Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen joulu oli 1980-luvulla?

Vierailija
09.12.2023 |

Muistoja jouluista 1980-luvulla.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhejoulu, Saksassa. Aattona lapsiperheiden jumalanpalvelukseen neljän aikaan iltapäivällä, sillä välin lahjat itmestyivät kuusen juurelle. Suomalaista jouluruokaa, lahjapakettien avausta, pelejä ja leikkejä, joulumusiikkia, jälkiruokaa, suklaata, hyvää viiniä aikuisille. Mielelläni muistelen. 

Vierailija
2/14 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkiä ihania lämpöisiä jouluja oli kun kaikki läheiset ihmiset oli vielä elossa.😪

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aika samanlainen kuin nyt. Olin 80-luvulla 2-12 -vuotias lapsi. Meillä on iso joulukuusi, paljon kahjoja kaikille, suunnilleen samat jouluruoat kuin mitä laitan nykyäänkin (graavilohta, silliä, mätiä ja smetanaa ja sipulia, juustoja, laatikot, kinkku ym). Leivottiin paljon kuten nytkin teen. Saunassa käytiin, kuten tänäkin jouluna. Oikeastaan ainoa ero nykyjouluuni on, että ollessani lapsi meillä oli usein paljon jouluvieraita, itse en jaksa järjestää monelke vieraalle nykyään joulua vaan ollaan vain kotona minä, mies ja lapset.

Vierailija
4/14 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kaikki 80-luvun joulut töissä. Aattona mielellään ilta, joulupäivänä aamu ja tapanina toinen. Olihan se haikeaa mennä bussilla nro 16 töihin, kun kaikki muut vähitellen rauhoittuivat jouluun ja itse meni pitämään ihmisiä hengissä.

Vierailija
5/14 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joululahjaksi Peltosen sukset. Ja My Little Ponyn.

Vierailija
6/14 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin oli pari aivan tavallista perhejoulua lahjoineen, jouluruokineen, pukkeineen ja saunoineen. Sitten vanhemmat erosivat ja olimme äitimme mukana etelässä kahdeksan joulua peräkkäin.

Hyviä muistoja molemmista.

Vierailija
7/14 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vauraampi kuin nyt. Kaikilla oli rahaa. Nyt kaikki on aika kallista ja täytyy suunnitella enemmän.

Vierailija
8/14 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän joulut ovat pysyneet aika lailla samanlaisina. Jouluun kuuluu kuusi, lahjat ja jouluruoka. Syötiin aattona ja joulupäivänä eri paikoissa. Osa kävi haudoilla Hietaniemessä ja Maunulassa. Joulusauna kuului kuvioon, jos vietettiin joulua Lapissa, kotona ei niinkään. Itselleni lahjat ovat edelleen tärkeä osa joulua. 80-luvulla saimme leluja lähinnä jouluna, synttäreillä ja tuliaisiksi, mutta omat lapset ovat saaneet leluja useammin. Samoin on herkkujen laita: ennen konvehteja syötiin lähinnä jouluisin, nykyään meillä syödään jotain herkkuja joka viikko. Elintaso on ainakin meillä noussut verrattuna 80-lukuun.

Vierailija
9/14 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämämme parhaimpia hetkiä.muistoja jotka eivät ikinä unohdu!

Vierailija
10/14 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotiin ja tapeltiin ja taas juotiin, sumuisia jouluja.

Vierailija
11/14 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kylmempi kuin nykyään.

Vierailija
12/14 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvun loppupuolella oli paljon leluja ja pelejä mitä ruinata. En tiedä onko enää sellaista. Leluosastot näyttää nykyisin mielestäni vähän ankeilta. 

Vierailija
13/14 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnelma kuin Leevi and the leavingsin kappaleesta, isä kännissä, äiti suuttui anopilleen ja lähti lätkimään mummolasta, en saanut puhelimella kiinni kolmeen päivään ja olin todella huolestunut pikkulapsi.

Vierailija
14/14 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 luvun loppupuolella oli paljon leluja ja pelejä mitä ruinata. En tiedä onko enää sellaista. Leluosastot näyttää nykyisin mielestäni vähän ankeilta. 

Ne on kiinan tehtaassa ja sieltä niitä yksitellen ihmiset toisillensa tilailevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän