Millä mielellä nyt, kun huomenna jatkuu taas kotikoulu?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Ei jatku. Meidän pojat menee huomenna kouluun. En kestä tätä tilannetta enään. Toinen on tokalla ja toinen kolmannella. En saa heitä tekeen mitään kotona, "koska ei me olla koulussa".
Se on huostaanoton paikka sitten jos et mukuloitasi saa pidettyä järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin menee. Jopa niin hyvin, että olen ajatellut tehdä tästä pysyvän käytännön. Koulussa menee vain turhaan aikaa hukkaan, kun odotellaan, että niiden viiden inkluusio-oppilaan pelleilytuokio loppuu. Koulussa 6 tuntia vastaa kotiopetuksessa yhtä tuntia.
Mä oon erityislapsen vanhempana myös kironnut inkluusion syvimpään hel*ettiin. Ystäväni joka on opettajana, kertoi, että verrattuna kymmenen vuoden takaiseen, on "tehokasta" opetusaikaa alle puolet nykyisin. Suurin osa ajasta menee muutaman oppilaan rauhoittamiseen, riitojen selvittelyyn ja kaikkeen muuhun sellaiseen. Erkkaoppilaat siirrettiin tavallisiin luokkiin, mutta samalla henkilöstömäärällä jatkettiin tavallisissa kouluissa, vaikka tukea luvattiin lisätä. Moni avustaja sai kenkää samalla.
Lapseni kohdalla ei jatku opetus koska sitä ei ole ollutkaan. Vahva veikkaus ettei lapseni tule saamaan opettajan opetusta koko tänä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin menee. Jopa niin hyvin, että olen ajatellut tehdä tästä pysyvän käytännön. Koulussa menee vain turhaan aikaa hukkaan, kun odotellaan, että niiden viiden inkluusio-oppilaan pelleilytuokio loppuu. Koulussa 6 tuntia vastaa kotiopetuksessa yhtä tuntia.
Mä oon erityislapsen vanhempana myös kironnut inkluusion syvimpään hel*ettiin. Ystäväni joka on opettajana, kertoi, että verrattuna kymmenen vuoden takaiseen, on "tehokasta" opetusaikaa alle puolet nykyisin. Suurin osa ajasta menee muutaman oppilaan rauhoittamiseen, riitojen selvittelyyn ja kaikkeen muuhun sellaiseen. Erkkaoppilaat siirrettiin tavallisiin luokkiin, mutta samalla henkilöstömäärällä jatkettiin tavallisissa kouluissa, vaikka tukea luvattiin lisätä. Moni avustaja sai kenkää samalla.
Oma lapseni ei ole näitä riehujia, vaan hyvin arka. Hän tarvitsisi lukemiseensa paljon tukea, mutta ei läytännössä saa tätä kuin yhden tunnin viikossa erityisopettajalta ja lisäksi yhden tunnin tukiopetusta. Muuten hän on aivan tuuliajolla. 28 oppilaan luokassa on vaikea pärjätä, kun siellä on noin 20 oppilasta koko ajan suuna päänä.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kohdalla ei jatku opetus koska sitä ei ole ollutkaan. Vahva veikkaus ettei lapseni tule saamaan opettajan opetusta koko tänä aikana.
Tarkennatko hieman.
Vierailija kirjoitti:
Tarkennatko hieman.
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelen aikkarina ammattikoulussa nuorten ryhmässä. Viime viikolla saatiin sitten kurssit ja oppimateriaali kokonaan auki että niitä pääsee tekemään omaan tahtiin etänä. Ja nyt mä olen tehnyt jo seuraavan kahden viikon kurssit valmiiksi. Koulussa päivän aikana tehdään aiheesta riippuen 2-3 tehtävää. Opettajalla on kyllä tehtävät valmiina, mutta aamulla menee pari tuntia siihen kun hän yrittää etsiä mistä materiaalista hän on tehtävät tehnyt (yleensä jostain vuonna 85 tehdystä oppikirjasta) , käy tulostamassa materiaalin, yhdet monisteet koko luokan käyttöön, sitten joko otetaan valokuvat monisteita tai ravataan taululla etsimässä vastauksia. Porukkaa tulee ja menee milloin lystää, samat asiat kerrotaan ainakin kolmesti päivän aikana ja hitaimpia täytyy odottaa ennen kuin siirrytään seuraavaan aiheeseen. Jos jokin asia on itselle epäselvä ja kysyy asiasta, opettajan vastaus on yleensä että "en minä tiedä, siellä se lukee monisteissa". Jos saisin omaan tahtiin opiskella valmistuisin huomattavasti etuajassa.
Opiskelu jatkuu kolmosluokkalaisella kotona ja mulla hajoaa jo pää.. Mutta ei se auta, täytyy vain jaksaa yhteisen hyvän vuoksi. Kouluun en laita vaikka nyt saisikin, ei mitään järkeä kun kerran voi olla kotona. On tämä silti tosi rankkaa kun koululainen tarvii paljon apua uusien asioiden opettelussa ja samalla uhmaikäinen itkupotkuraivaroi jaloissa.. Mieskin on kotona, mutta siitä ei ole mitään apua just nyt. On vielä tosi huonossa kunnossa, kun toipuu sairauskohtauksesta ja leikkauksesta eikä saa eikä pysty juuri mitään tehdä. Pelottaa miten käy, jos hänelle tulee korona.. Minäkin kuulun riskiryhmään, mutta käyn silti viikonloput töissä hoitoalalla. Olen kuitenkin päätoiminen opiskelija eli omaa koulutyötä on myös tehtävä joka päivä/yö. Toki kaikki kotityöt on nyt minun harteilla nekin.. Koitan kuitenkin ajatella, että tämä tilanne ei onneksi ole ikuinen ja on paljon vielä huonompikuntoisia ihmisiä, joita suojelemme oman perheemme lisäksi pysymällä mahdollisimman paljon kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ei jatku. Meidän pojat menee huomenna kouluun. En kestä tätä tilannetta enään. Toinen on tokalla ja toinen kolmannella. En saa heitä tekeen mitään kotona, "koska ei me olla koulussa".
Niin, lapsesi levittävät ehkä virusta tai saavat itse viruksen? Mitäpä jos nyt lopultakin osoittaisit vanhemmuuttasi ja laittaisit lapsesi ojennukseen? Normaalitilassa yksi opettaja joutuu tekemään tämän päivittäin mahdollisesti parinkymmenen lapsesi kaltaisen kanssa.
Ihan hyvin on alkanut sujua. Kun itse on rauhallinen ja hyväntuulinen sekä kaivaa tilanteesta parhaat puolet esiin, lapsetkin tuntuvat tekevän hommansa positiivisesti ja asiallisesti. Pyrin keksimään jotain pientä kivaa yhteistä tekemistä joka päivälle kouluhommien ja ulkoilujen oheen.
(En anna näkyä, että olen todella huolestunut rahatilanteestamme. Tulossa vieläkin kovemmat ajat. Luotan kuitenkin tulevaisuuteen ja siihen, että selviämme. Varma tieto on se, että poikkeustilanne on ennemmin tai myöhemmin ohi.)
Perheiden tilanteet tietysti vaihtelevat suuresti. Minä olen onnekas, kun lapseni ovat aika rauhallista sorttia ja tietotaidoiltaan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkennatko hieman.
Minkäänlaista opetusta ei ole järjestetty tai kerrottu alkaako sellainen edes.
Odotan taas kaaoksella huomista. Opeen saa yhteyden whatsuppilla mutta se ei viitsi vastata edes heti. Perjantainakin meni useita tunteja, että hän vastasi. Ja ennen yhtä ei ollu edes avannu whatsuppiaan , kun tää näkyy aikaleimoista. Sitten vielä kehtasi laittaa ilta seitsemältä vielä viestiä, ihan kuin silloin joku vielä opiskelisi. Jos huomenna jatkuu sama meno laitan valituksen koululautakuntaan. Ei tokaluokkalaista voi jättää odottamaan noin kauaksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Olisiko syytä hakeutua sossun piiriin?
Hyvin menee eka- ja kolmosluokkalaisen kanssa. Tosiaan häiriköitä kun ei ole paikalla, kouluhommat hoituu nopsaan. Teen samalla etänä omat työni.
Vierailija kirjoitti:
Odotan taas kaaoksella huomista. Opeen saa yhteyden whatsuppilla mutta se ei viitsi vastata edes heti. Perjantainakin meni useita tunteja, että hän vastasi. Ja ennen yhtä ei ollu edes avannu whatsuppiaan , kun tää näkyy aikaleimoista. Sitten vielä kehtasi laittaa ilta seitsemältä vielä viestiä, ihan kuin silloin joku vielä opiskelisi. Jos huomenna jatkuu sama meno laitan valituksen koululautakuntaan. Ei tokaluokkalaista voi jättää odottamaan noin kauaksi aikaa.
Niin sillä tokaluokan opella on ensin koulussa lähiopetus ja sitten keskittyy vasta etäopiskelijoihin. Sitähän tuo vain kielii, että ennen yhtä ei ehdi vastata. Ja luulitko, että kullannuppusi on ainoa oppilas, johon opettaja joutuu pitämään yhteyttä. Kos luokalla on 20 oppilasta, niin 10 min per oppilas yhteydenpitoa tekee yhteensä noin neljä tuntia.
Ihan hyvillä mielin. Meillä kotona 3-luokkalainen, eskari ja 1-vuotias. Olen siinä mielessä onnekas että minulla ei ole työtä jota pitäisi tehdä opetuksen ohella, koska olen tällä hetkellä hoitovapaalla.
Suht itsenäisesti 3-luokkalainen hoitaa koulujutut, eskari tarvii enemmän ohjelmaa, kun sitä ei etänä juurikaan ohjata. Onneksi löytyi esikoisen vanhoja eka- ja tokaluokan matikan ja äidinkielen kirjoja joista voi tehdä tehtäviä. Toiset sitä mieltä että tulee varmaan tylsää koulussa, mutta eipä esikoisellekaan koskaan tullut vaikka osasi lukea ja kirjoittaa sujuvasti kun meni kouluun ja paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Olisiko syytä hakeutua sossun piiriin?
Jaa että antaisin lapseni huostaan jonkun koronan vuoksi. Mieti ensin, ennen kuin kirjoittelet.
Olisivatpa omat lapset jo kouluikäisiä ja pärjäisivät itsekseen työpäivän ajan. Yksinhuoltajana 2 alle kouluikäisen kanssa taistelen sen ajatuksen kanssa, että menen töihin ja vien lapset siksi aikaa päivähoitoon. Toinen vaihtoehto on etätyö, mikä kahden pienen kanssa on lähes mahdotonta.
Ex-mies ei ole päiväkotipäivistä huolissaan, mitä en tajua.
Ja molempien opettajilta tuli perjantaina viestiä, että todella upeasti huolehtivat tehtävistään.