Työttömät, nyt kannattaa alkaa säästämään rahaa ja äkkiä, Kela: tukirahat riittää ELLEI tilanne pahene
Ja tilanne todellakin pahenee, jokainen tajuaa sen.
Nykyinen laki sallii tukirahoja leikattavan kokonaan pois 3kk:n ajan.
"Paine Kelassa kasvaa, kun sairauspoissaolot ja karanteenit lisääntyvät.
Kela maksaa suomalaisten etuudet. Kukaan ei tiedä, miten paljon sairauspäiväraha- ja tartuntatautipäivärahahakemusten määrä lopulta lisääntyy koronaviruksen vuoksi.
Riittävätkö rahat etuuksien maksuun, Kelan talousjohtaja Kai Ollikainen?
– Tämän hetken näkemykseni mukaan rahat riittävät etuuskuluihin, eli epidemiasta johtuva kasvu kyetään hoitamaan. Olemme tietysti viestittäneet eteenpäin, että tällä puolella on kasvua odotettavissa.
Onko tällaisessa poikkeustilanteessa niin sanotusti valtion piikki auki?
– Mitä nyt piikki auki tarkoittaa, mutta lähtökohta on että lakisääteiset etuudet pystytään turvaamaan. Tässä hetkessä ajatellaan, että epidemia on väliaikainen. Jos kriisiskenaario muuttuu, niin sitten tilanne on varmasti haasteellisempi."
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Minulle jäi vähän epäselväksi, että oliko kyseessä että noiden karanteenirahojen maksaminen lakkautuu, vaan että ihan KAIKKI tuet suomessa lakkautetaan.
Itse uskon, että kyseessä oli ne karanteenirahat ja tuollaiset. Eikai nyt eläkkeisiin ja muihin kosketa.
No olisi aika erikoista syytää suuryrityksille rahaa kymmenillä miljardeilla ja samaan aikaan poistaa tulot kaikkein pienituloisimmilta. Jos Kokkarit ja Per sut saisi päättää niin näin olisi toki jo tehty.
Mieluummin niin, että nyt toistaiseksi työssä olevat säästävät itselleen sitä puskuria, etteivät mene kuormittamaan perustoimeentulotukijärjestelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä koko systeemi kaatuu kun töitä vaille jääneet opiskelijat imevät kaikki toimeentulotuet. :/ Eikö opiskelijat voisi mennä vaikka vanhemmilleen asumaan? Aikuisilla tätä vaihtoehtoa ei ole... Usein lapsiakin elätettävänä...
Kannatan tätä, opiskelijat vanhemmilleen tai ns. Shelter tyyppisiin asumuksiin jos eivät mene töihin tänä kesänä.
Ymmärrättekö lainkaan miten paljon esim muuttokustannukset on, jos ei ole omaa autoa tai ketään auttamassa muutossa?
Helppohan se on sanoa, että muuttakaa kesäksi takaisin vanhemmille, mutta ne muuttokustannukset ees taas JA vielä pitäisi löytää uuteen kämppään se takuuvuokra tai se uusi kämppä ylipäätänsä
Ees taas? Ei lapsirakas kun sinä jäät sinne vanhemmillesi asumaan. Tai kodittomien suojaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt opiskelijoita tallotte?? Pskamainen tilanne kun suurin osa on ihan oikeasti menettänyt koko kesän tulot koronan takia. Mieluummin tukea opiskelijoille kuin työttömille. Opiskelijathan elävät todella pienellä rahalla, heille maksettavat tukisummat olisivat huomattavasti pienempiä
No haista sinä pas ka!!!!
Jos tämä valtio jättää opiskelijat tyhjän päälle mutta jatkaa elämäntapatyöttömien tukemista, aion muuttaa muualle heti kun mahdollista.
Tää on kyllä jännä, heti kun työttömien tuet ovat leikkausuhan alla niin alatte repimään leipää opiskelijoiden suusta kuin haaskalinnut.
Missä on suomalaisen lähimmäisenrakkaus? Mua pelottaa että nuoret ajautuvat siihen viimeiseen ratkaisuun, jos heiltä viedään katto pään päältä ja viimeisetkin ruuan rippeet.
Aletaan valmistella suomen kommunistisen puolueen kevätkokousta porukalla :)
Opiskelijat tosiaan takaisin vanhemmilleen, tukia heille vain viime tilassa! Ei valtiolla ole varaa elättää kaikkia
Se on ihan sama vaikka olisi nousukausi niin alkoholisti työttömät ovat uhkaamassa väkivallalla.
Me tavalliset työttömät eli pätkätyöläiset ymmärrämme, että ei mikään ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä, heti kun työttömien tuet ovat leikkausuhan alla niin alatte repimään leipää opiskelijoiden suusta kuin haaskalinnut.
Missä on suomalaisen lähimmäisenrakkaus? Mua pelottaa että nuoret ajautuvat siihen viimeiseen ratkaisuun, jos heiltä viedään katto pään päältä ja viimeisetkin ruuan rippeet.
No tässä ketjussa jotkut on viemässä rahat työttömiltä kun pitävät itseään vissiin sen verran parempina ihmisinä. Nytkin saa tulla joten kuten toimeen 500 eurolla niin jos sekin viedään niin sitten en välitä pätkääkään mistään muistakaan laista. Jollain on elettävä ja jos minun pitää vaikka pölliä kaupungin rikkaimman kymppitonnin pyörä niin sitten pöllin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä valtio jättää opiskelijat tyhjän päälle mutta jatkaa elämäntapatyöttömien tukemista, aion muuttaa muualle heti kun mahdollista.
