Jotenkin masentaa kun ruokavarastot hupenee niin nopeasti. Melkein joka päivä pitäisi käydä kaupassa.
Turhauttaa altistaa itseään jatkuvasti koronan vaaralle.
Mikä siinä on ettei autolliset voisi auttaa meitä autottomia näinä heikkoina aikoina?
Että joku toisi sitä ruokaa rahaa vastaan kaupoista.
Muussa tapauksessa pitää vaan jatkuvasti käydä etsimässä ruokaa kaiken hamstrauksen jäljiltä.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon sinkku mutta joudun käymään melkein joka päivä kaupassa tarkastamassa on tuotteita. Voi olla kaksikin päivää ettei ole mitään ja sitten pitää taas mennä kolmantena että jotain saisi syödäkseen. Heti kun hyllyisssä on, ostan niin paljon ettei tarvi taas hetkeen mutta näin on ollut harvoin.
Onko tämä kirjoitus pullahtanut esiin jostain Neuvostoliiton ajoilta?
Ymmärrän, että harmittaa jos pitää käydä kaupassa joka päivä, ja ymmärrän että harmittaa jos ei ole varaa ja mahdollisuutta ostaa isoja varastoja. Mutta sehän ei ole niiden syy, jotka ovat ostaneet - jos sinulla olisi varaa ja mahdollisuuksia, sinäkin tekisit niin etkä kokisi tekeväsi mitenkään väärin.
Mutta sitä en ymmärrä, miten voi mennä kauppaan onnistumatta löytämään ruokaa. Jos ei löydä sitä, mitä haluaa, niin ostaa jotain muuta? Niinhän aina ennenkin on tehty. Jos mitään lihaa ei ole (ja eikö oikeasti ole mitään?) ostaa papuja, soijarouhetta, kananmunia, tofua, kalaa... Tai yhtä hyvin tehdä sen jauheliharuuan tilalle puuroa, smoothieta, munakasta, salaattia, mysliä, voileipiä, mitä tahansa? Niin minäkin teen, edes minä en ole sitä mieltä, että joka päivä olisi pakko syödä lihaa, vaikka olenkin karppaaja ja uskon että liha ja eläintuotteet ovat terveellisiä ja erittäin luonnollista ravintoa ihmiselle.
Jos ei ole mitään leipää (eikö oikeasti mitään?) eihän sitä leipää ole pakko syödä? Eihän mikään ruoka ole sellainen, että sitä olisi pakko saada joka päivä? (Paitsi ehkä kahvi;)
Me olemme vain tottuneet liian hyvälle, että aina on just sitä mitä haluaa. Suurimmalle osalle maailman ihmisistä se ei ole arkipäivää.
Uskaltaisin veikata, että turhaa napostelua harrastavat ihmiset tulevat lihomaan kunnolla näissä poikkeusoloissa, jos lätkäistään vielä totaaliset karanteenit päälle. Kulutus pienenee, kun ollaan normaalia enemmän neljän seinän sisällä ja kotivaraa on kuitenkin runsain mitoin, millä pyritään tunnepitoisesti hallitsemaan epävarman tilanteen luomaa ahdistusta. Tiedän jo nyt talouksia, joissa on varauduttu hyvin kotivaran suhteen, mutta silti herkut on huvenneet ensimmäisenä ja tätä sitten valitellaan sosiaalisessa mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisilla/ köyhällä (ts esim tt-tukea saavalla) EI edes ole varaa käydä hamstraamassa.
Vituttaa kun parempituloiset on hamstranneet kaupoista jauhelihat yms HALVEMMAT ruokatarvikkeet.
Ostaisivat nyt sitä kalliimpaa lihaa yms kuten aina ennenkin.....Ja ihan turha tulla selittää mitään puskurirahasta tms, köyhällä EI ole varaa siihenkään...
Minulla, toimeentulotukea saavalla, on nyt säästössä 1700 €. Ihan siitä pienestä tuesta olen säästänyt. Olen kyllä aina ollut tarkka hinnoista, tutkin tarjoukset ja menen (kävellen tai polkupyörällä) kauemmas halvempaan kauppaan jne. Vaatteet ja kengät ostan uutena yleensä netistä tarjoukset hyödyntäen.
