Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä mielellä nyt, kun huomenna jatkuu taas kotikoulu?

Vierailija
22.03.2020 |

?

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan taas kaaoksella huomista. Opeen saa yhteyden whatsuppilla mutta se ei viitsi vastata edes heti. Perjantainakin meni useita tunteja, että hän vastasi. Ja ennen yhtä ei ollu edes avannu whatsuppiaan , kun tää näkyy aikaleimoista. Sitten vielä kehtasi laittaa ilta seitsemältä vielä viestiä, ihan kuin silloin joku vielä opiskelisi. Jos huomenna jatkuu sama meno laitan valituksen koululautakuntaan. Ei tokaluokkalaista voi jättää odottamaan noin kauaksi aikaa.

Ja opettajan pitäisi siis vastata HETI kun rouva sujauttaa viestin? Mistä voit tietää, mikä syy opattajalla on? Jos luokassa on monta erityisen tuen tarvitsijaa, heidän vanhempansa voivat hyvin pommittaa opettajaa viesteillä. Ja vaikka ei olisikaan, viestejä voi tulla päivän mittaan jokaiselta vanhammalta ja jopa useampia. Varmasti opettaja vastaa kun tilaisuus tulee. Ja mikä ongelma on, jos lähettää viestin illalla? Sehän kertoo vain siitä, että opettaja työskentelee pitkää päivää. Sinua varmaan suututtuaa, kun et voikaan somettaa illalla, vaan pitäisi opastaa lasta. Moni muukin oppilas voi tysökennellä illalla. Jos sinulla on vain yksi lapsi, ole tyyyväinen. Jollakin voi olla usemapi, eivätkä valita, kuten sinä. Joten mieti vähän, mitä tänne kirjoittelet! Ja laittele vaan viestejä ja valituksia, varmaan onkin hyödyllistä tässä tilanteessa :D.

Vierailija
42/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oikeasti ärsyttää nämä vanhemmat, joiden asenne on: "Yhyy, minulla on kotona yksi tai kaksi lasta, eivätkä he yhtään tottele, mutta koulun pitää kyllä pitää heidät kurissa ja saada tekemään hommat mallikkaasti."

Minulla on siellä koulussa tavallisesti vastuullani vähintään parikymmentä lasta näiden parin lapsen lisäksi. Pidän kyllä heidät kurissa ja hommat hoidetaan, mutta se on ihan järkyttävää vääntöä näiden lasten kanssa, joille ei ole asetettu kotona rajoja.

Vanhemmilla on lisäksi paljon enemmän keinoja käytettävissä, kuin opettajalla. Vanhemmat voivat hyvin helposti rajoittaa ruutuaikaa, kun hommat eivät suju, luvata mukavia palkintoja, kun hommat sujuvat, yms, yms. Opettajilla keinoina on lähinnä kasvatuskeskusteluun tai jälki-istuntoon määrääminen.

Nyt olisi hyvä hetki lepsujen vanhempien vähän ryhdistäytyä, eikä pakoilla vastuuta lähettämällä lapset minun hoivaani.

T. Ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oikeasti ärsyttää nämä vanhemmat, joiden asenne on: "Yhyy, minulla on kotona yksi tai kaksi lasta, eivätkä he yhtään tottele, mutta koulun pitää kyllä pitää heidät kurissa ja saada tekemään hommat mallikkaasti."

Minulla on siellä koulussa tavallisesti vastuullani vähintään parikymmentä lasta näiden parin lapsen lisäksi. Pidän kyllä heidät kurissa ja hommat hoidetaan, mutta se on ihan järkyttävää vääntöä näiden lasten kanssa, joille ei ole asetettu kotona rajoja.

Vanhemmilla on lisäksi paljon enemmän keinoja käytettävissä, kuin opettajalla. Vanhemmat voivat hyvin helposti rajoittaa ruutuaikaa, kun hommat eivät suju, luvata mukavia palkintoja, kun hommat sujuvat, yms, yms. Opettajilla keinoina on lähinnä kasvatuskeskusteluun tai jälki-istuntoon määrääminen.

Nyt olisi hyvä hetki lepsujen vanhempien vähän ryhdistäytyä, eikä pakoilla vastuuta lähettämällä lapset minun hoivaani.

T. Ope

Ammatinvalintakysymys. Älä kitise siellä. Naurettavaa tämä opettajien jatkuva valitus samalla kun kaupan, tarhan ja sairaanhoidon henkilökunnalle jatkuvasti hoetaan että itsepä sinne töihin meni.

Vierailija
44/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 luokkalainen hoitaa itse, nousee aamulla kun koulu alkaa ja tekee suurin piirtein reaaliajassa. 4 luokkalaisille teen maanantaina listan, jossa opettajan koko viikoksi lähettämät tehtävät. Listasta ruksaa yli sitä mukaa kun on tehnyt. Viime perjantaina oli lasten läksyt tehty iltapäivällä ja viikonloppu oli vapaata.

