Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jotenkin masentaa kun ruokavarastot hupenee niin nopeasti. Melkein joka päivä pitäisi käydä kaupassa.

turhautunut
22.03.2020 |

Turhauttaa altistaa itseään jatkuvasti koronan vaaralle.

Mikä siinä on ettei autolliset voisi auttaa meitä autottomia näinä heikkoina aikoina?

Että joku toisi sitä ruokaa rahaa vastaan kaupoista.

Muussa tapauksessa pitää vaan jatkuvasti käydä etsimässä ruokaa kaiken hamstrauksen jäljiltä.

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo tilaukset kun kerätään ihan siellä kaupassa sisällä, samoista hyllyistä kuin kaupassa kävijät. Ei ole mitään ohituskaistaa verkkotilauksille.

Tähän vaan mainitsen sen, että Alepan Kauppakassista tilatut tuotteet kerätään Alepan omassa keräilymyymälässä, jossa ei käy asiakkaita vaan se on ainostaan keräilyyn tarkoitettu myymälä.

Vierailija
162/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähävaraisilla/ köyhällä (ts esim tt-tukea saavalla) EI edes ole varaa käydä hamstraamassa.

Vituttaa kun parempituloiset on hamstranneet kaupoista jauhelihat yms HALVEMMAT ruokatarvikkeet.

Ostaisivat nyt sitä kalliimpaa lihaa yms kuten aina ennenkin.....

Ja ihan turha tulla selittää mitään puskurirahasta tms, köyhällä EI ole varaa siihenkään...

Mä elän tt-tuella ja käyn ihan normaalistikin kaupassa kerran viikossa. Reppu selkään ja pyörillä kulkeva "mummokärry" mukaan, niin viikon ruuat mahtuu kerralla. Teen näin säästääkseni rahaa. Saman summan ne viikon ostokset maksaa, kävi sitä kaupassa kerran tai seitsemän kertaa viikossa ja jos käy useammin, todennäköisesti sortuu helposti ostamaan jotain turhaakin. Nyt kävin alkuviikosta kaupassa kahdesti, jotta sain kahden viikon aineet kotiin.

Miten saat tuoreet vihannekset ja hedelmät säilymään kaksi viikkoa?

En mitenkään. Tai no on mulla vielä viikko sitten ostettuja tomaatteja, jotka ovat jääkaapissa pysyneet hyvinä eikä porkkanat ole menneet huonoksi myöskään. Todennäköisesti en loppuviikosta syö tuoreita vihanneksia ja hedelmiä paitsi porkkanaraastetta. On mulla toki pakastimessa pakastevihanneksia ja pari säilykepurkkia ananasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon sinkku mutta joudun käymään melkein joka päivä kaupassa tarkastamassa on tuotteita. Voi olla kaksikin päivää ettei ole mitään ja sitten pitää taas mennä kolmantena että jotain saisi syödäkseen. Heti kun hyllyisssä on, ostan niin paljon ettei tarvi taas hetkeen mutta näin on ollut harvoin.

ja satavarmasti singleksi jäätkin jos puhut noin perseläpimäisiä.

Vierailija
164/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla tyytyväinen että kaupoissa ylipäätään on vielä ruokaa. Jos tämä kriisi jatkuu pitkään niin ruokahuollo logistinen ketju alkaa pätkiä monella tavalla.maanviljelijöitäkinn voi sairastua kriittisellä hetkellä keväällä ympäri eurooppaa yms. Valtiolla on taipumus kääntyä sisäänpäin ja huolehtia vain omasta kansastaan. Pelkästään varaosahuolto tulee toimimaan heikosti lentovuorojen perumisten takia yms

Vierailija
165/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te asutte? Ei mun lähikaupoista Helsingissä ole loppunut mikään muu kun se käsidesi ja saunan pesuainetta en löytänyt. Viimeisen kahden viikon aikana olen käynyt kolmesti kaupassa, viimeksi eilen. 6 henkinen perhe.

Vierailija
166/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhdeksän kuukauden ruoat (yhdelle) ja yhteispaino 108 kg. Eli kuukauden ruoat painaa n. 12 kg, mikä helppo kantaa vaikka rinkassa.

Vierailija
167/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa kauppaan että on viikonloppunakin syömistä. Muuten lounas duunissa. Voishan sitä tietysti tilata kotiinkin safkaa mutten viitsi kun olen vähän nuuka.

N30

Vierailija
168/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eilen tilattiin kaupasta iso säkillinen ruokaa kotiin toimitettuna, tulee lauantaina, kun entiset sapuskat suunnilleen loppu. Kun tilauksen hinta oli yli 80 e, toimitus on ilmainen. Pakastin tulee nyt tyhjennettyä ja kaikki säilyvä kuivamuona syötyä. En enää uskaltaudu kauppaan.

