Jotenkin masentaa kun ruokavarastot hupenee niin nopeasti. Melkein joka päivä pitäisi käydä kaupassa.
Turhauttaa altistaa itseään jatkuvasti koronan vaaralle.
Mikä siinä on ettei autolliset voisi auttaa meitä autottomia näinä heikkoina aikoina?
Että joku toisi sitä ruokaa rahaa vastaan kaupoista.
Muussa tapauksessa pitää vaan jatkuvasti käydä etsimässä ruokaa kaiken hamstrauksen jäljiltä.
Kommentit (180)
Paikkakuntakohtaiset erot on varmaankin suuria. Meidän kunnassa kaikki kynnelle kykenevät toimijat on alkanut kehitellä kotiinkuljetuksia ja kuljetuksia kauppaan. Naapuriavulle on perustettu ryhmä Facebookissa ja yksittäiset ihmiset ilmoittautuvat muissakin yhteyksissä auttamaan heikommassa asemassa olevia kun aikaa kerran on. Myös Foodiesta sai toimituksen ainakin vielä eilen tälle viikolle.
Jotain ruokaa on saanut paikanpäälle menemälläkin. En aivan ymmärräkään että mitä sieltä kaupasta pitää käydä erikseen jatkuvasti etsimässä. Itsellä on ruokarajoitteita eikä nyt tule mieleen että mitä olisi puuttunut mitä olisin tarvinnut mutta jos puutteita olisi hyllyissä ollut niin onhan siellä muuta mitä ostaa.
Jos paikanpäälle on vain mentävä jalkaisin ja on useampi syöjä niin miettisin hieman mikä on tarpeellista. Jotain vichyä, mehua ja maitoa ruoan kanssa juotavaksi ja muroja, paahtoleipää sun muuta tyhjää energiaa ei kannattane kantaa selkä vääränä.
Vierailija kirjoitti:
Leipää pitää käydä hakemassa. Se ei kauaa säily.
Etköhän tule muutaman päivän toimeen ilmankin, jos et pakastinta omista. On myös säilyviä leipiä, esimerkiksi näkkileipä. Itsekin voi leipää tehdä. Minä en syö viljoja, mutta teen hyvää siemenleipää itse. Paljon terveellisempää!
Vierailija kirjoitti:
Ei se kotivara riitä muutenkaan kuin pariksi päiväksi. Pakko käydä kaupassa, ei voi mitään.
Suurperhe vai??? Suunnittele kotona mitä ostaa. Minkälaisia ruokia teet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikein syötte kun pitää niin paljon koko ajan syödä???
Aamupala.lounas.välipala.päivällinen.iltapala.tämä virallinen . Itse en harrasta lounasta. Tai kuittaan hedelmillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet valmis maksamaan Ruoka toimituksesta, miksi et tilaa tavaroita kaupasta? Saat enemmän kerralla, maksaa kympin että tuovat kotiovelle.
Tuttuni on karanteenissa ja soitti eri ruokakauppoihin. Niissä on 10 päivän odotus, että se siitä ruokatoimituksesta! Onneksi sai apua lähinaapureilta, jotka tuovat ruokapaketit oven taakse.
Näissä on muuten hurjia alueellisia eroja. Tilasin eilen itse cittarista ja alepan kauppkassilla: cittarin toimitus Espoossa, seurava vapaa aika 14.4 ja alepalla tulee 1.4. Prismat eivät alueellemme toimita. Tilasin molemmat, sillä tuohon viimeiseen on niin pajon aikaa. Vastaavasti Vantaalla cittarilta olisi saanut tilauksen heti tälle viikolle.
Itse voi tehdä sämpylöitä ja leipäsiä. Näkkäriä.hapankorppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etköhän tule muutaman päivän toimeen ilmankin, jos et pakastinta omista. On myös säilyviä leipiä, esimerkiksi näkkileipä. Itsekin voi leipää tehdä. Minä en syö viljoja, mutta teen hyvää siemenleipää itse. Paljon terveellisempää!
Syön pääasiassa leipää. Joten jos sitä ei ole olen nälissäni. Riisi ja pasta aiheuttaa ummetusta ja perunalle olen allerginen.
Näkkäriin en koske koskaan koska ei se pidä nälkää. Ja on epäterveellistäkin.
Niin ja leipoa ei voi kun hiiva on loppu!
Jotkut vei kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotivaran hankkimisesta on puhuttu jo vuoden alusta asti, osa vaan nauroi "hysteerikoille". Minä sen sijaan keräsin vähän kerrallaan kotivaraa, kun leipäjuustoa oli myynnissä -30% hintaan, ostin niitä ja pakastin pienemmissä erissä minigrip pusseissa. Ostin erilaisia juureksia, kuorin ne ja pilkoin ja paahdoin uunissa. Jäähtyneenä minigrip pusseissa pakkaseen. Siinä on kasvissosekeiton ainekset valmiina. Tein myös erilaisia ruokia valmiiksi pakkaseen. Täytin vähän kerrallaan kuivakaappia.