Huomenna jatketaan.

Vierailija
45/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan taas kaaoksella huomista. Opeen saa yhteyden whatsuppilla mutta se ei viitsi vastata edes heti. Perjantainakin meni useita tunteja, että hän vastasi. Ja ennen yhtä ei ollu edes avannu whatsuppiaan , kun tää näkyy aikaleimoista. Sitten vielä kehtasi laittaa ilta seitsemältä vielä viestiä, ihan kuin silloin joku vielä opiskelisi. Jos huomenna jatkuu sama meno laitan valituksen koululautakuntaan. Ei tokaluokkalaista voi jättää odottamaan noin kauaksi aikaa.

Ja opettajan pitäisi siis vastata HETI kun rouva sujauttaa viestin? Mistä voit tietää, mikä syy opattajalla on? Jos luokassa on monta erityisen tuen tarvitsijaa, heidän vanhempansa voivat hyvin pommittaa opettajaa viesteillä. Ja vaikka ei olisikaan, viestejä voi tulla päivän mittaan jokaiselta vanhammalta ja jopa useampia. Varmasti opettaja vastaa kun tilaisuus tulee. Ja mikä ongelma on, jos lähettää viestin illalla? Sehän kertoo vain siitä, että opettaja työskentelee pitkää päivää. Sinua varmaan suututtuaa, kun et voikaan somettaa illalla, vaan pitäisi opastaa lasta. Moni muukin oppilas voi tysökennellä illalla. Jos sinulla on vain yksi lapsi, ole tyyyväinen. Jollakin voi olla usemapi, eivätkä valita, kuten sinä. Joten mieti vähän, mitä tänne kirjoittelet! Ja laittele vaan viestejä ja valituksia, varmaan onkin hyödyllistä tässä tilanteessa :D.

Mitä jos vastaisi oppilaalle? Eikä perheet voi alkaa elämään sen mukaan miten opettaja ehtii randomisti viestejä laittaa. Nyt on tärkeää lasten kohdalla pitää rutiineja yllä mutta tuollaiset opettajat vesittävät koko touhun.

Vierailija
46/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni kohdalla ei jatku opetus koska sitä ei ole ollutkaan. Vahva veikkaus ettei lapseni tule saamaan opettajan opetusta koko tänä aikana.

1-3 luokkalaiset voivat kaikki mennä kouluun, yhtenä syynä yhdenvertaisuuden toteutuminen. Samaan aikaa kukaan ei kuitenkaan välitä että monet oppilaat jäävät ilman opetusta. Jos tämä jatkuu näin laitan kyllä ihan jokaiselle taholle jolle asia kuuluu valituksen.

Vierailija
47/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysiluokkalainen hoitaa itse opiskelunsa. Lapsen koulussa on tosi hyvin saatu etäkoulu järjestettyä

Meillä sama ja poika täyttää 16v. kuun lopulla.

Näin isot lapset jo pystyy tähän.

Vierailija
48/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olis kunnille säästövinkki. Olen ymmärtänyt, että kouluissa käy tällä hetkellä noin 10% oppilaista. Täten opettajilla on 90% vähemmän töitä. Jospa lomauttaisitte 90% opettajista, niin tulis todella isot säästöt.

Vierailija
49/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sujuu, ekaluokkalainen tekee tehtävät, jotka opettaja laittaa heti aamulla wilmaan. Toki minä kerron tehtävät lapselle mutta ohjausta hän ei juurikaan tarvitse. Ihmettelen mitä tekevät kaiket päivät koulussa kun esim matikan tehtävänä ollut aukeama oli perjantaina tehty 10 minuutissa.

Vierailija
50/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sujuu, ekaluokkalainen tekee tehtävät, jotka opettaja laittaa heti aamulla wilmaan. Toki minä kerron tehtävät lapselle mutta ohjausta hän ei juurikaan tarvitse. Ihmettelen mitä tekevät kaiket päivät koulussa kun esim matikan tehtävänä ollut aukeama oli perjantaina tehty 10 minuutissa.

Matematiikassa saattaa välkympi oppilas tehdä kolme aukeamaa oppitunnilla. Hän oppii tällä tavalla hyväksi mekaaniseksi laskijaksi. Hän ei välttämättä kuitenkaan ymmärrä, mitä eri asiat tarkoittavat, eikö osaa soveltaa oppimaansa. 10:n oppilaalla saattaa mennä sormi suuhun, kun pitäisi käsityötunnilla mitata laudasta 20 cm ja metallimitan asteikko on millimetreissä. Hyvä opettaja tekee tunneilla muutakin kuin laittaa oppilaat tekemään kirjan tehtäviä.

Vierailija
51/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellani on jotain keskittymisvaikeuksia. Olen vasta nyt huomannut miten pahasta ongelmasta onkaan kyse. Koulussa saattaa matikassa mennä vain puolisivua eteenpäin ja nyt kun koko päivän kotona etenee kuin vettä vain.

Läksyt nyt muutenkin mennyt aina hyvin mutta se mitä vauhtia on nämä päivät mennyt on aivan huima verrattuna mitä ennen oli.

Luokka ei ole iso, vähän reilu 20 oppilasta.

Viime vuonna jo koitin keskustella luokan opettajan kanssa tästä kun ongelma vain hänen luokassaan, ei kotona eikä tukiopetuksessa. Hän ei suostunut vastaamaan.

Vierailija
52/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin menee. Jopa niin hyvin, että olen ajatellut tehdä tästä pysyvän käytännön. Koulussa menee vain turhaan aikaa hukkaan, kun odotellaan, että niiden viiden inkluusio-oppilaan pelleilytuokio loppuu. Koulussa 6 tuntia vastaa kotiopetuksessa yhtä tuntia.

Totta on! Meillä jo monta vuotta kotikoulua takana (tietenkään emme ole vain kotona emmekä ainakaan eristyksissä - paitsi nyt pakosti tämän koronan takia rajoitamme liikkumista muualla) ja voin allekirjoittaa tuon täysin.

Vierailija
53/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellani on jotain keskittymisvaikeuksia. Olen vasta nyt huomannut miten pahasta ongelmasta onkaan kyse. Koulussa saattaa matikassa mennä vain puolisivua eteenpäin ja nyt kun koko päivän kotona etenee kuin vettä vain.

Läksyt nyt muutenkin mennyt aina hyvin mutta se mitä vauhtia on nämä päivät mennyt on aivan huima verrattuna mitä ennen oli.

Viime vuonna jo koitin keskustella luokan opettajan kanssa tästä kun ongelma vain hänen luokassaan, ei kotona eikä tukiopetuksessa. Hän ei suostunut vastaamaan.

Kuulostaa lievältä adhd:lta.

Vierailija
54/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jatku. Meidän pojat menee huomenna kouluun. En kestä tätä tilannetta enään. Toinen on tokalla ja toinen kolmannella. En saa heitä tekeen mitään kotona, "koska ei me olla koulussa".

Täh? Olisiko syytä hakeutua sossun piiriin?

Jaa että antaisin lapseni huostaan jonkun koronan vuoksi. Mieti ensin, ennen kuin kirjoittelet.

Ei koronan takia, vaan surkean vanhemmuutesi takia.

Vierailija
55/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin lapsille on aivan mahdotonta keskittyä, kun ympärillä on liikaa ärsykkeitä. Lapsesi luokassa niitä on yli 20, eli kaikki luokkakaverit. Kun ärsykkeet poistetaan ympäriltä, eli oppilas on pienessä ryhmässä, pystyy lapsi keskittymään. Lapsesi saa varmasti adhd diagnoosin, jos vain haluat tutkituttaa hänet. Saattaisi olla lapsesi pelastus, koska sitten hän saisi koulussakin enemmän tukea ongelmiinsa.

Vierailija
56/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin lapsille on aivan mahdotonta keskittyä, kun ympärillä on liikaa ärsykkeitä. Lapsesi luokassa niitä on yli 20, eli kaikki luokkakaverit. Kun ärsykkeet poistetaan ympäriltä, eli oppilas on pienessä ryhmässä, pystyy lapsi keskittymään. Lapsesi saa varmasti adhd diagnoosin, jos vain haluat tutkituttaa hänet. Saattaisi olla lapsesi pelastus, koska sitten hän saisi koulussakin enemmän tukea ongelmiinsa.

Ei mun lasta ärsytetä. Hän on kaikkien kaveri.

Vierailija
57/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikoulu erityislapsen kanssa on raskasta. Mutta jätetään se nyt sanomatta, kun tässä ketjussa pitäisi pelkästään ylistää kotikoulun ihanuutta...

Vierailija
58/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisella.

Vi ttukun unohtu se kortsu aikoinaan.

Vierailija
59/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikoulu erityislapsen kanssa on raskasta. Mutta jätetään se nyt sanomatta, kun tässä ketjussa pitäisi pelkästään ylistää kotikoulun ihanuutta...

Hyvä vain, että se sanotaan.

Vierailija
60/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan välillä jotain positiivistakin palautetta kaiken tän negan joukkoon. Viime viikko sai minut äitinä arvostamaan opettajien työtä yhä enemmän. Kiitokset kaikille Suomen opettajille, kun huolehditte meidän kullanmuruistamme myös näinä vaikeina aikoina. Teette erittäin tärkeätä työtä. Ihanaa oli saada myös opettajalta henkilökohtaista viestiä, jossa hän kannusti lastani ja sanoi ikävöivänsä tätä. Kyllä meillä on loisto-opettajat.