Työttömät, nyt kannattaa alkaa säästämään rahaa ja äkkiä, Kela: tukirahat riittää ELLEI tilanne pahene
Ja tilanne todellakin pahenee, jokainen tajuaa sen.
Nykyinen laki sallii tukirahoja leikattavan kokonaan pois 3kk:n ajan.
"Paine Kelassa kasvaa, kun sairauspoissaolot ja karanteenit lisääntyvät.
Kela maksaa suomalaisten etuudet. Kukaan ei tiedä, miten paljon sairauspäiväraha- ja tartuntatautipäivärahahakemusten määrä lopulta lisääntyy koronaviruksen vuoksi.
Riittävätkö rahat etuuksien maksuun, Kelan talousjohtaja Kai Ollikainen?
– Tämän hetken näkemykseni mukaan rahat riittävät etuuskuluihin, eli epidemiasta johtuva kasvu kyetään hoitamaan. Olemme tietysti viestittäneet eteenpäin, että tällä puolella on kasvua odotettavissa.
Onko tällaisessa poikkeustilanteessa niin sanotusti valtion piikki auki?
– Mitä nyt piikki auki tarkoittaa, mutta lähtökohta on että lakisääteiset etuudet pystytään turvaamaan. Tässä hetkessä ajatellaan, että epidemia on väliaikainen. Jos kriisiskenaario muuttuu, niin sitten tilanne on varmasti haasteellisempi."
Kommentit (182)
Taitaa kaupoissa mennä kaikki elintarvikkeet nyt niin hyvin kaupaksi ettei enää 30 % tai 60 % alennustuotteita löydä. Sekin nostaa monen elinkustannuksia + se että vihannesten ja hedelmien hinta alkaa kohta nousemaan, jos kaikkia lajeja kohta on enää edes saatavilla, kun lennot ja laivakuljetukset vähenevät.
Kuolkaa modet koronaan. Yritin jo kolme kertaa saada viestiä läpi jossa kerron poikkeusoloissa maksettavista tuista ja niiden muutoksista, ei sitten.
Koko ketju täynnä ulinaa opiskelijoista.
Joo, otetaan tuet pois opiskelijoilta. Sillähän saadaan Suomi nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä, heti kun työttömien tuet ovat leikkausuhan alla niin alatte repimään leipää opiskelijoiden suusta kuin haaskalinnut.
Missä on suomalaisen lähimmäisenrakkaus? Mua pelottaa että nuoret ajautuvat siihen viimeiseen ratkaisuun, jos heiltä viedään katto pään päältä ja viimeisetkin ruuan rippeet.
No tässä ketjussa jotkut on viemässä rahat työttömiltä kun pitävät itseään vissiin sen verran parempina ihmisinä. Nytkin saa tulla joten kuten toimeen 500 eurolla niin jos sekin viedään niin sitten en välitä pätkääkään mistään muistakaan laista. Jollain on elettävä ja jos minun pitää vaikka pölliä kaupungin rikkaimman kymppitonnin pyörä niin sitten pöllin.
Näytä tässä ketjussa viesti OPISKELIJALTA joka haluaa viedä työttömien tuet. Mitä se auttaa että käytte aggressiivisesti toisen erittäin tiukilla olevan ihmisryhmän kimppuun?
Ymmärrätkö että monelta opiskelijalta lähti juuri kesätyöt alta? Ymmärrätkö etteivät he elä ilman minkäänlaista tulonlähdettä?
Te ootte täällä pakottamassa opiskelijoita vanhempiensa nurkkiin tai kodittomien asuntolaan. Miksi ette itse tee samantyylisiä uhrauksia?
No tuo yksi kommentoi että "mieluummin tuet opiskelijalle kuin työttömälle". Miksi???? Miten vit ussa tuokin kuvittelee että työttömän elämä on jotenkin parempaa kuin opiskelijan??? Yhtä lailla se työtön joutuu elämään ilman minkäänlaista tulonlähdettä jos tuet loppuu.
Oon aika varma että kyseinen kommentti ei ollut peräisin opiskelijan näppäimistöltä.
Täällä ei ole kukaan ehdottanut että työttömät koottaisiin johonkin lauma-asumuksiin.
Ihan mielenkiinnosta, miksi SINÄ et muuta vanhempiesi nurkkiin?
