Jotenkin masentaa kun ruokavarastot hupenee niin nopeasti. Melkein joka päivä pitäisi käydä kaupassa.
Turhauttaa altistaa itseään jatkuvasti koronan vaaralle.
Mikä siinä on ettei autolliset voisi auttaa meitä autottomia näinä heikkoina aikoina?
Että joku toisi sitä ruokaa rahaa vastaan kaupoista.
Muussa tapauksessa pitää vaan jatkuvasti käydä etsimässä ruokaa kaiken hamstrauksen jäljiltä.
Kommentit (180)
Muakin kiinnostaisi tietää mikä kaikki siellä kaupoissa on oikeasti loppu? Onko se nyt vain se pyhä jauheliha vai onko oikeasti jo laajempaa vajausta?
Meillä on viimeksi käyty kaupassa 12.3. Jo helmikuussa alettiin ennakoiden hamstrata hyvin säilyviä perustarvikkeita (riisiä, pastaa, puurohiutaleita, mysliä, jauhoja, pähkinöitä, kuivahedelmiä, soijarouhetta, papuja, linssejä, tonnikalaa, tomaattimurskaa, kookoskermaa, kauramaitoa, öljyä, pestoa, maapähkinävoita jne. ), joten ei ole varmaan vielä viikkoihin tarvetta käydä kaupassa jos tilanne näyttää pahalta.
Tämä onnistui helposti yhden työssäkäyvän + työttömän resursseilla, ja hyvissä ajoin toteutettuna tuskin oli keltään pois. Ja kaikki saatiin varastoitua kerrostalokaksioon ongelmitta. Joskin isompi pakastin olisi ollut plussaa, olisi ollut kiva saada vielä enemmän pakastevihanneksia ja -hedelmiä varastoon viime kesän marjojen ja yrttien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, kuukauden jono. Eilen tilasin s-ryhmän foodiesta ja jo huomiselle iltapäivälle olisi saanut kotiinkuljetuksen. Näin Jyväskylässä.
Riippuu paikkakunnasta. Helsingissä ei tälle viikolle enää saanut kotiinkuljetusta, kun viikonloppuna yritin samasta palvelusta kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet valmis maksamaan Ruoka toimituksesta, miksi et tilaa tavaroita kaupasta? Saat enemmän kerralla, maksaa kympin että tuovat kotiovelle.
Ruokatoimituksissa on kuukauden jonot.
Kaupat voisi järjestää kotiinkuljetukset vähän uber kuljetusten tavoin. Minä olisin ainakin valmis iltaisin heittämään ruokakeikkoja iltaisin töiden jälkeen.
Töiden jälkeen on järkevintä käydä kaupassa samalla matkalla kohti kotia muutenkin.
No siinähän ne menisi kätevästi pientä korvausta vastaan muutaman muunkin talouden ruokapaketit meikäläisen kyydissä. Ainoa vaan että tässä byrokratiamaassa tuo järjestely ei ikinä onnistuisi laillisesti.
Olisitko tosiaan valmis viisi ostoskärryllistä noutamaan "pientä korvausta" vastaan?
Olen (en ole lainauksen kirjoittaja). Kyllä minun autoon mahtuisi, yksin kun kuljen.
Asun sen verran pienessä kylässä, että ei ole kuin yksi karanteenissa oleva ikäihminen. Hänen ruokahuoltonsa on varmasti järjestyksessä, jos me kaikki muut naapurit kysymme, tarvitseeko hän kaupasta jotain.
Mummokärryt ja reppu autottomille. Suunnittelua etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Mua kasvissyöjänä naurattaa kun itketään miten lihat on loppu.. soijarouhetta ja kasviksia on tähän mennessä ollut aina jäljellä runsaasti!
Soijarouhe oli lähi-S-marketissani loppu, eikä soijapalojakaan enää ollut. Onneksi muuta ruokaa on saanut.
t. toinen kasvissyöjä
Ei se kotivara riitä muutenkaan kuin pariksi päiväksi. Pakko käydä kaupassa, ei voi mitään.
