Mies ei enää rakasta - onko pitkällä liitolla toivoa?
15 vuotta yhteistä elämää, kaksi teini-ikäistä lasta, velaton okt, mökki ja auto. Molemmilla töitä ja talous erittäin vakaa. Elämä helppoa, ei sairauksia eikä muutakaan ongelmaa.
Mies ilmoitti että ei enää rakasta, kuulemma rakkaus loppui 4 kuukautta (!!) sitten. Ja nyt on ajatellut että eletään kämppiksinä. Ei koske minuun, ei tule metriä lähemmäksi. Jos yritän pussata tai halata on jäykkänä eikä katso edes minua.
Sanoo ettei ole toista naista. On päivät töissä, kaiken muun ajan kotona (ei harrasta mitään, eikä käy koskaan edes kavereilla eikä sukulaisilla). Jos joku nainen on niin en keksi muuta kuin face tms.
Juttelee kanssasi kuitenkin runsaasti arjen asioista eli ei pidä mykkäkoulua. Jos ei olisi sanonut, että tunteet kuolleet niin mistään en olisi huomannut, paitsi nyt kun ilmoitti asiasta. Sanoi, että ei näe meillä mitään yhteistä tulevaisuudessa. Kuulemma se sentään on hyvä puoli kämppisliitossa että saa vakipi*lua. Se viilsi sydämeen, enkä ole enää antanut tuon jälkeen koskea minuun.
Kuulemma teki erosuunnitelman jo viime marraskuussa, mihin aikoo muuttaa jne. Sanoin, että teet vain eropäätöksen ja lähdet, ovesta pääsee ulos koska vain. On kuulemma meinannut jo monta kertaa lähteä vuosien varrella, mutta ei tiedä itsekään miksi ei ole lähtenyt. Sanoin, että kerro heti kun haluat eron. Mies sanoi, että se pitää olla yhteinen päätös. Sanoin, että ei se ole yhteinen jos hän eron haluaa ja minä en ole ollut edes miettimässä eroa.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta ja miten lopulta kävi? Ja kyllä, voisin toki itsekin laittaa erohakemuksen, mutta ei ole koskaan ollut edes mielessä. Miksi mies ei eroa ja lähde jos kerran jo 4 kk sitten loppui rakkaus? Rahasta se ei ole kiinni, hän voi vuokrata vaikka heti asunnon itselleen. Omakotitalomme voi laittaa myyntiin ja rahat jakaa.
Sanoin miehelle että en halua elää missään välitilassa tietäen, että miehen tunteet loppuneet mutta ei saa aikaiseksi lähteä. Minä kuitenkin joko olen suhteessa rakkaudesta tai sitten erotaan. En halua kyräilevää kämppisliittoa.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
No joskus rakkaus vaan loppuu. Miehesi on reilu kun ilmoitti. Ei ero tarkoita että avioliitto epäonnistui. Se onnistui pitkään, ja nyt on sitten aika siirtyä uuteen elämään.
Kannatan määräaikaista avioliittoa. Viis vuotta ja sitten katsotaan taas.
Olihan tuo ihan omituinen keskustelu ja yksipuolinen tiedotustilaisuus.
Meillä oli sama juttu. Tuli puun takaa, että elämme tunnekylmässä avioliitossa. Emmekä sovi toisillemme. Ihmettelin, miksi hän kuitenkin nukkui yöt lusikassa ja pussasi. Seksiäkin oli säännöllisesti.
No tulihan se totuus esille: työkaveri. Yllättäen avioliittoon oli hiipinyt tunnekylmyys samaa vauhtia, mitä enemmän hän viettiaikaa työkaverin kanssa.
Olen monesti miettinyt, että opetetaanko näitä fraaseja miehille jossain…?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama juttu. Tuli puun takaa, että elämme tunnekylmässä avioliitossa. Emmekä sovi toisillemme. Ihmettelin, miksi hän kuitenkin nukkui yöt lusikassa ja pussasi. Seksiäkin oli säännöllisesti.
No tulihan se totuus esille: työkaveri. Yllättäen avioliittoon oli hiipinyt tunnekylmyys samaa vauhtia, mitä enemmän hän viettiaikaa työkaverin kanssa.
Nämä tarinat todellakin tuntuvat toistavan itseään identtisesti mitä enemmän netistäkin lukee näitä tarinoita. Minäkin uskoin viimeiseen asti, että eihän _minun_ mieheni pettäisi eikä varsinkaan minkään työkaverin kanssa. Hänhän oli aina ollut ns. ihannevävy ja ihanneisä. Tuttavammekaan eivät meinanneet aluksi uskoa.
Vaikeinta on ollut ymmärtää kuinka mies saattoi hylätä omat lapsensa ja alkoi isäpuoleksi toisen miehen siittämille lapsille. Kuinka kukaan voi tehdä niin?
