Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä mielellä nyt, kun huomenna jatkuu taas kotikoulu?

Vierailija
22.03.2020 |

?

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, nyt ne koulu -häirikkö ja koulukiusaajat on kotona ”opiskelemassa” etänä. Kuis niinkuin yleisesti ottaen menee.

Kiusaako ne ja häiriköi nyt vanhempiaan ? Ovatko vanhemmat lähteneet evakkoon kun ei päivää enempää pystyneet olemaan kotona niiden kanssa ?

Vierailija
82/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä perheet joilla on lapsia - 6 - 12 , joka lähtöön eri luokilla. Voin vain kuvitella sitä rumbaa. Ja äidillä vauva ja 1 vuotias kainalossa. Jo pelkkä ruokahuolto päivittäin.

Tekee ruokaa ja samalla imettää, vaihtaa vaippaa ja auttaa samalla koulutehtävissä.

Nukkuu 2 tuntia yössä, rättiväsyneenä koliikkivauvan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sujuu, ekaluokkalainen tekee tehtävät, jotka opettaja laittaa heti aamulla wilmaan. Toki minä kerron tehtävät lapselle mutta ohjausta hän ei juurikaan tarvitse. Ihmettelen mitä tekevät kaiket päivät koulussa kun esim matikan tehtävänä ollut aukeama oli perjantaina tehty 10 minuutissa.

Matematiikassa saattaa välkympi oppilas tehdä kolme aukeamaa oppitunnilla. Hän oppii tällä tavalla hyväksi mekaaniseksi laskijaksi. Hän ei välttämättä kuitenkaan ymmärrä, mitä eri asiat tarkoittavat, eikö osaa soveltaa oppimaansa. 10:n oppilaalla saattaa mennä sormi suuhun, kun pitäisi käsityötunnilla mitata laudasta 20 cm ja metallimitan asteikko on millimetreissä. Hyvä opettaja tekee tunneilla muutakin kuin laittaa oppilaat tekemään kirjan tehtäviä.

Matematiikka on paljon muutakin kuin mekaanista laskemista. Esittämäsi tilanne voisi hyvin olla matematiikan kirjan tehtävänä.

t. matikan ope

Jep jep, näinhän mä tarkoitin, että pelkkä mekaaninen laskeminen ei riitä. Ymmärrys on tärkeintä. Jos 4. luokkalaisen puutyön pohjaksi tarvitaan 20 cm pitkä lauta, niin neljäsosa mittaa 20 mm, eivätkä tässäkään vaiheessa ymmärrä, että laudasta olisi tulossa kovin lyhyt. No, neljäsosa ei edes osaa vielä nelosella mitata.

T. Puutyön opettaja.

Vierailija
84/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan levollisin mielin. Koululainen kolmosella, itse olen etätöissä kotona.

Viikon tehtävät on ilmestyneet vilmaan, jaotellaan ne siitä sopiviksi päiväannoksiksi kohta. Ja väliin pyöräilyä ja muuta. Pari kertaa päivässä on tarvinnut apuani, muuten olen saanut keskittyä töihin.

Vierailija
85/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä väsyttää, mutta hyvin on kuitenkin mennyt. Olen itse opettaja, eli opetan etänä omia oppilaita ja sitten minulla on itselläni pieni koululainen, joka tarvitsee ohjausta ja opetusta tehtävissään. Saa opettaa siis ihan urakalla. Onneksi on reippaita sekä oma että etäoppilaat. Tämä on väliaikaista vain. Tsemppiä kaikille, teette tärkeää työtä lastenne opettajina.

Vierailija
86/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vain yksi tunnollinen ja normifiksu 8luokkalainen. Verkko-opetusta ei ole ollut, tehtävät annettu ja itsenäisesti tekevät (siis ne ketkä tekevät) ja tehtävät palautetaan opettajalle.

Kyllä tuo fiksukin tyttö tarvitsi tällä viikolla pientä apua kielissä, joissa kotoa löytyi auttajia. Itse teen normipäivät etätöissä ja puoliso työpaikalla. Pestasin tytön opettajaksi ensi viikosta alkaen isosiskon, jonka yo-urakka päättyi juuri. Veikkaan että meillä yläkoululainen saa siis hyvää opetusta ja luultavasti oppii enemmän kuin koulussa.

Tehtäviä on ollut paljon ja kyllä ne kunnolla tehtynä vievät aikaakin. Mutta onhan yläkoululaisen koulupäivätkin pitkiä. Eli aika samoissa ajallisesti taitaa mennä kuin normikouluaikanakin.

Tiedän että pääsen helpolla ja meillä hyvä tuuri kotiopetuksen suhteen.

Vierailija
87/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä enää. Mun lapset ei saa mennä kouluun, koska ovat jo 4, 6 ja 9 luokilla. En voi olla pois töistä, jossa 8-16 ja työmatkat, niin 7-17. Sitten pitäs vielä tehdä ruoka ja vahtia vieressä että noi tekee edes jotain kouluhommia. Ennen viittä ei ole tapahtunut mitään. Oon ihan loppu ja itken itseni uneen. Ja opettajat on laittanu tosi ilkeitä viestejä että ilmoittavat kohta lastensuojeluun jos lapseni ei tee koulutehtäviä. Se nyt vielä puuttus, että lapset otettais huostaan.