Terve ihminen saa kyllä viikon ruuat ostettua kerrralla, kokemusta on. Reppu selkään vaan ja kassit kahteen käteen. Olen kuljettanut tällä tavalla ruokaa 3 km matkan kävellen.
Täällä on kyllä ollut jo normaalisti kaikkea sen ensi hamstrauksen jälkeen, jotain yksittäisiä tuotteita loppu, mutta 90 % siitä mitä olen aikonut ostaa, olen saanut.
Jumbon cittarissa myytiin perjantaina jauhelihaa 2 kg pötkylöissä ja oli edullista. Sai vain 1/ talous. Kaupat voisi vähän rajoittaa sitä paljonko jotain saa yksi ihminen ostaa, eikös Lontoossa ollut jo näin tehty. Lihaa ja kalaa oli, mutta riisit ja pastat oli vähissä. Tai olihan siellä niitä, mutta ei kaikkia lajeja esim. kakki täysjyväpastat oli myyty.
(Sitten siinä spagettihyllyn edessä seisoo mies ihmeissään lukemassa tavallisen spagetin tuoteselostettamtolkuttoman kauan, ihan kuin sillä olisi tällaisena aikana väliä onko se täysjyvää vai ei. Tuokin mies söi varmasti joitakin vuosia sitten ihan jotain muuta kuin täysjyvätuotteita.)
Paljon vaan juureksia, ne varmaan säilyy parvekkeellakin esim. pahvilaatikossa paleltumatta yöllä. Keittää niistä keittoa ja lisää vaan sekaan jotain proteiinia, mitä nyt sattuu mitäkin olee tarjolla. Koskenlaskijalla voi korvata kerman ja muutenkin sillä saa vaihtelua ja makua esim. kanakeittoon. Keitot ovat ravitsevia ja kestävät pidempään.
Näitä kun lukee niin saa käsityksen että ruoka on yhtä kuin jauheliha.
Vierailija kirjoitti:
Kotivaran hankkimisesta on puhuttu jo vuoden alusta asti, osa vaan nauroi "hysteerikoille". Minä sen sijaan keräsin vähän kerrallaan kotivaraa, kun leipäjuustoa oli myynnissä -30% hintaan, ostin niitä ja pakastin pienemmissä erissä minigrip pusseissa. Ostin erilaisia juureksia, kuorin ne ja pilkoin ja paahdoin uunissa. Jäähtyneenä minigrip pusseissa pakkaseen. Siinä on kasvissosekeiton ainekset valmiina. Tein myös erilaisia ruokia valmiiksi pakkaseen. Täytin vähän kerrallaan kuivakaappia.
Nyt tilanne on se että voisin olla kotona vaikka kuukauden putkeen, ei tarvitsisi kuin viedä roskat ulos.
Mitään kotivaroja ei tarvita jos teitä hysteerikkohamstereita ei olisi. Ei tässä koronan takia ilman ruokaa ole moni vaan teidän toimintanne seurauksena.
On syynsä sille, miksei kannata ajokortittomana asua puskassa 15 km lähimmästä ruokakaupasta. Ihmettelen ajokortittomia; ne vissiin eivät edes tajua olevansa muiden hyväntahtoisuuden varassa. Entä jos se autokuski kuolee tai vaikka menettää näkönsä, tulee pakkomuutto ja vikkelästi.
Ajokortti ja ajotaito ovat yleissivistystä siinä missä pesukoneen ja porakoneen käyttötaito.