Asun jo vanhempieni nurkissa. Olen kohta 40 v ja mt ongelmainen, joten jos vievät minulta vähätkin rahani niin minulla ei todellakaan ole mitään hävittävää. Sen sijaan kuulemma impulssikontrollin häiriö muitten diagnoosien lisäksi löytyy. En pysty aina vastaamaan teoistani.
Sosiaaliavustusten muutokset
Väestön toimeentulon ja valtion maksuvalmiuden turvaamiseksi 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa voidaan äitiysavustuksen, tuen kansainvälisen lapseksiottamisen kustannuksiin, elatustuen, lapsilisän, lasten kotihoidon tuen, lasten yksityisen hoidon tuen, asumistuen, työmarkkinatuen, opintorahan, asumislisän, sotilasavustuksen, sotilasvammakorvauksen, kuntoutusetuuden sekä toimeentulotuen maksaminen keskeyttää enintään kolmeksi kuukaudeksi tai sitä voidaan lykätä enintään kolmen kuukauden ajan.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20111552#O2L8P57
Kaikki nyt Kelasta töitä hakemaan, jos vain painetta, epävarmuutta ja ylitöitä kestätte. Yrittäjille ym. tulossa oikeus työttömyyskorvauksiin ja pikavauhdilla pitäisi kouluttaa niin vanhat kuin uudet työntekijät uusiin sääntöihin. Mahtaa tulla aikamoinen häslinki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä, heti kun työttömien tuet ovat leikkausuhan alla niin alatte repimään leipää opiskelijoiden suusta kuin haaskalinnut.
Missä on suomalaisen lähimmäisenrakkaus? Mua pelottaa että nuoret ajautuvat siihen viimeiseen ratkaisuun, jos heiltä viedään katto pään päältä ja viimeisetkin ruuan rippeet.
No tässä ketjussa jotkut on viemässä rahat työttömiltä kun pitävät itseään vissiin sen verran parempina ihmisinä. Nytkin saa tulla joten kuten toimeen 500 eurolla niin jos sekin viedään niin sitten en välitä pätkääkään mistään muistakaan laista. Jollain on elettävä ja jos minun pitää vaikka pölliä kaupungin rikkaimman kymppitonnin pyörä niin sitten pöllin.
Näytä tässä ketjussa viesti OPISKELIJALTA joka haluaa viedä työttömien tuet. Mitä se auttaa että käytte aggressiivisesti toisen erittäin tiukilla olevan ihmisryhmän kimppuun?
Ymmärrätkö että monelta opiskelijalta lähti juuri kesätyöt alta? Ymmärrätkö etteivät he elä ilman minkäänlaista tulonlähdettä?
Te ootte täällä pakottamassa opiskelijoita vanhempiensa nurkkiin tai kodittomien asuntolaan. Miksi ette itse tee samantyylisiä uhrauksia?
No tuo yksi kommentoi että "mieluummin tuet opiskelijalle kuin työttömälle". Miksi???? Miten vit ussa tuokin kuvittelee että työttömän elämä on jotenkin parempaa kuin opiskelijan??? Yhtä lailla se työtön joutuu elämään ilman minkäänlaista tulonlähdettä jos tuet loppuu.
Oon aika varma että kyseinen kommentti ei ollut peräisin opiskelijan näppäimistöltä.
Täällä ei ole kukaan ehdottanut että työttömät koottaisiin johonkin lauma-asumuksiin.
Asun jo vanhempieni nurkissa. Olen kohta 40 v ja mt ongelmainen, joten jos vievät minulta vähätkin rahani niin minulla ei todellakaan ole mitään hävittävää. Sen sijaan kuulemma impulssikontrollin häiriö muitten diagnoosien lisäksi löytyy. En pysty aina vastaamaan teoistani.
Moni työtön asuu kurjissa oloissa mielen terveys ongelmiem kanssa painien. Opiskelijat ryyppäävät rahansa. Tietämäni opiskelijat juovat alkoholia joka viikonloppu
Minä ainakin joudun tappamaan itseni jos tuet katkaistaan. Kesätyötkin meni alta.
T. Opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliavustusten muutokset
Väestön toimeentulon ja valtion maksuvalmiuden turvaamiseksi 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa voidaan äitiysavustuksen, tuen kansainvälisen lapseksiottamisen kustannuksiin, elatustuen, lapsilisän, lasten kotihoidon tuen, lasten yksityisen hoidon tuen, asumistuen, työmarkkinatuen, opintorahan, asumislisän, sotilasavustuksen, sotilasvammakorvauksen, kuntoutusetuuden sekä toimeentulotuen maksaminen keskeyttää enintään kolmeksi kuukaudeksi tai sitä voidaan lykätä enintään kolmen kuukauden ajan.https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20111552#O2L8P57
No pelihän on sitten selvä: Jos en kuole koronaan, kuolen nälkään. Jos ei olisi kesä tulossa, kuolisin mahdollisesti kylmyyteen jo ennen kuin nälkään. Tämän sinkkutalouden tulot olisivat tasan nolla.
Ei ainakaan naisopiskelijoilla ole vaaraa rahojen totaalisesta loppumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin joudun tappamaan itseni jos tuet katkaistaan. Kesätyötkin meni alta.
T. Opiskelija
Minun piti mennä työkokeiluun, se peruttiin.
t. Työtön ja mt-ongelmainen, joka ei saa hoitoa mt ongelmiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä koko systeemi kaatuu kun töitä vaille jääneet opiskelijat imevät kaikki toimeentulotuet. :/ Eikö opiskelijat voisi mennä vaikka vanhemmilleen asumaan? Aikuisilla tätä vaihtoehtoa ei ole... Usein lapsiakin elätettävänä...
Kannatan tätä, opiskelijat vanhemmilleen tai ns. Shelter tyyppisiin asumuksiin jos eivät mene töihin tänä kesänä.
Ymmärrättekö lainkaan miten paljon esim muuttokustannukset on, jos ei ole omaa autoa tai ketään auttamassa muutossa?
Helppohan se on sanoa, että muuttakaa kesäksi takaisin vanhemmille, mutta ne muuttokustannukset ees taas JA vielä pitäisi löytää uuteen kämppään se takuuvuokra tai se uusi kämppä ylipäätänsä
Ees taas? Ei lapsirakas kun sinä jäät sinne vanhemmillesi asumaan. Tai kodittomien suojaan.
Entä jos opiskelupaikka on 300km päässä? Mites sinne vanhemmille jää asumaan.
Minä en kylläkään tap a itseäni jos tuet viedään, mutta rahat hankin sitten poikkeuksellisin keinoin. Niiltä joille nyt syydetään kymmeniä miljardeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä koko systeemi kaatuu kun töitä vaille jääneet opiskelijat imevät kaikki toimeentulotuet. :/ Eikö opiskelijat voisi mennä vaikka vanhemmilleen asumaan? Aikuisilla tätä vaihtoehtoa ei ole... Usein lapsiakin elätettävänä...
Kannatan tätä, opiskelijat vanhemmilleen tai ns. Shelter tyyppisiin asumuksiin jos eivät mene töihin tänä kesänä.
Ymmärrättekö lainkaan miten paljon esim muuttokustannukset on, jos ei ole omaa autoa tai ketään auttamassa muutossa?
Helppohan se on sanoa, että muuttakaa kesäksi takaisin vanhemmille, mutta ne muuttokustannukset ees taas JA vielä pitäisi löytää uuteen kämppään se takuuvuokra tai se uusi kämppä ylipäätänsä
Ees taas? Ei lapsirakas kun sinä jäät sinne vanhemmillesi asumaan. Tai kodittomien suojaan.
Osaatko lukea? Sitten menet tuollaiseen tilapäisasumukseen
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt opiskelijoita tallotte?? Pskamainen tilanne kun suurin osa on ihan oikeasti menettänyt koko kesän tulot koronan takia. Mieluummin tukea opiskelijoille kuin työttömille. Opiskelijathan elävät todella pienellä rahalla, heille maksettavat tukisummat olisivat huomattavasti pienempiä
Meidän työttömienkin pitää elää ja syödä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500e tulee ihan hyvin toimeen kuukaudessa. mielestäni nuo karanteenimaksut pitäisi rajoittaa siihen 500e kaikille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea? Sitten menet tuollaiseen tilapäisasumukseen
Sama pitäisi tapahtua sitten työttömillekkin. Onhan heilläkin vanhemmat
Vierailija kirjoitti:
Eikös ole niin ettei tt-tukea saava saa säästää, menettää tuet?
Menee noin, saa säästää pieniä summia kuten rahaa uutta sohvaa varten, mutta ei mitään isompaa.