Nyt tilanne on se että voisin olla kotona vaikka kuukauden putkeen, ei tarvitsisi kuin viedä roskat ulos.Mitään kotivaroja ei tarvita jos teitä hysteerikkohamstereita ei olisi. Ei tässä koronan takia ilman ruokaa ole moni vaan teidän toimintanne seurauksena.
Onkohan sinulla nyt mennyt pikkuisen ohi, miksi sitä kotivaraa juuri nyt tarvitaan. Tottakai kotivaraa tarvitaan karanteenissa, oli hamstraajia tai ei.
Hyvin tuota ruokaa menee, kun koko perhe on neljän seinän sisällä. Ei paljon varautuminen auta. Nyt viikossa jo mennyt enemmän mitä jääkaappiin & pakkaseen mahtui. Täydennyksiä on haettu ja nyt taas jääkaappi aivan täynnä eilisen kauppareissun jäljiltä. Varmasti taas loppuviikosta on ruoat loppu. Lapsillakin tuntuu jatkuvasti olevan nälkä. Olisikohan se tämä tilanne sitten?
Mä teen ruokalistan koko viikoksi ja sitten tilaan verkosta maksaa plussa kortilla kaks euroo per naama ja ukko hakee kaupan laiturilta!
Se on riittänyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siemenleipä? Resepti kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mua kasvissyöjänä naurattaa kun itketään miten lihat on loppu.. soijarouhetta ja kasviksia on tähän mennessä ollut aina jäljellä runsaasti!
Vähästä sulla itku tulee.
Kaupassa käyntiä ei ole kielletty. Joutuuhan siellä ne myyjätkin olemaan joka päivä. Toki voi yrittää rajoittaa niitä käyntejä.
Meillä taas marittaja tulee tyytyväiseksi kun jääkaappi tyhjenee eikä osta/tuo kaupasta isoja määriä uutta.
Itse jalka kipeenä kotona.
Hamstraajan ja marittajan yhteiselo vastakkainasettelua.
Vain rakkaus yhdistää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala.lounas.välipala.päivällinen.iltapala.tämä virallinen . Itse en harrasta lounasta. Tai kuittaan hedelmillä.
Siis ihan jatkuvaa pupeltamista! Mahtaa paino nousta kun kotona pitää pysytellä. Ei aikuinen ihminen tarvitse mitään välipaloja ja iltapaloja, 1-2 kunnon ateriaa riittää. Itse syön normaalistikin vain klo 11 ja 15 välillä, joko kerran tai pari kertaa ja pärjään oikein hyvin. Eikä ole ylipainoa! Ja kotivara riittää viikoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tuota ruokaa menee, kun koko perhe on neljän seinän sisällä. Ei paljon varautuminen auta. Nyt viikossa jo mennyt enemmän mitä jääkaappiin & pakkaseen mahtui. Täydennyksiä on haettu ja nyt taas jääkaappi aivan täynnä eilisen kauppareissun jäljiltä. Varmasti taas loppuviikosta on ruoat loppu. Lapsillakin tuntuu jatkuvasti olevan nälkä. Olisikohan se tämä tilanne sitten?
Tämä tilanne varmaan. Olisi varmaan tärkeää yrittää pitää normaalit ruokailuajat ja keksia lapsille jotain askartelua tms ja sanoa, että tunnin päästä vasta syödään. Ja hyvä olisi lapset ottaa ruuanlaittoon mukaan, kun kerrankin on aikaa. Eikun perunoita kuorimaan ja leipomaan mukaan.
Itsenikin pitää ruveta ottamaan huomioon pienentynyt energiankulutus. Kun lopulta karanteenien loputtua pyörii ulos oleskeluvaatteissa, niin ei paljon naurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siemenleipä? Resepti kiitos.
Googlaa "viljaton siemenleipä" tai käytä valmiita esim. Risentan siemennäkkileipäsekoitus, jossa myös chiaa. Se pussin ohje vain ei toimi sellaisenaan, tulee murenevaa. Teen muuten ohjeen mukaan, mutta lisään siihen vielä kananmunaa ja psylliumia ja koko taikinan laitan yhdelle pellille, ei kahdelle kuten ohjeessa. Sillä tavalla tulee hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisilla/ köyhällä (ts esim tt-tukea saavalla) EI edes ole varaa käydä hamstraamassa.
Vituttaa kun parempituloiset on hamstranneet kaupoista jauhelihat yms HALVEMMAT ruokatarvikkeet.
Ostaisivat nyt sitä kalliimpaa lihaa yms kuten aina ennenkin.....Ja ihan turha tulla selittää mitään puskurirahasta tms, köyhällä EI ole varaa siihenkään...
Mä oon ttt:lla ostanu soijatuotteita ja kikherneitä pahan päivän varalle. Toinen on mausteet ja jauhot. Säilykkeisiin ei oo varaa. Sitten on sellaset halvat einekset mitä tulee ostettua tyyliin makkara. Porkkanaa, perunaa ja sipulia kun ostaa niin ruokaa saa noista saa riittävästi syötävää.
Ei pidä syyttää niitä "rikkaampia" vaan etsiä vaihtoehtoja ja opetella itsekin poikkeusoloissa tyytymään siihen ettei kaikkea saa juuri silloin kuin haluaa.