Ap: tilaa taksi. Semmoinenkin on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotivaran hankkimisesta on puhuttu jo vuoden alusta asti, osa vaan nauroi "hysteerikoille". Minä sen sijaan keräsin vähän kerrallaan kotivaraa, kun leipäjuustoa oli myynnissä -30% hintaan, ostin niitä ja pakastin pienemmissä erissä minigrip pusseissa. Ostin erilaisia juureksia, kuorin ne ja pilkoin ja paahdoin uunissa. Jäähtyneenä minigrip pusseissa pakkaseen. Siinä on kasvissosekeiton ainekset valmiina. Tein myös erilaisia ruokia valmiiksi pakkaseen. Täytin vähän kerrallaan kuivakaappia.
Nyt tilanne on se että voisin olla kotona vaikka kuukauden putkeen, ei tarvitsisi kuin viedä roskat ulos.Mitään kotivaroja ei tarvita jos teitä hysteerikkohamstereita ei olisi. Ei tässä koronan takia ilman ruokaa ole moni vaan teidän toimintanne seurauksena.
Tämä! Jos kaikki ostaisivat ruokaa ihan normaalisti ei olisi mitään ongelmia saatavuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet valmis maksamaan Ruoka toimituksesta, miksi et tilaa tavaroita kaupasta? Saat enemmän kerralla, maksaa kympin että tuovat kotiovelle.
Olen eri, mutta nyt on kotiinkuljetukset ihan täyteen buukattu. Pitää nyt seurata milloin tulee vapaita aikoja.
En nyt ymmärrä, miten aloittajan ongelma liittyy tähän tilanteeseen. Kai te normaalistikin syötte ja joudutte ne ruoat hakemaan kävellen, vai ruostuttiko korona teidän auton? Miksei tämä ole teille aiemmin ollut ongelma? Juu, nyt lapset syövät kotona, mutta kai teilläkin on ollut lomia ja viikonloppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tilanne on se että voisin olla kotona vaikka kuukauden putkeen, ei tarvitsisi kuin viedä roskat ulos.Mitään kotivaroja ei tarvita jos teitä hysteerikkohamstereita ei olisi. Ei tässä koronan takia ilman ruokaa ole moni vaan teidän toimintanne seurauksena.
Olet oikeassa. Eikö ole kiva olla fiksumpi kuin hysteerikkohamsterit? Minä ainakin nautin siitä.
Ja käyn joka toinen päivä tuossa lähikaupassa ruuhka-ajan ulkopuolella.
Jännä havainto: ruokaa hamstranneet eivät osaa valmistaa sitä. Syövät varmaan suoraan säilykepurkista. Mä ajattelin tänään tehdä kevätrullia ja nuudeleita. Kaikki ainekset on. Olis tuossa toisaalta tuo ravintolakin; voisi hakea Oskarinleikkeen. 140 m yhteensä joutuu kävelemään. Apteekki on naapuritalossani.
Mistä pienituloinen saa rahaa lähes päivittäin, kun ei ole varaa kerralla ostaa viikon ruokia vaan on pakko käydä sen takia joka päivä tai parin päivän välein???
Ei oikein aukea tämä logiikka. Ei kai sitä rahaa tule edes viikoittain?
Leipää pitää käydä hakemassa. Se ei kauaa säily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Jos kaikki ostaisivat ruokaa ihan normaalisti ei olisi mitään ongelmia saatavuudessa.
Jos kaikilla olisi aina se suositeltu kotivara, ei olisi mitään ongelmia saatavuudessa eikä porukan tarvitsisi ryntäillä kaupassa yhtä aikaa kun ruoka loppuu. Kotivaran suositeltu määrä ei ole 72 tunniksi, vaan _vähintään_ 72 tunniksi. Ennen suositeltu aika oli 2 viikkoa, ja jokainen tajuaa että sekin on lyhyt aika tässä katastrofissa.
Mitä harvemmin käy kaupassa, sen harvemmin altistuu virukselle. Ei ole mitään järkeä käydä kaupassa liki päivittäin.
Kotivaraa suositellaan vahvasti. Ihan kaikille.
Mua kasvissyöjänä naurattaa kun itketään miten lihat on loppu.. soijarouhetta ja kasviksia on tähän mennessä ollut aina jäljellä runsaasti!