Työttömät, nyt kannattaa alkaa säästämään rahaa ja äkkiä, Kela: tukirahat riittää ELLEI tilanne pahene
Ja tilanne todellakin pahenee, jokainen tajuaa sen.
Nykyinen laki sallii tukirahoja leikattavan kokonaan pois 3kk:n ajan.
"Paine Kelassa kasvaa, kun sairauspoissaolot ja karanteenit lisääntyvät.
Kela maksaa suomalaisten etuudet. Kukaan ei tiedä, miten paljon sairauspäiväraha- ja tartuntatautipäivärahahakemusten määrä lopulta lisääntyy koronaviruksen vuoksi.
Riittävätkö rahat etuuksien maksuun, Kelan talousjohtaja Kai Ollikainen?
– Tämän hetken näkemykseni mukaan rahat riittävät etuuskuluihin, eli epidemiasta johtuva kasvu kyetään hoitamaan. Olemme tietysti viestittäneet eteenpäin, että tällä puolella on kasvua odotettavissa.
Onko tällaisessa poikkeustilanteessa niin sanotusti valtion piikki auki?
– Mitä nyt piikki auki tarkoittaa, mutta lähtökohta on että lakisääteiset etuudet pystytään turvaamaan. Tässä hetkessä ajatellaan, että epidemia on väliaikainen. Jos kriisiskenaario muuttuu, niin sitten tilanne on varmasti haasteellisempi."
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä, heti kun työttömien tuet ovat leikkausuhan alla niin alatte repimään leipää opiskelijoiden suusta kuin haaskalinnut.
Missä on suomalaisen lähimmäisenrakkaus? Mua pelottaa että nuoret ajautuvat siihen viimeiseen ratkaisuun, jos heiltä viedään katto pään päältä ja viimeisetkin ruuan rippeet.
No missä sinun lähimmäisenrakkaus on? Työttömätkin ovat yhtä ikävässä asemassa.
Minä en ainakaan työttömänä ole repimässä opiskelijoiden tukia, sen sijaan usein opiskelijat muissakin ketjuissa valittaa koko ajan työttömistä. Ihan kuin työttömän elämässä olisi mitään kadehdittavaa!!!!!
Niin, aivan kuin eivät tajuaisi, että suurin osa työttömistä on ihan koulutettua porukkaa, joilla on ammatti ja jotka ovat itsekin aikoinaan olleet opiskelijoita. Sitä paitsi jos ja kun töitä ei heti valmistumisen jälkeen olekaan tiedossa niin moni nykyinen opiskelijakin löytää itsensä kortistosta. Siinä vaiheessa voi ollakin ihan hyvä juttu ettei tarvitse kituuttaa yhtä pienellä rahalla kuin opiskelijana. (Ja kyllä, opiskelijoiden tuet ovat hävyttömän pienet, mutta ei sitä asiaa ratkaista työttömien tukien pudottamisella samalle tasolle.)
Mulla on tässäkin kuussa ollut se normi 10-20€/viikko rahaa ruokaan vuokran. laskujen ja lääkkeidne jälkeen, että hyvähän tässä on patisteltavana olla kotivaroja hankkimaan ja vielä säästöönkin pitäisi riittää! Tervetuloa vaan työmarkkinatuella elämään, pitkäaikaissairaana etenkin todella mukavaa! Ja päälle loiseksi haukkumiset ym. toivottavasti korona vie KAIKKI nämä itsekeskeiset työttömien ym.köyhien vihaajat ja haukkujat ensimmäisenä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tässäkin kuussa ollut se normi 10-20€/viikko rahaa ruokaan vuokran. laskujen ja lääkkeidne jälkeen, että hyvähän tässä on patisteltavana olla kotivaroja hankkimaan ja vielä säästöönkin pitäisi riittää! Tervetuloa vaan työmarkkinatuella elämään, pitkäaikaissairaana etenkin todella mukavaa! Ja päälle loiseksi haukkumiset ym. toivottavasti korona vie KAIKKI nämä itsekeskeiset työttömien ym.köyhien vihaajat ja haukkujat ensimmäisenä!
Toimeentulotuki maksaa tarpeelliset lääkkeet. Eiköhän sinulla ole varmaan tyyliin jostain velkoja joita makselet tai osamaksuja joiden takia rahat noin vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Minua pintoi aikalailla kun yhdessä ryhmässä apua pyytävä äiti kehtasi pyydellä jotain MUROJA lapselle. Onko tyhmempää turhaketta mitä köyhän tai rikkaan opettaa lapsi syömään.