En voisi uskoa tarinaamme todeksi kenenkään ulkopuolisen kertomana. En ikinä ottaisi miestä takaisin vaikka joskus ruikuttaisi. Mielenkiinnolla odotan kuinka kauan exän suhde kestää. Jotenkin tuntuu, että ei tuo VOI kestää.
AP
Meillä on päinvastoin . MINÄ en ole rakastanut miestäni vuosiin... ehkä jopa 10 vuoteen.
Rakkaus hiipui ja loppui. En ole sanonut tätä miehelleni, enkä sano.
Seksiä on harvoin. Enkä kaipaa sitä yhtään enempää.
Voisin elää mieluusti kämppiksinä lopun ikäni.
En jaksa enkä halua erota. Koska en halua ketään miestä enää itselleni.
Nautin yksin olosta. Joten , tämä menettelee mulle hyvin.
Olet varmaan vaimoni? Ai niin hänhän on kertonut asian suoraan mutta taisin unohtaa kun siitä on niin pitkä aika! Vieläkään ei ole eroa hakenut eikä
lähtenyt.
Minä päätin etten ole se kuka eron joutuu hakemaan ja siitä vastaamaan mutta en montaa vuotta varmaan henkisesti kestä enää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on päinvastoin . MINÄ en ole rakastanut miestäni vuosiin... ehkä jopa 10 vuoteen.
Rakkaus hiipui ja loppui. En ole sanonut tätä miehelleni, enkä sano.
Seksiä on harvoin. Enkä kaipaa sitä yhtään enempää.
Voisin elää mieluusti kämppiksinä lopun ikäni.
En jaksa enkä halua erota. Koska en halua ketään miestä enää itselleni.
Nautin yksin olosta. Joten , tämä menettelee mulle hyvin.
Täällä myös yksi saman kokenut, lähes identtinen tarina. Juuri noin se meni täälläkin; tunnekylmyyttä, tulee hymyillen kotiin, sitten yhtäkkiä olemus muuttuu ja lähtee ovet paukkuen huutaen "Minun menoni ei kuulu sinulle, en ole tilivelvollinen mistään". Lopulta kertoo ettei rakasta, ettei ole koskaan rakastanutkaan, mitä jos erottaisiin ystävinä sovussa. Sitten ei kuitenkaan muuta, nukkuu sohvalla, tulee ja menee miten haluaa, mutta ei elettäkään että ottaisi oikeasti eron tai muuttaisi minnekään. Suhdetta ei kuitenkaan voi kuulemma enää pelastaa, olemme niin väärät toisille. Ihmeellinen välitila, jossa jäät yhä enemmän yksin lasten kanssa. Toista niin ahdistaa, mutta silti vaikuttaa olevansa elämänsä kunnossa. Lopulta kun mitään ei kuukausiin tapahdu ja voit itse pahoin, päädyt itse ottamaan sen eron. Ja nyt hän kertoo, että HÄNET on heitetty yhteisestä kodista ulos.
Ja ei, koskaan ei myönnetä toista naista. Ja ei, ei se keski-ikäinen siitä enää onnellisemmaksi muutu. Hapanta naamaa, kun exä vaikea ja lapset vaikeita. Kun pitikin silloin 20 vuotta sitten valita väärä nainen. Kun ei niitä lapsiakaan oikeasti halunnut, nainen pakotti.
Kyllähän näitä aina kuulee, mutta kun se osuu omalle kohdalle, se koko tilanne on niin absurdi ettei sitä meinaa todeksi uskoa.
Voimia, kanssasisaret.
Vierailija kirjoitti:
Olen AP ja löysin tämän vanhan ketjuni. Tulin kertomaan, että miehellä oli kuin olikin toinen nainen. Vanha työkaveri, jonka kanssa olivat aloittaneet suhteen facen kautta. Tapailivat tietämättäni pitkän aikaa. Mies lähti "ruokakauppaan" ja saattoi viipyä kaksi tuntia siellä. Heidän tapailunsa olivat siis tällaisia parin tunnin treffejä päiväsaikaan arkimenoilla verhottuna (ruokakauppaan, kävelylle).
Mies asuu nyt naisen luona ja toimii isäpuolena naisen pienehköille lapsille. Mies hylkäsi lähes täysin meidän lapset eikä ole kiinnostunut heistä juuri yhtään. Silloin kun lapset ovat olleet isällään hoidossa niin lapsemme sanovat, että isä tuli kotiin kaupungilta klo 01.00 ja että ei ole laittanut lapsille ruokaa vaan lapset ovat odottaneet nälkäisinä. En tunne tuota uutta naista lainkaan eikä oikeastaan kiinnostakaan. Mutta kovin kevyellä tuntemisella pistivät perheen pystyyn exäni kanssa. Eli taustalla oli vain sometusta ja pidemmän aikaa niitä muutaman tunnin päivätreffejä.
