4-luokkalainen saa joka aamu selkeät läksyt, ei minun tarvitse häntä erikseen "opettaa"
Vääntäkää rautalangasta - mitä te tarkoitatte että teidän täytyy kotiopettaa lapsianne? Eivätkö ne saa itsenäisesti päivän läksyjä hoidettua? Oma 4-luokkalainen aloittaa jokaisen päivänsä tunnin MS Teams-istunnolla, jonka jälkeen tekee ihan tavallisesti koulutyötään. Ei minun tarvitse opettaa yhtään sen enempää kuin muutenkaan.
Kommentit (27)
Ei minun lapseni mitään tunteja. Ainut miten opettajaan saa yhteyttä on wilma ja sekin kello 9-13 välillä. Eilen ei ainakaan vastannut viestiin.
Tänään esim matikasta pitää aloittaa uusi aihealue, kirjassa puoli sivua selitystä joka ei kata läheskään kaikkia alueen tehtäviä.
Kuka häntä opettaa jos en minä?
Oppijoita on monenlaisia. Aika helppoa olisi opettajan työ, jos voisi vain antaa tehtävät ja katsoa, kun oppilaat tekevät niitä.
Aika moni tarvitsee tukea eri oppiaineissa.
Ope lähettää läksyt wilmassa
Ja ekaluokkalaista ei voi jättää yksin
Meillä on niin että joka toinen viikko naapurin bestis meillä kotikoulussa ja joka toinen viikko päinvastoin
Ei kaikki osaa keskittyä niin hyvin itse ja kaikki ei ole vaan niin omatoimisia
Vierailija kirjoitti:
Ei minun lapseni mitään tunteja. Ainut miten opettajaan saa yhteyttä on wilma ja sekin kello 9-13 välillä. Eilen ei ainakaan vastannut viestiin.
Tänään esim matikasta pitää aloittaa uusi aihealue, kirjassa puoli sivua selitystä joka ei kata läheskään kaikkia alueen tehtäviä.
Kuka häntä opettaa jos en minä?
Mä olen niin onnellinen, että oma lapsi on jo ysillä. Heidän kanssa on helpompaa jo itsenäinen opiskelu sekä verkko-opetus. Oman lapsen matikanopettaja pitää kontaktitunteja, eli jokainen matikantunti on verkkokokous. Samaten kemiasta pidetään ihan samalla tavalla kontaktitunteja Teams-palaverina, ehkä jatkossa myös muissa oppiaineissa.
Mietin tässä vasta, että hankalampaa olisi juuri 4-6-luokkalaisen kanssa, joutuisi äkkiä vanhempana opettajaksi.
Ekaluokkalaisen tehtävät tulevat minulle wilmaan. Sieltä ne hänelle annan tehtävä kerrallaan, neuvon ja ohjaan. Tarvitsee paljon apua. Monet tehtävät vaativat suullista pohdiskelua vanhemman kanssa. On käsityö ja askartelutehtäviä jotka pitää kädestä pitäen neuvoa. Lukutehtäviä jotka pitää lukea vanhemmalle.
2 lasta etäopetuksessa. Opettajille kiitos. On sujunut hyvin. Opetus ei ole ollut minun vastuulla. Nykyään on pelit sun vehkeet, että etänä pystyy jokainen opettaja opettaa.
Eikö ekaluokkalaiset osaa käyttää kännykkää?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan osaa mutta kännykästä ei ekaluokkaisille ole juurikaan apua tässä etäkoulun käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka häntä opettaa jos en minä?Mä olen niin onnellinen, että oma lapsi on jo ysillä. Heidän kanssa on helpompaa jo itsenäinen opiskelu sekä verkko-opetus. Oman lapsen matikanopettaja pitää kontaktitunteja, eli jokainen matikantunti on verkkokokous. Samaten kemiasta pidetään ihan samalla tavalla kontaktitunteja Teams-palaverina, ehkä jatkossa myös muissa oppiaineissa.
Mietin tässä vasta, että hankalampaa olisi juuri 4-6-luokkalaisen kanssa, joutuisi äkkiä vanhempana opettajaksi.
Ongelma ei ole lapsen ikä vaan se että kontakti opettajaan puuttuu. Se että laittaa päivässä yhden viestin ei oikein täytä päässäni määritelmää opettamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaa. Hyvin soittaa minulle kun tarvitsee apua. Opettajaan kun ei sillä saa yhteyttä.
Suurin osa lapsista tuntuu olevan erityisiä, kun eivät osaa itsekseen edes lukea tai tehdä läksyjä. Aika harva asia peruskoulussa vaatii normaaliälyiselle opettamista, sen kun lukee kirjasta. Mutta nykylapsille pitää ilmeisesti kaikki kaataa päähän.
Pikkuisia ei kukaan neuvo Jos ei vanhemmat neuvo
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lapsista tuntuu olevan erityisiä, kun eivät osaa itsekseen edes lukea tai tehdä läksyjä. Aika harva asia peruskoulussa vaatii normaaliälyiselle opettamista, sen kun lukee kirjasta. Mutta nykylapsille pitää ilmeisesti kaikki kaataa päähän.
Mitä niillä opettajille sitten edes tekee? Eikö riitä, että jatkossa kun koulut taas aukeaa niin rehtori jakaa kaikille oppilaille aamulla tehtävät ja he sitten itsenäisesti opiskelevat. Tulee paljon halvemmaksi ja loppuu se iänikuinen kitinä opettajien lomista. :D
Meillä 8luokkalaisella ei ole verkko-opetusta ollut vielä ollenkaan. Saavat tehtävät ja opiskelevat itsenäisesti kirjasta, jonka pohjalta tekevät tehtävät. Yksi opettaja on laittanut viestiä että häneltä saa kysellä apuja lukujärjestyksen mukaisen oppitunnin aikana ja toinen opettaja on kertonut että tarkoitus olisi pitää verkkotunti viikossa.
Ei tuo tyttö meillä siis saa varsinaista opetusta. Kyseessä on itsenäinen opiskelu. Läpikäyvät kaverin kanssa aiheita ja opettavat toinen toisilleen (meidän tyttö pääasiassa opettaa kaveria). Kotona sitten kyselee apua meiltä vanhemmilta, jos ei osaa. Onneksi on ihan perusfiksu ja omatoiminen. Tästä syystä ole päässyt helpolla tytön käytännössä itsenäisen opiskelun jaksosta tähän asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä niillä opettajille sitten edes tekee? Eikö riitä, että jatkossa kun koulut taas aukeaa niin rehtori jakaa kaikille oppilaille aamulla tehtävät ja he sitten itsenäisesti opiskelevat. Tulee paljon halvemmaksi ja loppuu se iänikuinen kitinä opettajien lomista. :D
Ei niitä normaaliälyisille lapsille tarvitakaan, näitä integroituja erityisiähän opettajat valtaosan ajasta paimentavat.
Lapsissa on taatusti eroja. Kuin myös järjestelyissäkin. Egosentrinen ajattelu tulee esiin näissäkin keskusteluissa. Miksi ei sinun lapsesi pärjää, kun minun lapseni sitä ja tätä.
Itse en ole voinut kuvitellakaan tekeväni lapsen koulupäivän aikana muuta kuin opettaa ja ohjata. Onnekseni olen etäopiskelija itsekin, joten asia on järjestettävissä. Olen pohtinut sitä, mitenköhän on esim. etätyöläisten laita.
Keskusteltuani (eri kunnan) perheen asioista, heillä toimii etäkoulu hienosti ja vanhemmat voivat tehdä töitänsä. Lapset ovat isompia kuin omani ja järjestelyt ovat koulupainotteisempia. Täysin eri asetelma siis.
Jokainen tehnee kuitenkin parhaansa tässä tilanteessa ja niissä puitteissa, jotka kullakin on. Peukut kaikille koululaisille ja perheille ja hyvää viikonloppua.
Vierailija kirjoitti:
Oppijoita on monenlaisia. Aika helppoa olisi opettajan työ, jos voisi vain antaa tehtävät ja katsoa, kun oppilaat tekevät niitä.
Aika moni tarvitsee tukea eri oppiaineissa.
Ja aika moni ei saa mitään tukea kotonaan (ennenkään koronaa) kun näitä palstan keskusteluja on lukenut. Laittaa ihmettelemään, että miksi jotkut ihmiset edes lisääntyvät, kun lapsien eteen ei viitsi tehdä mitään. Onko ne lapset tehty vain siksi, että saisi tukia ja voisi olla kotona menemättä töihin?
Meillä kanssa 4-luokkalainen. Ysiltä tulee päivän tehtävät Wilmaan ja vähän myöhemmin luokan videoyhteys kouluun. Hyvin on sujunut. Lapsi suoriutuu tehtävistä, koneen käytöstä, yhteyksistä itsenäisesti. Koulutehtäviin mennyt n tunti.
Tässä on sitten vain se "ongelma" , että loppupäivä on sitten vapaata. Olenkin keksinyt sitten itse lisähommia esim kirjan lukemista, kotihommia tms. Onneksi meillä helppo itsenäinen lapsi ketä osaa omalla pihalla toimia ja leikkiä myös itsenäisesti. Kertaakaan ei ole vielä tarvinnut apua. Helpolla ollaan päästy. Opettajille iso kiitos.
Minusta tämä on loistava tilaisuus nähdä lapsen eteneminen. Ihan eri tavalla näkee, jos jollain osa-alueella on haastavampaa. Ainakin pienemmillä on tullut läksyjä aika vähän ja ne yleensä tosi helppoja, verraten näin kotikoulussa koulussa käsiteltäviin asioihin. Oppimiskeskesteluissa ei ole noussut esiin mitään, mutta selkeästi löytyy syvennettävä. Tämä on ollut hyvä herätys meille vanhemmille ja nähdään tosiaan positiivisessa valossa tämä mahdollisuus kaiken muun koronakurjuuden keskellä