Ja niitä tekosyitä kuulee fiksujenkin ihmisten suista.
No, nyt oppivat nykypennutkin kunnioittamaan ja arvostamaan ruokaa vinkumisen sijasta.
Minulta paloi pinna kun matkustin hyväosaisten asuinalueen läpi ratikalla. Siellä oli jotain noin 30 vuotiaita jotka puhuivat illallisestaan hienostoravintolassa. Kyytin tuli joku vanhempi mies jolle selkeästi oli ruoka maistunut. Kehtasi alkaa inisemään "hyvää ruokaa saa niin harvoin". Joopa joo. Ulkoisesta olomuodostaan päätellen on joko a) saanut elämänsä aikana hyvää ruokaa yllin kyllin tai b) ahtanut naamaansa sitä pahana pitämäänsä ruokaa enemmän kuin tarvitsisi. Kuuntele itse tollasta lässytystä siinä sitten kun kylkiluut paistaa läpi.
Minulle se ei kävisi sillä se 20- 30% olisi sitten lääkkeistä ja lääkäri plus hammaslääkäri maksuista pois niin etten selviytyisi laskuista ja lääkkeet pitäisi jättää ostamatta. Kulttuurin ja urheilijoiden tukemiseen rahaa ei ole koskaan ollut eikä lomamatkoihin. Osa ihmisistä ei usko että on niin köyhiä ettei varaa ole yhtään nipistää. Kodin ulkopuolisia harrastuksia ei ole ollut niin ettei voi niistäkään niistää pois. Joilla on ollut rahaa tuhlata ihan turhuuksiin niin voivat pelastaa maata konkurssilta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle se ei kävisi sillä se 20- 30% olisi sitten lääkkeistä ja lääkäri plus hammaslääkäri maksuista pois niin etten selviytyisi laskuista ja lääkkeet pitäisi jättää ostamatta. Kulttuurin ja urheilijoiden tukemiseen rahaa ei ole koskaan ollut eikä lomamatkoihin. Osa ihmisistä ei usko että on niin köyhiä ettei varaa ole yhtään nipistää. Kodin ulkopuolisia harrastuksia ei ole ollut niin ettei voi niistäkään niistää pois. Joilla on ollut rahaa tuhlata ihan turhuuksiin niin voivat pelastaa maata konkurssilta.
Tuossa vaiheessa kaikkien on jostain karsittava pois. Jos saat 500e kuussa rahaa, niin mihin ne oikein menevät (nuo siis sen jälkeen, kun on otettu vuokra ja vesi pois). Lääkkeisinkin saa maksusitoomuksen kelalta. 20% jättäisi silti 400e rahaa.
Onhan täällä ollut varaa ottaa elintasop'akolaisiakin pilvin pimein, joten jo on kumma jos ei omalle kansalle rahaa riitä hädän hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki maksaa tarpeelliset lääkkeet. Eiköhän sinulla ole varmaan tyyliin jostain velkoja joita makselet tai osamaksuja joiden takia rahat noin vähissä.
Jos elää avo-tai avioliitossa ja toisella on eläke tai minimi palkka niin toimeentulotukea ei saa sairauskuluihin ja lääkkeisiin. Puolisolla on omatkin kulut eikä niitä laskuja voi sille tuupata. Elän alle toimeentulotuen sen 500 euroa. Kaikki huvit on poistettu. En käy edes kahvilassa, en missään. Korona ohjeita on nyt helppoa näin köyhänä noudattaa. Ainoa harrastus on ollut käydä työtoiminnan pajalla joka sekin ilo nyt suljettiin.
Toimeentulotuki maksaa tarpeelliset lääkkeet. Eiköhän sinulla ole varmaan tyyliin jostain velkoja joita makselet tai osamaksuja joiden takia rahat noin vähissä.[/quote]
Eipä ole kuin opintolainaa, jota makselen siis työmarkkinatuesta pois koko ajan. Laina pakoterttiin nostamana pitkäaikaissairaana itseni elättämiseen, ilman sitä en olis saanut sairaalahoitoja ja lääkeitäni maksettua, katsos kun opsikelijaan ei sa aesim.toimeentulotukea enne kuin opintolainat vuodelle on nostettuina. Ainahan köyhys on oma vika ja sairaudet ja kaikki, miksi sunlaiset kommentoijat eivät IKINä voi vaan pitää pätemistään ja turpaansa tukossa?!!
JOKAISEN köyhyyden takana on MUKA AINA jotain pikavippejä ym. Valtion opintolainaa on vaan ja sekin siksi, että yritin opiskella juurikin parantaakseni työllistymistäni, no vituroilleen meni ja terveydelleni en voi enempää ,mitä kaikkea olen senkin eteen rahattomana yrittänyt tehdä itse! Ja VUOKRA syö ihmisten rahat, itselläkin järjetön vaikka asun kaupungin yksiössä, siihen menee suurin osa tuloistani jo. Muuttaisin vcaikka lähikaupungin pienempään kaupunkiin halveman asunnon perässä, mutta milläs muutankaan sinne, ku nsiellä taa sei ole tarjolla sitä vähää työpaikkoja, ja jos ei saa työpaikkaa uudelta paikakunnalta, ei työtön saa esim. muuttovautusta muuttaaksen sinen halvemman asunnon perässä! Että näin, "kiitos"taas hyvistä neuvoista kaikille pässinpäille!
Ihan kuin köyhät ei itse yrittäisi yksikään ikinä parantaa rahatilannettaan kaikin keinoin, aina joku tulee ylhäältä päin neuvomaan mitä pitäisi tehdä (kaikki on jo tehty tai nuo rahalliset seikat estää esim. halvempaan asuntoon muuttamsien toiselle paikkaunnallle)ja ehdottelemaan miten "sinulla on kyllä ongelmanasi sitä, tätä ja tuota"(yleensä vihjataan alko,tupakka,velka,peli ym. elämänhallinnan onhelmista, voi nkertioa, että jos esim. its eolisi nlipsuntu kertaakaan johonkin tuollaisiin ,en olis neäähengissä tai aiankin asunut kadulla jo vuosia, YLIMÄÄRÄISTÄ EI OLE, YHTÄÄN MIHINKÄÄN!!!!)Siis oikeasti sairailla, potkituilla köyhillä, "köyhillä"turhan natisijoilla ja kaikki mahdolliset tuet itselleen haalimalla/huijaajilla varmaan riittääkin...
Mutta toivottavasti nyt saa mahdollisimman monet koronan myötä maistaa haukkumiensa köyhien elämää edes hetken verran ja natista lehdissä "kurjaa ja köyhää"elämäänsä ,vaikka hyvin kaukana on vielä kaikista köyhimpien elämästä nuokin naurettavat narisijat joita nyt lehdissä pyörii hulehtimassa OMASTA toimeentulostaan.
Vierailija kirjoitti:
Haloo, opiskelijoilla on todennäköinen mahdollisuus saada töitä opiskelun jälkeen, ovat yleensä nuoria ja ihmiset suhtautuu paljon mukavammin opiskelijoihin kuin työttömiin. Opiskelijat itsekin on aina ekana haukkumassa työttömiä. En usko että keltään leikataan tukia mutta ihan turha opiskelijoiden aina vaatia työttömyystukien poistoa, ihan kuin työttömillä menisi paljon paremmin kuin heillä itsellään, ei mene!!!!
Ahaa? Olen kyllä päinvastoin aina puolustanut työttömiä, mutta ei kai olisi pitänyt koskaan vaivautua kun solidaarisuus meitä opiskelijoita kohtaan on tuota luokkaa.
"Muuta opiskelija takaisin vanhempiesi luo" Joo mahtava neuvo, siis sen sijaan että maksaisin parilta kuukaudelta noin kolmensadan vuokran, maksaisinkin muuton 500 kilometrin päähän ja sitten taas takaisin syksyllä. Vanhempani ei myöskään ole mikään varakas kiho ja vaan pienellä sairauseläkkeellä kituuttava vaivainen, jolta viedään asumistuki jos minä muutan hänen luokseen. Että te ihmiset olette sitten aivottomia.
Ja edelleen tuo mystinen 500€ vuokran ym. kulujen jälkeen, saako sen muka edes joku työmarkkinatuella/toimeentulotuella elävä oikeasti?! Kun itselleeni jää tosiaan sellaiset 100€/lkk ruokaan ja KAIKKEEN vuokran ,opintolainan ja kuljen jälkeen. 3kk sähkölasku kerralla aina tiettyinä kuukausina on helvetti köyhälle, siinä kuussa ei sitten syödäkään juuri kun kynsiä aina.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kuin opintolainaa, jota makselen siis työmarkkinatuesta pois koko ajan. Laina pakoterttiin nostamana pitkäaikaissairaana itseni elättämiseen, ilman sitä en olis saanut sairaalahoitoja ja lääkeitäni maksettua, katsos kun opsikelijaan ei sa aesim.toimeentulotukea enne kuin opintolainat vuodelle on nostettuina. Ainahan köyhys on oma vika ja sairaudet ja kaikki, miksi sunlaiset kommentoijat eivät IKINä voi vaan pitää pätemistään ja turpaansa tukossa?!!
JOKAISEN köyhyyden takana on MUKA AINA jotain pikavippejä ym. Valtion opintolainaa on vaan ja sekin siksi, että yritin opiskella juurikin parantaakseni työllistymistäni, no vituroilleen meni ja terveydelleni en voi enempää ,mitä kaikkea olen senkin eteen rahattomana yrittänyt tehdä itse! Ja VUOKRA syö ihmisten rahat, itselläkin järjetön vaikka asun kaupungin yksiössä, siihen menee suurin osa tuloistani jo. Muuttaisin vcaikka lähikaupungin pienempään kaupunkiin halveman asunnon perässä, mutta milläs muutankaan sinne, ku nsiellä taa sei ole tarjolla sitä vähää työpaikkoja, ja jos ei saa työpaikkaa uudelta paikakunnalta, ei työtön saa esim. muuttovautusta muuttaaksen sinen halvemman asunnon perässä! Että näin, "kiitos"taas hyvistä neuvoista kaikille pässinpäille!
Ihan kuin köyhät ei itse yrittäisi yksikään ikinä parantaa rahatilannettaan kaikin keinoin, aina joku tulee ylhäältä päin neuvomaan mitä pitäisi tehdä (kaikki on jo tehty tai nuo rahalliset seikat estää esim. halvempaan asuntoon muuttamsien toiselle paikkaunnallle)ja ehdottelemaan miten "sinulla on kyllä ongelmanasi sitä, tätä ja tuota"(yleensä vihjataan alko,tupakka,velka,peli ym. elämänhallinnan onhelmista, voi nkertioa, että jos esim. its eolisi nlipsuntu kertaakaan johonkin tuollaisiin ,en olis neäähengissä tai aiankin asunut kadulla jo vuosia, YLIMÄÄRÄISTÄ EI OLE, YHTÄÄN MIHINKÄÄN!!!!)Siis oikeasti sairailla, potkituilla köyhillä, "köyhillä"turhan natisijoilla ja kaikki mahdolliset tuet itselleen haalimalla/huijaajilla varmaan riittääkin...
Mutta toivottavasti nyt saa mahdollisimman monet koronan myötä maistaa haukkumiensa köyhien elämää edes hetken verran ja natista lehdissä "kurjaa ja köyhää"elämäänsä ,vaikka hyvin kaukana on vielä kaikista köyhimpien elämästä nuokin naurettavat narisijat joita nyt lehdissä pyörii hulehtimassa OMASTA toimeentulostaan.
Mä olen köyhä ja sairas, olen maksanut myös opintovelan pois sairastaessa ja silti olen saanut rahat riittämään. Eli ihan turha siellä on raivota ja luulla, että olisin joku rikas joka ei ole koskaan joutunut elämään huonossa tilanteessa.
Tässä ongelma on vaan se, että kuten jo aiemmin sanoin... Kaikkien on karsittava menoja ja tekemisiäänkin, myös meidän sairaiden.
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen tuo mystinen 500€ vuokran ym. kulujen jälkeen, saako sen muka edes joku työmarkkinatuella/toimeentulotuella elävä oikeasti?! Kun itselleeni jää tosiaan sellaiset 100€/lkk ruokaan ja KAIKKEEN vuokran ,opintolainan ja kuljen jälkeen. 3kk sähkölasku kerralla aina tiettyinä kuukausina on helvetti köyhälle, siinä kuussa ei sitten syödäkään juuri kun kynsiä aina.
500e pitäisi jäädä tarvittavien menojen jälkeen.
Siihen sähkölaskuun kannattaa säästää joka kuukausi, kun kuitenkin tietää että se aina tiettynä kuukautena iskee. Silloin ei tarvitse syödä niitä kynsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo, opiskelijoilla on todennäköinen mahdollisuus saada töitä opiskelun jälkeen, ovat yleensä nuoria ja ihmiset suhtautuu paljon mukavammin opiskelijoihin kuin työttömiin. Opiskelijat itsekin on aina ekana haukkumassa työttömiä. En usko että keltään leikataan tukia mutta ihan turha opiskelijoiden aina vaatia työttömyystukien poistoa, ihan kuin työttömillä menisi paljon paremmin kuin heillä itsellään, ei mene!!!!
Ahaa? Olen kyllä päinvastoin aina puolustanut työttömiä, mutta ei kai olisi pitänyt koskaan vaivautua kun solidaarisuus meitä opiskelijoita kohtaan on tuota luokkaa.
"Muuta opiskelija takaisin vanhempiesi luo" Joo mahtava neuvo, siis sen sijaan että maksaisin parilta kuukaudelta noin kolmensadan vuokran, maksaisinkin muuton 500 kilometrin päähän ja sitten taas takaisin syksyllä. Vanhempani ei myöskään ole mikään varakas kiho ja vaan pienellä sairauseläkkeellä kituuttava vaivainen, jolta viedään asumistuki jos minä muutan hänen luokseen. Että te ihmiset olette sitten aivottomia.
Minä en ole ehdottanut että pitäisi muuttaa vanhempien luo. Kommentoit väärälle henkilölle. Se on fakta, että ihmiset suhtautuu paljon positiivisemmin opiskelijoihin kuin työttömän eikä opiskelijat joudu kuulemaan joka päivä nälvintää ja haukkumista. Myös on fakta, että keskimäärin opiskelun jälkeen saa työpaikan eli vähävaraisuus on väliaikaista. Ok, kaikki opiskelijat ei vertaa tulojaan koko ajan työttömiin mutta joka ketjuun niitä ilmaantuu. Juu, työtön saa suurempaa tukea mutta se opiskelijan tilanne on väliaikainen, ja vähintään opiskelun jälkeen saa sitä huikeaa työttömyyskorvausta jota niin kadehditaan. Eli joo, opiskelijoiden tuet on pienet mutta ei ne parane haukkumalla niitä joilla menee kokonaisuutena huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä, heti kun työttömien tuet ovat leikkausuhan alla niin alatte repimään leipää opiskelijoiden suusta kuin haaskalinnut.
Missä on suomalaisen lähimmäisenrakkaus? Mua pelottaa että nuoret ajautuvat siihen viimeiseen ratkaisuun, jos heiltä viedään katto pään päältä ja viimeisetkin ruuan rippeet.
No tässä ketjussa jotkut on viemässä rahat työttömiltä kun pitävät itseään vissiin sen verran parempina ihmisinä. Nytkin saa tulla joten kuten toimeen 500 eurolla niin jos sekin viedään niin sitten en välitä pätkääkään mistään muistakaan laista. Jollain on elettävä ja jos minun pitää vaikka pölliä kaupungin rikkaimman kymppitonnin pyörä niin sitten pöllin.
Näytä tässä ketjussa viesti OPISKELIJALTA joka haluaa viedä työttömien tuet. Mitä se auttaa että käytte aggressiivisesti toisen erittäin tiukilla olevan ihmisryhmän kimppuun?
Ymmärrätkö että monelta opiskelijalta lähti juuri kesätyöt alta? Ymmärrätkö etteivät he elä ilman minkäänlaista tulonlähdettä?
Te ootte täällä pakottamassa opiskelijoita vanhempiensa nurkkiin tai kodittomien asuntolaan. Miksi ette itse tee samantyylisiä uhrauksia?
Monella opiskelijalla on hieno puhelin ja tietokoneet. Nettikin on pakko olla. Alkakaa karsimaan mukavuuksista, niin ehkä rahat riittävät.
Kyllä, netti todella on pakko olla nettikurssien ja ihan muunkin opiskelun ja opinahjon kanssa kommunikoinnin takia. Lisäksi Suomessa on halpa netti, usein jopa sisältyy vuokraan.
Tietenkin on myös oltava tietokone, pelkkä netti ei paljon lämmitä. Ja näitä "hienoja puhelimia" saa nykyään halvalla, omani maksoi satasen kolme vuotta sitten.
Kyllähän siitä olisi jo saanut ruoat pariksi kuukaudeksi, ilman puhelinta pitäisi siis olla ettei vain kermaperse pahastu kun nykyaika on erilaista kuin hänen nuoruudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa kaikkien on jostain karsittava pois. Jos saat 500e kuussa rahaa, niin mihin ne oikein menevät (nuo siis sen jälkeen, kun on otettu vuokra ja vesi pois). Lääkkeisinkin saa maksusitoomuksen kelalta. 20% jättäisi silti 400e rahaa.
Lääkkeisiin saa maksusitoumuksen kelalta vain jos ei ole varaa ostaa niitä lääkkeitä omilla rahoilla. Jos kela katsoo, että rahaa on ostaa lääkkeet, maksusitoumusta ei saa. Vaikka olisi köyhä. Ei se ole mikään automaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ehdottanut että pitäisi muuttaa vanhempien luo. Kommentoit väärälle henkilölle. Se on fakta, että ihmiset suhtautuu paljon positiivisemmin opiskelijoihin kuin työttömän eikä opiskelijat joudu kuulemaan joka päivä nälvintää ja haukkumista. Myös on fakta, että keskimäärin opiskelun jälkeen saa työpaikan eli vähävaraisuus on väliaikaista. Ok, kaikki opiskelijat ei vertaa tulojaan koko ajan työttömiin mutta joka ketjuun niitä ilmaantuu. Juu, työtön saa suurempaa tukea mutta se opiskelijan tilanne on väliaikainen, ja vähintään opiskelun jälkeen saa sitä huikeaa työttömyyskorvausta jota niin kadehditaan. Eli joo, opiskelijoiden tuet on pienet mutta ei ne parane haukkumalla niitä joilla menee kokonaisuutena huonommin.
Eka kommentti oli sinulle, toinen kaikille vanhemmille muuttamista ehdottamista. Loppukaneetti ylipäätään teille kaikille jotka alatte nälviä muita heti kun oman takamuksen alla kuumottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka kommentti oli sinulle, toinen kaikille vanhemmille muuttamista ehdottamista. Loppukaneetti ylipäätään teille kaikille jotka alatte nälviä muita heti kun oman takamuksen alla kuumottaa.
*muuttamista ehdottaneille
Olen ollut yli kuukauden lomautettuna enkä ole vielä saanut liitolta yhtään mitään, vaikka ensimmäisen hakemuksen pystyi laittamaan, kun oli ollut kaksi vk lomautettuna. Rahaa olen viimeksi saanut 1,5kk sitten, kun sain viimeisen palkan. Sekin oli vajaa, koska töitä ei riittänyt täysille päiville.
Lomarahoja en saanut, koska olin nostanut ne aiemmin. Rakennusliitto onkin päättänyt, että lomat TÄYTYY pitää, jos joutuu lomautetuksi, lomarahoja ei enää voi ottaa vain rahana. Tämä olisi ollut kiva tietää syksyllä, kun otin lomarahojani pikku hiljaa pois jokaiseen tiliin, kun silloin töiden vähyydestä johtuen pääsi tekemään vain n. 70% normaalista työajasta ja ilman niitä lomarahojen nostoa en olisi pystynyt maksamaan vuokraa ym laskuja. Kesälomaa en siis pitänyt kuin viikon, ajattelin, että kun rahatilanne on niin tiukka, niin otan ne mielummin rahana. No, sehän ei rakennusliitolle enää käykään, vaan onkin työntekijän sijaan alkanut olla työnantajan puolella.
Summa summarum, 1,5kk ilman rahaa eikä vieläkään päätöstä ansiopäivärahoista kuulu. Normaalisti lomautus loppuisi viimeistään huhti-toukokuussa, mutta tässä tilanteessa en tiedä edes milloin. Mistäs olisit säästänyt, kun palkka on niin pieni, ettei siitä säästöön jää?
No se järki että tulee halvemmaksi asuttaa useampi ihminen samaan taloon. Käytännössä tuo pykälä lie aktivoidaan lähinnä sota-aikoina jolloin asunnot pommitetaan päreiksi, mutta ainakin on hyvä muistaa, että sinunkin omaisuutesi voidaan valmiuslain puitteissa määrätä valtion käyttöön.