Olen huomannut että moni pienituloinen käy esimerkiksi kalliissa lähikaupassa ostoksilla ja ostaa sieltä isotkin ostokset vaikka säästäisi paljon rahaa menemällä halvempaan kauppaan kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Mua kasvissyöjänä naurattaa kun itketään miten lihat on loppu.. soijarouhetta ja kasviksia on tähän mennessä ollut aina jäljellä runsaasti!
Muakin naurattaa se miten ennen tätä pandemiaa kohkattiin ilmastonmuutoksesta ja kasvisruoasta, mutta nyt jengi on unohtanut ihan kaiken ja hamstraa jauhelihaa ja kalliita einespakkauksia joista syö kerran.
Mäkin oon sekasyöjänä tottunut jo syömään soijarouheilla, -suikaleilla ja mausteilla ryyditettynä pastaruokia. Ostin niitä makaronin ja riisin ohella kaappiin. Tylsistyttää jo totaalisesti, mutta tässä nyt on tärkeintä välttää nälänhätä eikä herkutella. Noista pusseista vielä syö ties kuinka kauan ja paljon edullisemmin kuin yhdestä 400 g jauhelihasta. Tulee myös kokeiltua uusia juttuja kuten esim. kikherneet. Sellasia on nyt tuolla likoamassa.
Toki jos ei mielikuvitus riitä nälän siirtämiseen ei voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tuota ruokaa menee, kun koko perhe on neljän seinän sisällä. Ei paljon varautuminen auta. Nyt viikossa jo mennyt enemmän mitä jääkaappiin & pakkaseen mahtui. Täydennyksiä on haettu ja nyt taas jääkaappi aivan täynnä eilisen kauppareissun jäljiltä. Varmasti taas loppuviikosta on ruoat loppu. Lapsillakin tuntuu jatkuvasti olevan nälkä. Olisikohan se tämä tilanne sitten?
Tämä tilanne varmaan. Olisi varmaan tärkeää yrittää pitää normaalit ruokailuajat ja keksia lapsille jotain askartelua tms ja sanoa, että tunnin päästä vasta syödään. Ja hyvä olisi lapset ottaa ruuanlaittoon mukaan, kun kerrankin on aikaa. Eikun perunoita kuorimaan ja leipomaan mukaan.
Itsenikin pitää ruveta ottamaan huomioon pienentynyt energiankulutus. Kun lopulta karanteenien loputtua pyörii ulos oleskeluvaatteissa, niin ei paljon naurata.
Täällä vinkattiin ottamaan käyttöön Yazion ohjelma. Oon nyt pari päivää käyttänyt sitä. Saa painonhallintaan ihan hyvän ohjelman arviointiin. Pyrin tuolla jopa vähän pudottamaan painoa. Tuo on siis puhelin app.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisilla/ köyhällä (ts esim tt-tukea saavalla) EI edes ole varaa käydä hamstraamassa.
Vituttaa kun parempituloiset on hamstranneet kaupoista jauhelihat yms HALVEMMAT ruokatarvikkeet.
Ostaisivat nyt sitä kalliimpaa lihaa yms kuten aina ennenkin.....Ja ihan turha tulla selittää mitään puskurirahasta tms, köyhällä EI ole varaa siihenkään...
Minulla, toimeentulotukea saavalla, on nyt säästössä 1700 €. Ihan siitä pienestä tuesta olen säästänyt. Olen kyllä aina ollut tarkka hinnoista, tutkin tarjoukset ja menen (kävellen tai polkupyörällä) kauemmas halvempaan kauppaan jne. Vaatteet ja kengät ostan uutena yleensä netistä tarjoukset hyödyntäen.
Olen huomannut että moni pienituloinen käy esimerkiksi kalliissa lähikaupassa ostoksilla ja ostaa sieltä isotkin ostokset vaikka säästäisi paljon rahaa menemällä halvempaan kauppaan kauemmas.
Olen siirtynyt koronan takia asioimaan lähikaupassa ihan siitä syystä, että koen isojen markettien asiakasvilinän turhan isoksi riskitekijäksi. Pienemmässä kaupassa on enemmän hiljaisia aikoja, vähemmän asiakkaita eikä niitä suuria lapsiperheitä, kuten hypermarketeissa. Säästöähän tässä toiminnassa ei tule, päinvastoin, mutta ainakin itselleni henkikulta on vielä sen verran arvokas, ettei sitä voi rahassakaan mitata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipää pitää käydä hakemassa. Se ei kauaa säily.
Etköhän tule muutaman päivän toimeen ilmankin, jos et pakastinta omista. On myös säilyviä leipiä, esimerkiksi näkkileipä. Itsekin voi leipää tehdä. Minä en syö viljoja, mutta teen hyvää siemenleipää itse. Paljon terveellisempää!
Syön pääasiassa leipää. Joten jos sitä ei ole olen nälissäni. Riisi ja pasta aiheuttaa ummetusta ja perunalle olen allerginen.
Näkkäriin en koske koskaan koska ei se pidä nälkää. Ja on epäterveellistäkin.
Täysjyvää. Luumuja. Kuituja. Liikuntaa. Hyppynaru jos nivelet kestää.
Vierailija kirjoitti:
Juuri köyhän kannattaa hankkia vaikka paastoamalla se puskurirahasto. Olen itsekin köyhä, työmarkkinatuella. Mutta vähitellen kartutin minipuskurin, noin 100 euroa.
Nyt kun törmään kaupassa tarjousjauhelihaan, ostan sitä monta pakettia. Tai pakastevihanneksia, soijaa, pähkinöitä, mitä vaan. En syö enempää kuin ennenkään tai erilaisia ruokia, mutta syön paljon halvemmalla. Ja kun syön halvemmalla, voin joskus ostaa jotain muutakin, mihin ennen ei ollut varaa.
Ruoka on yksi harvoista asioista, jossa oikeasti voi säästää järkevällä ostokäyttäytymisellä ja itse tekemällä perusraaka-aineista.
Sen puskurin kartuttamiseen voi alkaa vaikka leipomolla itse sämpylät silloin, kun on saanut palkkansa/tukensa. Säästetyllä rahalla voi ostaa kaksi tarjousjauhelihapakettia yhden sijasta jne.
Nyt kannattaa tilata säilyviä elintarvikkeita suurista verkkokaupoista. Se auttaa kummasti, kun ostaa sellaisia säilykkeitä ja kuivaelintarvikkeita, joista ei pidä, mutta syö nälkäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ttt:lla ostanu soijatuotteita ja kikherneitä pahan päivän varalle. Toinen on mausteet ja jauhot. Säilykkeisiin ei oo varaa. Sitten on sellaset halvat einekset mitä tulee ostettua tyyliin makkara. Porkkanaa, perunaa ja sipulia kun ostaa niin ruokaa saa noista saa riittävästi syötävää.
Ei pidä syyttää niitä "rikkaampia" vaan etsiä vaihtoehtoja ja opetella itsekin poikkeusoloissa tyytymään siihen ettei kaikkea saa juuri silloin kuin haluaa.
Pavut ja linssit ovat erinomaista ja halpaa ja säilyvää ruokaa. Jos ei ole ennen käyttänyt, niin ehkä parasta on aloittaa kikherneistä, isoista valkoisista pavuista ja punaisista linsseistä, ne ovat miedon makuisia.
Kaikkein parhaita tulee, jos kuivatuista pavuista liottaa yön yli ja sitten keittää itse. Osan voi pakastaa, pussillisesta tulee jo monta ateriaa. Linsseillä voi esimerkiksi jatkaa jauhelihataikinaa tai laitella keittoihin ja patoihin proteiinilisää, jos ei ole lihaa saanut.
Toki papuja saa ihan valmiina keitettynä jossain liemessä, mutta kuitenkin kehoittaisin kokeilemaan kuivattuja papuja, ovat paljon maukkaampia vaikka salaattina.
Ei pääkaupunkiseudulla minulla ole ollut ongelmia ruuan kanssa enää nyt viikonloppuna. Kaikista kaupoista löytyy jotain ruokaa. Yleensä puuttuu vain muutamia tuotteita. Hernekeittosäilykkeistä ja vessapaperistakaan ei enää näytä olevan pulaa. Toki eri kaupoissa on eri tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ttt:lla ostanu soijatuotteita ja kikherneitä pahan päivän varalle. Toinen on mausteet ja jauhot. Säilykkeisiin ei oo varaa. Sitten on sellaset halvat einekset mitä tulee ostettua tyyliin makkara. Porkkanaa, perunaa ja sipulia kun ostaa niin ruokaa saa noista saa riittävästi syötävää.
