Millä mielellä nyt, kun huomenna jatkuu taas kotikoulu?
Kommentit (133)
Hyvin menee! Onneksi on hyvin kasvatettu tunnollinen ja tottelevainen vitosluokkalainen. Nykypäivän lapset kasvaa miltei ruutujen äärellä minkä vuoksi vuorovaikutustaitoja ei opita kun vanhemmillaki yleensä vaan kiire tai kiinnostuksen puute tehdä lapsen kanssa asioita yhdessä ja keskustella enemmän. Mutta aina näillä ihmisillä iskee se vauvakuume vähän väliä ja sitten ihmetellään kun jakseta. Nauttikaa nyt yhteisestä ajasta kun niitä lapsia halusittekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulu erityislapsen kanssa on raskasta. Mutta jätetään se nyt sanomatta, kun tässä ketjussa pitäisi pelkästään ylistää kotikoulun ihanuutta...
Sepä se. Kaikkien muiden lapset tuntuvat olevan täydellisen itseohjautuvia ja äärimmäisen sujuvasti käyttävät läppäreitä ja uusia sovelluksia. Oma lapseni sen sijaan tarvitsee ohjausta ja hän kysyy neuvoa vähän liiankin helposti. Omat työni keskeytyy koko ajan. Taloyhtiömme netti on kaiken lisäksi aika surkea, joten netti pätkii koko ajan.
Olen myös pettynyt opettajiin tässä ketjussa. Teidän TYÖNNE on opettaa lapsia ja te voitte keskittyä siihen. Te olette saaneet koulutuksen siihen. Teidän ei tarvitse yrittää opetuksen ohessa tehdä jotain ihan muuta toisen alan töitä opettaessanne oppilaita.
Ja lisäksi olen äärimmäisen pettynyt toisiin vanhempiin, jotka ovat heti lynkkaamassa toisia ja haukkumassa huonoksi vanhemmaksi, kun uusi tilanne ei heti rullaakaan kuin strömsössä. Sen sijaan, että tuettaisiin ja tsempattaisiin poikkeustilassa (jota ei ole Suomessa ollut vuosikymmeniin) selviytymiseen.
Tämä. Meillä ainakin raskaampaa kuin normiarki ja ärsyttää sen päälle vielä tällainen toisten lynkkaaminen.
Meillä ihan koulusta tulleina ohjeina että vanhemmat tarkistaa tehtävät ja opeen ei saa yhteyttä kuin wilman kautta, ja sinne on vain vanhemmilla tunnukset.
Lisäksi joka päivä ollut jotain tehtävää mitä pitää tehdä vanhemman tai sisaruksen kanssa. Pikkusisarus ei osaa ja isovanhempia ei kiinnosta etänä jeesiminen, niin vanhemmat hoitaa senkin.
Mulla myös oma työ tehtävänä ja siihen kuuluu paljon ihmiskontakteja etäyhteydellä. Vaikea yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulu erityislapsen kanssa on raskasta. Mutta jätetään se nyt sanomatta, kun tässä ketjussa pitäisi pelkästään ylistää kotikoulun ihanuutta...
Sepä se. Kaikkien muiden lapset tuntuvat olevan täydellisen itseohjautuvia ja äärimmäisen sujuvasti käyttävät läppäreitä ja uusia sovelluksia. Oma lapseni sen sijaan tarvitsee ohjausta ja hän kysyy neuvoa vähän liiankin helposti. Omat työni keskeytyy koko ajan. Taloyhtiömme netti on kaiken lisäksi aika surkea, joten netti pätkii koko ajan.
Olen myös pettynyt opettajiin tässä ketjussa. Teidän TYÖNNE on opettaa lapsia ja te voitte keskittyä siihen. Te olette saaneet koulutuksen siihen. Teidän ei tarvitse yrittää opetuksen ohessa tehdä jotain ihan muuta toisen alan töitä opettaessanne oppilaita.
Ja lisäksi olen äärimmäisen pettynyt toisiin vanhempiin, jotka ovat heti lynkkaamassa toisia ja haukkumassa huonoksi vanhemmaksi, kun uusi tilanne ei heti rullaakaan kuin strömsössä. Sen sijaan, että tuettaisiin ja tsempattaisiin poikkeustilassa (jota ei ole Suomessa ollut vuosikymmeniin) selviytymiseen.
Tämä. Meillä ainakin raskaampaa kuin normiarki ja ärsyttää sen päälle vielä tällainen toisten lynkkaaminen.
Meillä ihan koulusta tulleina ohjeina että vanhemmat tarkistaa tehtävät ja opeen ei saa yhteyttä kuin wilman kautta, ja sinne on vain vanhemmilla tunnukset.
Lisäksi joka päivä ollut jotain tehtävää mitä pitää tehdä vanhemman tai sisaruksen kanssa. Pikkusisarus ei osaa ja isovanhempia ei kiinnosta etänä jeesiminen, niin vanhemmat hoitaa senkin.
Mulla myös oma työ tehtävänä ja siihen kuuluu paljon ihmiskontakteja etäyhteydellä. Vaikea yhtälö.
Itse en ymmärrä tätä, että opettajat marisee tästä tilanteesta. Tietenkin, jos tekee etäopiskelun eteen paljon, mutta meille ainakin tulee vaan tehtävälista, joka lasten pitää suorittaa. Ja mukana on kaikki oppiaineet. Toki hommat sujuvat hyvin, koska lapset pärjäät koulussa muutenkin hienosti, mutta kaikki on työläämpää, kun pitää kuvata ja palauttaa tehtäviä. Ja arvatkaapa mikä työ on tarkistaa lasten tehtävät. Opettajat eivät vaivaudu vastauksiakaan lähettämään. Joka ikinen matikanlasku laskettava, kielten tehtävät joka lapselta. Lisäksi omat työt jne.
Vierailija kirjoitti:
Rennompaa kuin normaalisti. Ei harrastuksiin kuskaamista, ei pakottavia aikatauluja. Opettaja antaa sopivasti hommia ja ei ole onneksi mitään rasittavia kokouksia lapsilla, että tiettyyn aikaan pitäisi olla linjoilla. Saa tehdä omaan tahtiin. Teen etätöitä ja lapset (1.lk, 4.lk,5.lk) tekee omat hommat samalla. Isommat neuvovat pienempiä. Yleensä ollaan jo klo 11 valmiita. Sen jälkeen on kuvista, käsitöitä, leikkiä, vapaa-aikaa, mitä nyt mieleen tulee (jotain rauhallista). Mutta ei telkkaria eikä pelaamista, koska en jaksa mitään taisteluja nyt ja tuntuu, että peliaika vain aiheuttaa ettei lapset keksi sen jälkeen muuta puuhaa. Meilläkin pelata saa vasta illalla hetken.
Luulenpa että pulassa ovat nyt ne perheet, joissa peliajat kiristävät pinnaa ja lapset eivät ole tottuneet kotonaan tekemään juuri muuta kuin roikkumaan näytön äärellä. Ja ne perheet, missä vanhemmilla ei ole mitään otetta lapsiin ja pikkupomot ovat tottuneet saamaan tahtonsa läpi kunhan heittäytyvät riittävän rasittaviksi.
Pulassa ollaan koska täältä töistä on aika hankala opettaa lasta. Asiakkaat saa nyt odottaa kiltisti kun etänä olen lapsen apuna milloin missäkin aineessa. Kärsivällisyysharjoitusta aikuisille. Myöskään se että lapsi yksin lukee kirjaa ei ole mitään oppimista vaan aiheesta on myös hyvä käydä keskusteluja.
Työlästä vanhemmalle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä tätä, että opettajat marisee tästä tilanteesta. Tietenkin, jos tekee etäopiskelun eteen paljon, mutta meille ainakin tulee vaan tehtävälista, joka lasten pitää suorittaa. Ja mukana on kaikki oppiaineet. Toki hommat sujuvat hyvin, koska lapset pärjäät koulussa muutenkin hienosti, mutta kaikki on työläämpää, kun pitää kuvata ja palauttaa tehtäviä. Ja arvatkaapa mikä työ on tarkistaa lasten tehtävät. Opettajat eivät vaivaudu vastauksiakaan lähettämään. Joka ikinen matikanlasku laskettava, kielten tehtävät joka lapselta. Lisäksi omat työt jne.
Montako lasta sulla on, joiden tehtävät pitää tarkistaa? Ja montako oppilasta mahtaa olla sillä opella?
Oot varmaan ymmärtänyt jotakin väärin, jos sinä niitä laskuja lasket. Lapsen se on tehtävä. Jos ei osaa, sinä neuvot. Jos kumpikaan ette osaa, kysytte opettajalta neuvoa.