Halaus sinulle äitinä❤️ Jaksamisia.

Vierailija
88/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyttää jo, eikä lapsetkaan hirveästi jaksa innostua. Eri asia varmaan jos olisi sellainen opettaja joka oikeasti antaisi mielenkiintoisia tehtäviä tai pitäis jotain liveoppitunteja netin välityksellä... Mutta kun ei.

Vierailija
89/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi työpäivä etänä ja kaksi koululaista, jotka tarttee mikrotukea, keittäjää ja apua näihin ihaniin ”tee yhdessä vanhemman kanssa” - tehtäviin. Rakas opettaja, täällä kotona ei nyt valitettavasti ole resursseja esittää opettajaa. Kotiäideillä ja työttömillä varmaan voi ollakin. Tai sitten me tehdään mun työpäivän perään ilta niitä läksyjä, mistään yhteisistä tauoista tai ulkoilusta on turha edes uneksia.

Vierailija
90/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä vähän typerää miten eri tavalla tää menee eri kouluissa ja jopa saman koulun sisällä eri luokilla. Osa opettajista pitää videopuheluiden välityksellä koko luokalle livetunteja, osa soittaa henk.koht. jokaiselle oppilaalle edes kerran viikossa, mutta sitten osa vaan dumppaa wilmaan jättimäisen kasan tehtäviä että teepä nämä ja sillä selvä. Liekö laiskoja nuo osa sitten...

Vierailija
91/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä vähän typerää miten eri tavalla tää menee eri kouluissa ja jopa saman koulun sisällä eri luokilla. Osa opettajista pitää videopuheluiden välityksellä koko luokalle livetunteja, osa soittaa henk.koht. jokaiselle oppilaalle edes kerran viikossa, mutta sitten osa vaan dumppaa wilmaan jättimäisen kasan tehtäviä että teepä nämä ja sillä selvä. Liekö laiskoja nuo osa sitten...

Ainoa oikea tapa on jättää Wilmaan tehtävät, jotka pitää tehdä itsenäisesti. Jotkut Wilma-nimenhuudot ovat vain kaikkien ajan hukkaamista ja kiusaamista.

Vierailija
92/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV:ssä sanoi joku ettei kotiopetus -sanaa voi käyttää vaan etäopetus.

Vierailija
93/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät annetut tehtävät. Aikaa meni viime viikolla noin 3 tuntia yhdellä 15min välitunnilla. Homma siis ohi puoleen päivään kun aloittaa kl 9 Ei mitään on-line ohjausta eikä opetusta. 2lk ja 5lk, läksyt ehkä noin kolmessa eri sovelluksessa mitkä kävivät viime viikon ma ja ti lähiopetuksessa läpi.

8lk paljon vaativampaa, joissain aineissa on-line opetusta, projektiluontoisia tehtäviä. Plus on

auttanut pienempia tietokoneongelmissa.

Ainoa ongelma että jouduin ostamaan kaksi kannettavaa lisää talouteen ja se kirpasi tässä taloustilanteessa.

Vierailija
94/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, et pitää nyt vähän löysätä omaa pipoa ja vaan hyväksyä se, että aamupäivällä ei saa juuri mitään töitä tehtyä. Tokaluokkalainen tarvitsee paljon apua tehtävien teossa ja  osa tehtävistä onkin jotain tanssi perheesi kanssa tms. Ja 5.luokkalainen tarvitsee apua selvittämään, että mitä hänen oikein pitäisi tehdä ja minäkin päivänä, kun viestejä satelee niin monelta opelta ja osa viesteistä ovat todella pitkiä ja epäselviä. Lisäksi pitää tehdä tilejä ja tunnuksia sekä kirjautua todella moneen paikkaan. Mut eipä täs nyt muu auta :-/

Vierailija
95/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä eräs "laiska" opettaja, joka on dumpannut wilmaan kasan tehtäviä... Tämän viikon työtuntien määräni on ollut noin 60. Tehtävissä on palautuslinkit ja niiden läpikäyminen ja palautteen kirjoittaminen on aika työlästä. Lisäksi joudun myös lähiopettamaan ja tuona aikana ei etäopetus onnistuisi, sillä luokassani on 4 erityislasta. Myös erilaisten tvt-ohjelmien haltuunottaminen on vaatinut aikamoisen ponnistelun, sillä koulutusta näihin ei ole ollut tarjolla, vaan kaikki on pitänyt itse selvittää. Mutta joo, laiskuuttanihan minä vain dumppaan tehtäviä...

Sori tää avautuminen, mutta tunteet on aika herkässä nyt, koska väsymys on suurta, eikä jaksa kuulla tai lukea pazkaa.

