Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ommellaan hengityssuojaimia

Nyt töihin!
21.03.2020 |

Olisiko itse ommelluista hengityssuojaimista mitään apua sairaaloille?
Kuka tietää?

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järki käteen nyt! Jos itseommelluista maskeista olisi jonkin sortin hyötyä, niin niitähän olisi jo ohjeistettu tekemään! Kuten jo monessa yhteydessä on todettu, kangasmaskeista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Parempi ehkä olisi näperrellä niistä kahvinsuodatinpusseista kasvosuojaimia :D :D :D.

Ihan Suomen viranomaiset on suositellut vieraita peittämään suun ja nenän huivilla vieraillessa ikäihmisten luona.

Suositus on olla vierailemasta ikäihmisten luona. Huivilla ehkä minimaalisesti suojaat sitä ikäihmistä, jos nyt pakko on käydä, mutta itseäsi et yhtään.

Vierailija
62/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sairaaloille apua, mutta tässä tilanteessa olisi hyvä jos kansalaiset käyttäisivät edes itse väkerrettyjä suojia. Kaappaisivat heti suuren osan viruksista.

Itse väkerretty suoja tuudittaa hölmöt väärään turvan tunteeseen. Itse tehty suoja on hetkessä kostea tai märkä eikä se silloin auta sen enempää kuin sormien ristissä pitäminen viruksen torjumiseksi. Hölmöllä on silti turvallisempi olo ja siksi hölmö käyttäytyy muuten varomattomammin.

Kuolaatko paljon vai miksi kuvittelet kankaan nopeasti kostuvan. Minulla ei kostu, kun en kuolaa. Hölmöintä on kirjoitella tässä vaiheessa kasvosuojaimia mitätöiden. Olisiko sinulla hyviä ompeluvinkkejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkittua tietoa:

https://smartairfilters.com/en/blog/coronavirus-pollution-masks-n95-sur…

Tutkittiin siis kuinka suuren osan mikrohiukkasista eri maskit estivät, tutkittujen hiukkasten koko noin 10 kertaa pienempi kuin koronavirus:

FFP3 (N95) 95%

Kirurginen paperimaski 80%

Kankainen itseommeltu maski 50%

Nenäliina 28%

Lopputulema oli se että monissa tutkimuksissa FFP3 ja paperimaski antoivat ihan yhtä hyvän suojan. Eikä kankainenkaan mikään turha ole, paremman puutteessa. 50% on jo ihan hyvin! Ommelkaa ihmeessä.

Vierailija
64/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sairaaloille apua, mutta tässä tilanteessa olisi hyvä jos kansalaiset käyttäisivät edes itse väkerrettyjä suojia. Kaappaisivat heti suuren osan viruksista.

Itse väkerretty suoja tuudittaa hölmöt väärään turvan tunteeseen. Itse tehty suoja on hetkessä kostea tai märkä eikä se silloin auta sen enempää kuin sormien ristissä pitäminen viruksen torjumiseksi. Hölmöllä on silti turvallisempi olo ja siksi hölmö käyttäytyy muuten varomattomammin.

Kuolaatko paljon vai miksi kuvittelet kankaan nopeasti kostuvan. Minulla ei kostu, kun en kuolaa. Hölmöintä on kirjoitella tässä vaiheessa kasvosuojaimia mitätöiden. Olisiko sinulla hyviä ompeluvinkkejä?

Hengitätkö? Luuletko hengitysilman olevan kuivaa? Menepä peilin eteen ja hönkäise sitä päin. Meneekö huuruun? Jos ei niin olet lääketieteellinen ihme ja hengität ulospäin vain täysin kuivaa ilmaa :0

Vierailija
65/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järki käteen nyt! Jos itseommelluista maskeista olisi jonkin sortin hyötyä, niin niitähän olisi jo ohjeistettu tekemään! Kuten jo monessa yhteydessä on todettu, kangasmaskeista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Parempi ehkä olisi näperrellä niistä kahvinsuodatinpusseista kasvosuojaimia :D :D :D.

Linkkaa tutkimus, missä kerrotaan, että niistä on haittaa.

