä jonkun tietäväisen palstailijan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rs virus. Ollut epidemia tänä vuonna. Sitkeä piru.
Tämäkin käyny mielessä.
Nyt vaan sormet ristissä, että hetkeen ei tule mitään tautia, että keuhkot saisivat levätä edes hetken.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni tämän kuun loppuun mennessä pitäisi olla kaaoksen päällä jonkun tietäväisen palstailijan mukaan.
Sitä voi tarkastella sitten kuun lopussa. Tuohan on se pahin skenaario, jota tässä on yritetty välttää. Hallitus ei ole tehnyt niin paljon kuin olisi pitänyt - ei pyyntöjä vaan määräyksiä! - mutta onneksi enemmistö kansasta näyttää kantavan vastuun paremmin ja eristäytyy totaalisesti.
Siis ketä testataan? entäs jos nyt negatiivisen tuloksen saanut saakin huomenna tartunnan, taasko testataan ja entäs sitten?
Toki eksponentiaalisen kasvun hidastamiseen testaaminen auttaa mutta koko epidemiaa tuskin enää saadaan pysäytettyä