Ei pidä syyttää niitä "rikkaampia" vaan etsiä vaihtoehtoja ja opetella itsekin poikkeusoloissa tyytymään siihen ettei kaikkea saa juuri silloin kuin haluaa.
Pavut ja linssit ovat erinomaista ja halpaa ja säilyvää ruokaa. Jos ei ole ennen käyttänyt, niin ehkä parasta on aloittaa kikherneistä, isoista valkoisista pavuista ja punaisista linsseistä, ne ovat miedon makuisia.
Kaikkein parhaita tulee, jos kuivatuista pavuista liottaa yön yli ja sitten keittää itse. Osan voi pakastaa, pussillisesta tulee jo monta ateriaa. Linsseillä voi esimerkiksi jatkaa jauhelihataikinaa tai laitella keittoihin ja patoihin proteiinilisää, jos ei ole lihaa saanut.
Toki papuja saa ihan valmiina keitettynä jossain liemessä, mutta kuitenkin kehoittaisin kokeilemaan kuivattuja papuja, ovat paljon maukkaampia vaikka salaattina.
Joo salaatilta ne pavut maistuu ja rakenne ei ole ollenkaan yhtä hyvä kuin säilykkeissä. Papupataa saa tehdä 4 päivää jos haluaa päästä samaan kun säilykkeessä. Lisäksi pierettää jatkuvasti. Aikaa menee keittelyssä ikuisuus. Muuten toki ihan hyvä. Ihan vaan varoitus niille, jotka eivät ole kokeilleet, että pienemmällä pussilla ehkä kannattaa kokeilla aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, kuukauden jono. Eilen tilasin s-ryhmän foodiesta ja jo huomiselle iltapäivälle olisi saanut kotiinkuljetuksen. Näin Jyväskylässä.
Riippuu paikkakunnasta. Helsingissä ei tälle viikolle enää saanut kotiinkuljetusta, kun viikonloppuna yritin samasta palvelusta kuin sinä.
Nyt tarvitaan vain vähän suunnitelmallisuutta. Teet nyt kauppaan tilauksen kuljetuksella siihen hetkeen kun saat. Mätät sinne tilaukseen ruokaostoksesi x 5 ja siinä on ruokaa pariksi viikkoa. Osta pitkään säilyviä tuotteita, esim papuja, tofua, soijarouhetta, nyhtökauraa jne. Liha ei säily pitkään. Suunnittele ostettavat ruuat niin, että niistä on helppo yhdistellä erilaisia ruokia. Osta perunaa, juureksia, vihanneksia, riisiä, nuudelia. Tilauksia voi muokata toimituspäivää edeltävään päivään asti. Jos et halua, että tuote korvataan (esim kalliimmalla), niin rasti ruutuun ”Ei saa korvata”.
Sitten kun tämä tilaus tulee, niin laitat heti uuden tilauksen vireille ja päivität sitä tarpeen mukaan.
Miten ruoka on halvempaa jos sitä ostaa viikon tarpeen monessa osassa kuin kerralla yhdessä osassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri köyhän kannattaa hankkia vaikka paastoamalla se puskurirahasto. Olen itsekin köyhä, työmarkkinatuella. Mutta vähitellen kartutin minipuskurin, noin 100 euroa.
Nyt kun törmään kaupassa tarjousjauhelihaan, ostan sitä monta pakettia. Tai pakastevihanneksia, soijaa, pähkinöitä, mitä vaan. En syö enempää kuin ennenkään tai erilaisia ruokia, mutta syön paljon halvemmalla. Ja kun syön halvemmalla, voin joskus ostaa jotain muutakin, mihin ennen ei ollut varaa.
Ruoka on yksi harvoista asioista, jossa oikeasti voi säästää järkevällä ostokäyttäytymisellä ja itse tekemällä perusraaka-aineista.
Sen puskurin kartuttamiseen voi alkaa vaikka leipomolla itse sämpylät silloin, kun on saanut palkkansa/tukensa. Säästetyllä rahalla voi ostaa kaksi tarjousjauhelihapakettia yhden sijasta jne.
Melko teoreettista. Suomessa ruoka on todella kallista ja ostovoima on alhainen.
Olen itsekin joskus jauhoja sekoitellut veteen ja parhaimmat nälät vältti tupakoimalla putkeen. Toki nykyään tupakkakin on kallista ja en enää polta.
Tupakoimalla toki voi olla syömättä viikkojakin ilman että se tuntuu missään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa tilata säilyviä elintarvikkeita suurista verkkokaupoista. Se auttaa kummasti, kun ostaa sellaisia säilykkeitä ja kuivaelintarvikkeita, joista ei pidä, mutta syö nälkäänsä.
😂😂😂 noin hauska ei sentään saa olla
Ainakin omat lapset on niin amerikkalaistuneet etteivät mielellään syö mitään vihanneskeittoa tai tomaattikeittoa, vaan hampurilaisia ja pitsaa se olla pitää.
Syövät pelkät leivät ja meille vanhemmille ei jää leipää.
Ongelma on kyllä havaittu jo vuosia sitten, mutta yksilövapaudet ovat sellaiset että ei ketään voi pakkoruokkia ja minuahan päiväkodissa 70-luvulla pakkoruokittiin, joten ajatus siitä ei ole hirveän kultainen. Se hetki kun istut lautasen äärellä ja olet oksentanut ruokaa ja hoitaja käskee syömään ne.
Muuten ei pääse pihalle leikkimään muiden kanssa. Itku tulee poskia pitkin lautaselle ja sekoittaa maksakastiketta suolaisemmaksi.
Meidän lapset ovat niin länsimaalaistuneet myös arvomaailmaltaan ettei oikein mitään ole tehtävissä. Lisäongelmaa luo heidän ilmiömäinen älykkyys ja nenäkkyys. Ainakin meillä lapset ovat tietoisia omista oikeuksista ja harmittavasti olemme myös kannustaneet heitä kapitalistiseen ajatteluun.
Nyt tarvittaisi enemmän vasurihenkeä, mutta sitä nyt ei löydy ainakaan lapsilta, joten he kyllä kapinoivat täydellä sydämellä karanteenia ja liikkumisvapautta kohtaan.
Meillä on yksinkertaisesti liian älykkäitä pentuja. Ei heitä voisi vähempää kiinnostaa perinteiset vanhat köyhien ruuat kuten esim. pinaattikeitto, makaroonivelli yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikein syötte kun pitää niin paljon koko ajan syödä???
Aamupala.lounas.välipala.päivällinen.iltapala.tämä virallinen . Itse en harrasta lounasta. Tai kuittaan hedelmillä.
Siis ihan jatkuvaa pupeltamista! Mahtaa paino nousta kun kotona pitää pysytellä. Ei aikuinen ihminen tarvitse mitään välipaloja ja iltapaloja, 1-2 kunnon ateriaa riittää. Itse syön normaalistikin vain klo 11 ja 15 välillä, joko kerran tai pari kertaa ja pärjään oikein hyvin. Eikä ole ylipainoa! Ja kotivara riittää viikoiksi.
Mulle välipala on esim tehosekoittimeen appelsiini ja voinpa sekaan laittaa pari valkosipulinkynttä. Ja eikö kurkusta alas. Terveellistä. Iltapala esim maustamatonta rahkaa ja mustikoita tai lesettä tai hunajaa jne. Paremman puutteessa leipää ilman höysteitä ja maitoa. Banaania välillä. Antaa unta näin korona aikaankin.
Eilen kävin Graniittitalon Lidlissä, siis aivan ydinkeskustassa. Kaikkea tavaraa oli reilusti hyllyissä, jopa vessapaperia. Asiakkaitakin oli poikkeuksellisen vähän.
Enkä ole parin viime viikon aikana nähnyt muita tyhjiä hyllyjä muissakaan kaupoissa kuin vessapaperihyllyt. Lihaa, kalaa, he-viä, kuivatuotteita, säilykkeitä kaikkea ollut hyvin saatavana.