Vierailija
66/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkittua tietoa:

Tutkittiin siis kuinka suuren osan mikrohiukkasista eri maskit estivät, tutkittujen hiukkasten koko noin 10 kertaa pienempi kuin koronavirus:

FFP3 (N95) 95%

Nenäliina 28%

Lopputulema oli se että monissa tutkimuksissa FFP3 ja paperimaski antoivat ihan yhtä hyvän suojan. Eikä kankainenkaan mikään turha ole, paremman puutteessa. 50% on jo ihan hyvin! Ommelkaa ihmeessä.

95% ja 80% ei ole sama asia.

50 % ei todellakaan ole sama asia.

Kuten sanottu, omat maskit vain antavat väärän turvantunteen. 50% ei ole suoja vaan lelu.

Vierailija
67/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengitätkö? Luuletko hengitysilman olevan kuivaa? Menepä peilin eteen ja hönkäise sitä päin. Meneekö huuruun? Jos ei niin olet lääketieteellinen ihme ja hengität ulospäin vain täysin kuivaa ilmaa :0

Idiootti. Peilistä ei tehdä maskeja.

Vierailija
68/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkaa tutkimus, missä kerrotaan, että niistä on haittaa.

Näinköhän sinä sen lukisit? Ompele nyt vaan ahkerasti.

Vierailija
69/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣🤣🤣

Ai niin, olinpa höperö.

Ja minä olisin tässä nyt se idiootti...

Vierailija
70/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkittua tietoa:

FFP3 (N95) 95%

Nenäliina 28%

95% ja 80% ei ole sama asia.

50 % ei todellakaan ole sama asia.

Kuten sanottu, omat maskit vain antavat väärän turvantunteen. 50% ei ole suoja vaan lelu.

Lopeta tuo väärän turvantunteen inttäminen ja leluttelu. Maskien suojaustehoa on käsitelty pitkässä koronaketjussa, mene lukemaan sitä.

Vierailija
71/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän paras! Ehkä tyhmin koronakommentti tähän mennessä. Maailmanlaajuisesti.

Vierailija
72/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsy.com

Sieltä tilasin itse ommeltuja, pestäviä suojia

"Washable face mask"

Oletko jo käyttänyt niitä? Samanlaisia teen itse. Noin 40 sentistä kankaasta saa 4 suojaa.

Vierailija
73/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän kukaan pelkästään kankaista maskia ole tekemässä, vaan siihen maskiin tulee oma vaihdettava suodatinkerros?

Eli siis kankaiden välissä oma ns. lokero suodattimelle. Näiden lisäksi maskiin tulee yläreunaan rautalanka tms, jotta maskin saa muotoiltua tiiviiksi nenän päältä.

Ongelmana tässä kait se vaan, että kun tietäisi, mikä olisi paras tuoksi suodattimeksi (en ole vielä selvitellyt asiaa).

Tämä siis noille ivailijoille vastaukseksi.

Vierailija
74/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia sitten esim. Italiassa on maskeja ”pakko” käyttää julkisella paikalla, jos ne eivät auta? Miksi apteekit tilaavat meiltä ompelijoilta näitä?

T. Lombardiassa asuva

Vierailija
75/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveen ja oireettomana ihmisen on ihan turha käyttää minkäänlaista maskia. Mutta ommellaan nyt ahkerasti, onpahan muuta tekemistä kuin panikointi.

"Kannattaako käyttää suojamaskia?

Maskit eivät torju mikrobeja, mutta niillä voi suojata kaveria.

THL:n mukaan(siirryt toiseen palveluun) suun ja nenän edessä pidettävä suojus ei suojaa käyttäjäänsä ilmateitse tarttuvilta taudeilta. Maski saattaa suojata muita ihmisiä pysäyttämällä käyttäjänsä aivastaessa tai yskiessä syntyvien pisaroiden lentäminen lähikontaktissa terveen henkilön limakalvoille tai pysäyttämällä ne ennen kuin ne päätyvät pinnoille, josta käsien kautta terveen henkilön limakalvoille.