Mies haukkuu minua joka puolelle ja kaikille tuntemilleen ihmisille. Itse yritän pitää kommunikaation häneen minimissä. Luonnollisestikin mies on kertonut tutuillemme kuinka avioero on minun syytäni koska olin sitä ja tätä ja tämä uusi nainen kuulemma antaa hänelle kaiken mitä parisuhde voi antaa. No onnea vaan heille.
AP
Tekisi mieli kirjoittaa: jätä se sika, mutta onneksi olet jo päässytkin eroon hänestä.
Lapsianne käy sääliksi, ansaitsevat paremman ja välittävän isän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tarinat todellakin tuntuvat toistavan itseään identtisesti mitä enemmän netistäkin lukee näitä tarinoita. Minäkin uskoin viimeiseen asti, että eihän _minun_ mieheni pettäisi eikä varsinkaan minkään työkaverin kanssa. Hänhän oli aina ollut ns. ihannevävy ja ihanneisä. Tuttavammekaan eivät meinanneet aluksi uskoa.
Vaikeinta on ollut ymmärtää kuinka mies saattoi hylätä omat lapsensa ja alkoi isäpuoleksi toisen miehen siittämille lapsille. Kuinka kukaan voi tehdä niin?
En voisi uskoa tarinaamme todeksi kenenkään ulkopuolisen kertomana. En ikinä ottaisi miestä takaisin vaikka joskus ruikuttaisi. Mielenkiinnolla odotan kuinka kauan exän suhde kestää. Jotenkin tuntuu, että ei tuo VOI kestää.
AP
No monesti nämä miehet ovat juuri sellaisia joista ei ikinä uskoisi. Omakin mieheni oli todella kunnollinen, tunnollinen ja hän oli tosi ujo ja hiljainen. Sen ujoudenkin takia ajattelin naivisti, että ei hän varmaan edes osaisi naisia iskeä, meilläkin minä tein aloitteen. Jälkeen päin sain tietää, että hänellä oli ollut useampiakin naisia liitomme aikana!
Ja kyllä, minutkin ahdistettiin hoitamaan se virallinen eroaminen, vaikka mies oli minusta jo emotionaalisesti ottanut eron. Ja sitten sain sekä hänen vanhemmilta ja omiltani, sisaruksiltani ja kaikilta haukut, kuinka mulla oli niin täydellinen mies ja menin jättämään sellaisen. Olin siinä vaiheessa niin uupunut, etten jaksanut edes puolustaa itseäni, eikä kukaan olisi kuitenkaan uskonut minua.
Tämän kokemuksen jälkeen opin että en itse koskaan kommentoi muiden eroja. Ikinä ei voi tietää mitä siellä on taustalla. Eikä ole mitään täydellisiä kumppaneita.
Miten teidän exienne suhteiden kävi ? Eli onnistuivatko nämä pettämisistä alkaneet suhteet, kun mies oli jättänyt pitkäaikaisen vaimon sekä lapset - ehkä jopa kovin kevyen seurustelusuhteensa vuoksi ?
AP
Meillä tuollaista ollut muutaman vuoden, ainoa eti, että mies ei sano eikö keskustele.
Ei enää ole halunnut seksiä pariin vuoteen, mies alkoi muuttua, kun facebookiin liittyi.
Sai minut siirtymään eri huoneeseen nukkumaan, ei tule saunaan samaan aikaan, ei puhu minulle juuri lainkaan, nimittelee, haukkuu, on välinpitämätön kaikin tavoin.
Facebookissa olimme hetken kavereita, kunnes huomasin, että oli estänyt minua näkemästä muita kavereitaan.
Kerran tutkin miehen puhelinta, oli mm yksi lapsemme entisen kaverin yh-äiti kaverinaan.
Omilta miespuolisilta kavereilta linkkejä saanut sivustoille, mistä löytää nuorta seksiseuraa.
Lapset täysi-ikäisiä, yksi asuu kotona.
Ei ole puhunut erosta.
Ikää meillä viidenkympin molemmin puolin.
Raskasta minulle, en kuitenkaan saa aikaiseksi erota, vaikka mikään oikea suhde tämä ei ole. Ja minä olen meiistä paremmin ansaitseva.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuollaista ollut muutaman vuoden, ainoa eti, että mies ei sano eikö keskustele.
Ei enää ole halunnut seksiä pariin vuoteen, mies alkoi muuttua, kun facebookiin liittyi.