Vierailija
96/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä eräs "laiska" opettaja, joka on dumpannut wilmaan kasan tehtäviä... Tämän viikon työtuntien määräni on ollut noin 60. Tehtävissä on palautuslinkit ja niiden läpikäyminen ja palautteen kirjoittaminen on aika työlästä. Lisäksi joudun myös lähiopettamaan ja tuona aikana ei etäopetus onnistuisi, sillä luokassani on 4 erityislasta. Myös erilaisten tvt-ohjelmien haltuunottaminen on vaatinut aikamoisen ponnistelun, sillä koulutusta näihin ei ole ollut tarjolla, vaan kaikki on pitänyt itse selvittää. Mutta joo, laiskuuttanihan minä vain dumppaan tehtäviä...

Sori tää avautuminen, mutta tunteet on aika herkässä nyt, koska väsymys on suurta, eikä jaksa kuulla tai lukea pazkaa.

Sun ei ehkä kannattaisi olla täällä lukemassa? Tsemppiä ensi viikkoon!

Vierailija
97/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole KOTIKOULUA, vaan ETÄOPISKELUA. Ymmärtäkää ero, ihmiset.

Ero näissä riippunee siitä, pystyykö koululainen opiskelemaan opettajan/opettajien etänä antamilla ohjeilla varsin itsenäisesti vai pitääkö vanhemman toimia lapselleen kotiopettajana, jos itsenäinen työskentely ei onnistu. Näillä kriteereillä lapseni käyvät tällä hetkellä kotikoulua, jossa mieheni ja minä toimimme omien päivätöidemme lisäksi kotiopettajina (raamina opettajien lähettämät tehtävälistat).

AP kysymykseen: Koska tehtäviä on tullut sivukaupalla ja työnantajamme eivät etätunneista jousta (lapsiin liittyvä toiminta, myös ruoanlaitto, on tehtävä siten, että leimataan ulos ja tunnit tehdään illalla sisään, työaika joustaa kyllä iltaan) venyvät työpäivät tai vaihtoehtoisesti koululaisten opiskelut jäävät iltaan/viikonloppuun, eikä palautumisaikaa juuri ole. Viikonloppunakaan ei paljon ulkoilusta, eikä auringosta omalla pihallakaan olla keretty nauttimaan, kun kotikoulua on pidetty molempina päivinä 6 tuntia, jotta tehtävissä oltaisiin sillä tasolla, että huomenna voi ottaa uusia vastaan.

Siispä melkoisella stressitasolla tässä eletään, vaikka pahin vasta edessä. Nyt vain toivon, ettei tämä stressihormonitaso syö vastustuskykyä niin totaalisesti, että jos/kun tauti lopulta jostakin iskee päälle, niin pystyisimme huolehtimaan perheestämme ja säilyisimme kaikki hengissä.

Vierailija
98/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihana opettaja ja toivottavasti helpottaa, kunhan uudet kuviot rutinoituvat oppilaillekin. Tämä tilapäisyys saattaa kestää jonkin aikaa.

Lapsenlapsillani on opetus hyvin hoidossa, osa saa liveopetusta etänä, osa Wilman kautta tehtävät. Systeemi on alkanut sujua hyvin ja tämä on osaavien opettajien ansiota. (Sekä yhteistyökykyisten ja -haluisten vanhempien.)

Voimia kaikille teille opettajille! Olette loistoporukkaa ja osaatte ammattinne.

Vierailija
99/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä kumma, kuinka jotkut tuntuvat tietävän toisten työkuvat. Työkaverini ihmetteli, kun kerroin kuinka veljeni oli viikolla joka päivä koululla ilta kahdeksaan asti. Hän kysyi, että eikös opettajien pitäny olla lomalla nyt. Joskus olis hyvä pitää suunsa kiinni, eikä näyttää omaa tyhmyyttään koko maailmalle. Minäkin toivotan tsemppiä kaikille opettajille tulevaan viikkoon. Muistakaa olla myös armollisia itsellenne, eli kaikkea pakollista ette ehdi nyt hoitamaan.

Vierailija
100/133 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä enää. Mun lapset ei saa mennä kouluun, koska ovat jo 4, 6 ja 9 luokilla. En voi olla pois töistä, jossa 8-16 ja työmatkat, niin 7-17. Sitten pitäs vielä tehdä ruoka ja vahtia vieressä että noi tekee edes jotain kouluhommia. Ennen viittä ei ole tapahtunut mitään. Oon ihan loppu ja itken itseni uneen. Ja opettajat on laittanu tosi ilkeitä viestejä että ilmoittavat kohta lastensuojeluun jos lapseni ei tee koulutehtäviä. Se nyt vielä puuttus, että lapset otettais huostaan.

Älä huoli. Ei lapsia oteta tuon takia huostaan. Ja jos opettajat sellaisella uhkailee, niin johan on opettajia. Vaikea tilanne sulla kyllä on, kun et voi ilmeisesti töitä etänäkään tehdä. Mitäs jos käyttäisit ikään sopivia ”tarrasysteemejä”? Kun on tehtävät tehty ja tarpeeksi monena päivänä, siitä seuraa heille kullekin jotain kivaa.