Vierailija
169/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me eilen tilattiin kaupasta iso säkillinen ruokaa kotiin toimitettuna, tulee lauantaina, kun entiset sapuskat suunnilleen loppu. Kun tilauksen hinta oli yli 80 e, toimitus on ilmainen. Pakastin tulee nyt tyhjennettyä ja kaikki säilyvä kuivamuona syötyä. En enää uskaltaudu kauppaan.

Mikä siinä on niin pelottavaa?

Sielähän on monet töissäkin ja halvalla palkalla vieläpä.

Tuskin kukaan nyt henkeään lähtee uhmaamaan jollain 8e tuntipalkalla?

Vierailija
170/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

colaa,pitsaa,hamppareita kirjoitti:

Ainakin omat lapset on niin amerikkalaistuneet etteivät mielellään syö mitään vihanneskeittoa tai tomaattikeittoa, vaan hampurilaisia ja pitsaa se olla pitää.

Syövät pelkät leivät ja meille vanhemmille ei jää leipää.

Ongelma on kyllä havaittu jo vuosia sitten, mutta yksilövapaudet ovat sellaiset että ei ketään voi pakkoruokkia ja minuahan päiväkodissa 70-luvulla pakkoruokittiin, joten ajatus siitä ei ole hirveän kultainen. Se hetki kun istut lautasen äärellä ja olet oksentanut ruokaa ja hoitaja käskee syömään ne.

Muuten ei pääse pihalle leikkimään muiden kanssa. Itku tulee poskia pitkin lautaselle ja sekoittaa maksakastiketta suolaisemmaksi.

Meidän lapset ovat niin länsimaalaistuneet myös arvomaailmaltaan ettei oikein mitään ole tehtävissä. Lisäongelmaa luo heidän ilmiömäinen älykkyys ja nenäkkyys. Ainakin meillä lapset ovat tietoisia omista oikeuksista ja harmittavasti olemme myös kannustaneet heitä kapitalistiseen ajatteluun.

Nyt tarvittaisi enemmän vasurihenkeä, mutta sitä nyt ei löydy ainakaan lapsilta, joten he kyllä kapinoivat täydellä sydämellä karanteenia ja liikkumisvapautta kohtaan.

Meillä on yksinkertaisesti liian älykkäitä pentuja. Ei heitä voisi vähempää kiinnostaa perinteiset vanhat köyhien ruuat kuten esim. pinaattikeitto, makaroonivelli yms.

Tässä näkyy kyllä selvästi miten nuoriso on amerikkalaistunut ja veltostunut.

Miksi niitä amerikkalaisia arvoja ja ihanteita piti tänne tuoda, kun suomalaisilla oli ihan omat hyvät monipuoliset arvot ja ruokakultuuri.

Tämäpä tämä. Ennen sotia ei mitään teinejä ollutkaan. Oltiin lapsia ja sitten aikuisia.

Nykyään tuntuisi olevan aikuisia kakaroita vielä nelikymppisenäkin.

Sitä se teettää kun tuodaan itään farkut, rocknroll-musiikki ja hampurilaiset.

Kamalaa hömpötystä ja epätotta markkinointi vain mielessä.

Lapsekkaat aikuiset ne ostaa enemmän ja ovat hölmöjä kuin lampaat.

Edes Neuvostoliitossa ei ollut näin avutonta menoa.

Vierailija
171/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon PA yksinhuoltaja. Asun syrjäkylällä. Pakko rampata lähikaupasta sapuskaa tämän tästä, kun autoa ei ole. Mikään kauppa ei tuo tänne kasseja, tai varmaan tuo, jos hinnasta sovitaan, mutta mulla ei sellasia rahoja ole. Onneksi ei ainakaan vielä olla sairastuttu. Sitten en tiedä, mistä safkat, jos joudutaan karanteeniin. Iäkäs isäni on yli 70, hänellä ei ole asiaa kauppaan, parhailla ystävillä ei ole autoa myöskään. Ehkä joku naapuri toisi, jos pyytäisi.

Vierailija
172/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käynyt kaupoissa, ja siellä on ollut ruokaa. Aivan ihme mankumista tämä.  Jauhelihaa ei ole aina ollut eikä vessapaperia, joskus on ollut kuivatavara täynnä tuotepuutteita, mutta muuten ei ole ollut ongelmaa saada ruokaa.

Jopa sinä päivänä kun oli ensimmäinen hamstrausaalto, sain ihan hyvin ison määrän ruokaostoksia viikoksi. Vaikka jauhista ei ollut, sen sijaan löytyi possusuikaleita, kanaa, vihreitä linssejä, papuja marketista. Ostin ison kasan perunoita ja riisiä. Ostin pari isoa kennoa kananmunia ja raejuustoa lisä proteiininlähteeksi. ostin ison läjän pakastevihanneksia jota kuumentelen ruoan kanssa. Viimekerralla kaupassa oli jauhelihaakin vaikka muille jakaa. Wc-paperiakin oli. 

Jos halvalla haluaa syödä niin kannattaa ostaa kasviproteiinia ja kananmunia. Papuja, linssejä ja munia. Niistä löytyy ravintoaineita. Pavuista ja linsseistä voi tehdä esim. keittoa, patoja tai jos nyt sattuisi löytymään sitä jauhelihaa, niin voi jauhelihan jatkeeksi laittaa kastikkeisiin.

Jauhelihan sijaan kanaa tuntuu löytyvän ja itse ostan sitä mitä on. Maailma ei kaadu jos ei ole jauhelihaa.

Olen sekasyöjä ja syön sekä lihaa että kasvisruokaa. Kaikkiruokainen.

Kannattaa opetella valmistamaan muistakin aineksista ruokaa kuin vain jauhelihasta niin ei ole elämä vaikeaa.

pavut vaan piärettää

Vierailija
173/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotivaran hankkimisesta on puhuttu jo vuoden alusta asti, osa vaan nauroi "hysteerikoille". Minä sen sijaan keräsin vähän kerrallaan kotivaraa, kun leipäjuustoa oli myynnissä -30% hintaan, ostin niitä ja pakastin pienemmissä erissä minigrip pusseissa. Ostin erilaisia juureksia, kuorin ne ja pilkoin ja paahdoin uunissa. Jäähtyneenä minigrip pusseissa pakkaseen. Siinä on kasvissosekeiton ainekset valmiina. Tein myös erilaisia ruokia valmiiksi pakkaseen. Täytin vähän kerrallaan kuivakaappia.

Nyt tilanne on se että voisin olla kotona vaikka kuukauden putkeen, ei tarvitsisi kuin viedä roskat ulos.

Mitään kotivaroja ei tarvita jos teitä hysteerikkohamstereita ei olisi. Ei tässä koronan takia ilman ruokaa ole moni vaan teidän toimintanne seurauksena. 

Tämä! Jos kaikki ostaisivat ruokaa ihan normaalisti ei olisi mitään ongelmia saatavuudessa.

Jos kaikilla olisi aina se suositeltu kotivara, ei olisi mitään ongelmia saatavuudessa eikä porukan tarvitsisi ryntäillä kaupassa yhtä aikaa kun ruoka loppuu. Kotivaran suositeltu määrä ei ole 72 tunniksi, vaan _vähintään_ 72 tunniksi. Ennen suositeltu aika oli 2 viikkoa, ja jokainen tajuaa että sekin on lyhyt aika tässä katastrofissa. 

Mitä harvemmin käy kaupassa, sen harvemmin altistuu virukselle. Ei ole mitään järkeä käydä kaupassa liki päivittäin. 

Kotivaraa suositellaan vahvasti. Ihan kaikille. 

Jos kaupat ovat vaarallisia ja levittävät viruksia, niin miksi on laillista pitää kauppoja auki ja laillista ylläpitää myyjiä halvalla palkalla töissä kenties henkensä uhalla?

Halvalla lähtee ihmishenki, kun itse tietää miten pienet palkat heillä on.

Olisiko kauppojen aika tarjota jotain muita palveluja tälläisenä aikana, vai onko talousasiat taas ihmisten terveyden edellä?

Miksi kotiinkuljetuksissa on pahimmillaan kuukaudenkin ruuhkia?

Jos kaupat ovat vaarallisia ja levittävät viruksia, niin miksi sielä on myyjiä töissä?

Siinäpä se. On päätetty, että vaaraa ei ole, koska ei haluttu tilannetta, jossa ruuanjakelu vaikeutuu liikaa. Eli sivuutettiin tiedot, joiden mukaan oli järkevää olettaa että virus tarttuu pinnoilta ja leijuu ilmassa. Alettiin väittää päinvastaista, myös siksi ettei tarvinnut laittaa kokonaisia kouluja karanteeniin, kun se olisi niin kallista ja vaivalloista. Ja oli päätetty, ettei vaaraa työikäisille ole, koska siitäkin olisi aivan liikaa ongelmia jos varmuuden vuoksi oletettaisiin, että heitäkin pitää suojella.

Nyt kaikki maskintekoon ja uimalaseja hankkimaan ja otetaan tämä asia omiin käsiin, koska nyt selvästikin ihmisten ja hallinnon intressit ovat ristiriidassa. Vaaditaan, että kaupat on suljettava asiakkailta, ja järjestettävä ruuanjakelu toisin.

Vierailija
174/180 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terve ihminen saa kyllä viikon ruuat ostettua kerrralla, kokemusta on. Reppu selkään vaan ja kassit kahteen käteen.  Olen kuljettanut tällä tavalla ruokaa 3 km matkan kävellen. 

Täällä on kyllä ollut jo normaalisti kaikkea sen ensi hamstrauksen jälkeen, jotain yksittäisiä tuotteita loppu, mutta 90 % siitä mitä olen aikonut ostaa, olen saanut. 

Ostatko ruuat 7 henkilölle? Myös teini-ikäisille lapsille, joiden ravinnontarve on 2 kertaa suurempi kuin kasvupyrähdyksen ohittaneilla aikuisilla?

Meillä menee pelkästään maitoa 4 litraa päivässä, eli 28 litraa viikossa.

Juokaa vettä.

Nuorten kasvupyrähdys ei ole ohi, vaikka Suomi menisi konkurssiin tänään. Kalsium on luille elintärkeää, juustoa tai jugurttia meillä syödään tosi vähän. Niin, ja huomasin muuten jo viime viikolla, että kalsiumtabletit ovat loppuneet apteekista.

rahkasta proteiinia

Vierailija
175/180 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan koko perheen voimin vedetty pitkää tikkua että kuka joutuu kauppaan seuraavaksi.

Perheen nuorimmainen joutuu hoitamaan ostokset tällä kertaa.

Hän on 10v.

Vierailija
176/180 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan koko perheen voimin vedetty pitkää tikkua että kuka joutuu kauppaan seuraavaksi.

Hän on 10v.

Teillä on vanhemmuus hukassa.

Provohan tuo toki.

Vierailija
177/180 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, esim meillä 7-henk perheellä kerralla ostetaan joku 100-120e ostokset ja riittää vain muutamaksi päiväksi. Jos pitäisi varastoida vuoden ruoat niin tarvitsisi 200m2 varaston...

Itsellä menee tuo ~120-150€ parin päivän ruokiin, vaikka asun yksin. Opiskelija ja urheiloja, mutta silti aivan älyttömältä kuulostaa, että 7 ihmistä söisi samalla hinnalla. Perus arkiruokaa syön, mitään erikoisuuksia ei kauppalapulta löydy.

Vierailija
178/180 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on 10v.

Provohan tuo toki.

Nuoriin ei tartu niin helposti ja kyllä minä tuossa iässä kävin ostoksilla vanhoille vanhemmilleni.

Vierailija
179/180 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään hain taas 4 henkiselle perheelle ruokaa Prismasta. 150 e meni n. 5 kassilliseen ruokaa. Sen jälkeen apteekkiin, kun kaikkien vitamiinit yms lopussa ja sinne meni 80 e. Pohdin, että en olisi varmaan pärjännyt vanhoilla YH:n tuloillani tässä kriisitilanteessa. Olin vielä sen verran nuori, että oli kaikenmoista laskulle ostettua tavaraa, johon meni suurin osa palkasta.

Nykyään on niin helppoa kun on käteisellä ostettu auto, lainanlyhennys talosta 300 e / kk ja pieni. lapsikin aloittaa esikoulun syyskuussa, jolloin hoitolasku 184 e pienenee. Jos tässä olisi päällä vielä muita kk-veloituksia, niin saisi laskea pennejä eikä osteltaisi mitään varastoon. Nyt meillä on säilykehylly täynnä, jauhoja yms kuiva-aineita tosiaan riittävästi, kahvia 3 pakettia varalla, pakkasessa lihaa, leikkeleitä ja jopa juustoa, leipää ja vihanneksia, marjoja yms. Kesäisin kasvatan omalla pihallani kirsikoita, viinimarjoja, pensasmustikoita, erilaisia yrttejä, päärynöitä, karviaisia ja viinirypäleitä (niitä edelleen paljon pakkasessa, hyviä sellaisenaan tai lisäksi mehuun). Olen puhunut, että jos asuttaisiin syrjemmällä niin otettaisiin kanoja 😅 Saisi sitten munia oli tilanne mikä hyvänsä. Munissa kuitenkin paljon aminohappoja, proteiinia, rasvaa...

Vierailija
180/180 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on 10v.

Provohan tuo toki.

Kyllähän tuossa iässä pitää osata jo hoitaa kauppaostokset tarvittaessa.

Vastuuta tuon ikäisille niin kasvaa kelpo kansalaisia. Nykylapset on ihan hemmoteltu piloille.