Tervemenoa, muuta jo nyt.
Haloo, opiskelijoilla on todennäköinen mahdollisuus saada töitä opiskelun jälkeen, ovat yleensä nuoria ja ihmiset suhtautuu paljon mukavammin opiskelijoihin kuin työttömiin. Opiskelijat itsekin on aina ekana haukkumassa työttömiä. En usko että keltään leikataan tukia mutta ihan turha opiskelijoiden aina vaatia työttömyystukien poistoa, ihan kuin työttömillä menisi paljon paremmin kuin heillä itsellään, ei mene!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä ketjussa jotkut on viemässä rahat työttömiltä kun pitävät itseään vissiin sen verran parempina ihmisinä. Nytkin saa tulla joten kuten toimeen 500 eurolla niin jos sekin viedään niin sitten en välitä pätkääkään mistään muistakaan laista. Jollain on elettävä ja jos minun pitää vaikka pölliä kaupungin rikkaimman kymppitonnin pyörä niin sitten pöllin.
Näytä tässä ketjussa viesti OPISKELIJALTA joka haluaa viedä työttömien tuet. Mitä se auttaa että käytte aggressiivisesti toisen erittäin tiukilla olevan ihmisryhmän kimppuun?
Ymmärrätkö että monelta opiskelijalta lähti juuri kesätyöt alta? Ymmärrätkö etteivät he elä ilman minkäänlaista tulonlähdettä?
Te ootte täällä pakottamassa opiskelijoita vanhempiensa nurkkiin tai kodittomien asuntolaan. Miksi ette itse tee samantyylisiä uhrauksia?
Vierailija kirjoitti:
Haloo, opiskelijoilla on todennäköinen mahdollisuus saada töitä opiskelun jälkeen, ovat yleensä nuoria ja ihmiset suhtautuu paljon mukavammin opiskelijoihin kuin työttömiin. Opiskelijat itsekin on aina ekana haukkumassa työttömiä. En usko että keltään leikataan tukia mutta ihan turha opiskelijoiden aina vaatia työttömyystukien poistoa, ihan kuin työttömillä menisi paljon paremmin kuin heillä itsellään, ei mene!!!!
Eli opiskelijat jätetään ilman rahaa koska he työllistyvät tulevaisuudessa paremmin. Tuollahan elää koko kesän.
Big brain moment.
Vierailija kirjoitti:
Joo, meillä on 2 lasta, minä äitiyslomalla ja mies työttömänä. Näillä tuloilla ei varsinaisesti pysty säästämään mitään, kun syödäkin pitää ja asuminen maksaa. Jos Kela todella lopettaisi kokonaan tukien maksamisen, sitten kärvisteltäisiin niin pitkään kuin pystyttäisiin. Mutta tiedän kyllä ihmisiä, jotka ei odottaisi sitäkään vähää ennen kuin lähtisivät ryöstelemään. Jos lapset itkevät nälkäänsä, alkaa joku omaisuusrikos vaikuttaa aika pieneltä jutulta siinä vaiheessa.
Juuri näin. Rohkeita ne, jotka esittelevät mahtavia karanteeniruokavarastojaan.... Toivottavasti osaavat myös suojautua jos tilanne menee äärimmäiseksi. (En usko, että niin pitkälle mennään)
Perustuslakivaliokunta torppasi juuri sen hallituksen kaavailun, että valmiuslakia olisi sovellettu poikkeusolon 3-kohdan mukaisesti, mikä sitten sallisi sosiaalitukien leikkaamisen, joten nyt menee pandemia määrityksellä, 5-kohta, eikä siihen kuulu mitään sosiaalietuksien vähennyksiä.
Seuratkaa nyt hyvät ihmiset mitä tapahtuu ja päätetään ennenkuin trollaatte, uhkakuvia on riittävästi muutenkin ja kaikki sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä tässä ketjussa viesti OPISKELIJALTA joka haluaa viedä työttömien tuet. Mitä se auttaa että käytte aggressiivisesti toisen erittäin tiukilla olevan ihmisryhmän kimppuun?
Ymmärrätkö että monelta opiskelijalta lähti juuri kesätyöt alta? Ymmärrätkö etteivät he elä ilman minkäänlaista tulonlähdettä?
Te ootte täällä pakottamassa opiskelijoita vanhempiensa nurkkiin tai kodittomien asuntolaan. Miksi ette itse tee samantyylisiä uhrauksia?
Monella opiskelijalla on hieno puhelin ja tietokoneet. Nettikin on pakko olla. Alkakaa karsimaan mukavuuksista, niin ehkä rahat riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo yksi kommentoi että "mieluummin tuet opiskelijalle kuin työttömälle". Miksi???? Miten vit ussa tuokin kuvittelee että työttömän elämä on jotenkin parempaa kuin opiskelijan??? Yhtä lailla se työtön joutuu elämään ilman minkäänlaista tulonlähdettä jos tuet loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opiskelijat jätetään ilman rahaa koska he työllistyvät tulevaisuudessa paremmin. Tuollahan elää koko kesän.
Big brain moment.
Tämä liittyi yleisesti siihen kun monet opiskelijat haukkuu työttömiä. Jos opiskelija kadehtii työtöntä niin miksei lopeta opiskelua? Toisin päin ei niin vain onnistu, joten aivan turha verrata työttömiin koko ajan. Yhtä vähän tuettomalla työttömällä on varaa syödä ja asua kuin sillä opiskelijalla.
Löytyy valmiuslaista kohdasta perusoikeudet poikkeus.