Ne tehtävälistat ei opelle mistään valmiina tulen. Joka päivä joutuu suunnittelemaan minkälaisia tehtäviä tehdään ja kuinka paljon, että oppiminen edistyy.
Mutta oikeassa olet siinä, että työlästä tämä on, ihan kaikille osapuolille. Nyt on lapsilla vakava paikka kasvaa ja alkaa ottaa vastuuta tehtävistä. Se ei haittaa, jos tehtävät ovat väärin, mutta yrittää täytyy.
P.S. Monella opettajalla on muuten omiakin lapsia.
Pulinat pois, se on nyt vaan sopeuduttava.
Miksi se on niin vaikeaa?
Pakko sanoa, että ihan todella sekavat ohjeistukset on tähän asti tullut. Wilmasta eri aineiden opettajat ovat tykittäneet tehtäviä vielä yhdentoista jälkeen illalla.
En tiedä aina mistä aineista valmiista tehtävistä lähetetään kuvat ja mistä ei, ja mille kanavalle (Wilma, sähköposti, WhatsApp) ja minä päivinä. On myös tietyt kellonajat, milloin ei saa laittaa viestejä, tosin opettajat eivät noudata niitä itse. En tiedä opetussovelluksen salasanaa, enkä muista nähneeni sitä missään viestissä.
Ei ongelmia. Etänä olen. Ei lapsia.
Loppuisi jo. Just lopettelen 14 tunnin työpäivää ja kolmelta tunnilta saa palkan. Ihmiset kadehtivat.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Työlästä vanhemmalle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D
Vierailija kirjoitti:
Montako lasta sulla on, joiden tehtävät pitää tarkistaa? Ja montako oppilasta mahtaa olla sillä opella?
Oot varmaan ymmärtänyt jotakin väärin, jos sinä niitä laskuja lasket. Lapsen se on tehtävä. Jos ei osaa, sinä neuvot. Jos kumpikaan ette osaa, kysytte opettajalta neuvoa.
Ne tehtävälistat ei opelle mistään valmiina tulen. Joka päivä joutuu suunnittelemaan minkälaisia tehtäviä tehdään ja kuinka paljon, että oppiminen edistyy.Mutta oikeassa olet siinä, että työlästä tämä on, ihan kaikille osapuolille. Nyt on lapsilla vakava paikka kasvaa ja alkaa ottaa vastuuta tehtävistä. Se ei haittaa, jos tehtävät ovat väärin, mutta yrittää täytyy.
P.S. Monella opettajalla on muuten omiakin lapsia.
opettaja tietenkin on lasten käytettävissä on työaikaa. Omat sitten kun tavallaan työaika loppuu. Open lapset itseohjautuvia todennäköisesti. Lapsen täytyy olla aktiivinen. Ettei heti marise en osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö oo mummeja ja pappoja joilla on tietokone tai läppäri tai tabletti ja älykännykkä. ????
Ne ovat eristyksessä. Sinä toki et moista tajua.
Niin onkin. Monilla mummoilla on tietokone tai läppäri ja älykännykkä. Siis kysyä mummolta tai papalta. Mummo voi olla esim työtön 58 v tai hyvin palvellut 65 vee. Siis ovat kotonaan ja lapsi voi ottaa yhteyttä mummoon. Ymmärrätkö?
Mites nyt, kun näyttää siltä, että homma toimii näinkin? Yksi opettaja voi opettaa etänä suurtakin joukkoa. Poikkeuksesta tulee uusi normaali ja kunnat huomaavat tulevansa toimeen vähemmälläkin opettajamäärällä. Ahneet ja laiskat opettajat joutuvat menemään töihin. Minkäänlainen marina sitten alkaa?
Hyvä fiilis. Olen yksin eka- ja tokaluokkalaisen kanssa, mutta työnantaja on ihan helmi, ymmärtää että tarvitsen nyt joustoa, luottaa minuun ja samalla omakin motivaatio pysyy korkealla ja haluan saada työni tehdyksi. Minusta on ihana pitää lapset lähellä ja päästä osalliseksi myös opetusta, mutta on tämä haastavaakin. On huonoja ja hyviä päiviä, mutta se auttaa kun ajattelen että ehkä kannan tässä korteni kekoon siinä että joku vanhus ei sairastu, tai omat lapset tai minä itse.