Sai minut siirtymään eri huoneeseen nukkumaan, ei tule saunaan samaan aikaan, ei puhu minulle juuri lainkaan, nimittelee, haukkuu, on välinpitämätön kaikin tavoin.
Facebookissa olimme hetken kavereita, kunnes huomasin, että oli estänyt minua näkemästä muita kavereitaan.
Kerran tutkin miehen puhelinta, oli mm yksi lapsemme entisen kaverin yh-äiti kaverinaan.
Omilta miespuolisilta kavereilta linkkejä saanut sivustoille, mistä löytää nuorta seksiseuraa.
Ei ole puhunut erosta.
Raskasta minulle, en kuitenkaan saa aikaiseksi erota, vaikka mikään oikea suhde tämä ei ole. Ja minä olen meiistä paremmin ansaitseva.
Eroonhan tuo johtaa, enää loppusilausta vailla.
Miten muuten ap sulle selvisi, että miehellä oli tuo salarakas?
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten ap sulle selvisi, että miehellä oli tuo salarakas?
Mies alkoi huolimattomaksi ja huomasin kotona tiettyjä merkkejä. Löysin hänen taskustaan erään jutun mikä vahvisti epäilyksiä .
Sen lisäksi tuttavani näki mieheni erään kerrostalon pihalla ja meillä ei ole ketään tuttuja siellä . Yhdistin päässäni tuon kerrostalon sekä miehen taskusta löytyneen jutun ja näin naisen henkilöllisyys selvisi. Mies ei kieltänyt kun esitin todisteet vaan myönsi kaiken.
AP
Sen vähäisen mitä tiedän miehen elämästä nyt niin olen ymmärtänyt että se on sitä samaa arkea kuin mitä meilläkin oli. Päivät töissä, illat kotona ilman harrastuksia,,hoitaa uuden naisen lapsia ja välillä meidän lapsia. Elintaso hänellä laski selkeästi. Mutta en sitten tiedä onko oikeasti onnellisempi. Kovin kiukkuiselta vaikuttaa jos olen lyhyesti nähnyt häntä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän exienne suhteiden kävi ? Eli onnistuivatko nämä pettämisistä alkaneet suhteet, kun mies oli jättänyt pitkäaikaisen vaimon sekä lapset - ehkä jopa kovin kevyen seurustelusuhteensa vuoksi ?
AP
Ovat vielä yhdessä, mutta lasten mukaan vain ensimmäiset kaksi vuotta oli seesteistä aikaa. Sen jälkeen ovat riidelleet kolmesti viikossa niin että ikkunat helisee. Lapset, nyt jo teinit, eivät halua mennä sinne huonon ilmapiirin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ovat vielä yhdessä, mutta lasten mukaan vain ensimmäiset kaksi vuotta oli seesteistä aikaa. Sen jälkeen ovat riidelleet kolmesti viikossa niin että ikkunat helisee. Lapset, nyt jo teinit, eivät halua mennä sinne huonon ilmapiirin takia.
Eli sahasi omaan nilkkaansa. Ei ole sen onnellisempi parisuhde, ydinperhe meni rikki ja välit biologisiin lapsiin menivät pilalle. Kannattiko, sitä sopii pohtia. Yleensä kai näissä on vastaus, että ei kannattanut. Jotain haavekuvaa miehet hakevat , mutta sitten sieltä paljastuu se sama arki mikä ydinperhenekin kanssa + uusperheen ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole puhunut erosta.
Mistä näitä ukkoja nyt sikiää? Kuin minun tarinani. Järkyttäviä ukkoja, pistähän pihalle ja voit löytää oikean miehen.
kamala tilanne. rakkaus loppuu yleensä silloin, kun se rakkaus alkaa toista kohtaan. pettänyt sinua pidemmän aikaa ja vissiin rassannut sen verran, että haluaisi alkaa kulkea vapaammon. miehelle lähivanhemmuus, mökki myyntiin, otat teinit sun luokse vaan käymään. laita mies huolehtimaan lapsista sen uuden naisen kanssa. kovin helppoa vissiin, kun lapset teinejä, noup. laita itsesi kuntoon ja rakastu uudelleen. sijoita rahat viisaasti, mitä jää ylitse.
Todennäköisesti mies kuitenkin rakastaa, mutta rakkaus muuttuu erilaiseksi. Enemmän henkiseksi ja empatiaksi.
No tuo on hyvin tyypillistä, että miehet yrittävät saada vaimon ottamaan ero. Voi sitten uudelle muijalle sepittää kuinka kauhea ihminen vaimo oli ja jättikin vielä. Oma mieheni heittäytyi yhtäkkiä inhottavaksi jotta ottaisin eron. Kertoi jälkeen päin halunneensa erota jo vuosia. No olisi ERONNUT sitten! En minä pakota ketään olemaan kanssani.