Arkieämässä samaa asiaa ajaa THL:n mukaan yskiminen nenäliinaan tai omaan hihaan.

Käyttäjänsä kannalta taas maski voi olla jopa riski.

– Maskia asetellessa tulee samalla kosketelleeksi kasvojaan, eli myös kuljettaneeksi taudinaiheuttajia kasvojen alueelle, THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen sanoi aiemmin.

Ilmateitse leviäviä taudinaiheuttajia vastaan on olemassa hengityksensuojaimia, mutta ne on tarkoitettu ammattikäyttöön ja niitä pitää osata käyttää oikein ja vaihtaa usein.

– Noin yleisesti maskeja ja suojaimia ei voi suositella, jos tarkoitus on vältellä mikrobeja, Salminen kertoi."

Lähde yle.fi.

Siis ei kai näitä kuluttajia varten oltaisikaan tekemässä, vaan esimerkiksi hoitohenkilökunnalle. 

Ai no sitten, kyllä ne varman arvostaa t-paidasta ja kuminauhasta askarreltuja "maskeja" jotka ihan varmasti tarjoavat saman suojan kuin FFP3 😂

FFP3-maskien käyttöä säännöstellään sairaaloissa jo nyt. Hengityssuojaimet tai muut suojavarusteet eivät tule riittämään, kun epidemia saavuttaa huippunsa, joten kyllä, siinä vaiheessa hoitohenkilökunta todellakin arvostaa vaikka kalsareista tehtyjä, desinfioituja hengitysmaskeja. Muissa maissa tämä on jo todellisuutta, meille se tapahtuu vain hieman jälkijunassa.

Vierailija
76/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsy.com

Sieltä tilasin itse ommeltuja, pestäviä suojia

"Washable face mask"

Oletko jo käyttänyt niitä? Samanlaisia teen itse. Noin 40 sentistä kankaasta saa 4 suojaa.

Eivät ole vielä tulleet. Kolme kappaletta että voin vaihtaa esim tunnin välein

https://www.etsy.com/listing/719564679/maskeraid-plain-black-reusable-c…

Vierailija
77/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän kukaan pelkästään kankaista maskia ole tekemässä, vaan siihen maskiin tulee oma vaihdettava suodatinkerros?

Eli siis kankaiden välissä oma ns. lokero suodattimelle. Näiden lisäksi maskiin tulee yläreunaan rautalanka tms, jotta maskin saa muotoiltua tiiviiksi nenän päältä.

Ongelmana tässä kait se vaan, että kun tietäisi, mikä olisi paras tuoksi suodattimeksi (en ole vielä selvitellyt asiaa).

Nenäliinaa, suodatinpussia.

Vierailija
78/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuollainen pelkkä kankainenkin maski olisi varmasti aivan riittävä JO SAIRASTUNEELLE. Eli niille sairaalassa oleville räkiville ja yskiville ihmisille olisi ensisijaisen tärkeää saada maski, jotta eivät tartuttaisi hoitohenkilökuntaa niin helposti.

Ja hoitohenkilökunnalle paremmat maskit käyttöön heitä suojaamaan.

Vierailija
79/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ivailijoiden kannattaa nyt pysähtyä hetkeksi ja mennä itseensä.

Kun koronaepidemia ruuhkauttaa Suomen sairaalat (tämä tulee tapahtumaan muutaman kuukauden sisällä), loppuvat sairaaloista mm. hengitysmaskit. Siinä tilanteessa mikä tahansa hengityssuojain on parempi kuin ei mitään!!!

Vierailija
80/212 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kertokaahan miksi ette vedä vain huivia naaman eteen, ihan pöllöä tämmönen ompeleminen ja sitten alapeukutautte vinkin käydä hakemassa rakennusmaskeja.

Kyllä niitä rakennusmaskeja haettaisiin, jos niitä olisi. Sain kaksi maskia Saiturin pörssistä. Sekä Starkista, K-raudasta että Motonetista olivat loppuneet kaikki.

Myös Helsingin IKH:ssa ei ollut enää muita kuin monen kymmenen euron hintaisia erikoissuojaimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä